Zeehaen schreef :
@boarderbas: ik ga regelmatig naar boven en ik durf te beweren dat ik weet waar ik op moet letten. Bovendien is alles bij mij aan boord behoorlijk zwaar uitgevoerd en wordt alles erg goed onderhouden zoals jullie in andere draadjes van mijn hand hebben kunnen lezen. Ook ben ik een van die zekerheidsmeters die zijn hele tuigage zo af en toe laat nalopen door de tuiger en daar voor de verzekering een rapport over laat opstellen. Erg veel risico loop ik dan ook niet. Maar dat is het issue helemaal niet!
Ik begon al met te zeggen dat ik erover had zitten filosoferen en ben er alleen maar nieuwsgierig naar of dit systeem zou kunnen werken! (Geen idee of jullie op YT die sympathieke Duitser volgen aan boord van de JAMBO die recent zijn mastverloor en enige tijd later zelfs zijn complete schip, maar dat zette mij aan het denken). Midden op de oceaan mijn mast verliezen is zelfs met een dieseltank van 700 liter geen fijne gedachte en als je op zo’n tocht voor weinig geld wat extra zekerheid zou kunnen inbouwen met een dyneemalijntje lijkt me dat geen rare gedachte! Het is per slot van rekening je belangrijkste ‘motor’!
Dus… als je ook van wat filosoferen houdt: benader het eens strikt technisch en beoordeel zonder zinloze emoties of dit zou kunnen werken en zo nee, waarom dan niet?
Ik denk dat je met Dyneema "reserve" verstaging misschien kunt voorkomen dat je mast overboord gaat bij stag/wantbreuk, maar de vraag is of je dan nog een voldoende zeilbare tuigage aan over houdt ? Waarschijnlijk zul je dan toch de originele verstaging moeten herstellen om weer voldoende spanning te hebben.
Wel kun je aan grotendeels dubbel uitgevoerde verstaging denken. Dubbele voorstag en hekstag, voor/achter onderwanten waren vroeger wel gebruikelijk op zeereizen. Ik heb nog nooit dubbel hoofdwant gezien, maar misschien is daar ook ooit wel aan gedacht en het is natuurlijk gewoon te maken.