Unster schreef :
Zelf heb ik atijd een reddingsvest aan. Ook om de nabestaanden en reddingsdiensten niet te lang in onzekerheid te laten.
Verder houd ik me altijd vast als ik naar voren ga, ook bij rustig weer. Lifeline gebruik ben ik selectief in, ik blijf altijd overal aan haken. Ik verwacht dat dat met jouw idee van een iets langere lijn nog veel erger is.
Mijn lifeline heeft twee haken, zodat ik kan overhaken. Oog in de kuip, aan de mast en bij de voor kikker. Verder op kajuitdak een loopband gespannen, ongeveer vanaf de valliertjes naast kajuitingang naar voorbij het voorluik, aan beide zijden van de mast. Op het voordekje dan ook nog een band(je) naar de punt. Ze hebben mij nog nooit in de weg gezeten (behalve bij borstelen van het dek/kajuitdak)
Die korte loopbanden op het dak langs de luiken zijn wel een goed idee en uitvoerbaar op mijn boot (Marieholm IF). Met een dubbele lifeline/haken wordt het overzetten wel veiliger natuurlijk.
Of die lange lijn gaat werken in de praktijk aan dek weet ik niet. Kans op haken is natuurlijk aanwezig.
Het idee erachter is dat ik soort "laatste" reddingslijn heb voor het geval ik in de overstapjes tussen het inhaken van de "normale" lifeline op de vaste ogen overboord ga.
Met de lifeline aan de looplijn in het gangboord heb je de meeste kans ergens halverwege overboord te blijven hangen tussen de scepters. De lange vaste lijn zou zo moeten werken dat je net achter de spiegel wordt meegesleept en daar in het zog de trap kunt bereiken.
NB: ik heb intussen beide Besto's (oudere 180 en nieuwere 220) en de Spinlock lite+ gepast en de Spinlock gaat het makkelijkst aan/uit (handige gesp) stel je makkelijker af en zit het lekkerst. Kwestie van smaak natuurlijk, maar die Spinlock zie ik mezelf wel vaak dragen.