Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Veiligheid elektrische installatie

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 10:23 #1591300

Op deze manier is een goede vonkvrije mechanise ventilatie een must (en volgens mij verplicht) zijn om dampen uit de motorruimte te zuigen. Dit wordt als ik me goed herinner ook bij het vaarbewijs 1 behandeld.

Accu zou ik niet zo dicht bij de benzine tank plaatsen, maar ik ken de officiële regels kwa minimale afstand niet. Die zullen er ongetwijfeld zijn.

Onze vorige boot een Delanta 80 (uit 1978) had ook zo'n ventilatie en was af-werft met een benzine inboard motor leverbaar. Die van ons had een diesel, maar dus toch nog die ventilatie aan boord. De RVS tank en accu's zitten zo'n 30cm van elkaar verwijderd aan BB, maar wel op een verhoging waardoor de dampen naar de diepere bilge kunnen zakken en vanuit daar worden afgezogen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 10:26 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 10:28 #1591301

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
fransfrans schreef :
ten eerste omdat ie daar lekker uit de weg staat, maar ook lijkt het juist also we wat gewicht missen achterin.. ik weet niet precies waardoor dat komt maar zonder extra gewicht achterin (eerste hadden we een watertank en wat bakstenen..) helt de boot volgens mij teveel naar voren (water uit de kuip loopt vanzelf naar die loos pijpen achterin, maar blijft voorin liggen)

Kijk, komen we toch bij een ander wezenlijk puntje.
Het lijkt mij aan te bevelen om eens goed na te gaan waar dat voorover hellen vandaan komt. Veel van deze Waarschepen zijn afgebouwd door amateurs. De afbouwer van jouw boot kan wat zijn afgeweken van het ontwerp.
Hopelijk is er wat aan het voorover hangen te doen, zonder extra gewicht achterin te gooien, want het argument van het sterkere stampen blijft met die accu achterin aan de orde. Dergelijk zware dingen plaats je in principe altijd in de buurt van de midscheeps.
het gaat om huishoud accu, er hangt een klein 6 pk bbmtje op de spiegel.
De spiegel steekt nog zo`n 15 cm boven het water uit

Okee, duidelijk. Die 15 cm boven water is inderdaad tamelijk veel; meer dan normaal het geval is bij een Waarschip Kwartton. De boot hangt inderdaad voorover..
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 10:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 10:34 #1591302

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2077
Nog even los van de eventuele gevaren, zou wat de gewichtsverdeling betreft een plek wat meer in he midden van de boot niet beter zijn voor de accu?


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 11:12 #1591310

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Apae schreef :
Eclips schreef :
Omdat er iemand riep dat benzine en gas niet op een boot horen. Wat, op zijn zachtst gezegd, nogal ongenuanceerd was. ;)
Ik heb tweemaal in mijn leven een boot zien ontploffen in de haven/aan het oppertje waar ik zelf ook lag.
In een van de twee gevallen had ik de avond tevoren met de opvarenden gesproken, waarschijnlijk was ik daarmee een van de laatste mensen waarmee ze ooit hebben gesproken...
De andere boot was gelukkig verlaten.

Zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten, en ik ben daarom vrij ongenuanceerd over het risico. De mogelijke gevolgen zijn gewoon te groot.

Dat kan ik me heel goed voorstellen, want dat is afschuwelijk. Maar er zijn veel boten met een benzinemotor en daar heb je niet veel aan als er geen benzine aan aan boord is. En wat gas betreft: in principe vind ik dat ook, maar het was helaas blijkbaar niet meer rendabel om de Origo te blijven maken.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 11:12 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 11:24 #1591311

Ik ben wel benieuwd hoe je een electrische installatie ontwerpt die door dit soort ruimtes moeten lopen. Voorkomen is beter dan genezen natuurlijk, maar vooral bij grotere motorboten met benzinemotoren (powerboten) zie je vaak grote motorruimtes waar je niet kunt voorkomen ook (delen van) het electrisch systeem doorheen te laten lopen.

In de industrie zoneer je een te bouwen fabriek in verschillende ATEX zones: het type gas en de frequentie waarbij je dat verwacht in een bepaalde zone bepaalt dan de beschermingsklasse van de in die zone toegestane apparaten.

Voor bootjes ken ik eigenlijk alleen de vonkvrije ventilatoren (mogelijk verlagen die de klassificatie één niveau?) en vonkvrije smeltzekeringen en hoofdschakelaars. Maar er zal hier vast een gestructureerd systeem en normen voor bestaan lijkt mij, mss in de ABYC?

Weet iemand hoe dat werkt in de botenbouw?

Hier komen "ingition protected fuses" aan de orde:
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 11:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 11:25 #1591312

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Apae schreef :
Eclips schreef :Omdat er iemand riep dat benzine en gas niet op een boot horen. Wat, op zijn zachtst gezegd, nogal ongenuanceerd was. Ik heb tweemaal in mijn leven een boot zien ontploffen in de haven/aan het oppertje waar ik zelf ook lag.
In een van de twee gevallen had ik de avond tevoren met de opvarenden gesproken, waarschijnlijk was ik daarmee een van de laatste mensen waarmee ze ooit hebben gesproken...
De andere boot was gelukkig verlaten.

Zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten, en ik ben daarom vrij ongenuanceerd over het risico. De mogelijke gevolgen zijn gewoon te groot.

Statistisch is contact met jou dus het gevaarlijkste! Niet gas of benzine.....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 11:56 #1591319

Ik had vroeger ook een Waarschip met inboord benzinemotor en ingebouwde tank. Volgens de regels, gasdicht en met een vonkvrije afzuigventilator in de motorruimte. De accu’s stonden onder een bank in de kajuit.

Dit is anders. Een bakskist met losse jerrycans en een tank met ontluchtingsklep in de dop.
Die jerrycans en de tank horen buiten of in een gasdichte ruimte waar op het laagste punt afvoeropeningen zijn aangebracht.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 12:32 #1591322

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1617
2e vraag zou zijn, heb je zoveel brandstof aan boord nodig, dan ga ik er even vanuit dat de jerry cans vol zijn........een 6pk verbruikt niet bar veel.

heb je geen problemen met benzine geur in de kajuit zelf, of is alles lucht dicht naar de kajuit?
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl