Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Veiligheid elektrische installatie

Veiligheid elektrische installatie 14 okt 2024 11:31 #1591154

Wat denk men hier van:


De accu zit dus in een accubak, zowel de accubak als de brandstof tank zitten goed bevestigd, de elektrakabels lopen via een verdeeldoos met plastic buizen naar de rest van de elektrische installatie. De kabels zijn met oogjes aan de accubak verbonden. Er zouden dus geen vonken oid moeten kunnen ontstaan.
Toch voelt het een beetje sketchy met al die benzine direct naast de accu.

Andere vraag:
De accu zit op een victron blue solar zonne laadregelaar aangesloten. Als ik van boord ga koppel ik de accu altijd los met een accuschakelaar. Er staat dan nog wel spanning op de laadregeleaar afkomstig van de panelen. Die haal ik nu ook maar even met de hand los.
Het is me niet helemaal duidelijk of het kwaad kan om de panelen op de laadregelaar aangesloten te laten zitten zonder accu?
Buiten dat lijkt het me altijd beter zo weinig mogelijk aan te laten staan aan boord bij afwezigheid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 14 okt 2024 11:48 #1591161

benzine hoort daar helemaal niet ! Benzine hoort in een bak met een afvoer in de bodem. Benzine dampen zakken naar beneden en vormen daar een explosief gas. Dit in combinatie met accu's is niet erg verstandig.

Motorboten (speedboten) met een bezinemotor hebben niet voor niets de verplichting voor het starten de vonkvrije ventilator gedurende enkele minuten te laten draaien voordat er gestart wordt. evt benzine dampen onderin de bilg worden dan afgezogen

Antwoord op je andere vraag,
De dient de accu als EERSTE aan te sluiten op de regelaar en dan de zonnepanelen.
Doe je het andersom, dan weet de regelaar niet wat eronder hangt en krijgt de accu de volle laag (30V ipv de max 14,x Volt) je accu's stook je dus op.

Als je de installatie goed hebt aangelegd de zonnepanelen altijd aan je accu laten, immers dan heb je altijd profijt van je zonnepanelen. Niks aansluiten aan je zonnepanelen,..waar laat je paneel het vermogen dan ? kans dat je dan de panelen opstookt.
Laatst bewerkt: 14 okt 2024 12:33 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 14 okt 2024 14:46 #1591195

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
Benzine hoort gewoon helemaal niet aan boord. Net als gas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 14 okt 2024 14:51 #1591196

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
Apae schreef :
Benzine hoort gewoon helemaal niet aan boord. Net als gas.

Voor je bbmotor van de dingy?
Maar zeker niet bij elektra in de buurt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 14 okt 2024 15:03 #1591197

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Calidris schreef :
Apae schreef :
Benzine hoort gewoon helemaal niet aan boord. Net als gas.

Voor je bbmotor van de dingy?
Maar zeker niet bij elektra in de buurt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Bij ons in de ankerbak. Helemaal voorin. Geen elektra, ontluchting onderin. Geen lekkage mogelijk naar interieur.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 14 okt 2024 15:06 #1591198

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Zie ik op de foto het achterdekluik van een Waarschip 725?
Toen ik er zo een had, heb ik voor de benzinetank een apart hokje gemaakt in de kuipbank, met een opening bij de kuipvloer. Dan kon eventuele damp er via de zelflozers uit, was het idee.

Wbt je andere vraag: Het is vrij normaal om een zonnepaneel aangesloten te laten zodat het de accu kan blijven druppelladen, in geval van een loodaccu.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 14 okt 2024 17:42 #1591215

Apae schreef :
Benzine hoort gewoon helemaal niet aan boord. Net als gas.

Gas en benzine kunnen prima aan boord mits je de veiligheidsvoorschriften maar in acht neemt. autorijden is ook dodelijk en toch miljoenen auto's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 14 okt 2024 17:50 #1591219

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 184
+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 14 okt 2024 19:32 #1591225

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
De Optimaal schreef :
Gas en benzine kunnen prima aan boord mits je de veiligheidsvoorschriften maar in acht neemt. autorijden is ook dodelijk en toch miljoenen auto's

Bij auto's geldt na een aantal jaren na nieuwkoop een periodieke keuring, daar gaat het vergelijk met bootjes mank wat mij betreft.
Dat gezegd hebbende kan gas en benzine aan boord wel veilig zijn, mits goed aangebracht en goed onderhouden. Toen ik mijn boot kocht stond er een campingaz fles los in een bakskist met een slang naar het fornuis. De keurmeester van de aankoopkeuring deed er een beetje lacherig/onverschillig over toen hij vertelde dat er mensen zijn die een aparte bun voor een gasfles aan boord hebben... :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 14 okt 2024 19:39 #1591226

Palomine schreef :
De Optimaal schreef :
Gas en benzine kunnen prima aan boord mits je de veiligheidsvoorschriften maar in acht neemt. autorijden is ook dodelijk en toch miljoenen auto's

Bij auto's geldt na een aantal jaren na nieuwkoop een periodieke keuring, daar gaat het vergelijk met bootjes mank wat mij betreft.
Dat gezegd hebbende kan gas en benzine aan boord wel veilig zijn, mits goed aangebracht en goed onderhouden. Toen ik mijn boot kocht stond er een campingaz fles los in een bakskist met een slang naar het fornuis. De keurmeester van de aankoopkeuring deed er een beetje lacherig/onverschillig over toen hij vertelde dat er mensen zijn die een aparte bun voor een gasfles aan boord hebben... :unsure:

dan neemt hij zijn vak van keurmeester denk ik niet erg serieus of is erg op de hand van de verkopende partij. zo'n keurmeester wil ik al niet erg serieus nemen en zal hem lacherig keurmeester noemen :laugh:

En wat het gas betreft...je noemde het al.....goed aanleggen en onderhouden....ik denk dat een ieder ook een stuk zelf verantwoording heeft als het om veiligheid gaat
Laatst bewerkt: 14 okt 2024 19:41 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 14 okt 2024 19:49 #1591229

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
De Optimaal schreef :
En wat het gas betreft...je noemde het al.....goed aanleggen en onderhouden....ik denk dat een ieder ook een stuk zelf verantwoording heeft als het om veiligheid gaat

Zeker, dat ben ik met je eens. Ik denk alleen dat niet iedereen zich helemaal bewust is van wat wel en niet veilig is. Zie ook de openingspost. No offence tegen TS fransfrans hoor, goed dat hij het hier aan de kaak stelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 08:16 #1591268

Daarom vraag ik het hier inderdaad.
het is inderdaad de achterbak van een waarschip 725
Voor de duidelijkheid, het gaat mij dus om de vraag of het plaatsen van de accu daarzo verstandig is. en of ik dat op een andere veiligere manier moet doen.

De benzine tank van de buitenboordmotor zit daar al jaren. Dit over de dampmen hoor ik voor het eerst, daar ga ik eens over nadenken. Heeft iedereen met een buitenboordmotortje dan echt een apparte bak in de boot gemaakt voor de tank?

Als men het heeft over benzine in de ankerbak dan neem ik aan dat dat gaat over de jerrycans en niet de tank voor je buitenboordmotor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 08:59 #1591280

fransfrans,....benzine is benzine, of dat nu voor een BBM of een inboard motor is maakt niet uit,...de dampen zijn in beide gevallen hetzelfde en potentieel gevaarlijk als je daar niet de juiste voorschriften in acht neemt.
De ankerbak is bij veel boten wel een geijkte plek voor brandstof,...temeer omdat de ankerbak een afvoer aan de onderzijde heeft waar ankerwater en...zware dampen naar buiten geloosd kunnen worden.

Even zo als extra info aangaande benzine motoren onderstaande.
Brandstoffilters zijn altijd dichte filters,...dit zijn filters zonder aftap ed. Aftap kranen/ schroeven/bouten kunnen lekken en lekkende benzine genereerd benzine damp.
Brandstof filters voor DIESEL kunnen wel een aftap hebben, immers diesel is niet vluchtig en explosief onder normale omstandigheden.
Ruimtes van inboard benzine motoren dienen voorzien te zijn van een vonkvrije afzuigventilator die voor het starten 1 a 2 minuten evt benzine damen moet afzuigen (bougie vonken en benzine dampen zijn ingredienten om in het 8 uur journaal een vermelding te krijgen)

tot zover...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 09:11 #1591281

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
De Optimaal schreef :
fransfrans,....benzine is benzine, of dat nu voor een BBM of een inboard motor is maakt niet uit,...de dampen zijn in beide gevallen hetzelfde en potentieel gevaarlijk als je daar niet de juiste voorschriften in acht neemt.

Die opmerking verdient wel enige nuance. Een buitenboordmotor hangt achter de boot of zit hoogstens in een bun, die dan over het algemeen goed gescheiden is van het interieur van de boot. De meeste potentiële lekkage-plekken zitten op en rond de motor. In die zin maakt het gegeven of het over een inbouwmotor gaat, of niet wel degelijk een verschil.
De ankerbak is bij veel boten wel een geijkte plek voor brandstof,...temeer omdat de ankerbak een afvoer aan de onderzijde heeft waar ankerwater en...zware dampen naar buiten geloosd kunnen worden..

Op mijn Victoire 22 had ik ook een bbm in een bun. Aanvankelijk stond de brandstoftank ook naast de bun, onder een luik achterin. Op zeker moment heb ik in de kuip, onder de helmstok, een schotje gelijmd met een deksel erop, waardoor een compartimentje ontstond waar de brandstoftank kon staan. De onderhoeken van het schotje hadden aan beide zijden een kwartcirkel-vormige uitsparing, waardoor eventuele benzinedampen (zwaarder dan lucht) konden ontwijken. Bijkomend voordeel: wat gewicht naar voren verplaatst. Iets dat op veel kleine zeilbootje een dingetje is.
Een accu achterin is in dat opzicht sowieso een slecht idee.
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 09:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 09:37 #1591283

Zijn benzinedampen gevaarlijker dan gas ? (mijn gevoel zegt van wel, mede door een ervaring in het verleden)


Edit: ja dus :

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 09:41 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 09:43 #1591284

benzine dampen is eigenlijk benzine in gasvorm.....dus gas. hoe noemen ze dat ook alweer in de natuurkunde de fase van een materie....vast,...vloeistof,....gas....boem ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 09:49 #1591286

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16924
wie wil mijn bootje als buurman in de jachthaven lijkt me een mooi criterium :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 09:49 #1591288

Noballast schreef :
Zijn benzinedampen gevaarlijker dan gas ? (mijn gevoel zegt van wel, mede door een ervaring in het verleden)


Edit: ja dus :


is dat nou een AI generated antwoord? dan zou ik daar niet zondermeer op vertrouwen.
"bezine verdampt makkelijker dan butaangas bij kamertemperatuur" ??
dat lijkt me dus al incorrect, want butaangas is bij kamer temperatuur volledig gasvormig, bezine vloeibaar..

Verder ook niet echt relevant voor mijn vraag, weet niet waarom we het opeens over gas hebben..

edit: zelfontbrandings temperatuur van benzine die daar genoemd word klopt ook niet :laugh:
www.fireandsafetycentre.co.uk/...ignition-temperature
ondergrens percentage van butaan ook niet: nl.wikipedia.org/wiki/Explosiegrens
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 09:56 door fransfrans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 09:54 #1591289

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
fransfrans schreef :

Verder ook niet echt relevant voor mijn vraag, weet niet waarom we het opeens over gas hebben..

Omdat er iemand riep dat benzine en gas niet op een boot horen. Wat, op zijn zachtst gezegd, nogal ongenuanceerd was. ;)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 09:57 #1591290

is dat nou een AI generated antwoord? dan zou ik daar niet zondermeer op vertrouwen.
"bezine verdampt makkelijker dan butaangas bij kamertemperatuur" ??
dat lijkt me dus al incorrect, want butaangas is bij kamer temperatuur volledig gasvormig, bezine vloeibaar..

Verder ook niet echt relevant voor mijn vraag, weet niet waarom we het opeens over gas hebben..

Ja, chat gpt. En het is zeker relevant, mede gezien jouw opmerking over de onbekendheid met benzine dampen. Benzine aan boord vereist nu eenmaal extra maatregelen. Nog gevaarlijker dan gas waarvan over het algemeen de risico’s wel bekend zijn. Zoals op de foto getoond is een ronduit gevaarlijke situatie.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 10:00 door Noballast. Reden: Quote toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 10:01 #1591293

Noballast schreef :
Ja, chat gpt. En het is zeker relevant, mede gezien jouw opmerking over de onbekendheid met benzine dampen. Benzine aan boord vereist nu eenmaal extra maatregelen. Nog gevaarlijker dan gas waarvan over het algemeen de risico’s wel bekend zijn. Zoals op de foto getoond is een ronduit gevaarlijke situatie.

zie mijn edits boven, chatgpt maakt er dus een beetje een bende van..
dat terzijde, begrijp ik dus goed dat als ik op een veilige manier een brandstof tank aanboord wilt hebben, dat ik die dan in een afgesloten ruimte die naar buiten geventileerd kan worden moet bevestigen?
Als het gevaar em zit in de dampen, maakt het dus ook niet uit of die accu nou er naast staat of ergens anders, de dampen zouden dan toch wel blijven hangen in de bilge en een ontsteking elders op de boot zou tot ontbranding kunnen leiden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 10:11 #1591295

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
Nog even over die accu op de foto; waarom staat die daar? Heeft je boot een electrisch startende buitenboordmotor? Dan vermoed ik tevens dat het een redelijk zware bbm is (9.9 pk of meer).

In dat verband twee dingen: bij een een boot, en zeker bij een relatief lichte boot als een Waarschip kwarttonner, is het van belang om zware dingen in de uiteinden van boot te vermijden. Het stampen in golfslag wordt erdoor versterkt.
Een Waarschip kwartonner heeft normaal gesproken nog enige overhang bij de spiegel. Dat wil zeggen: de spiegel hangt niet met de onderzijde in het water. Met drie of vier mensen in de kuip is dat misschien al weer anders zijn, maar hoe dan ook loont het om de kont niet te ver te laten zakken. Zo lang de spiegel niet in het water zit, laat de kont het water makkelijker los, wat je zomaar een halve knoop snelheid kan schelen.
Op een boot als deze zou ik ook voor een zo licht mogelijke bbm kiezen. 6 pk is waarschijnlijk al genoeg om de rompsnelheid te halen. Zo'n 6 pk heeft bijna de helft van het gewicht van een electrisch startende 9.9 pk.

Kan goed zijn dat je helemaal geen zware electrisch startende bbm hebt, maar voor het geval dat, hè..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 10:14 #1591296

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
Eclips schreef :
Omdat er iemand riep dat benzine en gas niet op een boot horen. Wat, op zijn zachtst gezegd, nogal ongenuanceerd was. ;)
Ik heb tweemaal in mijn leven een boot zien ontploffen in de haven/aan het oppertje waar ik zelf ook lag.
In een van de twee gevallen had ik de avond tevoren met de opvarenden gesproken, waarschijnlijk was ik daarmee een van de laatste mensen waarmee ze ooit hebben gesproken...
De andere boot was gelukkig verlaten.

Zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten, en ik ben daarom vrij ongenuanceerd over het risico. De mogelijke gevolgen zijn gewoon te groot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 10:15 #1591297

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
fransfrans schreef :
Als het gevaar em zit in de dampen, maakt het dus ook niet uit of die accu nou er naast staat of ergens anders, de dampen zouden dan toch wel blijven hangen in de bilge en een ontsteking elders op de boot zou tot ontbranding kunnen leiden?

Het maakt wel uit of die accu naast een benzinetank staat.
Alles waar stroom (electiciteit) doorheen loopt, kan vonken produceren. Een accu (maak de klemmen eens los, als je zeker weet dat er geen benzinedamp naast hangt) kan vonken produceren bij monteren en demonteren.
Bij plaatsing van de tank in een gescheiden compartiment komen er geen benzinedampen in de bilge.
Laatst bewerkt: 15 okt 2024 10:29 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid elektrische installatie 15 okt 2024 10:18 #1591299

Wadloper schreef :
Nog even over die accu op de foto; waarom staat die daar? Heeft je boot een electrisch startende buitenboordmotor? Dan vermoed ik tevens dat het een redelijk zware bbm is (9.9 pk of meer).

ten eerste omdat ie daar lekker uit de weg staat, maar ook lijkt het juist also we wat gewicht missen achterin.. ik weet niet precies waardoor dat komt maar zonder extra gewicht achterin (eerste hadden we een watertank en wat bakstenen..) helt de boot volgens mij teveel naar voren (water uit de kuip loopt vanzelf naar die loos pijpen achterin, maar blijft voorin liggen)
het gaat om huishoud accu, er hangt een klein 6 pk bbmtje op de spiegel.
De spiegel steekt nog zo`n 15 cm boven het water uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl