nicos schreef :
Eens dat vooral de nummering van die tonnenrij EH1-EH45 het onlogisch maakt.
Want in SIGNI loopt de nummering af in de betonningsrichting. Dus volg je een groene tonnenrij en de nummering loopt af in jouw vaarrichting, dan zou je mogen verwachten dat je die tonnen aan bakboord moet houden. Maar in dit geval vaar je dan aan de west/binnenkant van de tonnen en dat zal niet de bedoeling zijn.
Op binnenwater heeft de vloedstroom meestal weinig met de vloedstroom te maken. De betonningsrichting wordt bepaald door de vaarwegbeheerder en gaat grosso modo van de bron richting zee dus stroomafwaarts, daarmee sluit het mooi aan op IALA-A. Maar de betonningsrichting gaat ook van nevenvaarwater naar hoofdvaarwater. En in Friesland is volgens mij de kortste route naar het IJsselmeer meestal ook de betonningsrichting daar kun je midden in Friesland vaak twee kanten mee op.
Klopt, en als de tonnen met de nummers er eenmaal liggen dan ben je de boeien-leg-instructie van Signi voorbij.
Dan moet je handelen naar de boeien.
Wij willen altijd wel graag weten, waarom? En dat is Signi, maar als de boeien, nummers, borden, etc er eenmaal liggen dan bepaald de betekenis van de boeien, de nummers, borden etc wat je er mee moet.
De NV-Verlag kaart brengt prima helderheid in de duisternis van ons overleg. De boeien liggen verkeerd.
Je mag overal varen, maar lokken uit dat het aan de westkant veiliger is qua obstakels en dat je er ten oosten van moet oppassen.
Ik denk dat Nachtvlinder het bij het juiste eind heeft: dat ze verkeerd liggen.
Ik heb hiervan geleerd dat je uit een enkele boeien lijn toch het vaarwater kan bepalen zonder hulp van kaart.
Als je van Hoorn naar het IJmeer vaart en de volgt de SB boeien lijn dan heb je:
bij de uitvaart van Hoorn aan SB zijde voorrang;
Van daar tot de omnummering bij Edam: geen voorrang
Van daar tot aan Marken: wel voorrang (daar is als eens een eerder draadje over geweest).
Vanuit een afwateringshypothese van rivieren naar zee zou je denken:
-IJssel via 2 sluizen door de houtrib naar zee dan zou je de hele keten Rood verwachten en nummerend van Enkhuizen naar IJmeer of
-IJssel via randmeren, IJmeer naar IJsselmeer dan zou je de hele keten Groen verwachten en nummerend van IJmeer naar Enkhuizen.
Helaas, klopt beide niet op het IJmeer.
Volgens de kaart (Navionics) ligt de bron “van de rivier op de berg” van bij de Oranjesluizen. Van daar uit “vloeien de tonnen” naar zowel het IJ en IJmuiden als naar het Markermeer en IJmeer.
Vervolgens “vloeien de tonnen” naar het IJsselmeer en via het Gooimeer en de Randmeren naar het Ketelmeer.
Dat is blijkbaar een praktische keuze geweest die je uit de Signi-basis niet uniek kan herleiden.
Binnenkort bronwater uit de Oranjjesluizen?
Vandaar mijn stelling, de tonnen en nummering bepalen de waarheid ter plekke.
Het stuk tussen Edam en Hoorn heeft de juiste kleur Groen, want BB richting Enkhuizen en de nummering is fout, want deze wijkt af van de andere nummering op het Markermeer.
NV-Verlag geeft juist weer wat de tonnen betekenen. Dit is correct, want de ton-nummering is fout.