3Noreen schreef :
[…]
Strekking => zeilende pleziervaart doet het niet goed. Toch is er geen enkel bewijs dat het zo is. Het aantal ongelukken is al jaren stabiel. Terwijl het aantal ongelukken in de beroepsvaart jaar op jaar toeneemt.
Maar het is een aantrekkelijk frame om de aandacht op de pleziervaart te focussen. Dat leidt de aandacht af naar waar het slechter gaat.
Jij meet het nut van een marifoon af obv het aantal ongelukken die pleziervaart maakt tov beroepsvaart. Waar mogelijk marifoon gebruikt geen rol in heeft. Kan net zo goed zijn het niet goed volgen van het BPR/BVA/RPR/SRW/gezond zeemanschap, defecten, gezondheid etc zijn. Meestal gaan meerdere dingen achtereen fout voor het tot een ongeluk komt, marifoongebruik is dan daar mogelijk slechts één van.
Ik meet het incorrect gebruik van een marifoon obv eigen ervaringen tijdens mijn reisjes. Pleziervaart antwoord vaak niet op oproepen van verkeersposten of andere schepen terwijl duidelijk is dat ze de apparatuur aan boord zouden moeten hebben. Vaak is niet nooit, ook hier op ZF is als eens discussie geweest over het bewust uitzetten van de marifoon omdat “het hindert”. Slecht zeemanschap. Marifoon gebruik je als intenties van een ander schip niet duidelijk zijn, of je eigen intentie wilt melden aan de sector omdat je afwijkend gedrag gaat vertonen, of gewoon voor een sociaal praatje tussen schepen onderling en andere zaken.
Maar de kans om een betrouwbaar communicatiekanaal te hebben met omliggende schepen. Die is in mijn ervaring regelmatig problematisch bij pleziervaart. Mij is niet duidelijk hoeveel % van de pleziervaart met marifoon aan boord deze niet inschakelt, negeert of anders. Marifoon kun je gebruiken bij twijfels over intenties, dan is er nog niets gebeurd of je doet het niet en je moet mogelijk ingrijpen om iets te voorkomen. Ook dan is er nog niets gebeurd, maar is geen teken van goed zeemanschap van dat andere schip.
Wil je een marifoon verplichten OP ZEE dan zul je toch naar het IMO toe moeten. Daar krijg je denk ik nooit voor elkaar dat alle schepen groter dan 7 meter verplicht een marifoon moeten hebben.
Maar dit draadje vervalt helaas in herhalingen. Er is een groep die het niet kan verdragen dat een marifoon niet verplicht is en blijft maar drammen.
Binnen territoriale wateren is reeds verplicht in bijv België. Dat het gedoogd wordt dat buitenlandse schepen geen marifoon aan boord hebben staat daar los van.
3Noreen schreef :
[…]
Het blijkt uit onderzoek dat die meldplicht niet altijd het gewenste effect scoort. Het wordt de hoogste tijd dat hier heel kritisch naar gekeken wordt en verbeteringen doorgevoerd worden. Het eindeloze "dat is begrepen" heeft de rest van de scheepvaart zeer weinig aan. Leidt alleen maar af.
Het is zelden dat iets altijd werkt. Meldplicht geldt niet overal voor pleziervaart en als het ergens geldt dan is daar hopelijk een reden voor, als die reden niet sterk genoeg is dan zou die plicht voor pleziervaart kunnen vervallen op die locatie.
Maar meldplicht zegt niets over luisterplicht, die blijft staan en zorgt ervoor dat je als pleziervaart in zo’n gebied met meldplicht voor beroeps wel weet wat de beroepsvaart gaan doen.
Is er een meldplicht voor pleziervaart dan laat je de verkeerspost weten wat je intentie is, overige schepen kunnen hier rekening mee houden en de verkeerspost houdt rekening mee bij het begeleiden van het verkeer, zonder te hoeven gissen wat je van plan bent. In mijn ervaring doen ze dit ook.
Edit: ik heb geen problemen dat pleziervaart geen marifoon aan boord hoeft te hebben en het hoeft ook geen verplichting te worden, maar problemen ermee dat als ze het zouden moeten hebben doordat een AIS transponder / radar aanwezig is dat deze dan niet juist gebruikt wordt.