Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland?

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 14:07 #1606083

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Orange Sunset schreef :
Nadeel is dat door het niet verplicht stellen van een marifoon voor schepen <20m altijd gokken is of er te communiceren valt met een schip indien gewenst.

Ander nadeel is dat er te weinig handhaving is op uitluisterplicht, waardoor zelfs als je ziet dat een pleziervaarschip een actieve AIS Transponder en radar heeft gemonteerd, vaak niet bereikbaar is voor verkeersposten en/of omliggende schepen in het geval dit gewenst of nodig is.

In België is een marifoon verplicht vanaf 7 meter, wat mij een zinnigere lengte lijkt dan de huidige 20m in Nederland. Vrijwel alle “serieuzere” pleziervaart valt hier onder.

Er zijn verkeersposten en gebieden waar pleziervaart met marifoon reeds verplicht zijn zich te melden etc. Bij verplichten van marifoon zal dit dan in praktijk gaan gelden voor alle pleziervaart >7m. Pleziervaart krijgt meer ervaring in het gebruik van de marifoon en wordt daar meer bedreven in.

Er zijn jaarlijkse kosten voor de registratie van de scheepszendinstallatie bij RDI. De hoogte hiervan is gebaseerd op kostprijs. In België is deze registratie gratis. Dat zou ook kunnen in Nederland als tegemoetkoming voor het verplicht stellen.

Enkele maanden terug ben ik in schemer en donker over de nieuwe waterweg en Oude Maas gevaren. Contact met de sector is dat heel prettig verlopen, werd goed geïnformeerd en kreeg hier en daar inlichtingen om het geheel goed te laten verlopen icm andere vaart. Hoe dan ook, behalve voor jezelf, is het ook fijn voor de andere scheepsvaart dat zij op de hoogte zijn van jouw intenties.

Had ook zonder (marifoon en AIS transponder, AIS ontvanger) gekund indien er een goede radarreflector gemonteerd is (maar vaak bij pleziervaart ook ontbreekt), maar dan zou ik dat nog niet doen in het donker ivm veiligheid. Door alle verlichting langs de wal zijn schepen slecht te onderscheiden van de installaties op de wal. En toch mag volgens het BPR grote vaart medewerking of voorrang verwachten van kleine schepen.

Strekking => zeilende pleziervaart doet het niet goed. Toch is er geen enkel bewijs dat het zo is. Het aantal ongelukken is al jaren stabiel. Terwijl het aantal ongelukken in de beroepsvaart jaar op jaar toeneemt.
Maar het is een aantrekkelijk frame om de aandacht op de pleziervaart te focussen. Dat leidt de aandacht af naar waar het slechter gaat.

Wil je een marifoon verplichten OP ZEE dan zul je toch naar het IMO toe moeten. Daar krijg je denk ik nooit voor elkaar dat alle schepen groter dan 7 meter verplicht een marifoon moeten hebben.

Maar dit draadje vervalt helaas in herhalingen. Er is een groep die het niet kan verdragen dat een marifoon niet verplicht is en blijft maar drammen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 14:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 14:18 #1606085

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Orange Sunset schreef :

Er zijn verkeersposten en gebieden waar pleziervaart met marifoon reeds verplicht zijn zich te melden etc. Bij verplichten van marifoon zal dit dan in praktijk gaan gelden voor alle pleziervaart >7m. Pleziervaart krijgt meer ervaring in het gebruik van de marifoon en wordt daar meer bedreven in.

Het blijkt uit onderzoek dat die meldplicht niet altijd het gewenste effect scoort. Het wordt de hoogste tijd dat hier heel kritisch naar gekeken wordt en verbeteringen doorgevoerd worden. Het eindeloze "dat is begrepen" heeft de rest van de scheepvaart zeer weinig aan. Leidt alleen maar af.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 14:22 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 14:22 #1606088

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Ondergetekende is ooit voor anker liggend op een officiële ankerplek aangevaren door een beroeps. Zijn verontschuldiging was dat hij was afgeleid doordat hij met de havenmeester aan het overleggen was over zijn ligplaats. :evil: Natuurlijk n=1 maar toch.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 15:09 #1606097

3Noreen schreef :
Kock1964 schreef :
@3Noreen, ik lees nadelen aan een Marifoon en AIS. Behalve de uitgave en de marifoon cursus, welke nadelen zie jij dan?
René

Snelle opsomming zonder uitgebreide toelichting
- Kosten
- Afleiding
- Zeer beperkte bandbreedte
- illusion of control
- duidelijk taalgebruik voor iedereen te begrijpen laat te wensen over
- Het werkt afwijken van de regels in de hand
- privacy schendingen
- gebruik door de overheid om burgers te volgen
- neiging om het gebruik hiërarchisch informeel te rangschikken
- onduidelijkheid over de juridische status van aanwijzingen gegeven door vaarweg beheerders.

Ik heb op de zeevaartschool geleerd in morse dmv een aldis lamp te seinen en communiceren. Ook het vlaggen alfabet moesten we uit ons hoofd kennen voor het zelfde doel. Dit was standard practice. Ik had eigenlijk wel het idee dat de marifoon (en AIS) een soort van vooruitgang was....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 15:15 #1606099

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6221
Vroeger hadden de Schepen op de Westerschelde een sein bestaande uit 3 vlaggen voor tonnage, de Loods en de bestemming. Dat zie je tegenwoordig ook niet meer. B)
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 15:36 #1606102

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
FF FliereFluiter schreef :
Ik heb op de zeevaartschool geleerd in morse dmv een aldis lamp te seinen en communiceren. Ook het vlaggen alfabet moesten we uit ons hoofd kennen voor het zelfde doel. Dit was standard practice. Ik had eigenlijk wel het idee dat de marifoon (en AIS) een soort van vooruitgang was....

Als ik hier over de Waalbrug fiets zie ik dagelijks wel een schip met een blauw bord. Verder hoor ik nog wel eens op andere plekken geluidsseinen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 15:37 #1606103

3Noreen schreef :
[…]

Strekking => zeilende pleziervaart doet het niet goed. Toch is er geen enkel bewijs dat het zo is. Het aantal ongelukken is al jaren stabiel. Terwijl het aantal ongelukken in de beroepsvaart jaar op jaar toeneemt.
Maar het is een aantrekkelijk frame om de aandacht op de pleziervaart te focussen. Dat leidt de aandacht af naar waar het slechter gaat.

Jij meet het nut van een marifoon af obv het aantal ongelukken die pleziervaart maakt tov beroepsvaart. Waar mogelijk marifoon gebruikt geen rol in heeft. Kan net zo goed zijn het niet goed volgen van het BPR/BVA/RPR/SRW/gezond zeemanschap, defecten, gezondheid etc zijn. Meestal gaan meerdere dingen achtereen fout voor het tot een ongeluk komt, marifoongebruik is dan daar mogelijk slechts één van.

Ik meet het incorrect gebruik van een marifoon obv eigen ervaringen tijdens mijn reisjes. Pleziervaart antwoord vaak niet op oproepen van verkeersposten of andere schepen terwijl duidelijk is dat ze de apparatuur aan boord zouden moeten hebben. Vaak is niet nooit, ook hier op ZF is als eens discussie geweest over het bewust uitzetten van de marifoon omdat “het hindert”. Slecht zeemanschap. Marifoon gebruik je als intenties van een ander schip niet duidelijk zijn, of je eigen intentie wilt melden aan de sector omdat je afwijkend gedrag gaat vertonen, of gewoon voor een sociaal praatje tussen schepen onderling en andere zaken.

Maar de kans om een betrouwbaar communicatiekanaal te hebben met omliggende schepen. Die is in mijn ervaring regelmatig problematisch bij pleziervaart. Mij is niet duidelijk hoeveel % van de pleziervaart met marifoon aan boord deze niet inschakelt, negeert of anders. Marifoon kun je gebruiken bij twijfels over intenties, dan is er nog niets gebeurd of je doet het niet en je moet mogelijk ingrijpen om iets te voorkomen. Ook dan is er nog niets gebeurd, maar is geen teken van goed zeemanschap van dat andere schip.

Wil je een marifoon verplichten OP ZEE dan zul je toch naar het IMO toe moeten. Daar krijg je denk ik nooit voor elkaar dat alle schepen groter dan 7 meter verplicht een marifoon moeten hebben.

Maar dit draadje vervalt helaas in herhalingen. Er is een groep die het niet kan verdragen dat een marifoon niet verplicht is en blijft maar drammen.
Binnen territoriale wateren is reeds verplicht in bijv België. Dat het gedoogd wordt dat buitenlandse schepen geen marifoon aan boord hebben staat daar los van.
3Noreen schreef :
[…]

Het blijkt uit onderzoek dat die meldplicht niet altijd het gewenste effect scoort. Het wordt de hoogste tijd dat hier heel kritisch naar gekeken wordt en verbeteringen doorgevoerd worden. Het eindeloze "dat is begrepen" heeft de rest van de scheepvaart zeer weinig aan. Leidt alleen maar af.

Het is zelden dat iets altijd werkt. Meldplicht geldt niet overal voor pleziervaart en als het ergens geldt dan is daar hopelijk een reden voor, als die reden niet sterk genoeg is dan zou die plicht voor pleziervaart kunnen vervallen op die locatie.

Maar meldplicht zegt niets over luisterplicht, die blijft staan en zorgt ervoor dat je als pleziervaart in zo’n gebied met meldplicht voor beroeps wel weet wat de beroepsvaart gaan doen.

Is er een meldplicht voor pleziervaart dan laat je de verkeerspost weten wat je intentie is, overige schepen kunnen hier rekening mee houden en de verkeerspost houdt rekening mee bij het begeleiden van het verkeer, zonder te hoeven gissen wat je van plan bent. In mijn ervaring doen ze dit ook.

Edit: ik heb geen problemen dat pleziervaart geen marifoon aan boord hoeft te hebben en het hoeft ook geen verplichting te worden, maar problemen ermee dat als ze het zouden moeten hebben doordat een AIS transponder / radar aanwezig is dat deze dan niet juist gebruikt wordt.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 15:43 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 15:39 #1606104

Nachtvlinder schreef :

Off-topic over wie verantwoordelijk is:

Vaak vaar ik met vrienden die net zo of meer ervaren zijn dan ik, alleen niet op mijn boot met mijn materiaal. Dat roept vaak de vraag op wie er nu eigenlijk schippert. Op één of andere manier lijkt het mij logsich dat dat de eigenaar is, omdat die zijn boot het beste kent en de kosten draagt voor onderhoud/normale slijtage en zijn bemanning uitnodigt. Voor een weekendje is dat wel duidelijk; soms geef ik explcitiet een aanlegmanoeuvre uit handen en ga mij daar bewust niet mee bemoeien - dat werkt het handigst op het voordek ;)

Maar je zou ook anders kunnen afspreken. Tijdens onze vakantieperiode vorig jaar (3 weken) hadden we afgesproken dat óf ik wanneer aan wacht, óf de (meer ervaren) wachtleider wanneer ik van wacht was zou schipperen. Tochtplanning dan in overleg (hele team) en bij twijfel even ruggespraak tussen actieve en standby schipper (dat gebeurde spontaan ook al).

Dat ging goed maar "loslaten en een andere stijl accepteren" was af en toe wel een uitdaging (voor mij én voor hem) en één moment heb ik (na mij een kwartier geërgerd te hebben) vanuit mijn kooi discussie moeten voeren omdat ik vond dat er toch écht een reguleerlijntje van de gloednieuwe genua aan moest en hij "dat wel mee vond vallen".

Maar we hebben deze rollen toen niet vastgelegd in logboek oid. Wel handig dit wél te doen denk ik achteraf, vooral als "the shit hits the fan"...

Ik zou er altijd voor kiezen ten alle tijden maar 1 schipper te hebben aan boord (en dat als eigenaar zelf te zijn). Je kan je altijd laten adviseren, zeker als er bemanning is die meer ervaren is dan jijzelf. Je kan dan wachtleiders installeren die gedurende hun wacht de verantwoordelijkheid dragen en afhankelijk van hun ervaring geef je instructie waar ze op moeten letten tijdens de wacht en wanneer je erbij geroepen wil worden in bepaalde situaties.

In de zeevaart gaat het vergelijkbaar.
De stuurman van de wacht heeft op dat moment het commando ook al is de gezagvoerder op de brug, en de gezagvoerder mag zich niet met de navigatie bemoeien zonder het commando over te nemen. Maw als de gezagvoerder zich direct met de navigatie bemoeit heeft hij feitelijk het commando overgenomen en is hij vanaf dat moment verantwoordelijk voor de navigatie.

Verder is overgeven en overnemen van de wacht een formele handeling waarbij de afgaande wacht de opkomende wacht informeert over de situatie en bijzonderheden. De opkomende wacht confirmeert dat hij de boel onder controle heeft.

Zo is er altijd duidelijkheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 15:41 #1606105

Tony2920 schreef :
Ik heb wel enkele beperkingen op deze lijst met veel bij de haren getrokken argumenten.

- gebruik door de overheid om burgers te volgen
- Privacy schendingen ? Het is veel gemakkelijker je privacy te schenden met je GSM.
- Neiging om het gebruik hiërarchisch informeel te rangschikken ? ? ? ? WTF ?
- Afleiding? Je GSM is en grotere afleiding met alle berichtjes en appjes.

Echt je lijstje is een rommeltje met veel onwerkelijke "argumenten".

En de echte nadelen zie ik hier niet vermeld.

Gebruik door de overheid om burgers te volgen is wel een dingetje hoor. Ik ken diverse voorbeelden, waaronder zelfs hier op ZF.
Privacy schending doe ik zelf aan mij dmv het volgen van voor mij interessante zeilers of vrienden. Kunnen anderen ook doen en tevens eigen ervaring mbt politie en douane.
Hierarchische rangschikking wel degelijk. Bijzonder vervelend om geen gehoor te krijgen cq. als pleziervaarder niet serieus genomen te worden.
Afleiding, zie een bericht hier boven.

Ik vind dat niet “met de haren er bij slepen”
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 15:56 #1606112

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Orange Sunset schreef :
Binnen territoriale wateren is reeds verplicht in bijv België. Dat het gedoogd wordt dat buitenlandse schepen geen marifoon aan boord hebben staat daar los van.


Edit: ik heb geen problemen dat pleziervaart geen marifoon aan boord hoeft te hebben en het hoeft ook geen verplichting te worden, maar problemen ermee dat als ze het zouden moeten hebben doordat een AIS transponder / radar aanwezig is dat deze dan niet juist gebruikt wordt.

Gedoogd zou kunnen betekenen dat het wel is waar verplicht is maar er niet op gehandhaaft wordt. Dat lijkt me een onjuiste voorstelling van zaken.
Ik ben volgens mij nog nooit bewust een zeiljacht(je) tegengekomen met een radar in de zin van de wet.
Nogmaals ik ben niet tegen het gebruik van een marifoon en een AIS transponder bij een oversteek van de Noordzee. Sterker ik zelf zou niet graag zonder de Noordzee over gaan.
Maar de bezwaren zijn voor mij zo groot dat ik op het IJsselmeer het ding bewust thuis laat. Ja ik weet dat sommigen hier met deze opmerking kompleet door het lint gaan.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 15:57 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 16:02 #1606115

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8937
@FliereFluiter:
Als ik correct ben, ben je stuurman op de grote vaart.
Elders loopt een draadje rond navigatieverlichting (misschien al gelezen, maar je wijselijk uit gehouden ;) ).

Kan je vertellen of een driekleurenlicht op de brug zichtbaar is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 16:11 #1606117

Ilex schreef :
@FliereFluiter:
Als ik correct ben, ben je stuurman op de grote vaart.
Elders loopt een draadje rond navigatieverlichting (misschien al gelezen, maar je wijselijk uit gehouden ;) ).

Kan je vertellen of een driekleurenlicht op de brug zichtbaar is?

Er zijn een paar mensen in dat draadje die de feiten heel goed en duidelijk weergeven. Ik kan daar weinig aan toevoegen anders dan "ik vind". Verbazingwekkend wel hoe onnozel en hardnekkig sommigen in hun aannames en meningen kunnen volharden ondanks dat wet en regelgeving zwart wit iets anders zegt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 16:17 #1606119

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Ilex schreef :
@FliereFluiter:
Als ik correct ben, ben je stuurman op de grote vaart.
Elders loopt een draadje rond navigatieverlichting (misschien al gelezen, maar je wijselijk uit gehouden ;) ).

Kan je vertellen of een driekleurenlicht op de brug zichtbaar is?

De oplettende lezer heeft misschien onderstaande al gelezen. Het is niet zozeer het lampje zichtbaar is of niet maar of er wel iemand goed uitkijkt of er zo'n miniskuul lampje in het gezichtsveld verschijnt.
FF FliereFluiter schreef :
Precies mijn angst. Ben ooit mijn carrière begonnen als stuurman grote handels vaart. Zonder GPS en synthetische radars moest je wel naar buiten kijken. Met alle hulpmiddelen van nu ben ik bang dat de stuurman van de wacht hoofdzakelijk naar zijn schermen kijkt waarop je zonder AIS en beperkte radar reflectie niet verschijnt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 16:28 #1606123

3Noreen schreef :
Ilex schreef :
@FliereFluiter:
Als ik correct ben, ben je stuurman op de grote vaart.
Elders loopt een draadje rond navigatieverlichting (misschien al gelezen, maar je wijselijk uit gehouden ;) ).

Kan je vertellen of een driekleurenlicht op de brug zichtbaar is?

De oplettende lezer heeft misschien onderstaande al gelezen. Het is niet zozeer het lampje zichtbaar is of niet maar of er wel iemand goed uitkijkt of er zo'n miniskuul lampje in het gezichtsveld verschijnt.
FF FliereFluiter schreef :
Precies mijn angst. Ben ooit mijn carrière begonnen als stuurman grote handels vaart. Zonder GPS en synthetische radars moest je wel naar buiten kijken. Met alle hulpmiddelen van nu ben ik bang dat de stuurman van de wacht hoofdzakelijk naar zijn schermen kijkt waarop je zonder AIS en beperkte radar reflectie niet verschijnt.

Dit was een pleidooi voor AIS in een druk vaarwater als kanaal / noordzee. Niet een pleidooi om geen- of foute navigatie verlichting te voeren. Er zijn namelijk nog steeds mensen die wel naar buiten kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 16:41 #1606126

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
Dit draadje gaat over marifoon en AIS ;)

[Off Topic]

Voor bootjes korter dan 12 meter ben ik voor op zee een voorstander van een rond schijnend (goedgekeurd) wit licht in top van de mast en een stel boordlichten op dek niveau. In mijn idee is dat beter zichtbaar dan een driekleur. En na mijn weten voldoe ja dan aan de wet.

Klopt deze aanname ?

[/Off Topic]
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 16:42 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 16:54 #1606129

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8937
Er zijn een paar mensen in dat draadje die de feiten heel goed en duidelijk weergeven

Sorry, nog off topic: dus navigatieverlichting niet/weinig zichtbaar door uitkijk op brug?

(Ben heel blij dat een pro hier actief deelneemt!)
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 16:54 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 17:02 #1606131

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
beter een pro, dan;

-hobbyisme, wet en regelgeving negeren
-wet en regelgeving niet kennen
-geen scholing/training/ervaring
-paranoide gedrag (oei, oei "de overheid" volgt ons)
-vooroordelen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 17:29 #1606134

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15693
sy helios schreef :
-paranoide gedrag (oei, oei "de overheid" volgt ons)
-vooroordelen

Daar wordt hier zeker in gegrossierd !
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 18:21 #1606138

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6446
dan voer je verlichting als motorboot, lijkt me

[Off Topic]

Voor bootjes korter dan 12 meter ben ik voor op zee een voorstander van een rond schijnend (goedgekeurd) wit licht in top van de mast en een stel boordlichten op dek niveau. In mijn idee is dat beter zichtbaar dan een driekleur. En na mijn weten voldoe ja dan aan de wet.

Klopt deze aanname ?

[/Off Topic][/quote]
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 18:28 #1606139

TuuLeVi schreef :
dan voer je verlichting als motorboot, lijkt me

[Off Topic]

Voor bootjes korter dan 12 meter ben ik voor op zee een voorstander van een rond schijnend (goedgekeurd) wit licht in top van de mast en een stel boordlichten op dek niveau. In mijn idee is dat beter zichtbaar dan een driekleur. En na mijn weten voldoe ja dan aan de wet.

Klopt deze aanname ?

[/Off Topic]
[/quote]

correct

regelgeving voor zeilboten is heel makkelijk: boordlichten + heklicht. Onder 20 meter mogen de boordlichten gecombineerd worden dan wel boordlichten + heklicht gecombineerd worden in een 3 kleurige lantaarn in de top van de mast.

Indien je als zeeschip beter zichtbaar wil zijn mag je de verlichting voeren die verplicht is voor zeilschepen groter dan 20m:
Boordlichten (al of niet gecombineerd indien kleiner dan 20m)
Heklicht
rood rondomschijnend boven een groen rondomschijnend licht in de top van de mast
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 18:36 door FF FliereFluiter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 09 jan 2025 18:55 #1606145

FF FliereFluiter schreef :
Indien je als zeeschip beter zichtbaar wil zijn mag je de verlichting voeren die verplicht is voor zeilschepen groter dan 20m:
Boordlichten (al of niet gecombineerd indien kleiner dan 20m)
Heklicht
rood rondomschijnend boven een groen rondomschijnend licht in de top van de mast

Dat is wat ik heb geinstalleerd op mijn draaimast.
Daarnaast is er ook nog een driekleurenlicht voor eventueel tactisch voordeel in de 24 uurs ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 19 jan 2025 20:23 #1607660

@Noreen:
De kans dat je in het stukje tussen Zeeland en Ramsgate als jacht voor mayday relay moet zorgen is nihil. Een kul argument.

Toch niet, het is mij overkomen in de buurt van Nieuwpoort. Mayday relay gedaan voor een NL jacht dat op lager wal in een net was gevaren, en water maakte. Relay gedaan tussen jacht en Dover Coast Guard, en Calais.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 19 jan 2025 20:30 #1607662

Noballast schreef :
Reed schreef :
En hier komt de menselijke kant naar boven en de verschillen van onze karakters.
Ik zou mijn gasten nooit zo toespreken ook al doen of zeggen ze domme en/of verkeerde dingen.
Op een beschaafde en rustige beargumenteerde manier uitleggen dat dat niet handig is en je dat niet wilt hebben, maakt minstens zo veel indruk en zorgt voor een blijvende plezierige en ontspannen sfeer aan boord.
Wanneer ik zo`n schipper zou treffen zou dat voor mij reden zijn om per direct alsnog overboord te springen.

+1

Ik heb geen probleem met onervaren opstappers. Ze moeten zich aan mijn afspraken houden. Met name snachts moet ik daarop kunnen vertrouwen. Met sommigen heb ik duizenden mijlen gezeild, ook duo handed. Die gingen iig wel meer ervaren van boord dan toen ze opstapten :laugh:
Het sorteert zizh zelf uit, wie wel, wie niet. Ook wel debacles beleeft (of juist op tijd voorkomen) Dan is het of terug of afstappen in de volgende haven.
Ik heb nog niet meegemaakt dat er aan mijn autoriteit als schipper is getwijfeld. Wat daarbij zeker heeft mee geholpen is dat ik maar zelden wel ervaren zeilers mee aan boord had. :laugh:

Wat is nu leuker dan ook anderen jouw hobby te laten meebeleven ?

Zelf als opstapper bij een andere schipper is ook wel het nodige over te zeggen. Zowel positieve als negatieve ervaringen gehad. Daar laat ik het dan maar even bij.

Is natuurlijk een herkenbaar probleem. Ik doe bij aankomst aan boord altijd even een veiligheidsbriefing. Dan weet iedereen wat wel en niet kan (niet: overboord springen, zonder toestemming de kuip uit, etc.), en dan weten ze ook dat er risico's zijn. Zelfs bij wedstrijdbemanning spreek ik duidelijk de rolverdeling af, en dat we niet mee doen om schade te varen. Dat voorkomt vaak moeilijke discussies op het moment zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl