JST schreef :
Ik heb recent mijn examen marifonie afgelegd, maar er is echter nog een onduidelijkheid voor mij ivm gebruik kanaal 16 op open zee. In de cursus wordt geschreven dat kanaal 16 gebruikt moet worden voor nood-, spoed- en veiligheidsverkeer, En inderdaad, bi spoedeisende hulp zoals bij brand, zinken, MOB lijkt het mij evident dat je een oproep op kanaal 16 doet.
Bij niet dringende hulp, zoals motorpech, geen benzine, etc, staat bij kustwacht.nl en op de knrm website (
www.knrm.nl/alarmeren) dat je contact moet opnemen met een hulpverlener, zoals KNRM (via de app) of een andere derde partij. Maar tegelijkertijd is het aanwezig hebben van een marifoon net belangrijk voor situaties waar je geen GSM dekking hebt.
Nu is dus mijn vraag: wat moet je doen als je in problemen bent (zoals motorpech) maar geen GSM dekking hebt? Mag je dan een oproep doen op kanaal 16 via marifoon? Indien ja, wat is de radio procedure voor deze situatie?
Ik vaar en vis op de Oosterschelde en plan nu buitengaats te gaan naar de wrakken vanuit Neeltje Jans. Ik ben nog niet zo ver gevaren dat ik geen ontvangst meer had met mijn GSM, maar wil me liever correct voorbereiden met de juiste kennis.
Als je voor wat dan ook je Marifoon wilt gebruiken op zee dan gebruik je 16; op binnenwater 10; in een blokkanaal-gebied het blokkanaal. Bij teveel of verwacht te lang gebruik kies je samen een ander kanaal. Meer is er niet.
Jij bepaalt of het urgent is. Zodra de communicatie op gang is kan je tot een ander inzicht komen of anders geïnformeerd worden.
Denk niet te lang na en ga vooral niet te lang zelf prutsen. Dat doe je in de tijd tussen oproep en arriveren van de hulp.
Met een beetje stroming, wind of koud water mag goede raad en goede hulp niet te lang uitblijven.
Waarbij een MOB urgenter is, dan je motor of je koelkast.
Maakt onderscheid tussen levensgevaar, schade en ongemak.
Zoals gezegd, geankerd is een motorprobleem slechts ongemak. Je leert er erg goed repareren van. Dat gaat binnen GSM bereik en met Youtube-hulp wel veel beter. Powerbank! Een koeltas voor jezelf en een toepasselijk gevulde gereedschapkist voor de motor is dan ook wel handig.
(Tape-je om het gereedschap dat je nuttig hebt kunnen gebruiken: dat mag (in ieder geval) niet meer van boord).