Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilen in het donker

Zeilen in het donker 07 juli 2025 08:21 #1635346

Hier weer een beginnersvraag: Hoe begin je met zeilen in het donker? Ik wil in de toekomst misschien mee gaan doen met nachtelijke evenementen, maar wil niet helemaal groen aan de start verschijnen. Uiteraard zorg ik eerst dat de boot inclusief verlichting in orde is. Verder heb ik wel een paar ideeën, maar kan wel wat tips gebruiken.

Ga ik de eerste keer op water wat ik goed ken of Juist ergens waar ik meer ruimte heb?
Kan het redelijkerwijs solo of kan ik beter iemand meenemen?

Waar ik verder aan denk:
- buiten de vaargeul blijven
- anker klaarleggen
- niet meteen een hele nacht doorvaren

Is dit iets waarvoor ik de sprong kan wagen door het 'gewoon' te doen of is dit (weer) iets te naïef?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 08:33 #1635352

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18152
Zoek een plekje waar het rustig is en goed weer!
Verder mag je doen wat je wilt maar zelf vind ik 's nachts slapen gewoon toch het fijnst :pinch:
Laatst bewerkt: 07 juli 2025 08:34 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 08:34 #1635354

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Kies minstens voor halve maan.
De eerste keer zou ik iemand meenemen.
Verwittig een thuisblijver.
Ik zou bekend vaarwater nemen.
Denk over aanlijnen.
Kies eerder 3bft boven meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 08:47 #1635357

Heb je een navigatieding waarop je kan zien waar je bent? Dat maakt het een stuk rustiger.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 08:50 #1635359

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4931
plus een sterke zaklamp om bij twijfel boeien aan te stralen
een hoofdlampje met rood licht, ben je niet gelijk verblind nadat je die gebruikt heb
Met schemer de nacht in varen op bekend gebied
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 08:55 #1635363

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
Kies een vaarwater wat niet vol ligt met onverlichte boeien. Die dingen werken in het donker als een magneet voor jachtjes.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 08:56 #1635364

Lang lang geleden toen ik begon met zeilen heb ik nieuwe uitdagingen altijd solo gedaan. Ik wilde een ander niet opzadelen met mijn (eventueel onveilige) geklungel. Eerste keer ruimer (IJsselmeer) water, eerste keer harde wind, eerste keer zee, eerste keer snachts doorvaren, etc. etc. Dat heeft mij zelfvertrouwen en onafhankelijkheid gegeven

Om een nachtje door te varen hoef je echt niet tussendoor te slapen, wel voldoende uitgerust zijn. De eerste keer gaf dezelfde spanning als bij al die ander eerste keren. Mijn nachtelijke tochtje met kompas en papieren kaart (en door het laatste nog open gat in de Markerwaarddijk) ging van zuid naar noord over het IJsselmeer. Machtig was dat en dat gevoel van toen staat nog steeds in mijn geheugen gegrift.

Kortom gewoon doen met aangename wind condities.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 08:58 #1635365

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2491
Voorgaande tips zijn allemaal al zeer waardevol.
Zorg dat je je moeilijkheidsgraad in kleine stapjes opbouwt, dus als je in het donker gaat varen, vaar dan in bekend gebied, met iemand extra bij je en met rustig weer.

Doe het eerst een keertje een klein stukje, ga even naar buiten en ervaar hoe het is.

Bereid je voor door op de kaart de route goed uit te zoeken, en te bepalen welke lichtkarakters je tegen gaat komen. Welke betonning verwacht je waar, en wat voor karakter hoort daarbij? De praktijk zal lastiger zijn: je ziet op de kaart bv een ISO8 en een ISO4 (je weet dan als het goed is al dat die eerste 4 sec aan en 4 sec uit is, etc), maar als je dan daadwerkelijk buiten bent, zie je ineens nog 1 of 2 knipperlichten met exact hetzelfde patroon. Die had je misschien niet verwacht, maar blijken een stuk verderop aanwezig te zijn. In het donker is het lastig afstanden schatten. Tip: als je de weerspiegeling van het licht in het water ziet, is die dichterbij dan degene waarvan je de spiegeling niet ziet.

En als backup idd een navigatiescherm waarop je kunt spieken is erg fijn voor de gemoedsrust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 09:20 #1635377

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3367
kan je niet oefenen door overdag met je handen voor je ogen te varen ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 09:22 #1635379

maak van te voren een vaarplan op papier met afstanden, kompaskoersen, lichtkarakters, mogelijke gevaren etc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 09:23 #1635380

Sprokkie schreef :
kan je niet oefenen door overdag met je handen voor je ogen te varen ?

In de categorie: Boem is ho, plons is water?

Dank voor alle overige tips, ik ga me voorbereiden en hopen op mooie wind en maneschijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 09:30 #1635384

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Wij varen veel 's nachts om mijlen te maken. Veiligheid en redundantie zijn dan van groot belang.
- ALTIJD met radar (en uiteraard AIS), voor navigatie en onverlichte boten / boeien
- Een onafhankelijke backup voor de plotters (met eigen kaarten)
- Nachtverlichting

Veiligheidsmiddelen:
- Looplijnen
- MOB1/2 en strobes in de reddingsvesten
- 1500m Zoeklicht (en backup), opgeladen
- 2 marifoons (verkeerscentrale en 16), handmarifoon opgeladen
- Satcom
- Verder uiteraard alle standaard zaken als vlot en EPIRB

Procedureel:
- MOB alarm altijd actief (DSC)
- Als 1 slaapt is de ander aangelijnd in de kuip
- Nooit onaangekondigd alleen naar voor, ook niet een stukje om even een bulletalie te zetten o.i.d.
- Alleen de spi met sok, zodat alles snel naar beneden kan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 09:31 #1635385

Let naast de Maan ook nog even op het weer qua bewolking. Je kan nog zo’n mooie maan hebben maar als het dik bewolkt is de hele nacht doe ze nog niet veel voor je ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 09:31 #1635386

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9760
Wat ook kan, ga eerst in de schemer een rondje varen, kom dan in het donker terug. Je hebt dan het water bij licht kunnen verkennen en in het donker dan kunnen zien hoe water er in het donker uit ziet. Daar kan je snel van leren hoe het bij licht en hoe het bij donker eruit ziet wat betreft markeringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 09:36 #1635388

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3018
Als je op ruim water zit, met goed zicht, dan zul je merken dat je de schepen om je heen nog beter ziet dan bij daglicht. De lichten zijn goed te onderscheiden. Vervolgens moet je leren wat je uit de lichten kunt afleiden: welke kant ze opvaren, of er sprake is van kruisende koersen. Als je de schepen ook op een scherm kan zien helpt dat.
Heb je dat eenmaal in de gaten dan gaat het niet zo anders dan overdag. En dan kun je beginnen met het genieten van het nachtvaren. Ik vind het nog mooier dan overdag.

Als je een haven gaat aanlopen, doe dan dan eerst een keer bij een haven die je kent. Vaak zijn er veel lichten op de wal die het beeld verstoren en herken je pas de havenlichten als je dichterbij bent.

Een keer opstappen met iemand die vaker 's nachts heeft gevaren kan je over de drempel heen helpen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 07 juli 2025 09:39 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 09:40 #1635391

Marinusz schreef :
Wij varen veel 's nachts om mijlen te maken. Veiligheid en redundantie zijn dan van groot belang.
- ALTIJD met radar (en uiteraard AIS), voor navigatie en onverlichte boten / boeien
- Een onafhankelijke backup voor de plotters (met eigen kaarten)
- Nachtverlichting

Veiligheidsmiddelen:
- Looplijnen
- MOB1/2 en strobes in de reddingsvesten
- 1500m Zoeklicht (en backup), opgeladen
- 2 marifoons (verkeerscentrale en 16), handmarifoon opgeladen
- Satcom
- Verder uiteraard alle standaard zaken als vlot en EPIRB

Procedureel:
- MOB alarm altijd actief (DSC)
- Als 1 slaapt is de ander aangelijnd in de kuip
- Nooit onaangekondigd alleen naar voor, ook niet een stukje om even een bulletalie te zetten o.i.d.
- Alleen de spi met sok, zodat alles snel naar beneden kan

Ik denk dat onze boten en vaargebieden nogal verschillen. Voor mij is het nog spelevaren.

Ik vaar met een 5m bootje op binnenwater, reddingsvest, handheld marifoon, tablet voor navigatie (naast papieren kaart), een sterke zaklamp en straks boordverlichting. Aanlijnen doe ik altijd als ik voor wat voor reden dan ook naar voren moet. Maar ook spelevaren moet veilig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 09:44 #1635393

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1158
Niet te zwaar aan tillen. Fietsen is 's nachts ook niet zo ingewikkeld, zelfs op een donker bospaadje zonder verlichting zie je nog genoeg. Dat is op het water niet veel anders. Als je eigen verlichting in orde is, zien andere boten (als ze er uberhaupt zijn) jou in ieder geval.

Verder zou ik vooral de spreuk van Nike in gedachten houden.
Waarschip 900+ "Merlin" | Zeeton 24 "Code Rood" | Waarschip 725 "Ontward"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 09:45 #1635394

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1422
Afgelopen zaterdag voor het eerst in het donker gezeild, 4 Bft, Haringvliet van Haringvlietbrug naar Hellevoetsluis. Magisch! Plotter (tablet met navionics) was wel heel fijn (lees: zonder hoe dan?!) en ook dat het bekend vaarwater was; het ziet er toch heel anders uit bij nacht. Stuurautomaat idem, die houdt beter koers dan ik. Tonnen zie je op de plotter goed aankomen en AIS is ook super handig. Ik zag een schip op de AIS wel, terwijl hij in het echt wegviel tegen de lichtjes op de wal, was echt even zoeken.
Verder: dat er betonning met een lichtje bestaat was wel bekend maar live ontdek je pas dat ze knipperen met verschillende tijdstippen (ISO4, 8, snel ..).
Een filmpje: youtube.com/shorts/jZfo7X5m6J0?si=xsgGLS0AagHU8hwQ


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 09:50 #1635395

LeisureLola schreef :
Marinusz schreef :
Wij varen veel 's nachts om mijlen te maken. Veiligheid en redundantie zijn dan van groot belang.
- ALTIJD met radar (en uiteraard AIS), voor navigatie en onverlichte boten / boeien
- Een onafhankelijke backup voor de plotters (met eigen kaarten)
- Nachtverlichting

Veiligheidsmiddelen:
- Looplijnen
- MOB1/2 en strobes in de reddingsvesten
- 1500m Zoeklicht (en backup), opgeladen
- 2 marifoons (verkeerscentrale en 16), handmarifoon opgeladen
- Satcom
- Verder uiteraard alle standaard zaken als vlot en EPIRB

Procedureel:
- MOB alarm altijd actief (DSC)
- Als 1 slaapt is de ander aangelijnd in de kuip
- Nooit onaangekondigd alleen naar voor, ook niet een stukje om even een bulletalie te zetten o.i.d.
- Alleen de spi met sok, zodat alles snel naar beneden kan

Ik denk dat onze boten en vaargebieden nogal verschillen. Voor mij is het nog spelevaren.

Ik vaar met een 5m bootje op binnenwater, reddingsvest, handheld marifoon, tablet voor navigatie (naast papieren kaart), een sterke zaklamp en straks boordverlichting. Aanlijnen doe ik altijd als ik voor wat voor reden dan ook naar voren moet. Maar ook spelevaren moet veilig.

Wat Marinusz schrijft is simpelweg hoe hij het aan vliegt. Het is geenszins voorsgeschreven of de enige manier. Met minder veiligheidsmaatregelen kan het ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 09:58 #1635397

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
XanderB schreef :
Voorgaande tips zijn allemaal al zeer waardevol.
Bereid je voor door op de kaart de route goed uit te zoeken, en te bepalen welke lichtkarakters je tegen gaat komen. Welke betonning verwacht je waar, en wat voor karakter hoort daarbij? De praktijk zal lastiger zijn: je ziet op de kaart bv een ISO8 en een ISO4 (je weet dan als het goed is al dat die eerste 4 sec aan en 4 sec uit is, etc), maar als je dan daadwerkelijk buiten bent, zie je ineens nog 1 of 2 knipperlichten met exact hetzelfde patroon.

Goed punt. Een paar dagen terug hebben we Duinkerken 's nachts tussen half drie en vier uur aangelopen, over de ondieptes en langs een wrak het kanaal naar de rade in. De tonnen liggen in het tegenlicht van de stad en behalve de noordkardinaal die een zandbank markeert zie je andere noordkardinalen die een verboden gebied markeren. De truc is om steeds peilingen op tonnen te nemen en goed te kijken welk lampje sneller helderder en hoger wordt en de onderlinge afstanden en hoeken in de gaten te houden. Als er verkeer is kun je ook kijken wanneer een navigatielicht van een schip op de AIS dichtbij een ton is en controleren of dit overeenkomt met je beeld van de situatie. Zie je een licht hoger worden dan ben je vrij dicht bij en moet je oppassen dat je er niet tegenaan vaart B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 10:10 #1635401

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
AndreAzuree schreef :
Wat Marinusz schrijft is simpelweg hoe hij het aan vliegt. Het is geenszins voorsgeschreven of de enige manier. Met minder veiligheidsmaatregelen kan het ook.

Tuurlijk. Bij elke zin die ik schrijf mag je er 'Marinusz vindt dat' voor denken. Ik beschrijf hoe wij het doen, wellicht heeft iemand er wat aan. En wil benadrukken dat in het donker een MOB een zeer ernstige situatie is waar je op voorbereid dient te zijn.
Laatst bewerkt: 07 juli 2025 10:10 door Marinusz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 10:17 #1635403

@marinus: Ik denk dat jij het heel grondig aanpakt, wellicht ga ik op basis hiervan mijn "nacht-regime" nog wat aanscherpen. Vooral wat betreft voorkomen MOB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 10:20 #1635404

Mocht je gebruik maken van AIS:
Een valkuil waar ik nog wel eens in trap is dat ik een ander schip zie, en check op de AIS dat ie niet op ramkoers ligt.
Blijkt soms dat ik naar het verkeerde (verder weg) schip kijk, en het schip dichtbij geen AIS heeft.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 10:21 #1635405

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16671
MOB is altijd ook overdag zeer ernstig. Op zee een 80% kans dat je het niet navertelt.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilen in het donker 07 juli 2025 10:30 #1635409

@Johan22 Ik denk dat een Vaarbewijscursus (kan ook online) zinvol is voor je, gezien je opmerking over de verschillende lichtkarakteristieken en, in een ander draadje, dat je niet wist dat er op de Westerschelde een ander vaarreglement geldt.

Het is ook gewoon leuk om ook op die manier met het varen bezig te zijn, vind ik. Ik heb mijn vaarbewijzen, maar doe toch weer een onlinecursus om het bij te houden en voor het plezier.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl