Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: brandblussers aan boord

brandblussers aan boord 29 sept 2025 21:03 #1652860

beste forumleden,

ik heb een aantal brandblussers aan boord. poeder en schuim
ik schud ze elk jaar een keer en kijk naar de druk.
is het goed om ze periodiek te laten testen? zo ja welke periode?

en er zitten stickers bij met daarop de mogelijkheid om een jaar en een maand aan te geven.
wat moet je met zo'n sticker doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 29 sept 2025 21:06 #1652863

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4934
AJAX bellen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 29 sept 2025 21:09 #1652865

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29194
bobdejager schreef :
beste forumleden,

ik heb een aantal brandblussers aan boord. poeder en schuim
ik schud ze elk jaar een keer en kijk naar de druk.
is het goed om ze periodiek te laten testen? zo ja welke periode?

en er zitten stickers bij met daarop de mogelijkheid om een jaar en een maand aan te geven.
wat moet je met zo'n sticker doen?

Zo lang je in Nederland blijft is het puur je eigen keuze of je er wat mee doet. In sommige buitenlanden mag bij controle de laatste keuring niet langer dan een bepaalde tijd geleden zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 29 sept 2025 23:27 #1652876

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6262
Dat laatste klopt, een jaar is niet ongebruikelijk.
Ik weet niet wat voor een boot je hebt, maar heb je ze uit een verplichting aan boord, vanuit CVO bijvoorbeeld, dan is het jaarlijks laten keuren.

Leuke vraag ook aan je verzekeraar.

René
Laatst bewerkt: 29 sept 2025 23:28 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 07:41 #1652921

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2130
Inderdaad, buiten je eigen veiligheid is het ook de verzekeraar van je boot die daar eisen aan kan stellen.
Mijn verzekeraar is daar duidelijk in en geeft aan hoeveel (gekeurde) blussers er aan boord moeten zijn.
Verder was het ook een item toen we in Blankenberge door de Belgische kustwacht gecontroleerd werden.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 30 sept 2025 07:42 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 08:13 #1652931

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2609
Reed kan jij aangeven waar je die dingen laat keuren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 08:19 #1652934

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29194
martinw schreef :
Reed kan jij aangeven waar je die dingen laat keuren?

In de praktijk is dat keuren nogal een wassen neus.

Ik koop mijn brandblussers bij een bedrijf in Barendrecht. Als ik daar laat keuren. Kijken ze even naar de blusser en zijn leeftijd en plakken er vervolgens een officiële nieuwe sticker met de keuringsdatum op. Dat kost iets (ik weet niet meer precies wat; aanzienlijk minder dan een nieuwe blusser), maar dan heb je voorlopig geen gezeik in (inderdaad, bijvoorbeeld) België.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 08:31 #1652942

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2609
Maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 08:50 #1652947

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29194
martinw schreef :
Maar dat is geen antwoord op mijn vraag.

Indirect zat er wel een antwoord in mijn reactie, natuurlijk. Dat keuren kan bij iedere gecertificeerde leverancier van veiligheidsmiddelen. Mijn leverancier is RH in Barendrecht:

www.rhbrandbeveiliging.nl/onde...rhoud-brandblussers/

Een recente blusser krijgt gewoon een nieuwe sticker. Als de blusser meer dan vijf jaar oud of ouder is moet ie gereviseerd worden (o.a. nieuwe vulling). Dat is voor onze 2 kg-blussers meestal duurder dan een nieuwe kopen.
Laatst bewerkt: 30 sept 2025 08:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 09:30 #1652959

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2609
Dank voor deze info
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 10:00 #1652973

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29194
martinw schreef :
Dank voor deze info

Graag gedaan.
Dat ik met enige regelmaat mensen van dergelijke info voorzie, en dat al vijftien jaar lang, is één van de redenen dat ik inmiddels bijna 29.000 potsen op mijn conto heb.

Over dat aspect van veelpotsen hoor je hier nooit iemand.
Laatst bewerkt: 30 sept 2025 10:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 10:24 #1652981

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4934
Een Spraybus overwogen?
Brandblusser in spuitbus vorm. Gaat 3-5 jaar mee, hoeft niet gekeurd te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 10:24 #1652982

Voor hobby-doeleinden zijn er geen eisen aan brandblussers.
Maar verzekeraars kunnen er nadere eisen aan stellen; raadpleeg de voorwaarden van je verzekering.

Voor professionele gebruikers en voor CvO-plichtige schepen zijn er wel eisen.
De opstalverzekering van mijn bedrijf eist een jaarlijkse keuring van het blusmateriaal. Daar heb ik een abonnement voor, elk jaar komt er een busje langs.
Maar merkwaardigerwijs dienen de blusmiddelen van een CvO-plichtig vaartuig eens per twee jaar gekeurd te worden, waar ook nog een certificaat verplicht bijgeleverd moet worden. Het gekke is, dat nergens staat omschreven wat er op dat certificaat moet staan, dus een opgeleukt A-viertje met datum, bedrijfsnaam en handtekening voldoet ruimschoots.

Als blussers gekeurd worden door een gecertificeerd bedrijf, geldt dat ze vijf jaar na de productiedatum gereviseerd moeten worden en dat ze definitief afgekeurd worden als ze tien jaar oud zijn.
Overigens is mij gebleken dat zelfs heel oude blussers meestal nog prima werken, zelfs na tientallen jaren. Maar ja, het gaat tegenwoordig om het papierwerk, niet?

Er zijn havens en watersportverenigingen die eens per jaar een officiële brandbluskeurder laat langskomen voor al hun leden. Dat scheelt kosten.
Even zoeken naar gecertificeerde brandblusboeren is makkelijk, de meeste hebben een werkbusje waarmee ze langskomen. Ajax werd hierboven door iemand genoemd, die is goed maar erg duur. (Eigen ervaring).

Overigens, het zelf plakken van een datumstickertje kan heel bevredigend voelen maar heeft verder geen enkele waarde.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 10:35 #1652984

Trouwens, ik koop mijn blussers altijd via internet. Even zoeken en je vindt de goedkoopste.
De prijsverschillen zijn enorm, dat gaat tot factor 5.

En de kwaliteit? Dure zijn toch beter? Welnee, de goedkoopste die ik koop zijn identiek aan de duurste. Hetzelfde drukvat, dezelfde kraan, dezelfde slang, hetzelfde mondstuk, hetzelfde drukmetertje, hetzelfde bluspoeder. Alleen zit er bij de duurste een plastic voetje onder het drukvat, dat kennelijk ruim 100 euro extra moet kosten. (Ik heb het hier over standaard poederblussers van 6, 9 en 12 kilo).

O ja, let wel op dat er een Nederlands etiket opzit.
Ik kocht eens een Duitse boot waarin recente TÜV-goedgekeurde Duitse blussers hingen. Die mochten niet goedgekeurd worden door mijn Nederlandse keurder, want er zat geen Nederlandse toelatingscode op.
Leve Europa :S
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 30 sept 2025 10:40 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 10:52 #1652990

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29194
Berghout-2 schreef :
Als blussers gekeurd worden door een gecertificeerd bedrijf, geldt dat ze vijf jaar na de productiedatum gereviseerd moeten worden en dat ze definitief afgekeurd worden als ze tien jaar oud zijn.

Met betrekking tot het definitief afkeuren meldt RH (eerder door mij genoemd) wat anders:

www.rhbrandbeveiliging.nl/onde...rhoud-brandblussers/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 11:51 #1653003

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31596
In de praktijk zijn nieuwe blussers via internet (met wheelmark) vaak goedkoper dan laten herkeuren.
Niet zelden zegt zo'n man dat hij alleen de eigen blussers kan keuren.

Nu 2x aan de hand gehad.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 12:12 #1653009

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6262
Berghout-2 schreef :
Trouwens, ik koop mijn blussers altijd via internet. Even zoeken en je vindt de goedkoopste.
De prijsverschillen zijn enorm, dat gaat tot factor 5.

En de kwaliteit? Dure zijn toch beter? Welnee, de goedkoopste die ik koop zijn identiek aan de duurste. Hetzelfde drukvat, dezelfde kraan, dezelfde slang, hetzelfde mondstuk, hetzelfde drukmetertje, hetzelfde bluspoeder. Alleen zit er bij de duurste een plastic voetje onder het drukvat, dat kennelijk ruim 100 euro extra moet kosten. (Ik heb het hier over standaard poederblussers van 6, 9 en 12 kilo).

O ja, let wel op dat er een Nederlands etiket opzit.
Ik kocht eens een Duitse boot waarin recente TÜV-goedgekeurde Duitse blussers hingen. Die mochten niet goedgekeurd worden door mijn Nederlandse keurder, want er zat geen Nederlandse toelatingscode op.
Leve Europa :S

Heb 5 maanden gelden 5 nieuwe blussers in Griekenland gekocht. Was overigens goedkoper dan herkeuren van de bestaande. Ben benieuwd hoe ze daar bij het CVO tegenaan kijken.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 12:16 #1653010

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
Ik zou geen poederblusser (of waar dan ook) willen
Dat poeder is geen fijn spul

Het keuren van die dingen moet wel serieus gebeuren
Het poeder gaat door trillingen op den duur vastzitten
Net als gemalen koffie als je de bus schud, dan zakt het niveau
En dan doet hij het dus niet
Je kan het voorkomen door af en toe de blusser op zijn kop te houden en te schudden
Hoor je het poeder niet ruisen, dan kan je met beleid met een rubber hamer op de fles slaan
Dan komt het meestal wel los

Wat het laten keuren, sommige bedrijven keuren wel heel snel af
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 30 sept 2025 12:16 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 13:44 #1653032

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2609
Welke blusser heb jij dan aan boord Ton?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 14:38 #1653041

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8019
Op een museumschip waar ik als vrijwilliger werk, moeten ook de brandblussers vanwege de verzekering jaarlijks getest worden.
Tegenwoordig zijn het allemaal schuimblussers, omdat het poeder zo veel rotzooi geeft.
De controle bestaat uit wegen van de CO2 patronen, en een kleur en geurtest van de vloeistof.
Brandblussers zijn geen ingewikkelde toestellen.
Na 10 jaar worden ze standaard vervangen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 14:43 #1653045

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
martinw schreef :
Welke blusser heb jij dan aan boord Ton?

Schuim
Een gasdetector
En een brandmelder
Thuis ook
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 14:59 #1653048

Ik heb als test eens vier poederblussers getest die een paar jaar over datum waren. Drie daarvan werkten niet meer. Dat hadden we toen echt niet verwacht, een daarvan liet ook nog gewoon druk zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 15:14 #1653050

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31596
rboxhoorn schreef :
Ik heb als test eens vier poederblussers getest die een paar jaar over datum waren. Drie daarvan werkten niet meer. Dat hadden we toen echt niet verwacht, een daarvan liet ook nog gewoon druk zien.

Dat testen noodzakelijk is blijkt dan. Dan is goedkoper nieuw kopen vaak goedkoper dan duurder keuren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 16:50 #1653067

Ik heb op de laatste Hiswa te water (met een tientje korting) zo’n spuitbus gekocht voor aan boord lekker compact. Ik heb ook 2x 6kg blusser in de garage maar die zijn al jaren over datum :ohmy:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

brandblussers aan boord 30 sept 2025 16:58 #1653070

Wadloper schreef :
Zo lang je in Nederland blijft is het puur je eigen keuze of je er wat mee doet. In sommige buitenlanden mag bij controle de laatste keuring niet langer dan een bepaalde tijd geleden zijn.
Een land (kustwacht) mag dit soort uitrusting van een vreemd gevlagde boot niet controleren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl