Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ter lering en vermaak, test reddingsvesten

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 20 okt 2025 15:21 #1656187

Ter lering en vermaak zijn we met een overjarig zelfopblazend reddingsvest onder de douche gaan staan. En deden daarbij de volgende bevinding. Aanvankelijk gebeurde er niets, het vest blijkt daarmee behoorlijk bestand tegen een plons water. Vervolgens het klittenband omhulsel losgemaakt en het douchewater erover heen laten stromen. Ook toen geen soelaas. Vervolgens het smeltpatroon aan de activator ondergedompeld in een bakje water, staande onder de douche. Vrijwel direct blies het vest zich volledig en stevig op. Na een kwartier werd het vest zachter, na een paar uur nog iets zachter, maar niet echt leeggelopen. Met de mond het vest weer stevig opgeblazen, geluisterd waar een lek zou kunnen zijn, maar dat was niet traceerbaar. Bij een vergelijkbaar vest vond ik het smeltpatroon los en onverklaarbaar in het omhulsel. Al met al de volgende conclusies:

* Het vest waarvan de houdbaarheidsdatum was verstreken blies zich op
* Het vest liep daarna langzaam leeg
* Het vest met de mond opblazen vraagt kracht
* Het gele drijflichaam zal bijdragen aan zichtbaarheid
* Wanneer de drager van het vest buiten kennis is, is snel handelen noodzaak
* Regelmatige controle een goede zaak maar geeft geen garantie

Doe er je voordeel mee, zeg ik om te beginnen tegen mijzelf.
Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 20 okt 2025 15:26 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 20 okt 2025 15:42 #1656199

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5592
Ik controleer elk jaar zelf de vesten:
- als de datum op het smelttablet is verstreken, vervang ik ze
- het CO2 patroon weeg ik, en vergelijk het met het gewicht wat op het patroon vermeld staat.
- blaas het vest met de hand op en laat het minimaal 24 uur liggen (meestal meer, tot weleens 2 weken aan toe) Is het vest na 24 uur zachter dan op het moment van opblazen, vervang ik het vest.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 20 okt 2025 22:40 #1656278

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
En hoe blaas je het vest op?
Laser->Dehler 28s->Victoire 1044->Jonmeri 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 04:06 #1656283

Met de pomp van de bijboot, en niet met de mond want dan blaas je er teveel vocht in.
Daarmee zuig je hem ook weer leeg.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 04:20 #1656285

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4928
BvdA schreef :
En hoe blaas je het vest op?

Tijd om je eigen vest eens te proberen?
;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 06:17 #1656292

  • Happinez
  • Happinez's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Met een eerder vest ook al eens een los CO2-patroon gevonden tijdens een controle. Sindsdien gebruik ik alleen nog Secumar-vesten waarbij het CO2-patroon met een bajonetsluiting vastgezet wordt en je via een venster in het vest vanaf de buitenkant kan zien of de automaat oké is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 06:29 #1656295

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
JB-NL schreef :
BvdA schreef :
En hoe blaas je het vest op?

Tijd om je eigen vest eens te proberen?
;)

Het antwoord is hierboven al genoemd, niet via de mond ivm vocht.
Laser->Dehler 28s->Victoire 1044->Jonmeri 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 06:47 #1656297

Goed om te doen!

Het losdraaien van patronen is inderdaad zelfs in de duurste vesten geregeld een probleem.

Ik heb een vest wat stokoud is. Ik denk ergens 1999. Het heeft me jaren goed gediend en een keer gered toen ik overboord ging in het Stortemelk.

Inmiddels al weer jaren een spinlock4D. Toch blaas ik mijn oude vest geregeld op en vorige week weer nieuwe smelttablet er in. Geeft me gewoon een goed gevoel dat ik een vest heb wat ik blind ken.

Twee weken terug op Biskaje was de smelttablet in mijn 4D ineens defect. Van de tabket in het reservevest was groene dop van de smelttablet geraakt. Kon slecht inschatten of deze nou defect was. Ik had nog een Hammar vest aan boord gevonden met "replace before 2016".

Wat kies je dan? Je beste vest wetende dat je het handmatig moet bedienen? Je reservesvest waarvan je niet weet of je die handmatig moet bedienen of een gevonden vest met alles op groen maar 9 jaar over datum?

Thuis de twijfeltablet onder de kraan gehouden. Die was achteraf nog prima.

Een jaar of 6 terug kreeg mijn dochter ineens angst voor het vest. Reservesetje gekocht en het vest mee naar het zwembad genomen. Na de eerste spannende pret van het in het zwembad springen heeft ze er nog een hele poos mee gespeeld.
Laatst bewerkt: 21 okt 2025 06:48 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 09:09 #1656323

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
It Paradyske schreef :
Met de pomp van de bijboot, en niet met de mond want dan blaas je er teveel vocht in.

Niet als je in het water ligt…….. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 10:08 #1656337

Altijd goed! leer je spullen kennen.

Ik blaas mijn vesten 1 keer per jaar op om te kijken of ze niet lekken. Ik heb er ook eentje die langzaam leeg liep en die heb ik gelijk vervangen. Volgend jaar als het water wat warmer is ben ik van plan ermee overboord te springen..

1 opmerking over je doucetest en spat bestendigheid:

Er bestaan 2 systemen: die met een zouttablet. Die tablet lost op in water en een klein hefboompje dat op de tablet rust komt dan naar beneden en triggered het mechanisme.
Als je dit systeem hebt moet je elk jaar de zouttablet controleren en zo nodig vervangen. Deze zijn redelijk gevoelig voor spatwater, bv op het voordek, ik heb ook eens gehad dat er eentje opblies in een regenbui.
Daarom moet die tablet ook vers zijn: het kan zijn dat hij een beetje nat is geworden en bv half oplost, dan is er daarna veel minder over en gaat hij nog veel eerder.

maar er bestaat ook een systeem met een druk sensor. ik heb die nu ook. Daar hoef je niks aan te doen. Dit systeem wordt getrigger door druk verschil en moet dus daadwerkelijk ONDER WATER gehouden worden om te triggeren.
Gezien jouw test met de douche en gezien de foto denk ik dat jij een vest met dat systeem hebt. Druksensors zijn dus ongvoelig voor spat- regen- of doucewater maar moeten 10cm onder water komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 10:15 #1656338

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4928
@Bas, is het onderscheid eenvoudig te herkennen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 10:18 #1656339

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5644
Een oud tablet wat eerder gaat is niet echt gevaarlijk denk ik.
Gaat gewoon af terwijl er nog niet echt nood is?
Laatst bewerkt: 21 okt 2025 10:18 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 10:23 #1656341

JB-NL schreef :
@Bas, is het onderscheid eenvoudig te herkennen?

Niet perse makkelijk, bij sommige zie je de zouttablet zitten, bij andere zit die binnen in een opgeschroefde kop.

Ik zou de handleiding van je vest bekijken.

Denk dat je deze hebt:
handleidingkwijt.com/plastimo-pilot-165-reddingsvest/

?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 10:24 #1656342

Waterblok schreef :
Een oud tablet wat eerder gaat is niet echt gevaarlijk denk ik.
Gaat gewoon af terwijl er nog niet echt nood is?

Mee eens.
Als kan ik je vertellen dat als je met 20kts wind op het voordek een spi naar beneden probeert te halen en je vest blaast opeens op dat dat niet perse prettig is :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 10:27 #1656344

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4928
Bas van Dijk schreef :
JB-NL schreef :
@Bas, is het onderscheid eenvoudig te herkennen?

Niet perse makkelijk, bij sommige zie je de zouttablet zitten, bij andere zit die binnen in een opgeschroefde kop.

Ik zou de handleiding van je vest bekijken.

Denk dat je deze hebt:
handleidingkwijt.com/plastimo-pilot-165-reddingsvest/

?
Haha gokje van je? D8 nl niet dat ik er iets over gezegd had.
Besto comfort fit 180n, vd zomer gecontroleerd.
Laatst bewerkt: 21 okt 2025 10:28 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 10:29 #1656345

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 819
Op zich toch niet onlogisch dat hij onder de douche niet meteen afgaat? Dat zou betekenen dat in een stortbui je al snel met een opgeblazen vest staat te sturen. Ik zou verwachten dat er aardig wat water het vest echt binnen moet dringen en daarvoor is meer nodig dan water wat er aan de buitenkant langsloopt…

Wel een goede test trouwens om zo je vest te leren kennen. Ik heb dat nooit nooit gedaan, maar zou dat wel degelijk een keer moeten doen…
Laatst bewerkt: 21 okt 2025 10:29 door RickVis2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 11:11 #1656352

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1959
It Paradyske schreef :
Met de pomp van de bijboot, en niet met de mond want dan blaas je er teveel vocht in.
Daarmee zuig je hem ook weer leeg.

Dat met de mond opblazen geen kwaad kan, zelfs de KNRM ziet er geen kwaad in, is de uitkomst van een discussie die hier in het verleden al een paar keer eerder gevoerd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 11:48 #1656360

Haha, nee, geen gokje, nam aan dat jij TS was, en zag het op de foto, maar jij bent een ander, sorry :-)
JB-NL schreef :
Bas van Dijk schreef :
JB-NL schreef :
@Bas, is het onderscheid eenvoudig te herkennen?

Niet perse makkelijk, bij sommige zie je de zouttablet zitten, bij andere zit die binnen in een opgeschroefde kop.

Ik zou de handleiding van je vest bekijken.

Denk dat je deze hebt:
handleidingkwijt.com/plastimo-pilot-165-reddingsvest/

?
Haha gokje van je? D8 nl niet dat ik er iets over gezegd had.
Besto comfort fit 180n, vd zomer gecontroleerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 14:08 #1656384

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Een Hammar hydrostatisch activatie systeem dat op waterdruk je reddingsvest activeert is eenvoudig te onderscheiden van alle andere systemen vanwege het kenmerk dat de CO2 fles binnen in het drijflichaam zit. De hydrostatische valve zit aan de buitenkant van het drijflichaam bevestigd.

Is inderdaad een mooi systeem, maar in onderhoud wel prijzig want na gebruik of wanneer de termijn verlopen is, kun je alleen het complete Hammar systeem vervangen en dat kost 2 à 3 keer zoveel als het vervangen van een smeltcapsule + CO2 patroon bij een ander systeem zoals de UML Mk5.

Bij mijn weten gebruiken de andere systemen overigens geen zouttablet, maar een soort papiercellulose dat snel oplost in water. Dat helpt al om onbedoelde activatie te voorkomen want zout is van nature al hygroscopisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 21 okt 2025 15:41 #1656408

Leerzame respons, ik meld mij even als zijnde Topic Starter, het betreffende reddingsvest van de douche-test betreft een Plastimo Pilot 150 N met een smeltpatroon. De gegeven reacties zijn mij helpend bij de vraag waarop te letten bij aan te schaffen reddingsvesten en bij inspectie en onderhoud. Dank!




Deelnemer vanaf 21 augustus 2008, www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 22 okt 2025 06:50 #1656487

Knar schreef :
It Paradyske schreef :
Met de pomp van de bijboot, en niet met de mond want dan blaas je er teveel vocht in.
Daarmee zuig je hem ook weer leeg.

Dat met de mond opblazen geen kwaad kan, zelfs de KNRM ziet er geen kwaad in, is de uitkomst van een discussie die hier in het verleden al een paar keer eerder gevoerd is.

Misschien tast het de blaas niet aan, maar ik blijf er bij dat het niet hiechiesch is, al dat spuug en vocht in de blazen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 22 okt 2025 07:29 #1656489

It Paradyske schreef :
Knar schreef :
It Paradyske schreef :
Met de pomp van de bijboot, en niet met de mond want dan blaas je er teveel vocht in.
Daarmee zuig je hem ook weer leeg.

Dat met de mond opblazen geen kwaad kan, zelfs de KNRM ziet er geen kwaad in, is de uitkomst van een discussie die hier in het verleden al een paar keer eerder gevoerd is.

Misschien tast het de blaas niet aan, maar ik blijf er bij dat het niet hiechiesch is, al dat spuug en vocht in de blazen.

Je moet er ook lucht in blazen, geen spuug en vocht.... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 22 okt 2025 07:36 #1656491

nicos schreef :
Een Hammar hydrostatisch activatie systeem dat op waterdruk je reddingsvest activeert is eenvoudig te onderscheiden van alle andere systemen vanwege het kenmerk dat de CO2 fles binnen in het drijflichaam zit. De hydrostatische valve zit aan de buitenkant van het drijflichaam bevestigd.

Is inderdaad een mooi systeem, maar in onderhoud wel prijzig want na gebruik of wanneer de termijn verlopen is, kun je alleen het complete Hammar systeem vervangen en dat kost 2 à 3 keer zoveel als het vervangen van een smeltcapsule + CO2 patroon bij een ander systeem zoals de UML Mk5.

Bij mijn weten gebruiken de andere systemen overigens geen zouttablet, maar een soort papiercellulose dat snel oplost in water. Dat helpt al om onbedoelde activatie te voorkomen want zout is van nature al hygroscopisch.

Maar mijn spinlock heeft ook een pressure sensor activiatie en die ziet er nagenoeg hetzelfde uit als de plastimo foto's hierboven.
Wat bedoel je met 'binnenin' het drijflichaam?

voor de spinlock vesten kost een nieuwe unit ongeveer 30 euro voor firing head + CO2 patroon.
Nog te overzien, spinlock adviseert elke 2 jaar vervangen. Of dat nodig is is een tweede natuurlijk.. Geen idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 22 okt 2025 07:57 #1656495

De term firing head gebruikt spinlock voor smelt patronen en niet voor het Hammer systeem wat op basis van water druk geactiveerd wordt.

Het Hammer systeem ziet er een stuk anders uit en rearming kits kosten een stuk meer met een advies prijs van 80E: www.spinlock.co.uk/en-GB/eur/p...mmar-re-arming-kits#

En de firing heads zijn een stuk goedkoper: www.spinlock.co.uk/en-GB/eur/products/firing-head
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 07:57 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ter lering en vermaak, test reddingsvesten 22 okt 2025 08:12 #1656498

ook bij een test alleen ter vermaak zijn de nuances het belangrijkste, niemand vraagt hoeveel hij over datum was.... misschien 1 dag misschien 10 jaar....
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl