Zoals beloofd het stappenplan(uit een bundel van "OceanPeople", een tweemansbedrijfje van een Nederlandse man en vrouw, je vindt hen op
http://www.oceanpeople.nl). Sorry voor de vertraging!
1.Bepaal het vaargebied en bekijk de benodigde(elektronische en papieren)zeekaarten en pilots.[Waar gaan we heen en wat hebben we nodig?]
2.Selecteer de mogelijke aanloophavens.[Welke havens kunnen/willen we aanlopen?]
3.Bepaal de gewenste dagafstanden in relatie tot de periode die je voor deze trip ter beschikking hebt. Houd de nodige ruimte aan het einde van de tocht zodat je speling hebt.[Hoe ver is het?]
4.Bepaal per etappe de voorlopige route, de vertrektijd en de verwachte aankomsttijd(ETA) waarbij de invloed van de stroom ingecalculeerd moet worden, uitgaande van een bezeilde koers."Wat is het beste tijdstip om te vertrekken als ik optimaal gebruik wil maken van de stroom?", "Heb ik te maken met bedieningstijden van sluizen?","Kan ik om 1100 veilig over die ondiepte varen?".[Hoe lang duurt het?]
5.Wat is het weerbericht? "Is het bezeild?" is absoluut van directe invloed op punt 3 en 4. Dus raadpleeg het laatste lokale weerbericht voor de komende 12 uur en de voorspelling voor de volgende dag(en). Eventueel moeten stappen 3 en 4 opnieuw doorlopen worden omdat wind/weersomstandigheden het oorspronkelijke plan omver gooien.[Is het bezeild?]
6.Bepaal de te varen koersen.[Welke koersen moeten we sturen?]
7.Bepaal de waypoints per etappe en voer ze in in de gps.
8.Lees bijzonderheden(verkeersscheidingsstelsel, ondiepten,boorplatforms, etc.) op de kaart en aanloophavens per etappe, en zorg voor kennis van alternatieve aanloophavens bij plotselinge weersverandering, pech of onderweg (zee)ziekte. Kunnen we onze koers en snelheid behouden als de windrichting verandert? In welke wateren varen we en welke formaliteiten gelden daar?[Welke bijzonderheden zijn er te verwachten?]
9.Houd tijdens de tocht de barometer en marifoonweerberichten in de gaten, vul regelmatig het logboek in en zet de positie in de kaart.
10.Hebben we genoeg brandstof, voedsel en water?
11.Boat-en PeopleHandling als doorlopende activiteit, vooraf, tijdens en achteraf.
En tot slot nog een tip van mezelf:
Bij planning is het belangrijk dat je je snelheid op voorhand kan inschatten.Vaak waarschuwt men om je snelheid niet te overschatten, maar onderschat deze ook niet!Bijvoorbeeld bij een droogvallende haven kom je liever niet te vroeg aan...