Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag

Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 14 mei 2009 22:59 #71708

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Mijn Defender is een heerlijk bootje. Het leek me erg gaaf om eens te kijken of ik hiermee de oversteek naar Engeland zou kunnen maken, om te zien hoe het schip zich houdt op zee, om de navigatie-skills nog even in praktijk te testen (TKN is tenslotte Theorie) en om kennis te maken met het zeezeilen.

Via dit forum heb ik een bemanning samengesteld die bestaat uit:
- Wallaby: ervaren zeezeiler, heeft de overtocht al een paar keer gedaan;
- Beauty: coasthopper die al 3x geprobeerd heeft Engeland te bereiken;
- Treamos: zeilinstructeur op open bootjes die pas sinds kort een dak boven zijn hoofd heeft;
- en Delphi32: enthousiast, theoretische kennis aanwezig maar nog weinig zeemijlen onder de kont.

Het Plan is als volgt: de vrijdag voor pinksteren inschepen, bij Stellendam naar buiten, naar de overkant en weer terug, avond van 2e Pinksterdag weer terug in de thuishaven.

Vanavond hadden we de eerste voorbereidingsavond voor deze tocht. Het doel van deze avond was elkaar beter te leren kennen, maar vooral ook de technische details van het Plan door te spreken. Hierbij zijn een aantal vragen aan de orde gekomen waar we met z'n allen lekker over hebben kunnen brainstormen. Omdat ik denk dat deze vragen een essentieel onderdeel van de voorbereiding vormen doe ik even kort een verhaaltje over wat we besproken hebben.

Deel 1: Het Plan
Vanuit Stellendam zijn er ongeveer 2 logische routes naar de overkant: via de Belgische kust naar Calais en dan oversteken naar Ramsgate of Dover, of recht naar het westen richting Harwich (of Ramsgate). We moeten nog kaarten hebben voor de aanloop van de havens die in de planning staan, die zullen gekocht worden zodra we weten waar we heen gaan. Optie is om heen de ene route en terug de andere te kiezen, waarbij heen zoveel mogelijk westelijk varen zal worden en terug langs de Belgische kust vanwege de stroming. Harwich valt min of meer af, tenzij de wind gunstig is.
Wat opvalt in dit stuk van het verhaal is de afhankelijkheid van de windrichting en kracht. Op het IJsselmeer of zo kan je gemakkelijker een alternatieve bestemming kiezen, bij een trip naar de overkant weet je pas wat je gaat doen als je een redelijk beeld hebt van de weersomstandigheden ten tijde van de trip. Belangrijk is daarom ook dat we uitgebreid doorgesproken hebben over de verwachtingen: zijn we teleurgesteld als we Het Plan niet kunnen realiseren?

Deel 2: de meteorologische randvoorwaarden
Unaniem wordt besloten dat we bij een 6Bft uit een ongunstige hoek niet gaan. Onder windkracht 3 is de boot te langzaam om de trip uit te voeren, dus we gaan hopen op een windje 3-5 uit Noord of Zuid. Tussendoor krijgen we nog even wat horrorverhalen over grondzeetjes te horen, ik snap nu eindelijk wat dat betekent al moet ik eerlijk bekennen dat ik best nieuwsgierig ben geworden naar dit fenomeen...

Deel 3: alternatieven
Stel dat de wind verkeerd staat, wat dan? Tocht afblazen of doel veranderen? We blijken een escape te hebben: staat de wind totaal verkeerd dan gaan we niet naar Engeland maar naar Nordeney. Totaal de andere kant op, maar wat geeft het? We willen gewoon lekker zeilen! Ook vluchthavens en points of no return worden doorgesproken (globaal). Zo hebben we op elk deel van de tocht voldoende ontsnappingsmogelijkheden, mocht het weer niet doen wat we ervan verwacht hadden.
Ook besluiten we dat we de avond voor vertrek al in moeten kunnen schepen, zodat we het eerste traject (van Noordschans naar Stellendam) al af kunnen leggen om beter van het getij gebruik te kunnen maken.

Deel 4: technische en juridische aspecten
De veiligheidsuitrusting wordt geëvalueerd. Een reddingsvlot wordt gehuurd, vuurpijlenvoorraad is in orde, techniek van de boot is besproken (stel dat je 20 uur moet motoren, halen we dat dan? Is de watertank groot genoeg?) dus op dit vlak weinig verrassingen. Er zijn bij mij 2 lifelines aan boord, 2 opstappers nemen hun eigen lijntjes mee. Passagierslijst wordt in orde gemaakt en we gaan even kijken hoe de verzekering omgaat met een minderjarige opstapper.

Deel 5: leven aan boord
We kijken naar de hoeveelheid eten en drinken die aan boord moet zijn. De hoeveelheid bronwater die we mee gaan nemen is enorm, maar er moet en zal water gedronken worden. Bier is voor als we weer aan land zijn ;) De slaapplaatsen aan boord en hun zeevastheid worden beoordeeld, aangepast waar nodig. Het moet wel leuk blijven tenslotte.

Conclusie
Goede voorbereiding geweest, alle aspecten die horen bij een dergelijke tocht zijn aan de orde geweest. De komende weekjes gaan we het weer in de gaten houden, op dinsdag 26 mei gaan we besluiten waar we heen gaan en wie er mee gaat.
Volgens mij heeft dit team enorm veel zin om zout onder de kiel te voelen :D

Volgende update van de voorbereidingen komt over een kleine 2 weken, als de weersvoorspellingen wat zekerder worden. Vragen en opmerkingen over mijn verhaal zijn natuurlijk van harte welkom ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 05:58 #71719

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Leuk plan!

1 puntje, Het alternatief van Nordeney lijkt me een beetje ambitieus. Dat is ruim 190 mijl en lijkt mij niet haalbaar in 3 dagen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 06:27 #71723

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
waarom sluiten jullie Harwich uit? Er zijn daar leukere havens, en qua bereikbaarheid valt Calais altijd tegen.
De stroom mee die kant op is kort (5 uur), en dus 7 uur tegen. En de wind helpt ook niet altijd mee om in Calais te komen :lol:
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 07:04 #71726

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Leuk, ik ga dat weekend met mijn vader en broers hetzelfde doen!
Sinds vorig jaar hebben we die traditie ingesteld!

Wij pakken het als volgt aan: We gaan een lange weekend weg met een nader te bepalen bestemming. Is het weer goed, dan naar Engeland (vorig jaar Ipswich), zo niet dan kijken we dan verder, Belgische kust, Zeeland, Den Helder, we zien wel.

Ik lees uit jullie plan dat jullie naar Dover willen of Harwich, waarom niet Lowestoft als optie? Dat is minder ver dan Norderney...

Leuk initiatief en we zien jullie wel in de sluis :wink:

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 07:14 #71728

Leuk plan.
Ik zie Lowestoft niet als optie? is net weer een andere te bezeilen hoek.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 07:22 #71730

Dover is een saaie en smerige stad, terwijl Ramsgate veel levendiger is, ook doordeweeks. Misschien iets om rekening mee te houden.
Denk ook aan de juiste marifoon kanalen te gebruiken en ik neem aan dat de Reeds mee gaat? Behoorlijk onmisbaar ook is een navtex voor actuele info. Er wordt voor de kust van Engeland behoorlijk gewerkt, evenals op de Thorton bank.

Kijk eens even op de site van de haven van ramsgate: www.portoframsgate.co.uk

Daar staan actuele getijden, waterstanden etc, maar ook duidelijke aanlooproutes, weersvoorspellingen en nog veel meer. Altijd handig in je voorbereiding. Ook kan een laptopje handig zijn om wat grib files binnen te halen in Engeland.

Calais is een erg bruisende stad, maar door de stroom lastiger te bereiken. Echter het ronden van je eerste echte "kaap" cape de grz-nis is een bijzonder moment.

Ik ga duimen voor jullie om mooi weer te krijgen.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 07:41 #71735

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Leuk dat jullie dat gaan doen. Kijk je verzekeringspapieren even in. Mijn verzekering vraagt melding voor varen buiten de 10 mijlszone, met een verhoogd eigen risico.

Veel plezier

Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 12:25 #71774

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Waarom gaan jullie niet naar Southwold? Vreselijk leuk klein haventje en pleisterplaats van vele tripjesmakers.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 12:28 #71776

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Idd, eastcoast rocks!!

Erg leuke plaatsjes, mooie natuur, prima pubs... wat wil je nog meer!
Pas wel op voor los rondvliegende golfballen als je naar het dorp loopt :wink:

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 13:00 #71784

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Ben ik nu de enige die moet werken met hemelvaart en pinksteren? :(

Maar ik zie trouwens al de ruwe schets aankomen van de "zeilersforumgrotereizenchecklist" Eventueel aangevuld met prioriteiten lijst (Must have/ Could have) als basis voor de planning van ons allen!
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 13:08 #71787

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Southwold is "a must have". Wordt in ieder geval mijn 1e overzeese bestemming waneer alle toestanden achter de rug zijn.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 13:36 #71789

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12573
Southwold is inderdaad een van de allerleukste plaatsjes maar wegens de drempel in de ingang niet aan te lopen met laagwater..
Verstandiger is het om de oversteek naar Lowestoft te maken en vandaar met opkomend water te vertrekken om pakweg een á twee uur voor HW aan te komen. Voor zeil aanwijzingen betr. de aanloop, post ik hier een stukje uit mijn boek (Dat laatste klinkt wel lekker :lol: :wink: )

==================================================
Het zicht blijft variëren tussen anderhalf en twee mijl.
Langzaam passeren we Lowestoft.
Nog een paar uurtjes varen naar South Wold.
Het lijkt steeds langzamer te gaan.
Eindelijk daar is het, de hoge kust, de wandelpier het vuurtorentje en de strandhuisjes.
We zijn er nog niet helemaal, want het riviertje dat we op moeten ligt nog een mijl voorbij het stadje.
We naderen de piertjes, hier is goed opletten de boodschap.
De banken in de ingang kunnen met één enkele storm totaal van positie veranderen en de stroom loopt hier ook met een mijl of drie a vier, ook staat hier op de ondieptes een behoorlijk stuk zwel.
Als je hier aan de grond loopt sla je in no time aan stukken.
Voor de zekerheid roep ik de havenmeester op voor aanwijzingen.
‘Hallo Seabeast, welkom in South Wold. Buiten is het diep genoeg, maar tussen de pieren dient u stuurboord van het midden te blijven tot waar de pieren aan land komen, dan op zes meter van de oever blijven tot aan het reddingboot huisje, daarna weer het midden van de rivier aanhouden.’
We komen veilig op de rivier, het is hier nog net zo als een jaar of drie geleden, een oud zooitje waar de tijd heeft stilgestaan, prachtig!
Het voetveer dat nog steeds geroeid wordt, de ouwe geteerde nettenschuurtjes van de vissers de kleine trawlertjes, alles is er nog.

Daar is de steiger pal voor de het oude smokkelaarnest, The Harbour Inn.
De havenmeester staat al klaar om een touwtje aan te pakken.
Ver voor de steiger zijn we al rondgegaan en nu laat ik ons, met de motor op dead slow vooruit, op de vloedstroom afzakken tot voor de steiger.
Ik geef er een paar klappies bij zodat we de stroom doodvaren, en laat “Zeebeest” langzaam BB komen.
Zachtjes, er kan een eitje tussen, vleit “Zeebeest zich tegen de houten palen, de havenmeester pakt een voortrosje aan en Marjanne gooit een achterspring over een paal.
Nog een achtertrosje erbij, de schroef kan uit zijn werk en de motor af.
Het is 15:45, na dik achtentwintig uur varen eindelijk rust in de tent!
Er moet nog een ding gebeuren, iets waar we het vroeger aanboord veel over hadden, namelijk;
Een voorspring op de tap van de kroeg zetten!
==========================================================


Nog even dit:
Hier moet je Fenderplanken van de steiger pakken en aan je schip hangen en je trossen heel lang zetten.
En bij vertrek niet vergeten om bij de ingang pal aan BB te gaan varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 13:38 #71790

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Lannes, doe ze dan vooral de groeten in the Harbour Inn. Bevoorraden ze nog steeds met paard en wagen?

en als we het dan toch over legendarische kroegen hebben, the Pin Mill in Ipswich?

Ook niet te missen als je naar Engeland gaat!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 13:45 #71792

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Bedoelde eigenlijk als "Must have" dit moet je echt hebben voordat je ook maar aan zo'n tocht beint te denken (Vlot, vesten, water etc.)

Daarnaast de "Should have" als je de mogelijkheid ziet is het handig om ook mee te nemen
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 13:50 #71795

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Tjah, da's een kwestie van prioriteiten stellen.

Maar ik kan me voorsteleen dat onze mod's nu wel weer eens het draadje richting de on-topic willen zien.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 14:03 #71799

Plop,we zijn weer ontopic :lol:
Soutwold ziet er inderdaad erg leuk uit:
www.southwoldharbour.co.uk/south.htm

hmmm, item "over de grenzen" vertrekken zit er volgens mij aan te komen :roll: :lol:
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 15:07 #71812

Bij deftig weer zal de Stromboli waarscijnlijk ook in Ramsgate liggen op Pinksteren.
mvg
Marc
Neptune 22 - Neptune 25 - Dehler Duetta 86GS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 15:16 #71814

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Pinksteren is voor mij nog geen haalbare kaart, maar na de meeting ga ik wel die kant uit en dan door naar The Minch om mijn nieuwe boek af te schrijven.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 20:33 #71835

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Langs de Belgische Kust naar Calais is op zich een goed plan, maar het kan ook lelijk tegenvallen. Voornamelijk voor Dunkerque kan er heel wat stroming tegen staan, en als dan ook de wind tegenzit lig je daar soms zo ongeveer stil. In de Zuydcoote Pas wel even goed opletten hoe je nu net moet varen, het vaarwater is daar niet ideaal aangeduid dus dat stuk bereid je beter grondig voor met een recente kaart. Calais zelf vind ik niet zoveel aan, je kan ook niet wanneer je wil de jachthaven in, je moet wachten aan een boeitje tot er voldoende water boven de drempel staat. Zorg er zeker ook voor dat al je documenten in orde zijn als je naar Calais gaat, ze vragen er daar bij iedereen naar!

klein vraagje:waar situeer ik Nordeney?
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 21:11 #71838

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Duits Wadden gebeid, Borkum, Juist ..... Nordeney!

Qua afstand een stuk verder dan the UK maar op de heen weg in een combi met een stuk Wadden mogelijk voor >80% stroom mee. En in vergelijking met hakken en zagen naar de overkant een goed alternatief mocht er geen weergat komen. Grootste risico is dat je door het slechte weer op de terugweg bij Delfzijl binnendoor terug moet via de staande mast route of als je al dan niet kiest voor de zee route je de boot niet tijdig terug krijgt in zeeland. Hij ligt dan wel in de "buurt" (bijvoorbeeld IJmuiden) en niet aan de overkant bij takkenweer.

Zoals gezegd .... puur een alternatieve uitdaging.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 21:28 #71843

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Wat een leuke reacties allemaal! Gaaf hoor, benieuwd wie we allemaal gaan tegenkomen ook. Beetje mosterd na het eten om nog overal op in te gaan, bovendien weet ik niet waar je de mosterd haalt (over 14 jaar wel).

Nordeney is inderdaad ambitieus als alternatief, ik hou wel van een beetje doelstelling. Maar ook hiervan geldt: onderweg worden de points of no return bepaald en als dan blijkt dat we er beter bij Den Helder af kunnen, dan doen we dat gewoon. Omgaan met veranderde plannen, veranderende omstandigheden en foutief ingeschatte zaken is nu eenmaal part of the joy.

Dat ik hiermee een opzet heb proberen te maken voor een zeezeilvoorbereidingschecklist (past dat op een Scrabble-bord?) mag duidelijk zijn. Een vlot hoort wat mij betreft gewoon aan boord, kan je huren (10 euro per dag) bij bv Kniest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 21:43 #71846

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
In Oostende was er onlangs een info-avond "tochtplanning", we hebben toen een mooi bundeltje gekregen met daarin een samenvatting van wat je nu net allemaal op voorhand moet plannen aan serieuze tocht. Ik zal morgen eens kijken of ik dat bundeltje vind, en als het zo is zal ik het hier even online zetten.
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 22:14 #71849

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Daar is Zeilersforum.nl absoluut in geïnteresseerd!

Onder de SOLAS regels is een goede voorbereiding een vereiste, als je een probleem krijgt gaat je verzekering vervelend doen als je niet kan aantonen dat je voorbereiding in orde was. Dus aan de juridische kant moet je gewoon goed zitten. Daarnaast: een gedegen voorbereiding kan voorkomen dát je in problemen komt, en niet in problemen komen is volgens mij nog altijd een veel betere optie dan je verzekering aan te moeten spreken omdat het fout liep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 15 mei 2009 22:48 #71850

Jaloers!
Ik had hetzelfde plan. maar mijn bemanning is afgehaakt en dus geen UK deze pinksteren:-(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pinkstertrip naar de UK: voorbereidingsverslag 16 mei 2009 08:10 #71866

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Ik heb het bundeltje gevonden, ik zal het stappenplan(11 stappen) tochtplanning er vanavond opzetten, nu ga ik eerst maar wat studeren.
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl