Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Drimmelen ----- Maasbommel

Drimmelen ----- Maasbommel 16 juni 2009 19:05 #76008

  • zwiep
  • zwiep's Profielfoto
hallo,

ik ga binnenkort mijn bootje, FS22, overvaren van Drimmelen naar Maasbommel. Zijn er zeilers die het stuk Maas kennen of dit stuk al eens gevaren hebben. Ik heb namelijk geen flauw idee hoe lang dit varen is?
Is dit te doen op 1 dag ?
Wat zou het verbruik per uur zijn van mijn BBM? (honda 8pk 4 takt'01)

Alvast dank je voor jullie re.,

Groet Zwiep

PS. ik wil wel een fotootje plaatsen , maarreh ik ben echt een PC analfabeet, dus als ik hem naar een Moderator kan sturen hoor ik het wel.

Bootje gaat "moodz" heten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drimmelen ----- Maasbommel 16 juni 2009 21:49 #76043

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Heb je de ANWB-waterkaarten al? Dan kan je gemakkelijk de afstand meten omdat er kilometerpaaltjes op de kaart staan (bij de Maas toch ook? Kan ik niet checken, de mijne liggen op de boot). Hoogste kilometerstand minus laagste, weet je hoever het is.
Aantal KM delen door het aantal km/h dat je op kruissnelheid vaart minus wat stroom (2km/h ongeveer), dan weet je je pure vaartijd.
Dan sluizen tellen, reken op drie kwartier per sluis. Totale vaartijd is dan bekend, mag je zelf bepalen of dat in 1 dag kan of niet. Op de motor varend probeer ik zelf een max van 10 uur aan te houden want dan ben ik het gepruttel goed zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drimmelen ----- Maasbommel 16 juni 2009 21:58 #76045

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Reken zo,n 1.5 ltr per uur bij 3/4 open, dan zit je denk ik ook ongeveer op je rompsnelheid.
Zorg voor een jerrycan extra benzine.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drimmelen ----- Maasbommel 16 juni 2009 22:24 #76049

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Reken op ongeveer 60 km en één sluis. Bij Lith ga je zo'n 8 meter omhoog.
De Maas is en echte regenrivier dus de stroom is sterk afhankelijk van hoeveel het heeft geregend, met name in de Ardennen. Ik schat nu op 2 km p/uur. Met een gemiddelde bootsnelheid van 7 km/uur (ervaringscijfer met een 20 voeter en 5 pk was 6 km/uur) doe je er dus 12 uur over plus een sluis plus pauzes. Vaar zoveel mogelijk langs de kant en door de binnenbochten en waar mogelijk tussen de kribben (stroom mee), dan ga je het snelst.
NB Je rompsnelheid is ongeveer 9 km/uur maar dan wordt je gek van de herrie en je verbruik verdubbelt.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drimmelen ----- Maasbommel 17 juni 2009 10:09 #76076

Drimmelen naar Maasbommel duurt ongeveer 9 uurtjes. ik heb jarenlang met een orion 20ft met een 5 pk deze route gevaren. Let er op dat je wel in het midden van de bruggen vaart. Aan de zijkanten kunnen de bruggen behoorlijk laag zijn. Vaar binnenbochten alleen maar aan stuurboordzijde. De Maas kronkelt en is behoorlijk smal. Niet ieder bocht is geheel te overzien en de beroepsvaart kan moeilijk uitwijken.
Als je om 8 uur vertrekt ben je zeker met licht thuis. Onderweg zijn er mogelijkheden genoeg om even te stoppen en wat te eten/drinken. Heusden, kerkdriel, heerewaarden lith etc.

misschien is het leuk om je tocht in 2 etappes te doen? Heusden is een erg mooi plaatsje om te bezoeken. welliswaar maar 2 uurtjes varen van drimmelen.

Onderweg kom je een aantal veerponten tegen. Bij Heusden,Alem,Lith in ieder geval. Let er op dat je er ruim omheen vaart om niet in hun kabel te komen.

Verder kan er eigenlijk niets mis gaan. In Lith (komende vanuit Drimmelen) kun je het makkelijkste de linkersluis pakken. Heeft wat prettigere bolders. de beroepsvaart gaat altijd eerst, maar je kunt meestal wel aansluiten. Ik neem aan dat je geen marifoon hebt (kanaal 22) maar je kunt ook met je mobieltje even de sluiswachter bellen en vragen waar je kunt aansluiten. 0412-481293

Het is een makkelijk tochtje, dus geniet ervan. Zeker als het droog is is het goed te varen.

Succes
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drimmelen ----- Maasbommel 17 juni 2009 19:27 #76119

  • Kermit
  • Kermit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Ik sluit me aan bij voorgaande reakties.
Heb je in Drimmelen nog tij? Ik dacht het niet. Dan kloppen de rekensommen wel. Vijftien liter benzine zou genoeg moeten zijn, maar ik zie erg weinig tankplaatsen langs dat stuk Maas - eigenlijk nergens langs de Maas - dus als je niet net voor Maasbommel droog wil komen staan, neem dan 5 liter extra mee.
Stroming is vaartechnisch niet zo'n probleem, alleen vertragend natuurlijk.
De diverse stuwen in de Maas zorgen in deze tijd van het jaar en in dit deel van de rivier voor een vrijwel constante 2 km/uur. Heel anders dan Maasstricht waar het nu zo hard kan stromen dat je er met jouw rompsnelheid niet tegenop komt.

Afmeren in sluis in afvaart is gewoon een kwestie van lang touw, maar opvaart in sluis Lith (Maxima) is vervelend hoog. Helaas ook geen meestijgende bolders zoals in de Julianasluizen. Dus vaak overzetten tijdens het schutten. Kan je beter niet alleen doen. Een bolder missen en meteen lig je dwars, en dat is geen gezicht toch? Sluiswachter zal bepalen welke sluis je neemt. Marifoontje mee voor als het heel stil is, anders laten ze je rustig twee uur wachten en kun je constant dubben welke sluis te nemen. Of mobiel 0412-481293 zoals Steef schreef. Als je mazzel hebt schuif je zo met een groepje naar binnen, maar ander (ik was daar laatst echt helemaal alleen) is het communicare necesse est! Op marifoon wordt prompt gereageerd. Wie wil voor een enorm sluizencomplex komen te liggen in een notedop en dan maar zien waar je kunt aansluiten? Ik niet.
Il n\'est pas facile d\'être vert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drimmelen ----- Maasbommel 17 juni 2009 22:16 #76146

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Sluis bij Lith is eenvoudig alleen te doen.
Afmeren met voldoende stootwillen bij bolder en trap, denk niet 2 bolders te kunnen gebruiken!
Achterlandvast om een bolder en middenlandvast om de trap of omgekeerd.
Schroef in zijn werk vooruit houden, evt extra gas als de beroepsvaart begint te blazen.
Om de beurt een landvast op de hogere bolder of hoger op de trap.
Appeltje, eitje als je het zo doet.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drimmelen ----- Maasbommel 18 juni 2009 07:13 #76170

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Ik sluit me aan bij voorgaande reakties.
Vijftien liter benzine zou genoeg moeten zijn, maar ik zie erg weinig tankplaatsen langs dat stuk Maas - eigenlijk nergens langs de Maas - dus als je niet net voor Maasbommel droog wil komen staan, neem dan 5 liter extra mee.
Bij Heusden is er een bunkerschip, staat aangegeven als je er langs vaart. Alleen dan ben je net een paar uur onderweg maar als je dan ziet dat het hard gaat met verbruik, kun je daar extra inslaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drimmelen ----- Maasbommel 18 juni 2009 09:58 #76187

Tanken kan ook nog in kerkdriel, Alem, heerewaarden,(lith?) En als ik het goed heb ook nog in Amerzoden. Maar ik mag toch aannemen dat je over voldoende brandstof capaciteit beschikt om een hele dag te kunnen varen? Neem anders een extra tankje mee, scheelt je weer een stop onderweg. Niet overal kun je met pin betalen trouwens.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drimmelen ----- Maasbommel 18 juni 2009 16:39 #76216

  • Linux
  • Linux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Nou zwiep, zo genoeg informatie, zou ik zeggen?
Ik ben rond Hemelsvaart van Maasbracht via Maas, Merwedekanaal, Vecht, Randmeren, etc, naar Heerenveen gevaren. Heb o.a. in Maasbommel bij de WSV De Gouden Ham overnacht. Die ligt direkt aan de monding van dat water. Gezellige beheerder. Hij verkocht mij zelfs nog zijn 'laatste' 5 liter benzine, want daar is niets te koop. Zou dus zorgen dat je zelf genoeg meebrengt.
Ben bij Heusden 'rechtsaf geslagen' dus kan niks zeggen over dat stukje Heusden - Drimmelen.
Vaar je met mast op? Overweeg je dan niet om ook een lapje zeil bij te zetten? Ik zou heel blij zijn geweest als ik een andere 7 meter zeilboot had gezien, maar, helaas, alleen heel veel drijvende caravans. Ik had stroom mee, maar daar merk je weinig van. Ik ben een paar keer gekeerd om stroomopwaarts te ervaren. Voelde gemakkelijker dan -af, want je hebt natuurlijk meer watersnelheid dus meer roer.
Mijn FS23 bleek nogal bak/stuurboord-gevoelig voor het zwaartepunt. FS22 ook? Steeds met roer compenseren kost brandstof. Let dus op goede belading.

Bij mast op let op bij sluis Lith. Zuidersluis westhefdeur kom je nog wel onderdoor, maar oostdeur schijnt maar 7 meter hoog te gaan. Neem dan dus de noordersluis.

Zorg wel voor een goed anker voor het geval je onverhoopt stil komt te liggen, want aanlegplaatsen zijn er vrijwel niet. Geldt natuurlijk overal, maar vooral op stromend water wil je zelf kunnen bepalen waar je heen wilt. Je medeweggebruikers verwachten dat ook van je. :wink:
Boten: 17\' Thistle genaamd Anchor Management en een 12\' Paisley Catboat genaamd Barquito
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drimmelen ----- Maasbommel 18 juni 2009 22:27 #76258

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Mast op & zeilen op de rivier... hmmm brings back sweet memories. De rivieren kronkelen nogal en zeilen kan dan weleens meer tijd kosten dan de bedoeling zou moeten zijn. Wat ik altijd deed op de langere stukken: genua uitrollen zodra een langer stuk bezeild was, grootzeil lekker laten liggen onder de huik. Kom je op een stukje rivier dat in de wind ligt, snel de genua wegrollen en de bochten uitzitten tot je weer kan uitrollen.

Voor de pure snelheid hoef je meestal geen zeiltje bij te zetten, als het goed is zit je op de motor ook al tegen de rompsnelheid aan. Voordeel van een zeil erbij is rustiger vaargedrag (minder wiebelen, zeker bij passerende beroepsvaart) en je kan wat gas terugnemen -> scheelt brandstof & herrie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drimmelen ----- Maasbommel 18 juni 2009 23:44 #76265

  • Linux
  • Linux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Exact. After all, we zijn op zeilforum....
Op mijn route Maasbracht - Heerenveen liet ik de mast maar omlaag vanwege de honderden bruggen en omdat ik de boot nog maar net had, alleen voer en nog geen vertrouwen had in mijn verstaging en het touwwerk, maar je hebt gelijk, waarom motoren als je zeilen kunt?

Overigens had ik van de beroepsgolfslag minder last dan van sommige van de drijvende caravans.... die met die platte neuzen zijn vreselijk, en boeg- en hekgolf zitten voor een 7 meter bootje net te dicht op elkaar. De beroepsgolfslag, mits onder circa 45 graden, begon ik zelfs leuk te vinden.
Boten: 17\' Thistle genaamd Anchor Management en een 12\' Paisley Catboat genaamd Barquito
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drimmelen ----- Maasbommel 19 juni 2009 06:26 #76272

  • zwiep
  • zwiep's Profielfoto
brandstof genoeg, sluis bij Lith is ook bekend.
Ik had alleen geen idee hoe hoog het verbruik zou zijn en hoe lang het varen was (bij benadering).

Toch bedankt voor het meedenken,

Groet Zwiep
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drimmelen ----- Maasbommel 19 juni 2009 11:34 #76317

  • Linux
  • Linux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
OK. Veel plezier met moodz en veel mooi weer.
Boten: 17\' Thistle genaamd Anchor Management en een 12\' Paisley Catboat genaamd Barquito
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl