Solo zeilend met onze 33 voeter uit de jaren '70 voel ik me prima met de gennaker die ik middels een slurf kan zetten of weghalen. De halshoek van de gennaker zit op met een eenvoudig lijntje voor de preekstoel aan een beugeltje over de as van de ankerrol. Voor de wind kruis ik af en gijpen betekent dat ik de enkele schoot die ik heb los maak aan lijzijde, het zeil als een vlag voor de boot laat waaien terwijl ik de schoot voor het voorstag langs omloop en dan aan de nieuwe lijzijde weer via een klapblok op de lier zet (tweede schoot zou handig zijn, maar is er al 20 jaar niet van gekomen; goed voornemen 2025).
Die enkele schoot om de voorstag heen lopen is zo gek nog niet. Minder gevaar op een schoot die onder de boot terecht komt. Dat heb ik nog wel eens nl...
Ik vaar solo wedstrijden en de SSR.
Ik neem mee:
Groot en HA (5 cm binnen de steven)
Topmast lichte grote spi en Topmast Code-0 (op de steven)
Ik laat thuis in de garage en nooit gebruikt (door mijzelf):
Fractionele zware kleine spi.
Uitgebouwd grootzeil met fok
Ik gebruik:
Code-0 reaching; maar ook running bij de meeste condities
Lichte spi als de Code-0 mij onvoldoende is; de mussen vanwege te weinig golven zelfs niet uit het wand vallen.
Op lange afstand is dit prima. Tijd genoeg om te optimaliseren.
Ik kies het extra zeil vóór vertrek.
Wisselen naar Code-0 doe je onderweg niet meer. Wisselen naar spi ivm weinig wind soms wel (anders toch niets te doen).
Voor clubzeilen (solo) downwind met Code-0 te langzaam op het rak en met spi veel te langzaam in de manoeuvre.
Ik doe hieraan mee (naast de uitdaging je solo te meten) voor de solo manoeuvre ervaring onder druk die je op zee niet op doet. Soms ga je zelfs nooit overstag.
Running met de Code-0 is een eerste rif in het grootzeil fijn voor een stabiel vol zeil. Fijn voor grotere afstanden.
Gebruik Code0 vs Spi: 80:20 (of misschien wel 90:10).
Mijn zoon vaart solo vaker een spi dan ik. Duo ook.
Bij onze voorgaande boot, Harmony 42, kocht ik als eerste aanvulling een Parasail. Die is na 10 jaar weinig gebruikt weer verkocht. Ondanks slurf en ondanks makkelijke zeilvoering. En te groot blijft te groot. Waar de omslag ligt tussen 24 en 42ft weet ik niet. Had beter een Code-0 of genaker kunnen zijn. Voor het geld had beide gekund.
Volgende keer:
Zou ik weer geen van beide hebben zou ik eerst een (gebruikte) genaker uit een tas kopen om het eerst te beleven voordat ik (nieuwe) zeilen zou kopen waar hardware voor nodig is.
Blokken achterop; barberhaulers in de zij.
Belangrijkste is dat je tenminste 1 extra voorzeil hebt dat voor jou hanteerbaar is.
Een grote genua op een extra stag, een genaker reacher uit een zak of een Code-“iets” op een roller.
Je gebruikt ze verder ook als runner en “misbruikt” ze als melkmeisje.
80-90% van je licht weer gebruik solo. Ruime wind varen wordt 10x leuker en beter.
Ik heb een 7pk eenpitter dus zeilen gaat hiermee bijna altijd sneller.
Kijk het zeilplan van je boot eens na welke voorlijklengte bij een “halfwinder” hoort.
Koop er één van marktplaats of ZF en maak daarna je keuze voor een eventuele nieuwe. De oude schuif je voor een vergelijkbaar bedrag weer door.
Heb de spi verkocht, genaker met slurf zelden gebruikt.
Genua uitbomen is solo simpeler.
Dat ben ik met je eens, maar mijn genua is vrij dik doek (voor op zee) en heeft een UV strook.
Hij lubbert nogal in als het zwakjes waait. Uitbomen helpt iets.
Dus een gennaker staat wel op het lijstje!
2e hands vind ik ze nogal aan de prijs, ik heb net AIS aangeschaft (via mp), moet een nieuw (offshore) reddingsvest en heb ook nog andere hobbies!
Dus; Wie heeft er / weet er een gennaker liggen voor een 22ft boot, voor een leuk prijsje?
De manier zoals Olav doet, maar dan zonder slurf, is feitelijk al voorbereid.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Op mijn 22ft bootje heb ik een halfwinder met een rolsysteem op een boegspriet, en een genaker met slurf. Soms voer ik beide tegelijk. Ik zeil eigenlijk altijd solo.
Ik vaar mijn halve leven al solo tot ongeveer 34voet en heb eigenlijk altijd de spinakker het meest gebruikt als ruimwinds bijzeil. Ik heb vaker daarnaast een genakker gehad, maar kom er steeds weer achter dat een gewone symetrische spi toch het meest breed inzetbaar is. Met licht weer kun je goed tot halve wind, maar valt ie ook plat voor het laken niet in. Met harde wind heb ik halve winds (als toerder) niks nodig, maar staat een spi ruimwinds en plat voor het laken een stuk stabieler. Ander voordeel is dat gijpen super makkelijk is en het zeil gewoon kan blijven staan. Vooral handig als je met veel wind op de stuurautomaat moet om te gijpen.
Met een spiboom omhoog langs de mast gehesen of langs de giek gestoken zitten ophaler en neerhaler er gewoon aan en heb ik er echt niet veel werk aan. Ik zet hem voor het hijsen en haal hem pas weg als de Spi al weer beneden is, dus geen kritisch moment (tenzij je in een wedstrijd vlot de ton rond moet).
Long-term Spi-fan dus, ik heb bij mijn laatste bootje de nieuwe genakker weer vlot verkocht.
Met launchbag op voordek hijsen en strijken in kajuitluik is zo eenvoudig dat ik geen slurf nodig heb (ook ooit gehad, maar verkocht). Het verhaal wordt waarschijnlijk anders met 38-40 voet, maar tot 60-70m2 vind ik een Spi heel hanteerbaar solo.
Ik vaar mijn halve leven al solo tot ongeveer 34voet en heb eigenlijk altijd de spinakker het meest gebruikt als ruimwinds bijzeil. Ik heb vaker daarnaast een genakker gehad, maar kom er steeds weer achter dat een gewone symetrische spi toch het meest breed inzetbaar is.
Ik heb al jaren niet meer gespinnakerd, laat staan solo, maar vond het lang geleden op de eerste boot van mijn ouders niet echt moeilijk. Had op mijn vorige boot een gennaker, maar was ook teleurgesteld over het beperkte koersbereik. Maar laatst op meerdere plaatsen de tip tegengekomen om zo nodig de halshoek van gennaker met de spiboom naar loef te brengen op de diepe koersen. Ligt voor de hand, maar nooit aan gedacht.
Hieronder een YT-filmpje van iemand die een lans breekt voor de gennaker vs. de spinnaker. Het enige voordeel van de spi is volgens hem dat gijpen iets sneller gaat.
Ik vaar mijn halve leven al solo tot ongeveer 34voet en heb eigenlijk altijd de spinakker het meest gebruikt als ruimwinds bijzeil. Ik heb vaker daarnaast een genakker gehad, maar kom er steeds weer achter dat een gewone symetrische spi toch het meest breed inzetbaar is.
Ik heb al jaren niet meer gespinnakerd, laat staan solo, maar vond het lang geleden op de eerste boot van mijn ouders niet echt moeilijk. Had op mijn vorige boot een gennaker, maar was ook teleurgesteld over het beperkte koersbereik. Maar laatst op meerdere plaatsen de tip tegengekomen om zo nodig de halshoek van gennaker met de spiboom naar loef te brengen op de diepe koersen. Ligt voor de hand, maar nooit aan gedacht.
Hieronder een YT-filmpje van iemand die een lans breekt voor de gennaker vs. de spinnaker. Het enige voordeel van de spi is volgens hem dat gijpen iets sneller gaat.
Die spiboom in de genakker om de zaak wat te redden gebruikte ik ook wel eens.
Maar waarom dan nog een genakker op een waterverplaatser?
Wel een spiboom nodig, verminderde stabiliteit plat voor de wind en niet eenvoudig kunnen gijpen ?
Op planerende boten of multihulls snap ik het omdat je schijnbare wind enorm snel veranderd als je op gang komt.
Als je de laatste 1/10 knoop wilt pakken op een bepaalde koers op een waterverplaatser snap ik het ook, maar overall levert het je niks op tov een spi als toerder. Daarbij kost een evt wissel tussen genakker en spi of een gijp met genakker je singlehanded veel tijd.
Ik zette op zee ruimwinds ook vaak een spi met stevige wind.
Bij vlagen of verder toenemende wind kun je dan achter de spi aan afvallen tot desnoods plat voor de wind. Stuurautomaat houdt dat wel bij als je hem eraf wilt halen plat voor de wind recht van een golf af.
Met een genakker ga je in zo'n situatie alle kanten op en dat is niet het moment om ff een boompje in de hals te zetten om hem te stabiliseren ruimwinds. Rond de 120gr trekt je stuurautomaat het dan waarschijnlijk niet, dus je moet half broachend die genakker binnen zien te krijgen.....daarvoor zijn dan weer rolletjes en slurfsystemen bedacht......maar waarom uberhaupt zo'n genakker denk ik dan ??
Ik heb er zelf geen mening over. De gennaker vond ik altijd wel makkelijk te strijken met slurf in de schaduw van het grootzeil. In de berging staan een paar zakken met nylon: blijk ik bij mijn nieuwe oude boot een gennaker met slurf en een spinnaker zonder te hebben. Komend seizoen toch eens uitproberen. Voor beide systemen geldt waarschijnlijk dat je de details van het lopend want op orde moet hebben en dat oefening kunst baart.
En waarom zou je solo lichtweerzeilen voeren met een stevige wind? Met zes knoop ben ik tevreden, ik hoef als toerzeiler niet op rompsnelheid, iets van 6,5 voor mijn boot, te komen. Ook hier kunnen de meningen over verschillen
Ik vaar welliswaar geen wedstrijden maar zeil wel vaak mijn boot zo hard mogelijk, juist solo (anders verveel ik me te pletter) .....maar dat is inderdaad heel erg persoonlijk. Ik heb tot mijn 28e alleen maar wedstrijden gezeild en gesurfd en dat gaat in je systeem zitten.
Heeft voor mij verder niks met keuze voor spi ipv genakker te maken, die kun je ook allebei niet gebruiken boven 3-4 Bf. Beide zeilen vergen wat extra lijnen en handling die je moet trainen inderdaad, maar een spi is uiteindelijk echt niet "moeilijker" dan een genakker
Dat zou mooi zijn! Ivm de afstand misschien per pakketpost, als dat past.
Dat betaal ik uiteraard.
Momenteel zeil ik niet, begin maart ga ik weer zeilen.
Niet alleen vanwege het natte weer maar ook qua werkdrukte.
Ik mail je half februari wel even Johan!
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Met een spiboom omhoog langs de mast gehesen of langs de giek gestoken zitten ophaler en neerhaler er gewoon aan en heb ik er echt niet veel werk aan. Ik zet hem voor het hijsen en haal hem pas weg als de Spi al weer beneden is.
Dank allen. Ik dacht aleen gennaker omdat dit makkelijker zou zijn. Ik realiseer me nu dat dit niet noodzakelijk zo is. Ook begrijp ik dat het plat voor het lappie nadelen kan hebben. Ik nijg dus naar een spi. Vroeger wel ervaring mee. MAAR: watermaat, kun je me iets meer vertellen over het voeren van de boom langs de mast of giek met op en neer er aan? Ik kan me daar niets bij voorstellen.
Laatst bewerkt: 06 jan 2025 18:47 door skik op reis.
Dat laatste (spiboom indien niet gebruikt) ben ik ook erg benieuwd naar. Nu ik een boom op maat heb is het nogal een paal-in-de-weg, al scheelt het elastiek aan de spruit behoorlijk.
Spiboom zoals ik dat doe:
Ik ga uit van de simpelste opstelling: tijdens spinakkeren zit een spiboom oog vooraan op de mast en de loefschoot door het andere oog. Ophaler met spruit omhoog richting zalingen en neerhaler met spruit naar mastvoet (kan ook zonder neerhaler, maar dat vergt handigheid met barbers en is niet risikoloos met veel wind).
Tijdens het zakken gooi je de loefschoot los, dan de val en trek je aan de leischoot de spi achter je grootzeil onder je giek door de kajuit in. Zorg voor ruim voldoende lange schoten en val zodat de spi compleet binnen in de kajuit kan liggen en haak dan schoten en val los (die blijven mits lang genoeg wel in de kajuit liggen)
Vervolgens laat je de boom op dek zakken en gooi je de neerhouder los. Dan pas ga je naar het voordek, haal je de loefschoot uit de boom en haak je de ophaler via dat oog.
Dan ruim je de schoten en val op en haakt ze ergens bij de boeg vast.
Daarna ga je weer naar de kuip en hijs je de boom rechtop voor de mast en trekt de schoten netjes strak.
Heb je haast en lig je over de goede boeg dan kun je na het zakken al de genua uitrollen of fok hijsen, oploeven en verder zeilen op je nieuwe koers. Die spiboom kan wel ff blijven staan en haal je dan pas later weg zoals beschreven.
Zetten van de spiboom gaat in omgekeerde volgorde. Over de goede boeg zeilend laten zakken aan de loefzijde op het dek (kan evt ook zeilend met voorzeil) , met launchbag naar voren aan lei. Spischoten en val aanslaan, loefschoot via spiboomoog (buiten de voorstag om!). Terug naar de kuip, boom op hoogte trekken, neerhouder aan, met loefschoot spiloef uit zak trekken en vastzetten. Leischoot iets aan en achter het grootzeil de spi omhoog hijsen.
Gijpen: plat voor het laken , spi neerhouder wat lossen, spischoten goed symetrisch zetten. Stuurautomaat 20gr omzetten, giek omgooien en op het voordek spiboom uit de mast, nieuwe loefschoot erin , oude loefschoot eruit (met lijntje lostrekken) en boom doorsteken zodat het andere oog in de mast staat.
Terug in de kuip neerhouder weer aan, alles weer bijtrimmen en verder.
Natuurlijk "hoort" zo'n spiboom wat betreft windvang niet voor de mast....maar dit is met stip voor mij altijd de beste methode gebleken om solo handig te kunnen werken. Wat ik verlies met wat windweerstand win ik weer met vlot spinakkeren.
NB: fok/genua kun je zo lang mogelijk laten staan, kun je zelfs helemaal laten staan of extra vroeg zetten .....maar eerlijk gezegd geeft dat vaak wel veel extra gedoe en kans op foutjes. Toerend heb ik het voorzeil er liever af (opgerold of gezakt) tijdens zetten van boom en spi en tijdens het opruimen.
Optie 2 is met de spiboom opgeborgen langs de giek. Daarvoor kun je bv pvc buis ringen monteren of een opvanghoes langs de giek. Feitelijk zitten ook dan ophaler en neerhaler gewoon aan de spiboom, maar ipv omhoog hijsen haal je hem los aan de mast en steek je hem door naar achteren langs de giek. Ik haak dan de ophouderlijn in het spiboomoog bij de lummel en hang hem daar aan een lusje. Dan heb je geen windvang voor de mast, maar moet je wel ff die boom langs de giek door de ringen steken.
Op mijn IF en daarvoor X-79 heb ik de (lichte) spiboom langs de giek, maar bij mijn Victoire 28 en grotere boten is boom vooraan de mast handiger.
Heel verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is ?
Just my way....er zijn meer wegen naar Rome en alles vergt echt wel wat training voordat alles naadloos loopt. Ik heb ook tig keer vloekend naar voordek of terug naar de kuip gemoeten omdat ik iets was vergeten los te maken, in de knoop schoot of de stuurautomaat het niet trok.
Spiboom handling is op deze beide manieren heel simpel en hij ligt nergens in de weg op dek (wordt ook niet vuil of groen) langs de giek zit hij zelfs onder de huik, handig als je een mooi carbon boompje hebt.
Heel duidelijk wat mij betreft, thnx! Omdat mijn (Brambo) spiboom meer dan een halve meter langer is dan de giek ga ik eens kijken of ophijsen iets is, ipv in het gangboord rond te slingeren.