Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 27 @12:00AM
ZF Zomermeeting 2022
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alle tips, trucs en technieken om zelfstandig zonder personeel je boot te varen.

Onderwerp: Veiligheid solo zeilen

Veiligheid solo zeilen 22 mei 2022 11:36 #1393008

Misschien is gewurgd worden door allemaal extra - extra lijnen die aan je en om je heen bevestigd zijn, niet eens een slechte optie onder die omstandigheden. :evil:
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 22 mei 2022 12:02 #1393011

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1007
uote="Wadloper" post=1392984]3Noreen schreef :
Ik bedoel dat de minstens de helft van de ervaren zeezeilers die ik ken noch een zwemvest noch aangelijnd rondvaren. Een korte blik op de bevolking van een zeesluis onderschrijft dat.

Ja, ik dacht al: waar komt deze statistiek nu weer vandaan? Maar de bron is de blik in de zeesluis, dus. En zijn de ervaren zeezeilers die jij kent dan dezelfden als de jongens en meisjes in de zeesluis?

De vraag is natuurlijk of die lui in de sluis allemaal "ervaren zeezeilers" zijn en of het al dan niet dragen van reddingvesten of lifelines een indicatie is van ervaring of geen ervaring.

Het is allemaal weer statistiek van de kouwe grond. En eigenlijk ook tijdverspilling.

Ik ga even wat anders doen.[/quote]

En misschien zijn lifeline en of reddingsvest net voor de sluis af gedaan, komend van groot water...
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 22 mei 2022 12:42 #1393018

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 314
Mijn looplijn gaat vanuit een SB oog in de cockpit over het kajuitdak langs de mast naar de BB boegbolder. Een andere volgt dezelfde weg van BB naar SB. Ze kruisen elkaar voor de mast. Mijn buiskap ligt plat want enkel nuttig in de haven. Net als op de fiets, het gebeurt wel eens dat je nat wordt maar uiteindelijk valt het best mee, zeker als je merkt wat er gewonnen wordt aan gezichtsveld.
Deze lijn is strak aangespannen. In kombinatie met de korte lijn aan mijn harnas wordt de looplijn zo hoog opgetild dat ik deze kan gebruiken als een continue handrailing. Mijn hand duwt ook de haak van de harnaslijn voort.

Vanaf de kruising van de lijnen kruip ik meestal.

Enkel wanneer de onderste looplijn wordt gevolgd ben ik even niet aangehaakt om de haak over de kruising vast te haken. In extreme gevallen kan dan de tweede harnaslijn worden gebruikt maar dat ben ik nog niet vaak tegengekomen. Het lage zwaartepunt en de railingdraden zijn meestal voldoende om die enkele seconden te overbruggen.

Dit in combinatie met een comfortabel harnas/zwemvest en de routine om STEEDS op open zee aangelijnd de cockpit te verlaten, zorgt dat ervoor verplaatsingen op de boot behoorlijk veilig zijn en niet storend. Enkel ter hoogte van de boeg kan ik overboord worden getild.

Door deze gewoontevorming en opstelling behoren begrippen als struikellijnen en lijnenspaghetti niet tot mijn belevingswereld.
Laatst bewerkt: 22 mei 2022 19:18 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 22 mei 2022 13:35 #1393025

nepal schreef :
Mijn looplijn gaat vanuit een SB oog in de cockpit over het kajuitdak langs de mast naar de BB boegbolder. Een andere volgt dezelfde weg van BB naar SB. Ze kruisen elkaar voor de mast. Mijn buiskap ligt plat want enkel nuttig in de haven. Net als op de fiets, het gebeurt wel eens dat je nat wordt maar uiteindelijk valt het best mee, zeker als je merkt wat er gewonnen wordt aan gezichtsveld.
Deze lijn is strak aangespannen. In kombinatie met de korte lijn aan mijn harnas wordt de looplijn zo hoog opgetild dat ik deze kan gebruiken als een continue handrailing. Mijn hand duwt ook de haak van de harnaslijn voort.

Vanaf de kruising van de lijnen kruip ik meestal.

Enkel wanneer de onderste looplijn wordt gevolgd ben ik even niet ben aangehaakt om de haak over de kruising vast te haken. In extreme gevallen kan dan de tweede harnaslijn worden gebruikt maar dat ben ik nog niet vaak tegengekomen. Het lage zwaartepunt en de railingdraden zijn meestal voldoende om die enkele seconden te overbruggen.

Dit in combinatie met een comfortabel harnas/zwemvest en de routine om STEEDS op open zee aangelijnd de cockpit te verlaten, zorgt dat ervoor verplaatsingen op de boot behoorlijk veilig zijn en niet storend. Enkel ter hoogte van de boeg kan ik overboord worden getild.

Door deze gewoontevorming en opstelling behoren begrippen als struikellijnen en lijnenspaghetti niet tot mijn belevingswereld.

:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 22 mei 2022 13:45 #1393028

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7405
Voor mij geldt n=1 en ook ik heb zelden een zwemvest aan en nog minder aangelijnd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 22 mei 2022 13:50 #1393029

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10071
JB-NL schreef :
En misschien zijn lifeline en of reddingsvest net voor de sluis af gedaan, komend van groot water...
JB

Je bedoelt juist als je over dek gaat rennen met fenders en landvasten en er bootjes om je heen varen met malende schroeven je best wel je zwemvest uit kunt doen ?
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 22 mei 2022 13:56 #1393030

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1007
3Noreen schreef :
JB-NL schreef :
En misschien zijn lifeline en of reddingsvest net voor de sluis af gedaan, komend van groot water...
JB

Je bedoelt juist als je over dek gaat rennen met fenders en landvasten en er bootjes om je heen varen met malende schroeven je best wel je zwemvest uit kunt doen ?

Ken de bemanningen niet.. maar zie er veel zonder enig veiligheidsmiddel...
en rennen nooit je nooit doen aan boord.. ;)
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 23 mei 2022 09:32 #1393268

Hans V schreef :
helmsman 38 schreef :
solo over de rand is pech hebben.

...vooral voor de familie en andere achterblijvers. Zelf heb je er al snel geen last meer van.

Precies, voor hun wel zo fijn als je lichaam wel gevonden wordt (reddingvest dus aan) zodat verzekering ook mag uitkeren etc...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 23 mei 2022 09:58 #1393275

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1250
Ene Bill Churchouse is in zijn Westerly 22 bij de Scilly eilanden overboord gegaan en was aangeclipt en heeft dat, naar eigen zeggen, tenauwernood overleefd.

In het boek "Voyage to the Sea" van Denis Gorman wordt dat beschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 01 juni 2022 21:59 #1396152

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Reddingsvesten zorgen voor een 4 x grotere overlevingskans.
Meerdere bronnen geven dat aan, oa RNLI (UK) en KNRM).
30% van de watersporters draagt ze.
Dan overboord gaan. De slechtste optie is dat je boot wegvaart, laten we voor het gemak stellen dat aan je boot hangen waardeloos is maar 25% meer kans op overleven geeft.
Dat lijkt mij laag, maar stel. Solo is het dan zwaar kut maar met een (kleine) bemanning moeten je kansen groter zijn.
Zonder reddingsvest en zonder lijn zijn je overlevingskans kleiner dan ten opzichte van reddingsvest en lijn wel aan.

Overigens, heeft het voeren van een solo vlag nut, bv voor SAR, KNRM etc?
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 02 juni 2022 04:02 #1396159

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1007
H700 schreef :
Reddingsvesten zorgen voor een 4 x grotere overlevingskans.
Meerdere bronnen geven dat aan, oa RNLI (UK) en KNRM).
30% van de watersporters draagt ze.
Dan overboord gaan. De slechtste optie is dat je boot wegvaart, laten we voor het gemak stellen dat aan je boot hangen waardeloos is maar 25% meer kans op overleven geeft.
Dat lijkt mij laag, maar stel. Solo is het dan zwaar kut maar met een (kleine) bemanning moeten je kansen groter zijn.
Zonder reddingsvest en zonder lijn zijn je overlevingskans kleiner dan ten opzichte van reddingsvest en lijn wel aan.

Overigens, heeft het voeren van een solo vlag nut, bv voor SAR, KNRM etc?

Hoe kun je nu stellen dat aan je boot hangen 25% meer overlevingskans biedt?
Waarom geen -25% bijvoorbeeld.
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 02 juni 2022 04:25 #1396161

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10071
H700 schreef :
Reddingsvesten zorgen voor een 4 x grotere overlevingskans.
Meerdere bronnen geven dat aan, oa RNLI (UK) en KNRM).

Het onderwerp van deze draad is solo zeilen. De RNLI nog de KNRM hebben voldoende statistische data over verongelukte solo zeilers om bovenstaande bewering te onderbouwen. Vaak is zelfs de doodsoorzaak van een overboord geslagen solo zeiler zelfs onbekend. Als die teruggevonden wordt. Misschien kreeg die wel een hardstilstand voordat die overboord ging. (Hardstilstand is een zeer veel voorkomende doodsoorzaak.)
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 02 juni 2022 06:45 #1396180

  • Reuver
  • Reuver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
H700 schreef :
Reddingsvesten zorgen voor een 4 x grotere overlevingskans.
..
Dan overboord gaan. De slechtste optie is dat je boot wegvaart, laten we voor het gemak stellen dat aan je boot hangen waardeloos is maar 25% meer kans op overleven geeft.
Dat lijkt mij laag, maar stel. Solo is het dan zwaar kut maar met een (kleine) bemanning moeten je kansen groter zijn.

_Het_ voorbeeld was iemand die even ging zwemmen bij windstil weer tijdens een tocht. Het probleem was dat de maat die aan boord bleef om overzicht te houden compleet incapabel was en dat het meer dan 10 minuten duurde voor hij de boot stil _kon_ leggen. Een boot houd je niet bij!!
(Een persoons zwemt hard ca. 2 kmph, een boot drijft langzaam makkelijk 1 kn.)

En dat was 'gecontrolleerd'...


Als je aan de boot blijft hangen terwijl deze 5kn vaart (vooropgesteld dat je hoofd boven water blijft en je kunt ademhalen) betekent dat je aan boord moet klimmen tegen zwaartekracht en snelheid. Die paar ervaringen bolderen hebben wel een indruk achtergelaten over hoe goed ik mezelf kan optrekken.

Ik heb alle bewondering voor de stuntmannen die zich met een lijn optrekken en aan boord van een snelvarende speedboot klimmen.


Dus samenvattend, 4x zoveel overlevingskans: 4x0=0!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 02 juni 2022 07:23 #1396192

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4308
Solozeilend maak ik me niet zo veel zorgen over de issues hiervoor.
Ik denk altijd meer aan wat ik moet doen als er iets mis of stuk gaat of lekkage optreed.
Binnen sleutelen als het druk is op het water is lastig ondanks de stuurautomaat.
In de wind mijn rolzeilen handelen gaat prima maar laten zakken en weer hijsen is wat anders, niet nodig zolang alles goed gaat maar ja.
Afgelopen weekend lekker wind voor Kats een stom lijntje opent de klem van de genuaval waardoor de genua meter of 3 zakt. Dan heb ik effe tijd nodig om de val naar de punt te geleiden en daar aan te sleuren en de genua in het profiel te geleiden.
Ik maak regelmatig een rondje binnen om te checken op lekkages en ander onheil.
Lekkage zoeken als er veel water staat is lastig en je kan maar een ding tegelijk.
Zou je met de hand moeten pompen kan je verder weinig.
Solo is erg belangrijk dat spullen allemaal in orde zijn en direct gerepareerd worden als het niet zo is.
Heb (alternatieve!) navigatie in het hoofd want als er iets gebeurt heb je geen tijd voor andere dingen.
Terug uit Pin Mill ook wel eens meer wind gehad dan voorspeld en druk en lekker gezeild maar beetje vergeten te eten.
Bij aankomst bij de zeeuwse kust maakte ik fouten niet zozeer door vermoeidheid maar door hongerklop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 02 juni 2022 08:04 #1396198

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22616
Waterblok schreef :
Solozeilend maak ik me niet zo veel zorgen over de issues hiervoor.
Ik denk altijd meer aan wat ik moet doen als er iets mis of stuk gaat of lekkage optreed.
Binnen sleutelen als het druk is op het water is lastig ondanks de stuurautomaat.

Prima, praktisch verhaal. Dat aansluit op mijn eigen ervaringen.
Laatst bewerkt: 02 juni 2022 08:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 02 juni 2022 08:26 #1396207

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6666
H700 schreef :
Reddingsvesten zorgen voor een 4 x grotere overlevingskans.
Meerdere bronnen geven dat aan, oa RNLI (UK) en KNRM).
30% van de watersporters draagt ze.
Dan overboord gaan. De slechtste optie is dat je boot wegvaart, laten we voor het gemak stellen dat aan je boot hangen waardeloos is maar 25% meer kans op overleven geeft.
Dat lijkt mij laag, maar stel. Solo is het dan zwaar kut maar met een (kleine) bemanning moeten je kansen groter zijn.
Zonder reddingsvest en zonder lijn zijn je overlevingskans kleiner dan ten opzichte van reddingsvest en lijn wel aan.

Overigens, heeft het voeren van een solo vlag nut, bv voor SAR, KNRM etc?

Een niet erg gefundeerd artikel in Yachting Monthly een paar jaar geleden heeft dit uitgezocht. Het geeft aan dat je overlevingskansen gemiddeld lager zijn als je WEL aangelijnd bent.
EDIT: en dan werd er nog niet eens onderscheid gemaakt of er wel of niet solo gevaren werd.

Solo zeilend heeft aanlijnen alleen zin, als dat voorkomt dat je over de railing gaat. Anders werkt t tegen je.
Laatst bewerkt: 02 juni 2022 09:36 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 02 juni 2022 08:35 #1396211

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6666
Reuver schreef :
Als je aan de boot blijft hangen terwijl deze 5kn vaart (vooropgesteld dat je hoofd boven water blijft en je kunt ademhalen) betekent dat je aan boord moet klimmen tegen zwaartekracht en snelheid. Die paar ervaringen bolderen hebben wel een indruk achtergelaten over hoe goed ik mezelf kan optrekken.

De waarheid:

1: Je wordt met je hoofd onderwater getrokken. Tenzij je een harnas hebt met het aahechtingspunt in je nek. Achter dus.
2: Je trekt jezelf NIET meer aan boord.

Dus: Solo lijn ik NIET aan, maar draag op elk moment buiten (dus ook in de kuip) een vest met sprayhood een PLB er in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 02 juni 2022 09:05 #1396221

Eens. Die PLB: wanneer kies je AIS MOB en wanneer voor COSPAS SARSAT?

Ijsselmeer lijkt mij duidelijk (AIS)… Maar een oversteek naar Engeland? Oversteek IJsland?
Laatst bewerkt: 02 juni 2022 09:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 02 juni 2022 09:09 #1396222

  • Roozeblij
  • Roozeblij's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 20379
oef, ik zeil met een 45 jaar oude Loper. Van dat type is algemeen bekend dat de kiel los zit.
Heb 8kWh aan levensgevaarlijke LiMnC cellen aan boord.
En ik vaar meestal solo.

Ik denk dat genoemde dingen mij echt niet gaan helpen, als het mijn beurt is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 juni 2022 09:09 door Roozeblij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 02 juni 2022 09:15 #1396225

Wat is het grootste risico voor jou, op jouw boot, met de tochten die je maakt, denk je?
Laatst bewerkt: 02 juni 2022 09:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 02 juni 2022 09:30 #1396227

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 314
Joop66 schreef :
Reuver schreef :

Dus: Solo lijn ik NIET aan, maar draag op elk moment buiten (dus ook in de kuip) een vest met sprayhood een PLB er in.




De eerste stap is er voor zorgen om niet overboord te slaan. Wanneer dit dan toch nog zou gebeuren heb je de voordelen van je tactiek en niet de nadelen van het aanlijnen wanneer je ook een mes op zak hebt.

Vergeet ook niet dat onderkoeling om de hoek loert.
Laatst bewerkt: 02 juni 2022 09:30 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 02 juni 2022 09:34 #1396228

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6666
Nachtvlinder schreef :
Eens. Die PLB: wanneer kies je AIS MOB en wanneer voor COSPAS SARSAT?

Ijsselmeer lijkt mij duidelijk (AIS)… Maar een oversteek naar Engeland? Oversteek IJsland?

Ook op t IJselmeer moet je uitkijken met je AIS. AIS is zicht communicatie naar andere schepen of de wal. Die zichtlijn gaat niet heel ver als je met je antennetje in t water ligt.

Ook niet voor de kust.

Dan vertrouw ik liever op satelieten. Duurt wat langer voor de signalen door zijn, maar wel zeker.

Maar goed. Dat is werkelijk je eigen keuze. Jammer dat AIS en COSPAS SARSAT zulke verschillende zendtechnologien zijn. Liefst heb je ze allebei.

Voordeel van AIS: signaal komt ook binnen op in de buurt varende schepen.
Voordeel van COSPAS SARSAT: signaal komt zeker binnen bij reddingsdiensten.
Laatst bewerkt: 02 juni 2022 09:34 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 02 juni 2022 09:49 #1396234

  • Roozeblij
  • Roozeblij's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 20379
Nachtvlinder schreef :
Wat is het grootste risico voor jou, op jouw boot, met de tochten die je maakt, denk je?
de reis van en naar de boot. Door die mafkezen op de zuidas en de oostvaardersdijk die je met 150 kmh bedreigen..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 02 juni 2022 09:51 #1396235

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22616
Roozeblij schreef :
de reis van en naar de boot. Door die mafkezen op de zuidas en de oostvaardersdijk die je met 150 kmh bedreigen..

Een van je meer snedige antwoorden. En nog waar ook!
Laatst bewerkt: 02 juni 2022 09:52 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 02 juni 2022 12:11 #1396258

Joop66 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Eens. Die PLB: wanneer kies je AIS MOB en wanneer voor COSPAS SARSAT?

Ijsselmeer lijkt mij duidelijk (AIS)… Maar een oversteek naar Engeland? Oversteek IJsland?
Jammer dat AIS en COSPAS SARSAT zulke verschillende zendtechnologien zijn. Liefst heb je ze allebei.

Voordeel van AIS: signaal komt ook binnen op in de buurt varende schepen.
Voordeel van COSPAS SARSAT: signaal komt zeker binnen bij reddingsdiensten.

Dat kan dus: KANNAD EPIRB SAFEPRO AIS

Is wellicht wat groot om altijd bij je te dragen, maar heeft wel die combinatie. Overigens, is er wel een discussie over de hoogte van je AIS antennne op je boot, dat laag ook goed is, maar juist voor het oppikken van die AIS noodbakens, is een hoog geplaatste AIS antenne op het moederschip of passant een noodzaak. Anders komt het signaal van het baken niet ver.

MEOSAR combineert de voordelen van de huidige LEOSAR(wereldwijd) en GEOSAR(GPS locatie verwerking).
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 02 juni 2022 12:29 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.303 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl