Hoi mensen, het gaat nu toch gebeuren, ik ben overgestapt naar het motorbotenkamp (ja, ja ik weet het ik weet het...) en heb nu dus een zeilboot te koop.
Saillante details eerst: vraagprijs 11.000 euro. De boot ligt in Chalon-sur-Saone in Frankrijk, de mast ligt nog in het zuiden van Frankrijk in Port-Saint-Louis-du-Rhone. Het is dus eigenlijk handig als je naar de Middellandse Zee wil, want dan kom je de mast vanzelf tegen
De boot zelf: een Trident Warrior 30/31 uit 1978; een vrij zeldzaam model boot van de Trident werf, er zijn er voor zover bekend maar 6 van gebouwd. Het is een langkieler van 9 meter 14 centimeter lang, breedte 3 meter 4 centimeter, met een diepgang van ongeveer anderhalve meter.
Motorisatie: Yanmar 3 cylinder 3JH2-E uit ~1996 die loopt als een zonnetje. Besturing: hydraulisch, met stuurwiel.
Het is een center cockpit boot, dus je hebt een achtercabine die je alleen door de cockpit in kan; achtercabine heeft 2 bedden (zonder matras, sorry...) van een dikke 2 meter lang bij 80cm breed, wordt op het moment gebruikt als schuurtje voor de rest van de bootspullen.
De salon zelf heeft een neerklapbare eettafel, 2 banken (waar door niet al te lange Jannen ook wel op geslapen kan worden), diverse lampen, allen LED, een navigatietafel met opslag er onder, een 2 pits Plastimo fornuis met oven ergens uit de jaren 80, natuurlijk de gebruikelijke hoeveelheden opslagvakkies e.d.
Qua accu's en electravoorziening: 1 startaccu (AGM), en een LiFePo4 doe-het-lekker-zelluf pack van 380Ah, met 120A JBD BMS. Aangesloten op een Victron Multiplus 12/800/35-16 voor het laden en omvormen (800W dus), alsmede een Victron Orion DC/DC lader zodat als de motor de startaccu heeft opgeladen, deze dan ook de LiFePo4 accu laadt, en een Victron 100/30 MPPT om te zorgen dat het grote 250W zonnepaneel ook z'n ding kan doen.
Badkamertje heeft een toilet (allicht), maar geen zwart water tank. Gootsteentje ook aanwezig, en ja kan er (met wat moeite) douchen als je tenminste geen heet water verwacht want... dat heeft deze boot niet. Wel 200 liter aan watertank.
De bedden in de voorpiek zijn niet helemaal gelijk van lengte, er is 1 kant waar je als 1.80 metende persoon goed slaapt, de andere zijde is een stuk korter, en daar zal je met moeite iemand van 1.60 in krijgen - tenzij je het niet erg vind om op/over/door elkaar te slapen.
Als we dan even buitenom gaan, achterop de boot het voornoemde 250W zonnepaneel, een Yamaha Malta 2takt buitenboordmotor, extra hoge railing, 6 winches in de cockpit, stuurwiel, en een Raymarine C80 kaartplotter die het soms wel en soms niet doet, alsmede 2 sets instrumenten, een Raymarine ST60 tridata die het niet doet (omdat... lees even verder) en een Raymarine ST6001 autopiloot-controller die... het ook niet doet want...
Alle instrumenten zijn min of meer kassiewijlen, ik heb dit opgelost door een Nasa Marine dieptetransducer in te bouwen, deze aan te sluiten op een Actisense DST-2 doos, en die is weer aangesloten op een Raspberry Pi - waar ook de externe GPS antenne op zit. Die Raspberry Pi zorgt er dan weer voor dat je op je tablet en die gegevens kan zien, maar ook je kaarten kan regelen. Of als je Navionics gebruikt dan worden die gegevens ook doorgegeven. Het houdt dus in dat het wel werkt, maar dat het een beetje een houtje-touwtje-voor-de-liefhebber oplossing is. Er zit ook een op PyPilot gebaseerde doe-het-zelf autopiloot in, maar die heeft nog steeds wat kuren, of dit ligt aan het ding zelf of aan de hydraulische pomp die er aan hangt weet ik nog niet.
Afijn, op de voorpiek een Simpson Lawrence Seawolf ankerlier die met zwaartekracht anker laat vallen maar wel electrisch kan hijsen. Niet snel, maar wel betrouwbaar. Een Bruce (een echte, jawel) 15kg anker, op een goeie 100 meter 10mm ketting.
De mast, zoals ik zei, ligt in het zuiden, is in goeie staat. Alle verstaging e.d. ziet er nog goed uit, alle pinnen/sluitingen liggen op de boot, alsmede 2 grootzeilen (beiden in niet-zo-erg-lekkere staat, maar goed voor een seizoen of 2), er zijn 2 furlers aanwezig (rolgenoa en een zelf-overstag-gaande fok, als Solent opgehangen), met zeilen die ook hun beste tijd wel gehad hebben, helaas, maar het spul kan nog wel een seizoen of 2 mee. De mast weer opnieuw zetten zal je ongeveer 125 euro kosten bij de droge stalling waar de mast nu ligt.
Het interieur is uit 1978, dus verwacht geen spic-en-span, idem dito met de romp, een nieuwe verfbeurt zal geen kwaad kunnen. Er zijn ook 3 osmose plekken -boven- de waterlijn, waarschijnlijk is de voet van een scepter niet helemaal meer gesealed.
Er zit dus wat werk aan, maar dat is 99% cosmetisch (okee 90% dan...); de vraagprijs is de vraagprijs omdat het toch een oersterke boot is waar je nog heel lang lol van kan hebben, maar er kan over onderhandeld worden.
Extra opmerking er maar bij: even nog lezen, de boot ligt in Frankrijk. Wil je komen kijken, dat kan, ik ben ook best bereid een Whatsapp/Signal video-telefoontje te doen om een kleine rondleiding te geven. Op de foto's zijn een aantal dingen te zien die *niet* meer op de boot zitten, te weten: radar (die was 100% overleden, een nieuwe radome installeren houdt ook in alle instrumenten vervangen), windgenerator (die was ik zelf compleet zat door de takkeherrie die dat ding maakt en heb ik er afgehaald; de bedrading e.d. zit er nog dus eventueel een andere installeren is lekker makkelijk), en de bijboot (die was op 6 plekken lek op de naden dus de moeite van het alweer repareren was 'ie niet meer).
Advertentie plaats ik om te zien of er misschien vanuit het moederland interesse is (want deze boot zou het na een rondje Mediterannee best goed doen in Zeeland), maar a.u.b. geen vragen van "kan je 'm niet naar Nederland brengen" enzo, het korte antwoord op die vraag is namelijk "nee", en het lange antwoord is "helaas, nee"