Victoire 933, vraagprijs EUR 22.500
Algemeen
De Klazina is bouwnummer 131 en is gebouwd in 1984. De boot is technisch in orde zonder verborgen verassingen. Ik heb haar de afgelopen jaren goed verzorgd en onder handen genomen. Mijn focus was daarbij vooral op de techniek en constructie. Verder ook zaken opgefrist (interieur/ bekleding) en verbetert. Ik heb me vooral gefocust op het technische aspect om alles zeewaardig te hebben en de boot is dan ook in technisch in goede staat.
Hiermee is het een boot die ik met een gerust hart kan overdragen aan een volgende eigenaar, zeker als je niet van verassingen houdt. Verkopen was helemaal niet het plan, maar ik ben toch toe aan een grotere boot.
Wat nog voor de toekomst moet gebeuren in het grootzeil wat op termijn aan vervanging toe is. En de rubbers in het teak van de kuipbanken. Het teak zelf is nog goed.
Door de diepe kiel heeft zij naar mijn mening de beste zeileigenschappen en zeewaardigheid die dit type boot kan hebben.
Afmetingen 9,33 m x 2,95 m x 1,85 m,
Waterverplaatsing 4.400 kg
Doorvaarthoogte 14 m (top antenne)
Romp
Witte romp met smalle blauwe bies en blauwe waterlijn en zwarte antifouling. Polyester romp is volledig geïnspecteerd in 2022 en geen enkele osmose geconstateerd.
Rubber strijklijst in aluminium groef
Onderwaterschip 2 lagen primer en 2 lagen antifouling (zwart) in 2022.
Kiel is van staal en voorzien van 2 zinkanodes. Kielbouten RVS en in nieuwstaat.
Dek lichtgrijs antislip
Roer
De scheg en het roer waren ingewaterd, wat een bekend probleem is met de Victoires (alle zeilboten wel denk ik). Deze onderdelen zijn in 2023 gedemonteerd, volledig leeg gehaald en opnieuw buitenom gelamineerd met epoxy mat, opnieuw gevuld met schuim en afgewerkt met 6 lagen epoxy shield. Het resultaat is beter en sterker dan nieuw. Ook inspectie gedaan op de roerlagers en de hennegatskoker en die zijn in orde.
Kuip
Achterkuip met teak bekleding op de banken. De teak latten moeten nog opnieuw worden gerubberd op verschillende plekken. Verder een teak rooster op de kuipvloer. De kuip is uiteraard voorzien van grote zelfloosgaten.
Zwaluwnesten in de zijwanden welke preventief opnieuw waterdicht zijn bevestigd met Butyl tape. Weghalen van de zwaluwnesten geeft toegang tot de bevestiging van de lieren, welke zijn vervangen en opgewaardeerd in 2023.
• Helmstok is van mahonie en prachtig gevernist en voorzien van Spinlock helmstokverlenger en is compleet met beschermhoes.
• De vallen voor grootzeil, kraanlijn en neerhouder lopen naar de kuip en het kajuitdak is aan SB voorzien van een vallier en 3 valstoppers (val, kraanlijn, neerhouder). Hierdoor hoef je de kuip niet te verlaten voor het hijsen van het grootzeil.
• Sestrel kompas met werkende verlichting op het kajuitdak aan BB
Salon:
Stahoogte: 185 cm. Eethoek met wegklapbare tafel en voorzien van flessenrek in het midden
Voorin dubbele hut, BB-achter 1 persoons hondekooi
Slaapplaatsen: 3 x vast, 2 extra aan BB dmv uitschuifbare bank en 1 extra aan SB, totaal dus 6 slaapplaatsen
Rugleuningen van de banken zijn ook te gebruiken als slingerschot
Type interieur: klassiek, warm met mahonie
Nieuwe bekleding en matrassen in het gehele schip 2022. Slaapplaatsen in voorpunt voorzien van extra traagschuim top matras.
Nieuwe gordijnen in 2023
Water voorziening en toilet
Watertank RVS 120 liter via vuldop buiten te vullen. Zowel de tank als en leidingen zijn inwendig manueel gereinigd met borstel (dus niet alleen met een schoonmaakmiddel) in 2024.
Voetpompen bij het aanrecht en bij de wastafel in het toilet.
Toilet is handmatig en direct naar buiten afgevoerd.
In toilet een uitschuifbare wastafel met kraan en een aparte voetpomp.
Aan de overzijde van het toilet is de kledingkast, voorzien van hang- en leggedeelte en verlichting.
Keuken
Kooktoestel op gas en cardanisch opgehangen, 3 pitten en een oven. Gasafsluiter in de keuken. Vaste koperen leidingen naar gasbun achterin in de kuip.
Geïsoleerde koelkast type bovenlader welke is voorzien van nieuwe compressor element en thermostaat in 2020.
Motor
Elektrisch gestarte Volvo Penta Marine Diesel 2002, 2 cylinders.
Motor gedemonteerd in 2022, alles vervangen wat nodig was en teruggeplaatst. Dit tegelijk met het vervangen van de manchet van de saildrive. In 2024 voor het laatst voorzien van nieuwe brandstof- en olie filters, nieuwe olie en kleppen gesteld.
Keerkoppeling vervangen in 2011.
Overbrenging met saildrive. Manchet vervangen in 2022 en saildrive voorzien van nieuwe vaste schroef 2 blads 2022. Nieuwe olie in 2023.
Koeling direct, aluminium anode (voor zoet water) vervangen in 2023. Koeluitlaatstuk achter op de motor in goede staat.
RVS brandstoftank 45 liter. De tank en brandstofleidingen zijn in 2023 volledig gedemonteerd en schoongemaakt met de hand (dus niet alleen maar met een schoonmaakmiddel), foto’s van de schone tank heb ik nog wel. Tank daarna voorzien van Vetus inspectie/- onderhoudsdeksel en teruggeplaatst. Daarna alleen GTL en HVO100 getankt om dieselbacterie te voorkomen.
Oliedrukmeter via akoestisch Alarm.
Temperatuurmeter via akoestisch Alarm.
Tank voorzien van peilglas (afsluitbaar) en wateraftap (voor opvangen condenswater).
Elektrisch
Accu: 2 x 110 Ah, en startaccu 70 Ah (allen nieuw 2021).
Acculader via walstroom of via het zonnepaneel. Voorzien van 2 laders en een laadstroomregelaar.
Zonnepaneel op achterschip, 100Wp. Dit zat er al op en wilde ik eraf halen, maar het bevalt zo goed dat ik het liet zitten. Ook in de winter op de kant zijn de accu’s altijd keurig gevuld door het zonnepaneel.
Voltage: 12V 220V, ook 220 aansluiting in de kajuit (voor aan de walstroom).
Navigatie en elektronica
Kompas: Sestrell Moore met afdekkap en verlichting.
Log/snelheid: Advansea S400.
Dieptemeter: Advansea S400.
Alle nodige navigatieverlichting, inclusief 3 kleuren toplicht en ankerlicht. Nieuwe lampjes in 2023.
Autopilot: Autohelm ST2000 inclusief nieuwe aansluiting in de kuip.
VHF Marifoon, degene op de foto neem ik mee en ik herplaats de vorige. Deze is werkend.
Nieuwe Fusion radio met Bluetooth, FM en DAB+, via een splitter op de VHF antenne.
Tuigage
Top- / sloep getuigd.
De aluminium mast en alle RVS verstaging zijn nieuw uit 2016. Dit is een mooi pluspunt denk ik. Wandputtings verwijderd voor preventieve inspectie in 2023, goed bevonden en weer teruggeplaatst (foto’s heb ik nog).
Grootzeil: 4 x zeillat; Laminaat, gebruikt, maar nog bruikbaar. Eerste en tweede rif via reefhaak en smeerrepen.
Reef genua in nieuwstaat. Deze zit op de furler en kan gereefd worden door in te rollen (zelf sla ik dan liever de high aspect aan).
High aspect goed (gebruik ik het meest als ik alleen vaar) en vaart lekker hoog.
Stormfok nieuw.
Spinnaker zit er niet bij (heb ik nooit gehad), wel de schoten, de vallen (top en boom ophouder) en de spinnaker boom (ook te gebruiken voor het uitbomen van de rolgenua).
Aluminium giek voorzien van lier om de smeerrepen en onderlijk grootzeil te spannen.
Lazy-jacks zitten er bij maar zijn er tijdelijk af gehaald (gebruik ik niet). Zo terug te plaatsen, de blokken zitten nog op de mast.
Voorzeil rolsysteem Furlex S200 uit 2016.
Lier op de mast voor de fokkeval.
Lier op kajuitdak voor grootzeilval, kraanlijn en neerhouder.
2 prachtig nieuwe Harken lieren selftailing 2023, 2 speed. Handig als je veel solo zeilt.
Huik 2016, Rolfokhoes 2016 (nieuwe rits 2024), Buiskap (nieuwe ramen en naden gestikt 2022).
Verdere uitrusting
Ploeganker op boeg rol, compleet met lijn en ketting.
Extra Danforth anker in de kettingbak.
Stootwillen, lijnen: 4 van elk (2022).
Bilgepomp, handmatig vanuit de kuip te bedienen.
Radarreflector op de achterstag.
Gasbun met afvoer, gasfles (Camping Gaz).
Dit is een boot die geen onbekende defecten meer heeft en ik hoop hiermee een nieuwe enthousiaste eigenaar blij te kunnen maken. Er is nog genoeg aan te doen. Interieur is keurig gelakt, maar kan nog verder verfraaid worden.