Alle goeie voornemens ten spijt, komt varen op eigen kiel er gewoon niet meer van. Dus nu officieel te koop.
Waarom Scanmar 33 "Trimsalon" ?
Allereerst natuurlijk de Zweeds degelijke zeegaande bouw. Brengt je veilig thuis, wanneer het allang niet meer leuk is. Constructief onvergelijkbaar met de bekende Franse en Duitse tijdgenoten. Desondanks niet te zwaar voor...
De "Trim":
Presteert volgens ORC vergelijkbaar met First 325 / Dehler 34 Classic. Direct na aankoop schreef Trimsalon (toen nog "Scanny" geheten en met oude zeilen) het clubkampioenschap en de Lelystad Regatta op zijn naam, in de ongemeten klasse.
Ook op vakantie ben je natuurlijk graag vlot op bestemming. En zelfs als je er niks aan vindt om de minder vlotte toerboten moeiteloos voorbij te zeilen, vergroot het in elk geval je vaargebied.
Besturing is bij een Scanmar 33 altijd stuurwiel. En dan wel de heel directe Whitlock overbrenging met stangen, zoals Dehler ook gebruikte destijds. Een stuurautomaat zit erbij (voor vlak water).
Antislip is donkergrijze Treadmaster, met evt een paar platen reserve erbij.
De "Salon":
- Moderne indeling, dus toilet naast de ingang.
- Stahoogte
- Ruim bed in voor- en achterhut (beide afsluitbaar), voor echte volwassenen. Ook het voeteneind van de voorpunt is breed, dankzij een bergkast tussen de punt en de ankerbak.
- Goede nachtrust, ook achterin: geen "klotskont".
- Boiler (motor/230V), koelkast, douche (nooit geprobeerd...), vuilwatertank enz.
- Uniek zijn de kasten aan bakboord, zoals in de Scanmar 35. Ik heb dit in geen enkele andere Scanmar 33 gezien.
Goeie foto's van binnen moet ik nog opzoeken...
Investeringen:
- 4 nieuwe lieren (Antal)
- alle stoppers (Lewmar), vallen en verstaging volledig vernieuwd, evenals de spinnakerboom en vrijwel alle overige lijnen.
- LED driekleur in de top, bedrading in de mast vernieuwd.
- High aspect, genua 2 en grootzeil Hagoort toerlaminaat (filmless tafetta). Oudere "oefenzeilen" zijn er ook nog, twee sets. Verder is er een spinnaker bij.
- Nieuwe kussens achterkajuit
- Alle accu's AGM, de startaccu is het meest recent vernieuwd (Optima Bluetop)
- Nieuwe manchet voor de doorgestoken mast (2022)
- Log Garmin NMEA2000 met multi display
- Standard Horizon GX2100 marifoon met AIS ontvangst
- Nieuwe rolfokhoes en huik, vrijwel ongebruikt (bij langer dan 2 weken stil liggen gaan de zeilen eraf)
Maar een boot is nooit af, dus eerlijkheidshalve:
- Buiskap is over datum.
- Een scepterpot is kapot. Ik heb een volledige set nieuwe laten maken, maar die hebben nog afwerking en montage nodig.
- Overloop grootzeil defect en gefixeerd (dus wel zeilklaar, maar niet instelbaar).
- GPS (Garmin GPS152) defect en dat vindt de marifoon niet leuk. Eventueel op te lossen met een simpele GPS muis.
- Hij vaart al een paar jaar alleen van de kraan naar de box en terug. Het vrijboord, antifouling (2024), motor, klapschroef en ander basisonderhoud zijn bijgehouden, maar je gaat vast
nog wel iets tegenkomen, en een flinke poetsbeurt door en door kan ook geen kwaad.
Wie vaart ermee weg?
Vraagprijs 27000,-
Ligplaats Lelystad