fsd schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Ik weet ook niet hoe dat elders in de wereld is maar van een WA verzekeringsverplichting in Nederland heb ik nog nooit gehoord .Dat is volgens mij alleen verplicht voor snelle motorboten.
Ik ben er in Nederland , Duitsland , Engeland , Frankrijk , Belgie , Denemarken , Zweden en Noorwegen ook nog nooit naar gevraagd.
Zelf niet in Engeland dus waar het wel verplicht is.
Voor Europa kun je trouwens hier kijken:
www.anwbwatersport.nl/vaarinfo...varen-in-europa.html
Uiteraard ben ik wel verzekerd ( all-risk) maar niet omdat het verplicht is.
Ad
Nederland is het laatste land waar dat zo is. Zelfs in Chilie moet je je polis overleggen en na contact met je verzekering krijg je pas vergunning tot doorvaart.
Simpelweg als je in nood komt in de Chileense kanalen en ze moeten een reddingsactie op touw zetten, dan verhalen ze de kosten. Dit geldt ook voor de oversteek naar Antarctica.
Dat Nederland het laatste land is waar een bootverzekering niet verplicht is klopt toch echt niet hoor.
In de ANWB link die ik al aangegeven had zie je dat een verplichting tot een verzekering slechts in enkele Europese landen bestaat.Engeland en Italie bijvoorbeeld maar nergens in scandinavie en ook niet in Duitsland. Wat wel regelmatig voorkomt is dat een jachthaven , zeker bij een langer verblijf of vaste ligplaats , een WA verzekering verplicht stelt maar dat heeft niets met een wettelijke verplichting te maken.
Nou weet ik wel dat dit draadje ging over een wereldomzeiling maar ik wilde dat toch even rechtzetten.
Dat de regels buiten Europa anders zijn kan natuurlijk maar ik denk dat de meeste forumleden met een eigen boot in Europa blijven. En van huurboten mag je toch aannemen dat die vezekerd zijn.
Maar uiteraard is minimaal een WA verzekering toch wel erg verstandig anders ben je bij een door jou veroorzaakt ongeval al gauw failliet. Want verzekerd of niet , de rekening komt heus wel!
Aansprakelijk ben je tenslotte ook zonder verzekering.
Ad