Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee?

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 12 feb 2013 15:03 #368063

  • 0000
  • 0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 917
Mischief schreef :
Ahoy vertrekkers,

Interessant dat niemand er zachthouten tapse pluggen op het lijstje heeft gezet om afbrekende afsluiters te kunnen "stelpen".

Hoe meer van die andere z... eh spullen je aan boord hebt hoe harder je die dingen gaat missen als er met een afsluiter iets fout gaat.

Gr. C

Dit zijn geen reserveonderdelen maar hoort bij de standaarduitrusting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 12 feb 2013 15:12 #368065

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1704
Deliefde schreef :
Dit zijn geen reserveonderdelen maar hoort bij de standaarduitrusting.

= impeller ook
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 12 feb 2013 15:30 #368071

De pakket post levert erg snel.

Op Thahiti, b.v. een pakket binnen 3 dagen, DHL. Kosten 98e dat wel.
Onderdeel daar, met wachttijd 2-3 weken 350e. Onderdeel in NL. 76e. Dus dat kon er wel vanaf. Wel alles zelf regelen, maar we hadden tijd genoeg...en een snelle internet verbinding.

gr. Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 12 feb 2013 16:04 #368074

straks hebben we allemaal een 3D printer dan mailen ze hem gewoon naar je kan je hem zelf uitprinten :laugh:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 13 feb 2013 12:59 #368330

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
Die zachthouten tapse pluggen vindt ik wel wat, is er iets anders wat je kunt gebruiken doen als de boot lekt raakt, zijn er van die soort sets te koop.? een "anti boot zink set" ofzo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 14 feb 2013 05:13 #368495

Antizinksetjes..

STAY AFLOAT
Deze pasta kan je over scheuren smeren waar geen plug helpt!
onze buren hebben het een keer gebruikt en werkte uitstekend.

webshop.joostenwatersport.nl/n...-afloat-400gram.html

Ron
Laatst bewerkt: 14 feb 2013 05:15 door de-verleiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 14 feb 2013 06:46 #368504

Er is een fabricaat wat standaard antizink heeft ingebouwd!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 14 feb 2013 07:38 #368521

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
Saeftinghe

Ik weet welk merk je bedoeld, maar mocht het met die boot zo ver komen dat die zinkt of dan bij dat merk niet zinkt maar zweeft, is alles kapot binnenin, de motor en het interieur komt echt wel onder water te staan, dus wat heb je eraan. Heb je het al eens geprobeerd?

Ik ga voor dat spul, STAY AFLOAT en een goede bilgepomp, en ik kan weer slapen. :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 23 feb 2013 08:22 #371421

  • hoff27
  • hoff27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
ik kan me niet voorstellen dat die pasta kauwgom lekker blijft zitten in een flinke zeegang, volgens mij wordt het niet hard.

Er is ook een epoxy variant, die je met de hand kunt mengen en als een soort klei in een scheur of afsluiten kunt smeren. Ik kan het zo niet gelijk vinden op internet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 23 feb 2013 08:35 #371423

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Tie-wraps van klein tot (zeer)groot. Duct-tape (dikke brede rol) kun je zelf alle maten maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 23 feb 2013 08:44 #371425

hoff27 schreef :
ik kan me niet voorstellen dat die pasta kauwgom lekker blijft zitten in een flinke zeegang, volgens mij wordt het niet hard.

Er is ook een epoxy variant, die je met de hand kunt mengen en als een soort klei in een scheur of afsluiten kunt smeren. Ik kan het zo niet gelijk vinden op internet

Misschien wordt het niet hard, maar als het genoeg tijd geeft voor een noodreparatie lijkt het me toch wel handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 23 feb 2013 08:46 #371427

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
Heb het topic niet helemaal doorgelezen, maar je kan een reserve gaskabel/schakelkabel meenemen. Hiervoor kan je een koppelingskabel van een moto gebruiken met losse eindklemmen. Door de bestaande gaine schuiven en op maat vastzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 23 feb 2013 09:50 #371443

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Reserve gaspatronen voor het zelfopblaasbare reddingsvest.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 23 feb 2013 09:51 #371444

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Evaluationcopy schreef :
hoff27 schreef :
ik kan me niet voorstellen dat die pasta kauwgom lekker blijft zitten in een flinke zeegang, volgens mij wordt het niet hard.

Er is ook een epoxy variant, die je met de hand kunt mengen en als een soort klei in een scheur of afsluiten kunt smeren. Ik kan het zo niet gelijk vinden op internet

Misschien wordt het niet hard, maar als het genoeg tijd geeft voor een noodreparatie lijkt het me toch wel handig.

Waar het om gaat is natuurlijk hoeveel druk het kan hebben, met flinke deining/golven is de waterdruk aanzienlijk en heb je weinig aan een substantie die niet hard wordt of geen druk aan kan. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 23 feb 2013 09:51 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 23 feb 2013 11:06 #371472

  • Onyva1964
  • Onyva1964's Profielfoto
V.w.b. Stay Afloat, volgens opgave van de distributeur, kan het spul een druk van 19,15 PSIA aan.

Lijkt mij wel handig om aan boord te hebben, als 1 van de middelen om lekken e.d. te stoppen. Al is het maar om extra tijd te geven om te zoeken naar strukturelere oplossingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 26 apr 2013 03:45 #391174

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
hoe lang kan Stay afloat op blijven zitten. Had het filmpje gezien, lijkt mij bijzonder handig en verstandig bij je te hebben.

Als noodreparatie prima, maar is dat voor een maand, 2-3-4 of . . .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 26 apr 2013 05:30 #391189

Onyva1964 schreef :
V.w.b. Stay Afloat, volgens opgave van de distributeur, kan het spul een druk van 19,15 PSIA aan.

Besef je wel dat er een A achter die PIS staat?
En das wat anders dan PSI hoor wat boijv. op een autoband staat.
Dat betekent dus das dat ding een (over)druk kan hebben van 19,15 PSI Absoluut of 1,326 Barabs kan hebben en dat is iets meer dan 0,3 bar in bijv. een rubberboot.
Maar das wel genoeg om te blijven drijven hoor.

Eigenlijk is dat opgeven van een druk in PSI en zeker in PSIA in Nederland niet eens toegestaan omdat het geen SI of toegelaten niet-SI eenheid is. Het moet in Pa(scal) of Bar of desnoods Atm(osfeer) .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 26 apr 2013 05:53 #391198

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Het handigste maar is tegenwoordig al weer verouderd vond ik BARA en BARG ( ABSOLUUT en GAUGE ) B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 26 apr 2013 06:28 #391204

svalk schreef :
Het handigste maar is tegenwoordig al weer verouderd vond ik BARA en BARG ( ABSOLUUT en GAUGE ) B)

Ja , dat vondt ik ook altijd erg handig en het wordt ook nog steeds te pas en te onp[as , zelfs in officiele stukken en rapporten gebruikt.
Ik heb zelfs al eens meegemaakt dat een warmtewisselaar onterecht een stoomwezenkeur moest ondergaan doordat de desbetreffende ambtenaar de eenheid bij de ontwerpdruk Bar als Barg interpreteerde en dus vam een te hoge druk uitging. :ohmy:
Vandaar dat nog steeds ( tenminste een jaar of 6 geleden nog) op keuringspapieren nog steeds vaak Barg staat ondanks dat dat officieel niet meer is toegestaan.

Daarom wordt ook Bar meestal verkeerd gebruikt want de atmosferische druk is ongeveer 1 bar en niet 0 (nul) Bar.Toch denkt iedereen altijd aan 2 Bar bij bijv. een autoband terwijl het eigenlijk 3 bar is.
Maar ook dat is dan weer fout omdat die 2 bar eigenlijk het drukverschil is met de buitenlucht en dus toeneemt als de luchtdruk in een lagedruk gebied daalt.
Allemaal niet zo erg als je er bij sommetjes maar goed mee rekent.

Kun je het nog een beetje volgen..... :unsure: :lol:
Ik heb er ook geen problemen mee maar ja , een van mijn oude leermeesters in de 70er jaren was dan ook een lid van de internationale SI (harmoniserings) commissie... ;)
Hij heeft er ook heel wat over geschreven. Voord de liefhebber van eenheden :
www.google.nl/search?hl=nl&tbo...gbs_metadata_r&cad=2
Dit boek is een hele aardige met de cursus die ik , voor het boek uitkwam , ook samen met collega's bij hem gevolgd heb:



Nou weten jullie meteen waarom ik af en toe op verkeerd eenheden gebruik afgeef.
Ad

ps.
Sorrie vvor de zoveelste off topic hoor... :blush:
Laatst bewerkt: 26 apr 2013 06:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 26 apr 2013 08:47 #391243

Ber schreef :
Voordat je de haven inloopt de haven opbellen en om hulp vragen, en als die er niet is, voor anker en met bijboot hulp halen, er zijn altijd wel mensen met een boot die je willen slepen.

Een boot van 20 meter is een ander verhaal natuurlijk, hopelijk doet de boegschroef het om wat te sturen. En het ligt natuurlijk aan de weersomstandigheden.

Beetje off-topic, maar toch:
Ik ken heel veel schippers met boten van langer dan 20 meter die het zonder boegschroef doen en die overal komen waar ze willen. Dag in, dag uit. De bruine vloot namelijk. En hun platte bakken manoeuvreren toch echt moeilijker dan de meeste diepstekende kieljachten. Een boegschroef lijkt me geen prio-1 voor een vertrekker. Improvisatievermogen om een noodroer te kunnen fabriceren wel.
De wet van Murphy zegt dat in geval van nood net je accu's het begeven. Ik zou me dus niet te veel verlaten op electrische boegschroeven, lenspompen en navigatie-apparatuur.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 26 apr 2013 08:59 #391246

bart, ik ben het voor de volle 100% met je eens, zelf een paar keer op zeil en een keer met mijn bijbootje met de volle 3 pk een haven/ anker plaats aan gevaren. boot woog maar 16 ton en was gaffel getuigd.

wanneer je de boot niet beheerst onder moeilijke omstandigheden ben je er nog niet aan toe om verder te gaan dan het ijselmeer, daar zit tenminste een dijk omheen. ik weet het, nu schop ik heel veel mensen tegen de schenen, maar ik heb ondertussen wel 40 jaar aan de reddings mij gedoneerd zonder er ooit gebruik van te hebben gemaakt. dus betaald voor al die "loosers" die met een niet werkende motor, vaak door slecht en dom onderhoud, zich zelf niet meer konden behelpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 26 apr 2013 10:01 #391265

@sietse Je weet dat de meest voorkomende reden waarom pleziervaart de hulp van de KNRM inroept motorpech is? En dat zijn grotendeels zeiljachten...
Laatst bewerkt: 26 apr 2013 10:02 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 26 apr 2013 10:03 #391267

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
sietse-ten schreef :
bart, ik ben het voor de volle 100% met je eens, zelf een paar keer op zeil en een keer met mijn bijbootje met de volle 3 pk een haven/ anker plaats aan gevaren. boot woog maar 16 ton en was gaffel getuigd.

wanneer je de boot niet beheerst onder moeilijke omstandigheden ben je er nog niet aan toe om verder te gaan dan het ijselmeer, daar zit tenminste een dijk omheen. ik weet het, nu schop ik heel veel mensen tegen de schenen, maar ik heb ondertussen wel 40 jaar aan de reddings mij gedoneerd zonder er ooit gebruik van te hebben gemaakt. dus betaald voor al die "loosers" die met een niet werkende motor, vaak door slecht en dom onderhoud, zich zelf niet meer konden behelpen.

16 ton kwadraat zeker? :lol:


Maar je vergeet wel dat, ookal is je motor spiksplinternieuw of ookal onderhoud je hem punctueel, dat hij nog kapot kan, of je hem niet meer aan de praat krijgt, of je nou een half magazijn met onderdelen aan boord hebt of niet. Niet iedereen die wel eens geholpen is door de reddingsmij doet slecht aan onderhoud van zijn boot.
Het is ook een kwestie van geluk dat jij al die jaren al hebt gehad dat je nog nooit de reddingsdienst nodig hebt gehad, dat geldt voor nog veel meer mensen.

Ik zeg altijd maar: zorg dat je in ieder geval verder kan varen, bij een zeilboot met defecte motor heb je altijd de zeilen nog, of andersom. Hier op het binnenwater is de spreuk: zorg dat je in ieder geval langs de kant kan komen een gouden spreuk.
Je zal maar stilvallen midden op het Amsterdam Rijn Kanaal, dan ben je blij als de bijboot het doet, dan kan je de boel nog langs de kant krijgen. En de marifoon is belangerijk, dan kun je de grote jongens op de hoogte houden....
Of tweemotorig, dat is nog beter...

Maarja, op zee is dat allemaal anders, en ben je soms toch op de hulpdiensten aangewezen. :unsure:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 26 apr 2013 10:05 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 26 apr 2013 10:08 #391269

Nouja , dat het grotendeels zeiljachten is natuurlijk logisch want er zijn nu eenmaal niet zoveel zeegaande motorboot vaarders.En surfers hebben voor zover ik weet geen motor :unsure: :lol:
Maar dat van motorpech klopt.
Overigens komen navigatiefouten op een "goede" tweede plaats en dat geeft wel te denken :ohmy: :angry:
Kun je voor 2011 allemaal hier nalezen:
www.knrm.nl/_sitefiles/file/ja...Jaarverslag_2011.pdf pagina 10.
Jammer 2012 staat nog niet op de website.
Ad
Laatst bewerkt: 26 apr 2013 10:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke belangrijkste reservedelen neem ik mee? 26 apr 2013 10:47 #391281

fly tour, je bent nog jong, ben een beetje jaloers daarop, maar je maakt een paar denkfouten. ik ga uit van zeilboten waar de motor heel duidelijk de hulp motor is. dus je moet ook zonder kunnen. nee ik heb niet heel veel geluk gehad, ook een keer of 4 zonder startende motor een haven/ankerplaats aan gelopen. maar wel zonder hulp.
mijn mening is dat als je gaat zeilen op groot water, als hobby, je je eigen kont moet redden.

maar wel de halve wereld omgezeild, zag het nut niet in om verder te gaan. wel altijd zelf mijn en ander zijn onderhoud gedaan. ook een paar keer een oversteek naar de caraibe ( van af tenerife) met voor mij "vreemde " boten. ik geloof dat ik een klein beetje recht heb van spreken. kijk als iemand varend onder de kust zijn roer verliest, een rots raakt die niet op de kaart staat of aan gevaren wordt door een visser waar iedereen ligt te slapen. daar betaal ik mijn donatie voor.
niet voor die l.l die bij bft 1 zijn motor niet krijgt gestart omdat zijn filters dicht zitten. ( of de koelkast zijn start accu heeft leeg getrokken)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.402 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl