Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vragen mbt radioamateur

Vragen mbt radioamateur 28 okt 2013 11:47 #451892

Ik ben een paar weken terug begonnen aan de cursus om een radioamateur licentie te krijgen, gegeven door de radio vereniging hier in Halifax volgens de Canadese/Noord Amerikaanse wetgeving.

Ik liep daarbij tegen wat zaken aan die nieuw voor mij waren mbt tot regelgeving/wetgeving en waarvan ik me afvraag hoe zeilers daar mee om gaan?

Canadese amateurs moeten een callsign hebben voor wanneer ze binnen de 12 mijls zone of aan land zijn, maar ook een voor wanneer ze buiten deze zone zijn. Geld dat voor de Nederlanders ook? In dit draadje: www.zeilersforum.nl/index.php/...mateurs-op-zf#385421 zie ik bij iedere naam maar 1 call sign startend met PE of PD voor identificatie van het land.
In Nova Scotia beginnen de call signs met VE1 of VA1, maar zodra ik naar open zee ga zou ik me moeten identificeren met een callsign dat begint met VE0.

Dan komt gelijk mijn vraag die ze op de vereniging niet zo 1,2,3 konden beantwoorden: als je met je pactor modem een email verzend of ontvangt zend je ook via de radio, dus moet je je wettelijk gezien identificeren met je call sign.
Ik neem aan dat je dit eenmalig instelt in de software die je gebruikt en dat identificatie dan verder "vanzelf" gaat. Maar als je binnen de 12 mijls zone een andere identificatie nodig hebt dan daarbuiten, hoe ga je daar dan mee om?

En mijn volgende vraag: de wetgeving mbt tot frequentie gebruik en toegestane bandbreedte varieerd per regio, en voor sommige zaken zelfs per land.
Als jullie reizen, hoe gaan jullie met die verschillen in wetgeving om?

Volgens de instructeur is het ook verplicht om je als radio amateur te melden zodra je een vreemd land binnen komt, en als je er langer dan twee maanden blijft dat je je ook dient aan te melden voor een call sign van de lokale autoriteiten. Ik neem aan dat niemand van de zwervende zeilers dat doet, maar hoe werkt dat officieel? Is het zo dat als je post adres aanhoud dat je dan gewoon "Nederlander" of "Nova Scotian" blijft en daardoor vrijgesteld bent van deze burocratische nonsense?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 28 okt 2013 12:15 #451910

Ik ben zelf ook aan de cursus bezig en haalde de pieren ook al uit de neus van alle verschillende soorten amateurs in de club hier (waaronder enkele zeilers). Ik leerde het volgende (opgepast, ik ben Belg, dus ook hier zullen de regels wat verschillen):

Elk land heeft aparte regels en er is weinig uniformiteit. Er wordt gewerkt aan een algemene Europese regelgeving, maar dat vlot niet zo. De callsigns zijn dus voor elk land ook anders. Als zendamateurs bvb ergens op vakantie gaan en een (draagbare) installatie mee willen nemen moeten ze toestemming hebben van de lokale overheid om hiermee aan het zenden te gaan omdat de BE certificaten niet meteen geldig zijn in het buitenland. Er wordt dan na aanvraag een tijdelijke callsign gegeven aan de reizende amateur die dan voor enige tijd kan gebruikt worden. Niet alle landen doen hieraan mee echter, en het is dus een kwestie van steeds na te vragen bij de overheid van dat land wat de mogelijkheden zijn.

In BE moet men zich in eerste instantie niet anders identificeren afhankelijk van de plaats van uitzenden, maar wel van het type station. Er veranderd dus het een en het ander als men vanuit een auto gaat zenden, te voet gaat zenden of vanop een "maritiem station" gaat zenden. Gezien de installatie voor zeilers normaal altijd op de boot staat heeft men dus de plicht te melden dat het om een maritiem station gaat. Callsign blijft voor de rest hetzelfde als ik me niet vergis.

Over mailen via de SSB hebben we het nog niet uitgebreid gehad, maar gezien het feit dat er weinig veranderd op vlak van callsign denk ik niet dat dit problemen zou opleveren hier in BE. Ook vraag ik me af of deze meldingsplicht uberhaupt wel wordt nageleefd hiervoor. Ik kan me immers niet goed inbeelden dat voor elke digitale overdracht/fax/packet/mail/video/... ook kan of moet worden gemeld.

Om een mogelijk zéér lang verhaal kort te maken denk ik dat men kan zeggen dat er voor zendamateurs zeer veel regels zijn en voor zeilende zendamateurs nog eens een veelvoud daarvan omdat ze overal nog eens anders zijn. Al deze regels gaan volgen is dus nagenoeg onmogelijk, en toeval wil dat controle hierop òòk nagenoeg onmogelijk is en dat daadwerkelijk bestraffen van een zeilende zendamateur òòk nagenoeg onmogelijk is... Er gebeurt héél wat op de amateursbanden dat "niet mag", maar er is eigenlijk enkel controle op door de andere gebruikers. Zolang men dus conform de algemene regels voor zendamateurs werkt en niet gaat storen is er dan ook geen enkel probleem lijkt me. Dat geldt dubbel voor maritieme banden lijkt me, gezien het enige dat ik hierover hoor is dat het een hoop geouwehoer door elkaar is. Dit en de ervaringen beschreven in het boek 400 maandagen geven me de indruk dat jan en alleman gewoon gaat uitzenden vanop een SSB op een zeilboot omdat het makkelijk is en gewoon kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 28 okt 2013 12:54 #451945

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Zover ik weet ben je als Nederlandse amateurzendgemachtigde niet bevoegd om marifoonfrequenties te gebruiken wanneer je wilt zenden. Je gegeven roepnaam blijft overal hetzelfde. MMSI en ATIS blijven zoals uitgegeven.

Maar vermoedelijk bedoel je alleen het amateurgebeuren en daar weet ik niet niets van.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 28 okt 2013 13:18 #451963

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
In Nederland zijn dit de voorschriften waaraan je je te houden hebt.
We kennen geen afzonderlijk callsign voor maritiem (of mobiel) gebruik, maar wel de suffix /M (vaste opstelling aan boord van een schip buiten de 12-mijls zone) en /P (portable).

Wat andere landen betreft heb ik niet veel ervaring, maar als ik me goed herinner is toegestaan wat je zowel volgens je eigen licentie mag en wat ook volgens de vergelijkbare licentie in het gastland mag.
Zo mag je als nederlands F-amateur in Frankrijk vrij weinig, tenzij je de vermelding "morse included" hebt die in Nederland al jaren niet meer wordt gegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 28 okt 2013 14:11 #452001

Proost schreef :
Zover ik weet ben je als Nederlandse amateurzendgemachtigde niet bevoegd om marifoonfrequenties te gebruiken wanneer je wilt zenden. Je gegeven roepnaam blijft overal hetzelfde. MMSI en ATIS blijven zoals uitgegeven.

Maar vermoedelijk bedoel je alleen het amateurgebeuren en daar weet ik niet niets van.
MMSI en ATIS hebben met dit verhaal weinig te maken, het gaat om de identificering van de persoon achter het station dat plaats vind doormiddel van een land of regio code gevolgd door een nummer en twee of drie letters. De Noord Amerikanen hebben dus blijkbaar zelfs twee verschillende call signs voor radio amateurs.

Hier is het zo dat je het RA examen moet doen, en als je een score van 70% behaald is dat goed voor zenden tot 100W op beperkte banden, en als je slaagt met 95% score, dan mag je zenden tot 250W op alle freqenties zo lang je maar binnen de juiste bandbreedtes blijft. Dit is dan inclusief de VHF frequenties. is dit in nederland hetzelfde met als verschil dan MARCOM A en B?

Morse is hier nog wel een verplicht onderdeel, en moet je bewijzen met een snelheid van 5 woorden per minuut tijdens het examen. Voor de Pro-licence, met onbeperkt zendvermogen moet je zelfs 12 woorden per minuut kunnen opbrengen.


Maar goed, melden zeilers zich bij binnenkomst in een vreemd land, en zo niet, hoe komen ze daar onderuit als er "bezoek" aanboord komt?
En: weet iemand of de email software om kan gaan met twee verschillende call signs?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 okt 2013 14:17 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 28 okt 2013 14:42 #452013

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
email software kan met twee verschillende callsigns omgaan kwestie van instellen. Maar handig is dat niet, wil je zeker zijn van je post moet je verbinding maken op alle twee de Calsigns
ergo de post gaat al snel door elkaar lopen
aan boord gewoon een aanhouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 28 okt 2013 16:25 #452051

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Erikdejong schreef :
Proost schreef :
Zover ik weet ben je als Nederlandse amateurzendgemachtigde niet bevoegd om marifoonfrequenties te gebruiken wanneer je wilt zenden. Je gegeven roepnaam blijft overal hetzelfde. MMSI en ATIS blijven zoals uitgegeven.

Maar vermoedelijk bedoel je alleen het amateurgebeuren en daar weet ik niet niets van.
MMSI en ATIS hebben met dit verhaal weinig te maken, het gaat om de identificering van de persoon achter het station dat plaats vind doormiddel van een land of regio code gevolgd door een nummer en twee of drie letters. De Noord Amerikanen hebben dus blijkbaar zelfs twee verschillende call signs voor radio amateurs.

Hier is het zo dat je het RA examen moet doen, en als je een score van 70% behaald is dat goed voor zenden tot 100W op beperkte banden, en als je slaagt met 95% score, dan mag je zenden tot 250W op alle frequenties zo lang je maar binnen de juiste bandbreedtes blijft. Dit is dan inclusief de VHF frequenties. is dit in Nederland hetzelfde met als verschil dan MARCOM A en B?

Morse is hier nog wel een verplicht onderdeel, en moet je bewijzen met een snelheid van 5 woorden per minuut tijdens het examen. Voor de Pro-licence, met onbeperkt zendvermogen moet je zelfs 12 woorden per minuut kunnen opbrengen.


Maar goed, melden zeilers zich bij binnenkomst in een vreemd land, en zo niet, hoe komen ze daar onderuit als er "bezoek" aanboord komt?
En: weet iemand of de email software om kan gaan met twee verschillende call signs?

Dag Eric,

Marcom-B en Marcom-A staat geheel los hiervan en hebben helemaal geen verschil in vermogen; met marcom-B mag je gewoon heen MF/HF.
De bandbreedtes zijn vastgelegd door de IARU en geaccordeerd door de ITU, hier zijn bandplannen van die per wereld regio miniem kunnen verschillen. De EU is regio-1, de America's zijn regio-2:
hflink.com/bandplans/

Hier kan je ook de bandplannen vinden. Een bandplan is niet wettelijk bindend, maar geldt wel als bijna wet.

www.hflink.com/bandplans/Regio...an_Annex__1_2008.pdf

Hier staat ook de toegestane bandbreedte in.

Ik neem aan dat je ook gewoon geldige maritieme radio papieren hebt?
Een SSB zender staat vaak om maritieme reden aan boord en met het juiste bedienings certificaat heb je dus niks te maken met HAM radio regels. Ik neem aan dat je het GOC (General Operators Certificat) hebt, dit is Marcom-A. GOC is volgens mij niet hetzelfde als het LRC, dat kan van de MCA zijn, dacht ik.

Morse is hier al sinds 2004 afgeschaft, ze lopen daar wel vreselijk achter....

SSB e-mail en amateur radio:
Volgens de Nederlandse gebruiksbepalingen mag een zendamateur geen verbinding maken met een niet zendamateur. Ook mogen er geen berichten aan derden gestuurd, dan wel ontvangen worden.
Bij Winlink is dit dus altijd wel het geval, je oma zal geen zendamatrice zijn en geldt als niet amateur en ook nog berichten aan derden.
Daar loopt Nederland dan weer decennia op achter, maar kijk of het in Canada wel mag.

verder is het Winlink netwerk in EU zeer verslechtered door overlijden van een gewaardeerde belg en gedwongen stoppen van het Nederlandse station door Agentschap Telecom. Winlink is dus niet erg betrouwbaar en valt of staat met de tijdelijk bereidheid van een hobbyist. dat klinkt negatief, maar blijkt nu wel de realiteit.

Aan de zonnevlekken ligt het niet, de ene na de andere uitbarsting met enorme goede propagatie op HF.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 okt 2013 16:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 28 okt 2013 16:43 #452057

Dank voor je uitgebreide antwoord.WADnWIND schreef :
De bandbreedtes zijn vastgelegd door de IARU en geaccordeerd door de ITU, hier zijn bandplannen van die per wereld regio miniem kunnen verschillen. De EU is regio-1, de America's zijn regio-2:
hflink.com/bandplans/
Die bandplannen ken ik van de cursus, maar zoals ze het hier omschrijven zijn de Candezen bijvoorbeeld veel flexibeler met gebruikte bandbreedte dan bijvoorbeeld de Amerkanen, ondanks dat ze officeel allebei in dezelfde categorie geplaatst zijn en dezelfde overeenkomsten gesloten hebben.
Ik neem aan dat je ook gewoon geldige maritieme radio papieren hebt?
Een SSB zender staat vaak om maritieme reden aan boord en met het juiste bedienings certificaat heb je dus niks te maken met HAM radio regels. Ik neem aan dat je het GOC (General Operators Certificat) hebt, dit is Marcom-A. GOC is volgens mij niet hetzelfde als het LRC, dat kan van de MCA zijn, dacht ik.
GOC of LRC zegt me even niets, daar moeten we vriend google maar eens op los laten denk ik. Ik heb mijn Nederlandse marifoon certificaat, en later uitgebreid met de Canadeze variant hiervan. De Canadese is iets uitgebreider want die geeft bevoegdheid om VHF, MF, DSC en GMDSS apparatuur te bedienen. Begrijp ik jou dus goed dat als ik binnen de frequenties van MF en VHF blijf dat ik evengoed een zender mag bedienen omdat het maritiem gerelateerd is?
Morse is hier al sinds 2004 afgeschaft, ze lopen daar wel vreselijk achter....
heel veel zaken zijn ontzettend jaren 70 hier :( Het is een erg conservatief land. Gelukkig hebben ze het in 2005 teruggebracht van 12 naar 5 woorden. Maar goed, iets leren word je nooit slechter van, misschien kan het ooit nog eens je leven redden.
SSB e-mail en amateur radio:
Volgens de Nederlandse gebruiksbepalingen mag een zendamateur geen verbinding maken met een niet zendamateur. Ook mogen er geen berichten aan derden gestuurd, dan wel ontvangen worden.
Bij Winlink is dit dus altijd wel het geval, je oma zal geen zendamatrice zijn en geldt als niet amateur en ook nog berichten aan derden.
Daar loopt Nederland dan weer decennia op achter, maar kijk of het in Canada wel mag.
Winlink mag hier gewoon gebruikt worden, maar er zijn ook alternatieven waarvan ik de naam even kwijt ben. Kom ik op terug.
verder is het Winlink netwerk in EU zeer verslechtered door overlijden van een gewaardeerde belg en gedwongen stoppen van het Nederlandse station door Agentschap Telecom. Winlink is dus niet erg betrouwbaar en valt of staat met de tijdelijk bereidheid van een hobbyist. dat klinkt negatief, maar blijkt nu wel de realiteit.
Maar je zit tog niet aan de EU vast met Winlink? Via ieder willekeurig station in de wereld kan je toch inbellen met de servers van Winlink? Er zal altijd wel een station zijn dat op dat moment een acceptabele propagatie heeft. Al zul je mogelijk in de vroege uren van de dag dan wat problemen hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 okt 2013 16:45 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 28 okt 2013 17:38 #452079

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
mailen met Winlink is alleen met officieel amateur machtiging.
De eerste verbinding om je aan te melden is altijd via de zender/ pactor.
Geen of foute machtiging? jammer hoor je nooit meer iets.
je kunt wel altijd nog via Sailmail iets doen. Kwestie van betalen.. 5w/pm. gaap val je in slaap van.Zijn in Europa nog prima te werken amateur stations. idd propagatie en kijken voor andere band.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 28 okt 2013 17:50 #452084

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
tja de regeltjes en het dagelijkse gebruik van de SSB op zee dat valt niet mee :dry:

zoals ik het ervaar/gebruik:

SSB gebruik op de maritieme frequenties door zeilboten onderweg:
- de meesten hebben geen certificaten nog Marcom of amateur
- de meesten hebben geen type goed gekeurde apparatuur
- de meesten gebruiken hun bootnaam als callsign
- tijdens oversteken doen de nodige boten mee met radionetjes, eenmaal op een ankerstek of in de Carieb daalt de deelname

Pactor en licenties:
- welke licentie je ook hebt, Pactor is een versleutelde manier van berichten verkeer en dus niet toegestaan is een discussie,
- en de meeste berichten via pactor door zeilers gaan niet over de radiohobby en vallen daarmee ook al buiten de regels, weerberichten is op het randje,
- de meesten hebben geen certificaten en gebruiken Sailmail met de nederlandsse marifoon roepletters
- een kleine groep zeilende zendamateurs gebruikt hun amateur callsign en Winlink, kunnen ze wel attachments versturen en hebben ze meer airtime dan de Sailmail zeilers

zend installatie aan boord van schip en een ander land aandoen:
- slechts een enkeling zal het bezit en gebruik van de SSB melden aan de autoriteiten. Probleem is dat douane en immigratie op de havens vaak ook niet weten hoe de procedures lopen. Geen slapende honden wakker maken is dan het motto.
- in havens en nabij kust valt voor veel zeilers de wens voor SSB gebruik weg door toegang tot internet of VHF gebruik.
- er is lijstje van verdrag staten voor zendamateurs waarbij er procedures zijn hoe te handelen

bottom line:
- op open zee heerst vooral vrijheid/blijheid kwa frequentie gebruik en apparatuur gebruik
- nabij land worden vooral de "volslage illegalen" (geen zendamateur of marcom) voorzichtiger met het gebruik van de SSB
- helaas valt het SSB gebruik voor veel zeilers tegen door slechte installatie of gebrek aan kennis en dan is internet of telefoon een makkelijkere optie als ze weer in de buurt van land zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 28 okt 2013 18:42 #452108

Heel beknopt:

In Nederland (en volgens mij alle andere bij de IARU aangesloten landen) moest je binnen de 12-mijls zone van het land wat jou de machtiging en callsign heeft gegeven, /MM achter je callsign plaatsen. Dus VE1ZYZ werdt dan VE1XYZ/MM. Tegenwoordig wordt dat geloof ik voor de callsign geplaast: MM/VE1XYZ.

Op het moment dat je de 12-mijls zone van een "vreemd" land nadert moet je officieel in het bezit zijn van een gast licentie. Die moet je van te voren aanvragen bij de "PTT" van dat land. Echter, in de praktijk zal je niet meer actief zijn zodra je binnen die 12-mijls zone vaart. Dus is dat ook geen probleem.

Bij zogenaamde CEPT-landen hoeft dat weer niet. Je moet dan alleen de prefix van dat land voor je call te plaatsen: Bijvoorbeeld PA/VE1XYZ. CEPT is een verdrag wat de nationale "PTT"-en van een aantal landen met elkaar hebben afgesproken om de administratieve rompslomp terug te dringen. Meestal zijn dat (westerse) landen waarbij de machtigingsvoorwaarden en examen eisen enigszins overeenkomen.

Wat de consequenties zijn als je met niet-zendamateurs communiceert, weet ik niet. Ik heb de indruk dat de laatste jaren daar niet echt meer streng op wordt gecontroleerd. Althans, in Nederland niet...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 28 okt 2013 18:45 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 28 okt 2013 21:38 #452160

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
@ Eric en anderen.

De bijna legale manier in Nederland:
Als je een marcom-A hebt en je geeft bij Agentschap telecom op dat je MF/HF SSB apparatuur aan boord hebt, krijg je keurig een vergunning waarop de aanwezigheid van SSB apparatuur vermeld staat.
Je hoeft bij A.T. niet op te geven welk merk en type, alleen dat je van het soort MF/HF hebt.
Je hebt dan een keurig papier waar de apparatuur officieel op vermeld staat en je certificaat klopt. Het feit dat je dan dus amateur apparatuur gebruikt ziet niemand. Je hebt dan dus 2 van de 3 voorwaarden officieel op papier, dat is voor een ambtenaar zonder specifiek verstand voldoende.

Niks met 12 mijl en gast licenties dus, gewoon bijna maritiem legaal.

Of dit ook zo in Canada werkt weet ik niet. Als ze daar maritiem komen keuren na installatie val je natuurlijk met je amateur zender door de mand.
Zolang je installatie maritiem geregistreerd hebt, ben je van alle vage amateur zaken af en is het een uitrustingsstuk van het schip zonder poespas van 12 mijl en /MM etc. (en ook geen morse)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 okt 2013 21:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 29 okt 2013 06:47 #452182

Eric startte dit topic over amateur radiolicenties. Dit heeft niets met maritieme licenties te maken... :)

Je mag natuurlijk geen maritieme zenders in je bezit hebben met een amateurlicentie :whistle: .

EDIT:
WADnWIND schreef:
Zolang je installatie maritiem geregistreerd hebt, ben je van alle vage amateur zaken af en is het een uitrustingsstuk van het schip zonder poespas van 12 mijl en /MM etc. (en ook geen morse)
Met alleen MARCOM-A mis je dus de amateurnetten van de vertrekkers. Nou ja, missen.. ;)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 29 okt 2013 06:50 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 29 okt 2013 07:27 #452201

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Belerion II schreef :
Eric startte dit topic over amateur radiolicenties. Dit heeft niets met maritieme licenties te maken... :)

Je mag natuurlijk geen maritieme zenders in je bezit hebben met een amateurlicentie :whistle: .

EDIT:
WADnWIND schreef:
Zolang je installatie maritiem geregistreerd hebt, ben je van alle vage amateur zaken af en is het een uitrustingsstuk van het schip zonder poespas van 12 mijl en /MM etc. (en ook geen morse)
Met alleen MARCOM-A mis je dus de amateurnetten van de vertrekkers. Nou ja, missen.. ;)

En winlink!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 29 okt 2013 08:06 #452211

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
@Bellerion en anderen

"Met alleen MARCOM-A mis je dus de amateurnetten van de vertrekkers.
Nou ja, missen.."

de meeste netjes van zeilers zitten op de maritieme band 8Mhz en 4Mhz, omdat er niet zoveel radio amateurs onderweg zijn

en ja je mist wat als niet radio-amateur; naast de service van Winlink natuurlijk de gezellige klets met bevriende amateurs op zee, in NL of in de landen waar je heen gaat

wij hebben de afgelopen jaren bijna wekelijks contact gehouden met NL en een bevriende zeilende amateur (nu in Canada) leuk voor de hobby en leuk voor de contacten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 29 okt 2013 08:08 #452213

Als je geen amateur licentie heb maar wel marcom a en zoals wad en wind beschrijft je hf zender registreerd (bijna legaal maritiem) wat gebruik je dan als call sign of heb je die dan niet.

Ik weet nog van vroeger dat alle broere schepen op vaste tijden en op een vaste frequentie met elkaar communiceerde er daar gebruikte we gewoon de naam van het schip voor.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 29 okt 2013 09:21 #452231

wij hebben de afgelopen jaren bijna wekelijks contact gehouden met NL en een bevriende zeilende amateur (nu in Canada) leuk voor de hobby en leuk voor de contacten
die zijn inmiddels al weer in de VS, maar doe ze de groeten als je ze weer spreekt :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 29 okt 2013 19:18 #452466

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
zal even duren, we zitten nu in NL zonder zender. succes met het behalen van de licentie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 30 okt 2013 06:18 #452553

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Rev schreef :
Als je geen amateur licentie heb maar wel marcom a en zoals wad en wind beschrijft je hf zender registreerd (bijna legaal maritiem) wat gebruik je dan als call sign of heb je die dan niet.

Ik weet nog van vroeger dat alle broere schepen op vaste tijden en op een vaste frequentie met elkaar communiceerde er daar gebruikte we gewoon de naam van het schip voor.

Als radio amateur gebruik je Winlink en gebruik je je amateur roepletters.
Als Marcom-Aer gebruik je Sailmail en gebruik je een geldig maritieme callsign, en dat zijn b.v. je gewone marifoon roepletters.

De software is in beide gevallen Airmail.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 30 okt 2013 06:23 #452554

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Belerion II schreef :
Eric startte dit topic over amateur radiolicenties. Dit heeft niets met maritieme licenties te maken... :)

Je mag natuurlijk geen WEL maritieme zenders in je bezit hebben met een amateurlicentie :whistle: .


EDIT:
WADnWIND schreef:
Zolang je installatie maritiem geregistreerd hebt, ben je van alle vage amateur zaken af en is het een uitrustingsstuk van het schip zonder poespas van 12 mijl en /MM etc. (en ook geen morse)
Met alleen MARCOM-A mis je dus de amateurnetten van de vertrekkers. Nou ja, missen.. ;)

Hier lees ik wat misverstanden.
Mijn uitleg over de maritiem variant was bedoeld als mogelijke oplossing om het amateur verhaal over 12 mijl zone, bandbreedte, morse etc. te vermijden.

Een radio amateur mag wél een maritieme zender hebben en bedienen, zolang het maar op de amateur banden is en zonodig onder toeziend oog van de gezagvoerder. Wel je vergunning letterlijk in je achterzak hebben.

Het betreft een vergunning tot gebruik van frequentie ruimte, welke apparatuur is niet belangrijk, zolang de apparatuur maar voldoet aan de CE en RTT&E eisen en gebruikt wordt binnen de amateur frequenties.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 okt 2013 06:32 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 30 okt 2013 06:25 #452556

even een zijsprongetje.

als je een zeebrief hebt krijg je automatisch, zo was het in ieder geval, een nieuwe roepletters. ik had PC.... dat gebruikte ik ook op de illegale ssb, open gemaakt door de leverancier, kon toen ook "gewoon" via radio scheveningen bellen naar nederland (collect call).

ik had het gevoel dat de regeltjes alleen in nederland gecontroleerd werden, ambtenaar op de sluis muur, maar over de grens nooit meer iemand gehad die mijn zenders wouden zien, maar het kan veranderd zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 30 okt 2013 12:48 #452708

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
sietse-ten schreef :
even een zijsprongetje.

als je een zeebrief hebt krijg je automatisch, zo was het in ieder geval, een nieuwe roepletters. ik had PC.... dat gebruikte ik ook op de illegale ssb, open gemaakt door de leverancier, kon toen ook "gewoon" via radio scheveningen bellen naar nederland (collect call).

ik had het gevoel dat de regeltjes alleen in nederland gecontroleerd werden, ambtenaar op de sluis muur, maar over de grens nooit meer iemand gehad die mijn zenders wouden zien, maar het kan veranderd zijn.

Klopt 2x

Nu zijn je roepletters onafhankelijk van je zeebrief oid. Je PC.... is en blijft dus altijd je callsign, SSB of niet.

Inderdaad houd de EU voorbij Landsend écht op.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 30 okt 2013 12:53 #452709

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
WADnWIND schreef :
sietse-ten schreef :

Inderdaad houd de EU voorbij Landsend écht op.

Bijna dan, Azoren, Madeira en Canarische eilanden zijn gewoon EU
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 30 okt 2013 13:47 #452731

Poohboot schreef :
WADnWIND schreef :
sietse-ten schreef :

Inderdaad houd de EU voorbij Landsend écht op.

Bijna dan, Azoren, Madeira en Canarische eilanden zijn gewoon EU

dat vinden ze hier niet hoor. :evil:
als ik een officieel pakje uit SPANJE krijg moet ik wel invoer belasting betalen als ik pech heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vragen mbt radioamateur 31 okt 2013 17:43 #453189

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
sietse-ten schreef :
Poohboot schreef :
WADnWIND schreef :
sietse-ten schreef :

Inderdaad houd de EU voorbij Landsend écht op.

Bijna dan, Azoren, Madeira en Canarische eilanden zijn gewoon EU

dat vinden ze hier niet hoor. :evil:
als ik een officieel pakje uit SPANJE krijg moet ik wel invoer belasting betalen als ik pech heb.

Inderdaad, als wij regelmatig pakjes versturen naar de Azoren of de Canaren, is dat géén EU. Extra transportkosten en de hele handel aan douane papieren dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 okt 2013 17:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl