Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stuurloos op het water

Stuurloos op het water 28 juli 2017 08:02 #856041

Zeilers,
Van de week grootschoot lijn rond de schroef via bun. Kan gebeuren maar niet handig voor de ingang van een drukke haven. Opstapper gaat te water en ik geef hem een lijn rond zijn middel. En hij gaat te water en onder de boot. Waar ik nu een slecht gevoel over heb is, of die lijn wel zo verstandig was. Aan de ene kant wel i.v..m. Stroming maar aan de andere kant denk ik die lijn kan ook vast komen zitten. Wat zouden jullie doen ?


Volgende keer zou ik het zo doen: (binnenwater)
Eerst alarmeren KNRM
Zelf niet te water want niemand kon zeilen
Via marifoon omgeving in kennis stellen
Opstapper te water afhankelijk van het weer en water temperatuur.
Eventueel anker uit


Op zee zou ik gewoon de lijn doorsnijden en de kustwacht alarmeren .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 08:16 #856048

Mijn motor viel eens uit in een druk stuk. Je hebt geen tijd om te wikken en wegen. Ik koos ervoor de fok weer uit te rollen en daarmee de dichtstbijzijnde haven in te varen omdat het water erg ruw was. Daar rustig de kop in de wind en iemand standby bij het anker om dat uit te kunnen gooien. De motor startte echter weer.

Anker uit is in jouw geval de meest voor de hand liggende optie. Vervolgens het probleem verhelpen in alle rust.
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 08:17 door Maarten-Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 08:25 #856051

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2046
Ik blokkeer bijna altijd de schroef tijdens het zeilen. Dan word een overboord hangende lijn niet gegrepen.
Wat ook handig is: Oefenen in het aanleggen zonder motor. Of ankeren.

Over stuurloos gesproken : Ergens in het kleurrijke verleden ben ik op de Oosterschelde aan het zeilen. Ons aangehangen roer heeft twee mahonie wangen die met koperen 150 mm lange klinknagels aan het eigenlijke roer zaten en die boven de kop voor de helmstok vormen.

Plots begaven die klinknagels. Teveel schuren en mooi in de lak zetten. Koppen weggeschuurd.

Wij hadden toen vier werkzeilen. Klein maar fijn. Ik ben met onze langkieler de Zandkreek doorgezeild zonder roer te gebruiken. Gewoon sturen met het yawl zeil. Aangemeerd in de sluis met de wrikspaan ( 8 ton wrikken ) en dan een stuk Veerse meer op. Ankeren voor de marina ingang , en me laten naar binnen slepen in de marina. Let wel, buiten seizoen.

Ik weet dat zoiets met een moderne boot niet kan.

Het is gebeurd dat ik van Fethiye corfesi naar Rhodos zeilde. Zeg maar 35 Nm.
Mooie windkracht 4, voor ons scherp aan de wind. Halverwege merk ik dat ik vergeten ben de stuurautomaat aan te koppelen. Heb dan gewoon om te zien wat en hoe zonder roer te gebruiken verder gezeild.
We haalden Rhodos Mandraki net niet, kwamen meer halverwege het eiland uit. Toch knap, die boot blijft gewoon aan de wind lopen.

Die oude boten, net werkpaarden. Met oogkleppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 08:32 #856053

Het is bizar om te zien hoe snel het anker uit de bakskist kan worden gehaald en in het water kan worden gemieterd als het echt moet! En dan nog solo ook.
Ik spreek uit ervaring ;)

Het anker zit nu in een grote boodschappen tas. Op de juiste volgorde. Mocht het nog eens nodig zijn kan hij nog sneller overboord.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 08:42 #856057

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Grootschoot via de bun en in de schroef........Kan je motor niet via de bun er uit?

Iemand te water aan een lijn kan best, mits hij/zij een mes bij zich heeft. Gezekerd met een pols/been bandje (touwtje, ook goed) zodat het mes niet verloren kan gaan. Maar let wel op hoor. Ik heb eens een kwartiertje liggen donderen met een lijn in de schroef. Water 16,4 gr. Dat kostte me een flinke tijd weer warm en prettig te voelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 08:42 #856058

Maarten-Jan schreef :
Mijn motor viel eens uit in een druk stuk. Je hebt geen tijd om te wikken en wegen. Ik koos ervoor de fok weer uit te rollen en daarmee de dichtstbijzijnde haven in te varen omdat het water erg ruw was. Daar rustig de kop in de wind en iemand standby bij het anker om dat uit te kunnen gooien. De motor startte echter weer.

Anker uit is in jouw geval de meest voor de hand liggende optie. Vervolgens het probleem verhelpen in alle rust.

Is maar goed dat dit forum er is aan de fok had ik niet gedacht. Is een prima oplossing. Blijft staan een lijn rond je middel als je onder de boot gaat. Ik denk dat ik daar niet meer voor kies. Je creëert extra gevaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 08:44 #856061

We hebben de afgelopen 3 jaar 2x een buitenlandse haven moeten aanlopen zonder motor. 1x de haven ingezeild en een lijntje gekregen van een andere boot en 1x met een kapotte impeller de haven ingezeild en daar waar nodig kort de motor weer aangezet. Dat gaat prima als je geen koeling meer hebt. In beide gevallen anker gereed en de havendienst ingelicht. Bij ons gaat niemand te water zonder klimgordel om de lijn fatsoenlijk vast te maken. Een lijn direct op het lijf is erg oncomfortabel bij stroming en lastig om iemand weer uit het water te halen. Er ligt aan boord altijd een wetsuit klaar voor dit soort gevallen. De lijn om de persoon te verbinden is een polypropyleen lijn. Die blijft drijven en voorkomt dat de lijn je probleem alleen maar vergroot. De situatie is misschien wat vervelend maar als je er van te voren over nadenkt en een scenario en actieplan klaar hebt liggen, en je bemanning daar ook over informeert, dan blijft de rust aan boord.
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 08:51 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 08:50 #856063

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
zeilliefhebber schreef :
Zeilers,
Van de week grootschoot lijn rond de schroef via bun. Kan gebeuren maar niet handig voor de ingang van een drukke haven. Opstapper gaat te water en ik geef hem een lijn rond zijn middel. En hij gaat te water en onder de boot. Waar ik nu een slecht gevoel over heb is, of die lijn wel zo verstandig was. Aan de ene kant wel i.v..m. Stroming maar aan de andere kant denk ik die lijn kan ook vast komen zitten. Wat zouden jullie doen ?


Volgende keer zou ik het zo doen: (binnenwater)
Eerst alarmeren KNRM
Zelf niet te water want niemand kon zeilen
Via marifoon omgeving in kennis stellen
Opstapper te water afhankelijk van het weer en water temperatuur.
Eventueel anker uit


Op zee zou ik gewoon de lijn doorsnijden en de kustwacht alarmeren .

1e: t.g.v.stroming gaan boot en zwemmer dezelfde kant op dus is lijn aan de zwemmer niet nodig.
2e: Een Fox is een goed zeilende boot, zodat je meestal een haven wel in kunt zeilen. De boot was toch niet stuurloos, alleen je motor was onklaar.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 08:50 #856064

zeilliefhebber schreef :
Blijft staan een lijn rond je middel als je onder de boot gaat. Ik denk dat ik daar niet meer voor kies. Je creëert extra gevaar.

Weet ik niet zo zeker, je creëert ook wat zekerheid voor de zwemmer.

Is er voor de zwemmer iets om zich aan vast te houden in de onmiddellijke omgeving van de schroef? Zwemtrap, roer, railing oid. Ik heb geen idee hoe groot de betreffende boot is.

Uit ervaring weet ik dat het voor mij niet prettig was om als je boven water komt nadat je aan de schroef hebt gewerkt er niets anders te zien is dan golven en een gladde scheepshuid.

PS, lijn in de schroef is in mijn ogen nog lang geen gevalletje KNRM. Ja kan nog zoveel doen.
  • Bij motor in bun van bovenaf met een mes de schoot door snijden.
  • Ankeren
  • Weer gaan zeilen
  • Boot aan de grond zetten
  • Sleepje vragen
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 08:55 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 08:57 #856066

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1705
Nu we het toch over de fok hebben, je hoeft natuurlijk niet "door" te varen. Je kunt ook even een veilige afstand zoeken tot buiten de vaarwegen en dan gaan bijliggen en proberen de boel te klaren. Bijliggen kan door met strak aangetrokken fok door de wind te draaien, te wachten tot de snelheid uit de boot is en dan de helmstok naar lei te duwen en het roer vast te zetten. De boot ligt dan stil verlijert zachtjes met de wind mee en je kunt je opties even rustig bekijken (ankeren) motor omhoog of maat het water in.

Overigens zelf ook wel eens zoiets gehad met een spinakerschoot. Toen was het inderdaad boem ineens motor af. Op de zeilschool vroeger veel geoefend met aanleggen zonder motor en die skills kwamen toch weer van pas.
Het werkte ook met een boot van 5 ton. Overigens, mijn maat kreeg ik het water niet in. ben toen zelf gaan zwemmen!

:unsure:
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 09:10 #856073

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
de perfecte plek voor motor storing!
ingang van een drukke haven
allemaal potentiele sleepjes!
afhankelijk van de omstandigheden, fok of zeil omhoog (houden)
kijken of je zeilend binnen kan komen en aanleggen
is dit geen optie, beetje in de buurt blijven hangen en bij elk opvarend schip wijzen naar je motor
een hakkend gebaar langs je keel maken en gelijk een lijn aanbieden, je hebt een sleepje voordat je het weet
in mijn geval ging er op zo'n plek in zo'n situatie nooit een persoon overboord
knrm oproepen, niet een beetje overkill?
welke haven trouwens?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 09:17 #856075

Elke situatie is anders hier ook. Gaat even te ver om dat uit te leggen. Maar een grootschoot in de schroef is moeilijk zeilen laat staan bijliggen. De boot lag in de aanloop naar de haven van Veere. Mij lijkt het dan altijd verstandig om de KNRM in kennis te stellen. Ze zijn dan extra ogen en kunnen van advies dienen. Ik had wel de app aanstaan dus konden zien waar ik percies lag. . Ze hoeven niet de hele vloot op me af te sturen. Een goede EHBO te water zou ik denken, geruststellen in lastige situatie met kinderen aan boord in dit geval. Met 5 bft ligt de boot zo op de kant.
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 09:24 door zeilliefhebber.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 10:21 #856108

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
zeilliefhebber schreef :
Elke situatie is anders hier ook. Gaat even te ver om dat uit te leggen. Maar een grootschoot in de schroef is moeilijk zeilen laat staan bijliggen. De boot lag in de aanloop naar de haven van Veere. Mij lijkt het dan altijd verstandig om de KNRM in kennis te stellen. Ze zijn dan extra ogen en kunnen van advies dienen. Ik had wel de app aanstaan dus konden zien waar ik percies lag. . Ze hoeven niet de hele vloot op me af te sturen. Een goede EHBO te water zou ik denken, geruststellen in lastige situatie met kinderen aan boord in dit geval. Met 5 bft ligt de boot zo op de kant.

"een grootschoot in de schroef is moeilijk zeilen laat staan bijliggen" ???????????
Zeil jij met je schroef????

Je kan toch gewoon doorzeilen, alleen je motor gebruiken is even lastig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 10:24 #856111

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
Je maakt van een klein probleempje wel gelijk iets heel groots.

- bij Veere is geen stroming
- er zijn vlak bij voldoende plekken waar je de boot kunt laten vastlopen aan de hoge wal
- met de genua alleen kun je met de Fox22 (en vele andere boten) ook van de lage wal wegkomen
- lig je vast dan kun je simpel de BBM uit de bun halen
- lukt dat niet dan kun je bij 90/120 cm water prima overboord stappen

Kies je om te ankeren dan moet je dat natuurlijk ook bij de hoge wal doen. Verder hetzelfde.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 10:24 #856112

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 872
Een lijn van voor naar achter langs de romp van de boot is prettig als je te water moet. Ook voor koetswerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 10:28 #856115

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
WADnWIND schreef :
Je kan toch gewoon doorzeilen, alleen je motor gebruiken is even lastig.

je vergeet de factor paniek/onervarenheid met zulke omstandigheden
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 10:56 #856126

Inderdaad er zijn vele wegen om iets bereiken. Ik heb er in ieder geval van geleerd. Het maakt niet uit hoe je het oplost als je het maar veilig doet en blijft handelen en niet wegkruipt onder de bank. Dit moet je als schipper wel van jezelf weten. Dus is ben het met David S eens.

Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen boot en bemanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 13:57 #856182

ga je niet winnen hoor, zeilliefhebber. je mag van het ZF pas de knrm roepen als je boot gezonken is en je miniaal 5 uur hebt rondgezwommen.

nb: dit is een beetje overdreven.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 13:57 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 15:03 #856204

roozeboos schreef :
ga je niet winnen hoor, zeilliefhebber. je mag van het ZF pas de knrm roepen als je boot gezonken is en je miniaal 5 uur hebt rondgezwommen.

nb: dit is een beetje overdreven.

Jammer even goede vrienden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 15:10 #856205

Zeker.
ik heb een paar jaar geleden de fout gemaakt om hier te melden dat ik de knrm had oppgeroepen. Omdat ik zonder diesel kwam, en was vergeten te ontluchten. Daardoor startte hij niet meer. Wat ik toen allemaal niet over me heen kreeg... :S

Die actie staat nu bekend als "een roozeboosje doen".

been there, don't want the Tshirt... :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 15:11 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 15:20 #856211

roozeboos schreef :
Zeker.
ik heb een paar jaar geleden de fout gemaakt om hier te melden dat ik de knrm had oppgeroepen. Omdat ik zonder diesel kwam, en was vergeten te ontluchten. Daardoor startte hij niet meer. Wat ik toen allemaal niet over me heen kreeg... :S

Die actie staat nu bekend als "een roozeboosje doen".

been there, don't want the Tshirt... :unsure:

Bedankt voor je steun. En in het vervolg stiekem toch doen ze zijn best aardig .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 15:33 #856215

roozeboos schreef :
Het is bizar om te zien hoe snel het anker uit de bakskist kan worden gehaald en in het water kan worden gemieterd als het echt moet! En dan nog solo ook.
Ik spreek uit ervaring ;)

Het anker zit nu in een grote boodschappen tas. Op de juiste volgorde. Mocht het nog eens nodig zijn kan hij nog sneller overboord.

Het hele reserve anker past niet. Maar hier zit de reserve ankerlijn ook in een "big shopper". Het is best wel een lang eind en zwaar. Op deze manier goed hanteerbaar en handelbaar uit de bakskist te trekken. In de big shoppert zit onder in een gat waar het ene eind uitsteekt met een paalsteek er al in. Deze lus gaat om een bolder zodra het reserve anker aan dek komt. Zodat niet de hele lijn in de haast overboord glipt.
De ankerlijn is los gestort in de big shopper zodat deze keurig zonder knopen uitgevierd kan worden. Helemaal boven op ligt dan de kettingvoorloop met de harp waarmee hij aan het reserve anker zit. Na gebruik de ankerlijn weer gewoon terug storten in de big shopper en weer klaar voor gebruik.

Dit zo gedaan nadat de netjes opgeschoten ankerlijn bij een haastige actie genadeloos in de knoop ging. En daar zit je met een reserve anker eigenlijk nooit op te wachten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 19:10 #856258

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
In dit geval, voor Veere, zou ik gekozen hebben om te ankeren.
Veel beroepsvaart is er volgens mij niet, ook geen of weinig stroming.
Dan zou ik de havendienst of een andere zeil of motorboot om assistentie hebben gevraagd.
Of eerst zelf hebben geprobeerd om het al zwemmend op te lossen.
Wegens weinig of geen stroming ook niet aangelijnd maar wel een zwemlijntje van 10 mtr voor het geval dat je iets verder van de boot bovenkomt. ( bijtrekken is makkelijker dan zwemmen ).

Maar iedere situatie is anders, en afhankelijk van conditie en temperatuur en wind, golven, drukte etc etc etc.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurloos op het water 28 juli 2017 19:42 #856269

Tony2920 schreef :
In dit geval, voor Veere, zou ik gekozen hebben om te ankeren.
Veel beroepsvaart is er volgens mij niet, ook geen of weinig stroming.
Dan zou ik de havendienst of een andere zeil of motorboot om assistentie hebben gevraagd.
Of eerst zelf hebben geprobeerd om het al zwemmend op te lossen.
Wegens weinig of geen stroming ook niet aangelijnd maar wel een zwemlijntje van 10 mtr voor het geval dat je iets verder van de boot bovenkomt. ( bijtrekken is makkelijker dan zwemmen ).

Maar iedere situatie is anders, en afhankelijk van conditie en temperatuur en wind, golven, drukte etc etc etc.

Die lijn van 10 meter ga ik er in houden vind ik ook beter. Bedankt voor je tip. Verder is het daar een lastig punt de veerboten lagen even stil. Vond ik wel heel netjes. Je bent zo druk bezig dat je geen oog kan hebben voor je omgeving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.353 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl