De TG9 , die trouwens eigenlijk TG9/Weser2 heet , ligt tegenwoording niet meer helemaal bij het einde van de TSS en moet je daarom flink ruim passeren maar ruim 2 mijl verder kun je rustig direct keors zetten naar Helgoland.Dat komt omdat een tijdje geleden de TSS ca. 2 mijl is verlengt en ze merkwaardig genoeg de TG9 niet hebben verlegd. Het , toegegeven drukke , kruispunt van de TSSen daar mag je ( misschien wat merkwaardig inderdaad) gewoon oversteken zonder beperkingen ( behalve de voorrangsregels uiteraard) .Al tientallen keren zo gedaan, de eerste keer in 1985 en ook nog tot 1992 uiteraard nog zonder GPS en op gegist bestek en kompas

.
Ik zal even een route op de Navionics kaart zetten.
AIS , in ieder geval een ontvanger , is daar inderdaad van onschatbare waarde omdat je dan ten eerste a ver van tevoren kunt zien of de schepen daar op de rede wel echt voor anker liggen en vooral om de optimale route te vinden zodat je alle kruisende grote schepen probleemloos kunt ontwijken. Vroeger best lastig (80er en 90er jaren had je immers nog geen AIS ) , tegenwoordig , zeker met AIS overlay op een plotter een fluitje van een cent omdat je ook de CPA's te zien krijgt
Ad