Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 03 aug 2018 09:03 #965392

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Op de site van GGR de Golden Globe Race staat een leuk overzicht over diverse gebruikte windvaanbesturingen.

De Hydrovane komt als beste naar voren zo blijkt uit de praktijk.
Ik heb het vaker betoogd, vertrekkers met een Windpilot ervaren het meest een fundamenteel probleem van structurele aard met de Windpilot.
De meeste vertrekkers met een windvaan kiezen voor de Windpilot. Gelet op de ervaringen van hun voorgangers snap ik die keuze niet. Dit overzicht goldengloberace.com/what-is-hf...winning-the-2018ggr/ bevestigt mijn ervaring.

Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 03 aug 2018 09:37 #965400

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Überhaupt zo'n onding willen snap ik niet... maar goed, ieder z'n ding ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 03 aug 2018 10:08 #965409

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2315
ZeeZin schreef :
Überhaupt zo'n onding willen snap ik niet... maar goed, ieder z'n ding ;)
Heb je het nu over een windvaan of over een SSB? Als je het over een Windvaan hebt in een topic over vertrekken, dan snap ik jouw opmerking niet :)
SSB is inderdaad discutabel....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 03 aug 2018 10:25 #965410

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29077
SSB kan bij wereld omzeiling of oversteek zijn diensten meer dan eens bewijzen.
Voor NW EU en de MED is het minder zinvol en voldoet GSM en iridium uitstekend.

Het is waar je voor kiest, een oversteek of rondje Atlantic gaat prima met iridium maar geen andere contacten met soortgenoten en geen uitgebreide installatie.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 03 aug 2018 10:45 #965415

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2980
Weet niet wat je ooit betoogd hebt over dat vertrekkers fundamentele problemen met een windpilot zouden hebben maar het ding heeft ons duizenden mijlen probleemloos gestuurd, in allerlei wind- en golf-situaties. Ook van collegavertrekkers geen klachten vernomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 03 aug 2018 10:47 #965416

nou er breekt nog wel eens een tandwiel hoor. De beste pilot is eentje met zo weinig mogelijk bewegende delen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 03 aug 2018 22:12 #965575

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2980
roozeboos schreef :
nou er breekt nog wel eens een tandwiel hoor. De beste pilot is eentje met zo weinig mogelijk bewegende delen.

Nooit van gehoord, en ook andere typen zijn niet significant eenvoudiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 03 aug 2018 23:51 #965579

holrobert schreef :
roozeboos schreef :
nou er breekt nog wel eens een tandwiel hoor. De beste pilot is eentje met zo weinig mogelijk bewegende delen.

Nooit van gehoord, en ook andere typen zijn niet significant eenvoudiger.

Ik ook niet. Hele wereld gedaan met Windpilot Pacific. En veel mede-zeilers ook.
Zou als laatste van boord gaan. SSB als een-na-laatste. Allebei goud waard door eenvoud en robuustheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 05 aug 2018 17:54 #965996

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Natuurlijk zijn er veel vertrekkers met een Windpilot Pacific Plus die probleemloos over de Atlantic en verder zijn gezeild. (Er hebben zich hier al een paar gemeld)
Dat neemt niet weg dat er ook heel wat verweg zeilers halverwege verder moesten met het op de handsturen omdat de pendulem van de Windpilot op 4000 meter op de bodem lag, of dat een cruciale bout los was geraakt en in de plomp verdween. Een aantal reisverslagen maakt daar melding van.
1,5 Jaar op de Canaries geweest en heb die verhalen uit eerste hand.

De inventarisatie uit het overzicht mbt windvanen op de GGR site is toch echt wel reeel en recent.

Over de Hydrovane zijn geen verhalen bij mij bekend. Het princiepe is naar mijn ervaring dan ook foolproof.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 05 aug 2018 18:09 #966003

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29077
Dat klinkt meer als achterstallig onderhoud of geen correcte montage of borging?
Of dat dan aan de kwaliteit ligt is sterk de vraag?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 05 aug 2018 18:37 #966016

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 804
Gewoon een structureel zwak punt.

Dhr. Fortmann is wel snel met her leveren van vervangende onderdelen, maar daar heb je midden op de Atlantic niet veel aan.
Toen ik in 1999 vertrok met mijn tweedehans Hydrovane heb ik de compagnie gebeld en gevraagd om reserve onderdelen voor de trip.
Ik was de eerste die daarom gevraagd heb en ze zouden niet weten welke parts wellicht misschien nodig zouden kunnen zijn.

Ik heb zegge en schrijve één schip gezien van een Amerikaan die met zijn achterschip onzacht in aanraking was gekomen met rotsjes. De as van de Hydrovane was als gevolg daarvan eenigszins verbogen.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 27 sept 2018 07:40 #982550

holrobert schreef :
Weet niet wat je ooit betoogd hebt over dat vertrekkers fundamentele problemen met een windpilot zouden hebben maar het ding heeft ons duizenden mijlen probleemloos gestuurd, in allerlei wind- en golf-situaties. Ook van collegavertrekkers geen klachten vernomen.
Hetzelfde bij mijn ouders aanboord. De windpilot heeft het probleemloos gedaan voor ruim 20 jaar en weet ik hoeveel tienduizenden mijlen zonder een enkel probleem. Tig keer naar Noorwegen met dat ding, een handvol keren naar IJsland, diverse malen naar Spitsbergen en eveneens tig keer naar Schotland, Hebriden, Shetlands en Orkneys. Fundamentele problemen lijkt me ook wat overdreven, al heb ik slechts eerstehands ervaring met 4 windpilots.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 27 sept 2018 07:45 #982554

kijk ook naar de hebridean. Een paar jaar geleden was de ontwerper John Fleming en de windvaan te zien op de wintermeet.
windvaneselfsteering.co.uk/
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 27 sept 2018 10:57 #982618

elixer schreef :
Natuurlijk zijn er veel vertrekkers met een Windpilot Pacific Plus die probleemloos over de Atlantic en verder zijn gezeild. (Er hebben zich hier al een paar gemeld)
Dat neemt niet weg dat er ook heel wat verweg zeilers halverwege verder moesten met het op de handsturen omdat de pendulem van de Windpilot op 4000 meter op de bodem lag, of dat een cruciale bout los was geraakt en in de plomp verdween. Een aantal reisverslagen maakt daar melding van.
1,5 Jaar op de Canaries geweest en heb die verhalen uit eerste hand.

De inventarisatie uit het overzicht mbt windvanen op de GGR site is toch echt wel reeel en recent.

Over de Hydrovane zijn geen verhalen bij mij bekend. Het princiepe is naar mijn ervaring dan ook foolproof.

Paul

Zoals ik het begrijp zijn de meeste problemen met windvanen in de GGR ontstaan door verkeerd gebruik, onjuiste afstelling/inregeling. Don heeft daar een aparte video aan besteed.
heb je linkjes naar de Windpilot problemen?? Ofwel links naar sites van zeilers die deze problemen hebben?? Lijkt me leerzaam voor mede vertrekkers
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 27 sept 2018 11:01 #982620

WADnWIND schreef :
SSB kan bij wereld omzeiling of oversteek zijn diensten meer dan eens bewijzen.
Voor NW EU en de MED is het minder zinvol en voldoet GSM en iridium uitstekend.

Het is waar je voor kiest, een oversteek of rondje Atlantic gaat prima met iridium maar geen andere contacten met soortgenoten en geen uitgebreide installatie.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

SSB moet je leuk vinden en willen. Geen plug & Play, wat een satelliet telefoon wel veel meer is. Ook netjes inregelen en vooral zorgen dat je goede stroom en aarde hebt. Als je er eenmaal mee aan de slag bent dan went het snel.

Erg leuk om in een "netje" deel te kunnen nemen. GRIB files, windkaarten (windfax), Navtex, ijskaarten etc allemaal onder handbereik. De lopende kosten kunnen VEEL lager uitvallen dan een satteliet abonement. ieder het zijne lijkt me.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 27 sept 2018 13:35 #982645

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360

Erg leuk om in een "netje" deel te kunnen nemen. GRIB files, windkaarten (windfax), Navtex, ijskaarten etc allemaal onder handbereik. De lopende kosten kunnen VEEL lager uitvallen dan een satteliet abonement. ieder het zijne lijkt me.


Lopende kosten zijn misschien lager maar initieele kosten (veel?) hoger
Zelfs gebruikt zijn de kosten 3x 4x zo hoog , een iridium kun je ook gebruikt kopen en een abbo kun je per maand afsluiten (dus alleen kosten als je daadwerkelijk midden op de oceaan GRIBs wil ophalen)

Zo kostte onze iridium go $450 gebruikt en met verzend en invoer rond de 450 euro
Onze gebruikte ssb en tuner was 1100-1200 euro , en dan hebben we geen modem
Tel daar een achterstag antenne en aardeplaat bij op (die er bij ons gelukkig al opzaten , anders had ik de ssb niet eens gekocht) en er komt nog eens xxxx euro bij
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 27 sept 2018 13:46 #982647

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7065
Nou, ik heb voor onze Azoren tocht een complete SSB installatie 2e hands bij elkaar gescharreld op marktplaats, totale kosten 1000 euro. En zelfwerkzaamheid om het te installeren en aan de praat te krijgen. Met dank aan een aantal forumleden die daarbij goede adviezen hebben gegeven.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 27 sept 2018 15:27 #982675

Mijn eerste iridium set was ongeveer €150. Een gebruikte motorola aangeschaft (USD100 op Ebay), een nieuwe batterij ervoor, twee tientjes oid en dan de data kabel voor verbinding naar de computer en dat was het.
gebruikskosten minder dan €100 per maand voor vrij veel dataverkeer (ijskaartjes).

Inmiddels een Iridium Pilot (open poort) gebruikt gekocht voor net iets minder dan €2000. Kosten daarvan zijn €58 per maand, en dat geeft dan 90 belminuten en 5MB aan data, en dat ook nog eens met 128 kb/s.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 27 sept 2018 18:46 #982709

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Over de windpilot wat mij betreft alleen maar lof, alhoewel maar zo'n honderdvijftig mijl ervaring op een vijfeneenhalve meter lange boot.
Het is een sterk behoorlijk bom proef apparaat en stuurde ons perfect en onvermoeibaar door op aandewindse koers. Hij stond daar tijdens de smallshipsrace lekker met zijn vaan te flappen het stond heel stoer en bracht ons mooi naar Engeland terwijl vele andere bootjes op moesten geven met zeeziekte, wij waren ook zeeziek maar die windpilot hielp ons er gewoon door.
Een kolibri 560 kan best wel snel, bij surfen kreeg de windpilot wel eens een beetje problemen om de boot te sturen m.a.w. windvaan besturing werkt alleen als de boot niet boven de rompsnelheid komt, voor snelle jachten moet je het dak maar vol zonnepanelen leggen en met een elektrische stuurautomaat sturen.
GGR omstandigheden zijn abnormale omstandigheden die je op de Passaatroute die je denk ik toch kiest als je op je 65e lekker rustig de wereld om wilt dobberen, Windpilot, geen zorg.
Misschien is de Aries wel net iets sterker maar dat is een veel groter apparaat op een grote vertrekkers boot doen de vele kilo's die de Aries weegt niet zo'n pijn voor mijn bootje is een pacific light van 15 kilo eigenlijk al een enorm ding.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 18:48 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 28 sept 2018 09:15 #982844

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2315
Ik weet niet of zwaarder/sterker per definitie beter is. Ik ben nu een Y&B van Mr Vee aan het installeren op m'n Etap 22. Ik weet dat forumlid Frankrijk in ruige omstandigheden (Chilie bv) met een soortgelijk licht apparaat veilig en succesvol aan het sturen is.
Volgens Sven Heesterman zou deze lichte constructie ook prima geschikt moeten zijn voor een 40-voeter, ook in zware omstandigheden. Het geheim zit hem natuurlijk in het goed trimmen van je boot. Als de (helmstok) bediening niet te zwaar loopt, kan de windvaan het ook prima aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 22 juni 2019 17:15 #1057231

  • quike
  • quike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 156
ik vaar ook al jaren rond met de windpilot , ik zou niet zonder willen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 22 juni 2019 20:45 #1057268

XanderB schreef :
Volgens Sven Heesterman zou deze lichte constructie ook prima geschikt moeten zijn voor een 40-voeter, ook in zware omstandigheden. Het geheim zit hem natuurlijk in het goed trimmen van je boot. Als de (helmstok) bediening niet te zwaar loopt, kan de windvaan het ook prima aan.
Een keer een schuivertje op zee en je ziet wat het resultaat is als je de windvaan zo licht mogelijk gebouwd hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 22 juni 2019 23:29 #1057287

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Meer dan 4 jaar geleden vertrokken en ook geen enkel probleem ondervonden met de Windpilot. Ik heb er mijn boot veel beter mee leren kennen en gebruik hem zelf voor kleine stukjes.

Pendelum verloren? Is toch geborgen door een lijntje in het geval van slechte installatie of nalatig onderhoud. Bij de oudere modellen waren die wel van hout.

Hydrovane is ongetwijfeld ook degelijk en lijkt me makkelijker te bedienen door het een eigen roerblad . Eind april 10 dagen aan een stuk door zeewier gevaren. Door de beweging van het pendulum heb ik hem nooit moeten schoonmaken.
Laatst bewerkt: 22 juni 2019 23:32 door nepal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 23 juni 2019 07:21 #1057301

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Erik de Jong schreef
Een keer een schuivertje op zee en je ziet wat het resultaat is als je de windvaan zo licht mogelijk gebouwd hebt.

Helemaal mee eens. Windpilot is duur maar dat heeft een reden de aluminium delen worden in dezelfde fabriek gegoten als waar Mercedes de motorsteunen laat gieten. Die delen zijn dus dan ook zeer sterk maar zitten kosten in (mallen laten maken enz.) dat is ook de reden dat er niet nog een Windpilot ultra-light is onder de Pacific light voor heel kleine boten (te duur vanwege nieuwe mallen nodig). Ik vind een Mr. Vee een erg licht apparaat werkt goed voor kleine boten x oversteken naar UK (honderden mijlen zee) maar kan kapot zeker wanneer er niet voor de rvs tandwieloverbrenging gekozen is en is zeker geen ding voor een vertrekkersboot voor duizenden mijlen zee. De pendulum haal je op met een lijn. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je die verliest bij een windpilot omdat de pendulum zoals ook al eerder door iemand aangegeven ook nog met de ophaal lijn vast zit.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 23 juni 2019 07:27 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nuttige info over SSB en Windvaanbesturing. 23 juni 2019 07:56 #1057311

Ik heb geen ervaring met een windvaan besturing. Maar ik vraag me wel wat af. Wat ik altijd zie bij bootjes die er wel een hebben zie ik een grote, in de weg zittende constructie, met veel aan weer en wind blootgestelde onderdelen. Ze zien er idd vaak uit als solide, bijna lomp uitgevoerd. Iemand langs de achterkant aan boord halen is verleden tijd. Afstellen lijkt me iets dat je veel gedaan moet hebben en dan nog lijkt me zo'n afstelling een meer of minder goed te lukken compromis. Op kompaskoers sturen is er niet bij, evenals langs waypoints.
Ik heb altijd een elektrische gehad. Heb nu een Raymarine evo100, met een Pelagic actuator als reserve en een Simrad 22 voor het geval de Raymarine er mee stopt. Drie systemen die bij elkaar nog altijd veel minder ruimte in nemen dan een windvaan. Nu is er natuurlijk wel een spanningsbron nodig. 4 zonnepanelen achterop lossen dat op. Ik weet, nu heb je wel meer plek nodig, maar die zonnepanelen zorgen natuurlijk niet alleen voor de zelfstuurinrichting.
Ik stel deze vraag serieus, omdat ik nog steeds de mogelijkheid van een windvaan niet geheel uitgesloten heb: wat is nu de meerwaarde van het aan boord hebben van zo'n, in mijn ogen, toch wel flinke constructie achter op mijn scheepje, dat bovendien dus mijn zwemplateautje (en veiligheids-plateau) onbruikbaar zou maken?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl