Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Op en neer naar New York

Op en neer naar New York 02 jan 2019 15:12 #1009420

  • WouterVL
  • WouterVL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Sinds mijn jeugd droom ik ervan rond de wereld te zeilen. Dit jaar wordt ik 58 en ik wil niet wachten tot ik het fysiek niet (goed) meer aankan. Rond de wereld is uiteindelijk net iets te hoog gegrepen maar een retourtje noord-atlantische oceaan lijkt haalbaar.
Daarom wil ik volgend jaar een solo zeiltocht naar New York en terug maken. Deze bestemming spreekt me aan voor zo'n tocht, maar het gaat me vooral om de reis.

Ik vind veel informatie over het plannen van een oversteek naar de Caribbean, maar blijkbaar steken maar weinig zeilers over naar New York (of omgeving). Het gaat mij in dit stadium vooral om informatie (adviezen/ afwegingen) betreffende de route en het reisschema (beste vertrektijd). Alle overige info, tips en adviezen zijn uiteraard ook welkom.

Wie kan me op het spoor zetten naar goede info om ‘mijn reis’ te plannen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 02 jan 2019 15:20 #1009422

Voor de kokosnootroute wil je vooral de passaatwinden hebben en niet de orkanen. Die is wat meer seizoensgebonden dus.

De oversteek naar New York is in potntie wat ruiger en met name op de heenweg behoorlijk tegen de wind in. Het is ook een frisse tocht. Je vaart namelijk al vrij snel de golfstroom uit, dat ding wat de temeperatuur hier dragelijk maakt op deze breedtegraad...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 02 jan 2019 15:50 #1009430

Ik zou om me te orienteren vooral kijken naar de OSTAR routes, die gaan namelijk ook naar NY. Of je dan nog rechtstreeks wilt???

De "kokosnootroute", eerst zuid naar Canarische eilanden en dan oversteken is niet voor niets populair. Veel achterlijke wind en fatsoenlijke temperaturen.

Wel is het een goed idee om in mei te zorgen dat je weg bent uit de Carieb ivm orkanen.

Rechtstreeks naar NY is echt serieuze topsport.

Een mooie optie die niet veel zeilers kiezen is bovenlangs. op de Mercator projectie lijkt het een ENORM eind, maar in de praktijk heb je zelden oversteken van langer dan 5 dagen war door je je route (en het weer) veel beter kunt pannen als op de directe route.

als je direct gaat dan zou ik in IEDER geval serieus investeren in mogelijkheden om (erg) goede weerberichten te ontvingen (SSB of Sat).

Vele succes, gewoon doen, krijg je nooit spijt van, vraag het aan Patrick Laine (hoewel hij niet veel verder zeilde dan de Azoren).
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 02 jan 2019 15:52 door Sailingcamelot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 02 jan 2019 18:57 #1009468

Herman Jansen deed dat met zijn 9m Pionier en schreef daar een boekje over. In 100 dagen heen en weer naar Amerika
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 02 jan 2019 19:44 #1009475

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Sailingcamelot schreef :
Ik zou om me te orienteren vooral kijken naar de OSTAR routes, die gaan namelijk ook naar NY. Of je dan nog rechtstreeks wilt???

De "kokosnootroute", eerst zuid naar Canarische eilanden en dan oversteken is niet voor niets populair. Veel achterlijke wind en fatsoenlijke temperaturen.

Wel is het een goed idee om in mei te zorgen dat je weg bent uit de Carieb ivm orkanen.

Rechtstreeks naar NY is echt serieuze topsport.

Een mooie optie die niet veel zeilers kiezen is bovenlangs. op de Mercator projectie lijkt het een ENORM eind, maar in de praktijk heb je zelden oversteken van langer dan 5 dagen war door je je route (en het weer) veel beter kunt pannen als op de directe route.

als je direct gaat dan zou ik in IEDER geval serieus investeren in mogelijkheden om (erg) goede weerberichten te ontvingen (SSB of Sat).

Vele succes, gewoon doen, krijg je nooit spijt van, vraag het aan Patrick Laine (hoewel hij niet veel verder zeilde dan de Azoren).

Heb dat filmpje al eens eerder gezien maar als je zo met flapperende zeilen vaart is het niet vreemd dat ze kapot gaan.
Ken de exacte omstandigheden niet maar klapperende zeilen is de ergste slijtageslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 02 jan 2019 19:45 #1009476

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Boek van Herman Jansen is een aanrader, maar wel gedateerd.

Je zal het wel al gezien hebben maar stroom tegen en grote kans op tegenwind, net iets ten zuiden van de breedte van de Azoren loopt de stroom de goede kant als je naar NY vaart. Cruising routes van Jimmy Cornell misschien al gezien? Juni & Juli is de beste tijd. In de zomer komen de ijsbergen ook langs de kust van New Foundland naar beneden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 02 jan 2019 20:08 #1009479

Ik zou mijn zeilen anders trimmen dan Patrick. Verder geeft het wel een beeld wat een uitputtingsslag zeilen kan zijn. Deze man is een ex-gevechtspiloot en volgens mij redelijk fit. Hij is op het eind van zijn filmpje behoorlijk uitgeput
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 02 jan 2019 20:31 #1009482

Ik zeilde de route in 2009, alleen ben ik toen bij Halifax rechtsaf geslagen in plaats van door te varen naar NY. Het is een route waar je veel aan de wind moet varen, ik ben in Mei overgestoken, redelijk vroeg in het jaar dus. In de 19 dagen die het kostte om over te steken heb ik meen ik 7 depressies over me heen gekregen waar de wind start met ZW en dan via W naar NW draait, precies tegen dus. Mijn theorie was indertijd om noordelijk te varen, dan gaan de centers van de depressies ten zuiden van je langs en heb je de wind in de rug in plaats van op de neus. Ik ben daarom ook boven schotland langs de Atlantische oceaan opgevaren om op die manier al lekker noordelijk te zitten. Helaas werkte die tactiek in het voorjaar van 2009 niet want de depressie banen lagen enkele honderden mijlen noordelijker dan gebruikelijk, we hebben van de 19 dagen dus 17 dagen hoog aan de wind en tegen stroom gevaren en ik denk dat we slechts 5 uur ongereefd hebben gevaren...
Zou ik het weer zo doen? Zeker weten :)
De terugweg wordt een eitje voor je, lekker met de wind en de stroom mee terug naar Europa varen. Zover ben ik echter nog niet, ik ben namelijk nog niet uitgekeken in Noord Amerika.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 jan 2019 22:42 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 02 jan 2019 20:51 #1009486

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3669
Sailingcamelot schreef :
Ik zou mijn zeilen anders trimmen dan Patrick. Verder geeft het wel een beeld wat een uitputtingsslag zeilen kan zijn. Deze man is een ex-gevechtspiloot en volgens mij redelijk fit. Hij is op het eind van zijn filmpje behoorlijk uitgeput

ff off topic... weer zo'n rolvoorzeil wat problemen veroorzaakt, een babystag
met leuver werkfok/stormfok had wel iets beter gewerkt.

On topic, hier een filmpje van Jankees Lampe tijdens zijn ostar.
Weet je wat je kan tegenkomen..



A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 03 jan 2019 06:56 #1009526

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
heb je hier wat aan? www.paulinchen-worldwide.de
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 03 jan 2019 12:58 #1009601

  • WouterVL
  • WouterVL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Mooi dat het meteen al zoveel geode reacties oplevert. Alvast bedankt daaroor!
Ik ga de tips verwerken en de informatiebronnen verder uitspitten.

Ik begrijp dat de uitdaging vooral in de heenreis zit. Welke route en welke vertrektijd kies ik? Neem ik de noordelijke route ("Vikingroute" heb ik ergens gelezen), ga ik langs de Azoren of nog zuidelijker, of ga ik rechtstreeks "door het midden"?

Voor mijn gevoel zeg ik nu: "heen door het midden", maar met een back-up scenario om verder naar het zuiden uit te wijken als het weer "tegen zit" ...

Is er nog iemand die daarop wil reageren of nog informatie(bronnen) aan kan toevoegen?
En wat zou dan de beste vertrekmaand zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 03 jan 2019 13:19 #1009606

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Hierboven al kort even genoemd: World Cruising Routes van Jimmy Cornell.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 03 jan 2019 13:54 #1009614

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Als je alle tijd hebt:
1. heen:
september vertrekken richting Canarische Eilanden, november oversteken naar de Carieb, dan richting New York
2. terug naar NL
a. vanaf mei naar de Azoren en dan uiterlijk augustus richting NL
b. vanaf juni korte route bovenlangs

Als je minder tijd hebt:
1. heen:
a. mei richting Azoren en dan naar New York
b. vanaf juni route bovenlangs
2. terug:
augustus terug bovenlangs

TIPS
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 03 jan 2019 16:30 #1009654

WouterVL schreef :
Voor mijn gevoel zeg ik nu: "heen door het midden", maar met een back-up scenario om verder naar het zuiden uit te wijken als het weer "tegen zit" ...

Is er nog iemand die daarop wil reageren of nog informatie(bronnen) aan kan toevoegen?
kijk naar de weersystemen. Zoals ik al zei: als je ver genoeg noordelijk gaat heb je de wind mee als er een depressie langs komt, dat werkt bijna altijd tot je Newfoundland naderd, vanaf daar moet je de kust volgen, maar vanaf daar is het vaak ook rustiger en kun je profiteren van landwind en zeewind met de temperatuurverschillen in de zomer. Als je recht door het midden gaat vaar je een iets langere weg dan de noordelijke route en vaar je waarschijnlijk recht door alle depressies heen (verschilt iets van jaar tot jaar). De zuidelijke route geeft je inderdaad een iets rustiger weerbeeld en gunstigere stroom, maar je hebt dan ook veel windstilte gebieden, met name ten noorden van de Azoren (het Azoren hoog) en de route is aanzienlijk langer.
En wat zou dan de beste vertrekmaand zijn?
Dat hangt sterk af van twee dingen: wat voor boot heb je en hoe lang wil je aan de overkant blijven? Even extreem gesteld, als je met een 20 voets boot gaat en je doet er twee maanden over en je wilt er twee maanden blijven, dan moet je eerder weg om weer "op tijd" terug te zijn. In principe is de noord Atlantic goed bevaarbaar tussen mei en midden september. Als je niet te veel stormen wilt tegenkomen dan zou ik niet voor midden mei vanuit Europa vertrekken en proberen tegen midden september weer terug te zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 03 jan 2019 16:32 #1009655

La Mavare schreef : Dat gaat met name over de passaat route, iets wat de topic starter eigenlijk niet wilde voor zover ik begrijp.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 03 jan 2019 17:59 #1009687

  • PieterV
  • PieterV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Wil je onderweg ook meer genieten van alleen water, dan is de zuidelijke route idd een goede optie.
Vanuit Zuid West Engeland vertrekken naar de Azoren, Azoren - Bermuda, Bermuda - New York. Overzichtelijk, met goede tussenstops om bij te komen/reparaties/bunkeren.
Terug in één keer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 03 jan 2019 23:26 #1009768

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709



Het ziet er in noordelijke contreien nu aardig winderig uit. (ik denk ook niet dat je op dit moment noordelijk genoeg zou kunnen gaan om het windje een beetje in de rug te houden)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 08 jan 2019 11:54 #1010870

  • WouterVL
  • WouterVL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Inmiddels ben ik OSTAR routes aan het bestuderen; filmpjes van Patrick Laine aan het kijken en heb ik "World Cruising Routes" in huis gehaald. Ik heb echt het gevoel dat ik weer een stap verder ben richting verwerkelijking van mijn plan.

Bedankt voor alle reacties en aansporingen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 08 jan 2019 16:16 #1010973

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Gezien de topictitel zit dat er niet meer in voor Serus.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 18 mei 2019 20:46 #1047212

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
La Mavare schreef :
Als je alle tijd hebt:
1. heen:
september vertrekken richting Canarische Eilanden, november oversteken naar de Carieb, dan richting New York
2. terug naar NL
a. vanaf mei naar de Azoren en dan uiterlijk augustus richting NL
b. vanaf juni korte route bovenlangs

Als je minder tijd hebt:
1. heen:
a. mei richting Azoren en dan naar New York
b. vanaf juni route bovenlangs
2. terug:
augustus terug bovenlangs

Dat "vanaf mei richting Azoren" zit bij veel zeilers goed tussen de oren. :)

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 18 sept 2022 11:40 #1424100

  • WouterVL
  • WouterVL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Na 2 jaar uitstel wegens de Corona pandemie heb ik afgelopen zomer dan toch de gedroomde reis kunnen maken. Ik vind het leuk om dit aan het onderwerp toe te voegen en daarmee iedereen in dit forum te bedanken die mij destijds met antwoorden en advies een duwtje in de goede richting heeft gegeven.

Ik ben op 11 mei vanuit IJmuiden vertrokken met mijn Sigma 33 ood “Big Apple” en, via Horta op de Azoren, op 25 juni in New York aangekomen. Zoals verwacht heb ik bijna 50% van het traject aan de wind moeten varen en bovendien moest ik vanuit Horta nog flink verder naar het zuiden uitwijken om wind boven kracht 7 te ontlopen. De terugreis vanuit New London naar IJmuiden verliep aanzienlijk soepeler en sneller (binnen 4 weken). Al met al een zeer geslaagde onderneming en een fantastische ervaring.



Nogmaals bedankt voor alle input (ook in “Boot gereed maken voor vertrek naar New York”) en als ik iemand een plezier kan doen met meer gedetailleerde informatie hoor ik dat graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 18 sept 2022 11:41 #1424103

  • WouterVL
  • WouterVL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Voor de liefhebber nog wat cijfers.

Met BA naar NYC, in cijfers

1 Van IJmuiden naar Horta
Vertrek op 11 mei, aankomst 28 mei
Tijd op zee 400 uur
Afstand (langs rhumb line) 1650 NM Gemiddelde snelheid 4,1 knopen
Afstand (langs gezeilde track) 1900 NM Gemiddelde SOG 4,8 knopen
Motor uren 60 uur Diesel verbruik 75 liter
Ongeveer 60% van de tijd aan de wind gevaren.

2 Van Horta naar NYC
Vertrek 2 juni, aankomst 25 juni
Tijd op zee 550 uur
Afstand (langs rhumb line) 2200 NM Gemiddelde snelheid 4,0 knopen
Afstand (langs gezeilde track) 2600 NM Gemiddelde SOG 4,7 knopen
Motor uren 80 uur Diesel verbruik 106 liter
Ongeveer 40% van de tijd aan de wind gevaren.

3 Van NYC naar New London
Tussen 30 juni en 6 juli (via East River en over Long Island Sound)
Tijd op zee 30 uur
Afstand (langs rhumb line) 150 NM
Afstand (langs gezeilde track) 150 NM Gemiddelde SOG 5,0 knopen
Motor uren 12 uur Diesel verbruik 17 liter

4 Van New London naar IJmuiden
Vertrek 8 juli, aankomst 5 augustus
Tijd op zee 660 uur
Afstand (langs rhumb line) 3300 NM Gemiddelde snelheid 5,0 knopen
Afstand (langs werkelijke track) 3600 NM Gemiddelde SOG 5,5 knopen
Motor uren 85 uur Diesel verbruik 112 liter
Ongeveer 5% van de tijd aan de wind gevaren.

Totalen
Vertrek 11 mei, aankomst 4 augustus, binnen 86 dagen waarvan 68 op zee.
Tijd op zee 1640 uur
Afstand (langs rhumb line) 7300 NM
Afstand (langs gezeilde track) 8250 NM Gemiddelde SOG 5,0 knopen
Motor uren 237 uur Diesel verbruik 310 liter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 18 sept 2022 11:53 #1424105

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mooi Wouter!

Krijgen we nog een verslag met foto’s? ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 18 sept 2022 11:55 #1424106

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Mooie prestatie!

Altijd fijn als iets waarvan je lang gedroomd hebt uiteindelijk toch door gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Op en neer naar New York 18 sept 2022 12:02 #1424108

Zeer inspirerend. Alvast dank voor het delen. Een wat uitgebreider is geen moeten maar wordt wel zeer op prijs gesteld :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.345 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl