Zeilzin schreef :
De kortste klap is dat er op korte termijn een nieuw ICP komt met de voorwaarde dat de aanvrager een binding met Nederland moet aantonen (= nederlanderschap). Het ICP wordt tevens dus een nationaliteitsverklaring.
Hiervoor is een wetswijziging nodig, dus daar is weinig "korte klap" bij.
Zoals men in 1886 in het Wetboek van Strafrecht schreef (en waar nog geen letter aan veranderd is):
(Of eigenlijk in 1881, maar in 1886 werd het van kracht - en
de spelling werd aangepast)
Edit:
Gezien de tekst van het
wetsvoorstel Rijkswet nationaliteit zeeschepen gaat het mijns inziens trouwens eerder de andere kant op dan Zeilzin suggereert:
Artikel 3 – Vlagregister
1. In elk van de landen kan door Onze Minister wie het aangaat een vlagregister worden gehouden en beheerd. Het vlagregister is openbaar.
2. Door inschrijving in het vlagregister van een land verkrijgt het zeeschip de nationaliteit van het Koninkrijk.
Artikel 4 – Gegevens vlagregister
1. Het vlagregister bevat ten minste de volgende gegevens:
...
d. de beschrijving van het zeeschip, waaronder in ieder geval:
....
4°. het brandmerk,
Art 6, derde lid
Op aanvraag door of namens de eigenaar kan inschrijving van een zeeschip in niet-bedrijfsmatig gebruik in het vlagregister plaatsvinden, indien de eigenaar schriftelijk aantoont dat hij, onderscheidenlijk zijn zeeschip voldoet aan de vereisten, bedoeld in artikel 10.
Artikel 10 – Voorwaarden voor registratie zeeschip door een eigenaar
De eisen, bedoeld in artikel 6, derde lid, zijn de volgende:
a. Het zeeschip is in niet-bedrijfsmatig gebruik en staat te boek in het land waar inschrijving in het vlagregister wordt aangevraagd.
b. Het zeeschip staat niet tegelijkertijd te boek in meer dan een land of staat.
c. Het zeeschip voldoet aan de toepasselijke wettelijke voorschriften met betrekking tot de veiligheid en navigatie van zeeschepen en de voorkoming van verontreiniging door zeeschepen, zoals deze voor dat zeeschip gelden in het land dat aan het schip de nationaliteit van het Koninkrijk verleent.
d. Een of meer natuurlijke personen in het land dat aan het zeeschip de nationaliteit van het Koninkrijk verleent, beschikken over voldoende volmacht van de eigenaar om onverwijld te kunnen handelen in situaties waarin dat geboden is.
Die teboekstelling (Kadaster) lijkt dus niet te gaan verdwijnen.