Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 08:46 #1223363

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
EosD34 schreef :
JotM schreef :
Ook je oude ICP is geen zeebrief.

Klopt. Er staat dan ook: 'een geldige zeebrief of een ander geldig bewijs der nationaliteit...'

Dat is je oude ICP ook niet. En nooit geweest ook.

wetten.overheid.nl/BWBR0001854...iteldeelIX_Artikel86
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 08:58 #1223368

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5947
EosD34 schreef :
Wij Nederlanders hebben van onze overheid allang een dikke vinger getoond gekregen met het schrappen van de nationaliteit uit het ICP.
Ook Nederland eist een nationaliteitsbewijs van inkomende en uitgaande zeeschepen.
Uit de Zeebrievenwet:


Artikel 14 2
1 Alle kapiteins van zeeschepen, zowel Nederlandse als vreemde, zijn gehouden bij het in- of uitvaren van Nederlandse zeehavens of zeegaten, een geldige zeebrief of een ander geldig bewijs der nationaliteit van hun schip te vertonen aan de betrokken ambtenaren van de rijksbelastingdienst, bevoegd inzake douane. Bij gebreke daarvan wordt door die ambtenaren geen expeditie verleend, en kunnen zij het schip desnoods aanhouden, totdat het vereiste document wordt overgelegd. Bij het binnenkomen kan echter onder de nodige voorwaarden vergunning worden verleend, om zodanig schip naar de bestemmingsplaats over te brengen en om dáár of elders de lading op te slaan.

2 Ongeldige zeebrieven, waaronder begrepen vervallen en ingetrokken zeebrieven, worden door de bevoegde ambtenaren van de rijksbelastingdienst, bevoegd inzake douane, ingehouden.

wetten.overheid.nl/BWBR0001933/2010-10-10/#Artikel14

Mijn oude ICP, nog met nationaliteit, is allang verlopen. Dus als ik Harlingen verlaat ben ik al in overtreding!
Je vaart toch niet met de Nieuw Amsterdam?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 09:28 #1223374

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
sjoerd1981 schreef :
JotM schreef :
Of we volgen Denemarken, waar registratie van pleziervaartuigen tot 20GT niet meer mogelijk is, alle schepen in die maat die al geregistreerd staan uit het register geschrapt worden en de overheid een "dikke-vinger-brief" ("to whom it may concern") op de website heeft gezet. En succes ermee. :)


Bijlage:

Bestandsnaam: To_whom_it...kibe.pdf
Bestandsgrootte:240 KB

Wow! Die Denen zijn zo gek nog niet! 1 brief, en alles is opgelost... Die brief willen wij ook!!!

Ik ga die gelijk doorsturen naar die sukkelaars van het Watersportverbond...Zo doe je dat dus (beter goed gejat, dan slecht verzonnen...).

En als hun kas gespekt moet worden wil ik best honderd euro betalen voor die brief (maar dan wel onbeperkt geldig, en scheepsnaam/ gegevens erop).

(Beetje pech dat mijn vrouw de Zwitserse nationaliteit heeft, als dat de Deense was geweest waren al mijn problemen met registreren nu voorbij...)
Wat is dan de oplossing? Wat voor document gaan de Denen laten zien als eigendomsbewijs in bijv. Italie?
Die vraag is zo ongeveer exact waarom ik de brief als "dikke-vinger-brief" duidt en de Denen die onderweg zijn succes wens.


ah, ik miste de ironie ff :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 10:06 #1223381

Haha, wij nederlanders toch... Het ICP is eigenlijk een nieuw soort kapersbrief.
Piet Hein voer ook rond met zo’n papiertje. Die werd ook al niet erkend of op prijs gesteld door het buitenland...
Nu bevaren we weer (Of nog steeds) de zee, maar met andere handelswaar. Is ons papiertje (ICP) weer niet goed... :lol:

In het buitenland stonden we gewoon bekend als een stelletje vrijgevochten piraten. En ben benieuwd of zo ons nu veel anders zien ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 10:51 #1223395

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Wat te denken van dit? www.dutchyachtregistration.com/nl/faq.html
Iets dergelijks is ook al genoemd in een ander topic las ik net. Ook uit Polen.

Overheid heeft meer te doen dan ICP hier te lande.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 10:55 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 11:04 #1223401

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
EosD34 schreef :
...Dus als ik Harlingen verlaat ben ik al in overtreding!

Om daar eens kort op terug te komen.
Ik heb het idee dat niet eenieder de implicaties van een registratie als Nederlands schip (zeeschip dus) waardeert.

Wat is een "Nederlands schip"?
Wetboek van Strafrecht - artikel 86
Onder Nederlandse schepen worden alleen verstaan die vaartuigen welke door de wet betrekkelijk de afgifte van zeebrieven en vergunningen tot het voeren van de Nederlandse vlag als zeeschepen worden aangemerkt.
wetten.overheid.nl/BWBR0001854...iteldeelIX_Artikel86

Wat is (volgens de Zeebrievenwet) dan een "zeeschip"?
Zeebrievenwet - artikel 2
In deze wet worden onder zeeschepen verstaan alle schepen, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek, met uitzondering van:
a. oorlogsschepen;
b. vaartuigen van zeilverenigingen of jachtclubs, als zodanig erkend door de met de uitvoering van deze wet belaste Minister;
c. schepen, aan het Rijk of enig openbaar lichaam toebehorende, welke tot de openbare dienst zijn bestemd;
d. reddingsvaartuigen;
e. zeevissersschepen;
wetten.overheid.nl/BWBR0001933/2010-10-10/#Artikel2

Wat zijn dan "schepen, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek"?
Burgerlijk Wetboek - Boek 8 - artikel 2 - eerste lid
In dit wetboek worden onder zeeschepen verstaan de schepen die als zeeschip teboekstaan in de openbare registers, bedoeld in afdeling 2 van titel 1 van Boek 3, en de schepen die niet teboekstaan in die registers en blijkens hun constructie uitsluitend of in hoofdzaak voor drijven in zee zijn bestemd.
wetten.overheid.nl/BWBR0005034..._Titeldeel1_Artikel2

En wat betekent dat dan?
Nou bijvoorbeeld:
Wetboek van Strafvordering
De schipper van een Nederlands schip zorgt dat aan boord een register van strafbare feiten aanwezig is, dat blad voor blad is genummerd.

En als je dat nou 'es niet doet?
Wetboek van Strafrecht
Met geldboete van de tweede categorie wordt gestraft:
...
de schipper van een Nederlands schip die het register van strafbare feiten, bedoeld in artikel 539u van het Wetboek van Strafvordering, niet overeenkomstig de wettelijke voorschriften houdt of niet vertoont wanneer de wet dit vordert;
...
Indien tijdens het plegen van de overtreding nog geen twee jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens een van deze overtredingen onherroepelijk is geworden, kan hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie worden opgelegd.

Hoeveel is een geldboete van de tweede categorie? Op dit moment max €4350,-

Dus ik ben benieuwd: welke van de "vertrekkers" die zijn/haar schip als Nederlands schip heeft laten registeren in het zeeschepenregister bij het Kadaster, heeft aan boord een register van strafbare feiten, zoals het Wetboek van Strafvordering vereist? :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 11:06 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 11:15 #1223408

JotM schreef :
EosD34 schreef :
...Dus als ik Harlingen verlaat ben ik al in overtreding!

Om daar eens kort op terug te komen.
Ik heb het idee dat niet eenieder de implicaties van een registratie als Nederlands schip (zeeschip dus) waardeert.

Wat is een "Nederlands schip"?
Wetboek van Strafrecht - artikel 86
Onder Nederlandse schepen worden alleen verstaan die vaartuigen welke door de wet betrekkelijk de afgifte van zeebrieven en vergunningen tot het voeren van de Nederlandse vlag als zeeschepen worden aangemerkt.
wetten.overheid.nl/BWBR0001854...iteldeelIX_Artikel86

Wat is (volgens de Zeebrievenwet) dan een "zeeschip"?
Zeebrievenwet - artikel 2
In deze wet worden onder zeeschepen verstaan alle schepen, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek, met uitzondering van:
a. oorlogsschepen;
b. vaartuigen van zeilverenigingen of jachtclubs, als zodanig erkend door de met de uitvoering van deze wet belaste Minister;
c. schepen, aan het Rijk of enig openbaar lichaam toebehorende, welke tot de openbare dienst zijn bestemd;
d. reddingsvaartuigen;
e. zeevissersschepen;
wetten.overheid.nl/BWBR0001933/2010-10-10/#Artikel2

Wat zijn dan "schepen, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek"?
Burgerlijk Wetboek - Boek 8 - artikel 2 - eerste lid
In dit wetboek worden onder zeeschepen verstaan de schepen die als zeeschip teboekstaan in de openbare registers, bedoeld in afdeling 2 van titel 1 van Boek 3, en de schepen die niet teboekstaan in die registers en blijkens hun constructie uitsluitend of in hoofdzaak voor drijven in zee zijn bestemd.
wetten.overheid.nl/BWBR0005034..._Titeldeel1_Artikel2

En wat betekent dat dan?
Nou bijvoorbeeld:
Wetboek van Strafvordering
De schipper van een Nederlands schip zorgt dat aan boord een register van strafbare feiten aanwezig is, dat blad voor blad is genummerd.

En als je dat nou 'es niet doet?
Wetboek van Strafrecht
Met geldboete van de tweede categorie wordt gestraft:
...
de schipper van een Nederlands schip die het register van strafbare feiten, bedoeld in artikel 539u van het Wetboek van Strafvordering, niet overeenkomstig de wettelijke voorschriften houdt of niet vertoont wanneer de wet dit vordert;
...
Indien tijdens het plegen van de overtreding nog geen twee jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens een van deze overtredingen onherroepelijk is geworden, kan hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie worden opgelegd.

Hoeveel is een geldboete van de tweede categorie? Op dit moment max €4350,-

Dus ik ben benieuwd: welke van de "vertrekkers" die zijn/haar schip als Nederlands schip heeft laten registeren in het zeeschepenregister bij het Kadaster, heeft aan boord een register van strafbare feiten, zoals het Wetboek van Strafvordering vereist? :whistle:

haha. Toont dit niet precies het archaïsche en het omslachtige van de kadaster-registratie aan?
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 11:15 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 11:25 #1223417

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
{lap tekst geknipt}

haha. Toont dit niet precies het archaïsche en het omslachtige van de kadaster-registratie aan?
Volgens mij laat het duidelijk het principiële verschil tussen binnenvaart (of continentaal wegverkeer) en zeevaart zien. De regel die ik aanhaal uit het Wetboek van Strafvordering komt uit de titel "Strafvordering buiten het rechtsgebied van een rechtbank". Zodra je de territoriale zee van een staat verlaat, begeef je je buiten het normale rechtssysteem. Om dat "netjes" te regelen worden er al honderden jaren zeevaartverdragen afgesloten.
Dat kun je als archaïsch ervaren. Ik vind het persoonlijk wel een geruststellende gedachte dat als de nationaliteit van een schip naar internationaal recht geregeld is, je ten aanzien van dat schip alleen nog maar te maken heb met de eisen die de vlaggestaat (al dan niet binnen een verdragsrechtelijke context) aan het schip stelt. En je niet bent overgeleverd aan de regels van iedere staat die je bezoekt.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 11:51 #1223425

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
JotM schreef :
EosD34 schreef :
JotM schreef :
Ook je oude ICP is geen zeebrief.

Klopt. Er staat dan ook: 'een geldige zeebrief of een ander geldig bewijs der nationaliteit...'

Dat is je oude ICP ook niet. En nooit geweest ook.



Onderwijzer of jurist?
Ik heb niet beweerd dat het (oude) ICP een geldig bewijs was.

De strekking van het citaat uit de zeebrievenwet is dat elk schip, dat een nederlandse haven of zeegat in- of uitvaart, een geldig nationaliteitsbewijs moet kunnen tonen.
Met de handhaving valt het, gelukkig voor ons als 'plezier wad- en kustvaarders', nogal mee.
Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 12:01 #1223429

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
{lap tekst geknipt}

haha. Toont dit niet precies het archaïsche en het omslachtige van de kadaster-registratie aan?
Volgens mij laat het duidelijk het principiële verschil tussen binnenvaart (of continentaal wegverkeer) en zeevaart zien. De regel die ik aanhaal uit het Wetboek van Strafvordering komt uit de titel "Strafvordering buiten het rechtsgebied van een rechtbank". Zodra je de territoriale zee van een staat verlaat, begeef je je buiten het normale rechtssysteem. Om dat "netjes" te regelen worden er al honderden jaren zeevaartverdragen afgesloten.
Dat kun je als archaïsch ervaren. Ik vind het persoonlijk wel een geruststellende gedachte dat als de nationaliteit van een schip naar internationaal recht geregeld is, je ten aanzien van dat schip alleen nog maar te maken heb met de eisen die de vlaggestaat (al dan niet binnen een verdragsrechtelijke context) aan het schip stelt. En je niet bent overgeleverd aan de regels van iedere staat die je bezoekt.

dat snap ik, maar de vraag is, is dit geen overkill voor kleine plezierbootjes die langs de kust varen, zoals ik doe? (ok, af en toe een tripje naar de UK)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 12:04 #1223432

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
De Deense 'oplossing' is wel een beetje van kind en badwater...
Zou betekenen dat je ook geen hypotheek meer kan afsluiten op je bootje omdat het niet geregistreerd kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 12:07 #1223434

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
JotM schreef :
Ik vind het persoonlijk wel een geruststellende gedachte dat als de nationaliteit van een schip naar internationaal recht geregeld is, je ten aanzien van dat schip alleen nog maar te maken heb met de eisen die de vlaggestaat (al dan niet binnen een verdragsrechtelijke context) aan het schip stelt. En je niet bent overgeleverd aan de regels van iedere staat die je bezoekt.

Dat realiseerde ik me niet, maar dat is inderdaad heel plezierig. Ik ben blij dat ik dit voorjaar de knoop heb doorgehakt en de boot heb laten registreren. Nu nog een blanco schriftje kopen voor het register van strafbare feiten :laugh:
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 12:26 #1223441

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
EosD34 schreef :
JotM schreef :
EosD34 schreef :
JotM schreef :
Ook je oude ICP is geen zeebrief.

Klopt. Er staat dan ook: 'een geldige zeebrief of een ander geldig bewijs der nationaliteit...'

Dat is je oude ICP ook niet. En nooit geweest ook.

Onderwijzer of jurist?
Geen van beide. (Specialist technische regelgeving bij RWS)
Ik heb niet beweerd dat het (oude) ICP een geldig bewijs was.

De strekking van het citaat uit de zeebrievenwet is dat elk schip, dat een nederlandse haven of zeegat in- of uitvaart, een geldig nationaliteitsbewijs moet kunnen tonen.
Met de handhaving valt het, gelukkig voor ons als 'plezier wad- en kustvaarders', nogal mee.
Dat staat er niet. Er staat "Alle kapiteins van zeeschepen".
En in artikel 2 van de Zeebrievenwet staat gedefinieerd wat in die wet onder een "zeeschip" wordt verstaan.

Dus òf je moet hier nu gaan betogen dat alle schepen waar je op duidt "blijkens hun constructie uitsluitend of in hoofdzaak voor drijven in zee zijn bestemd", òf je hebt de kennelijke verwachting dat al die wadvaarders hun schip in het zeeschepenregister bij het Kadaster te boek hebben laten stellen.
Ik schat in dat geen van beide het geval is. Dus zijn het geen "zeeschepen" in de zin van de wet. En dus is de aangehaalde regel niet van toepassing.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 12:36 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 12:36 #1223442

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
dat snap ik, maar de vraag is, is dit geen overkill voor kleine plezierbootjes die langs de kust varen, zoals ik doe? (ok, af en toe een tripje naar de UK)
Dat is inmiddels buiten Europa hè. :whistle:

Ik sprak van de week een collega van Highways England. Toen ik opmerkte dat hij minder goed bereikbaar is per telefoon vertelde hij dat hij zijn autorisatie voor internationaal telefoneren kwijt is, omdat de tarieven voor bellen naar het continent voor zakelijke abonnementen post-Brexit al door het dak zijn gegaan. (Per 1-1 volgen de gewone consumenten-tarieven)

Op dezelfde manier kan je ook niet meer "binnen Europa" van Atlantische Oceaan naar Middellandse Zee en v.v. In de Straat van Gibraltar vaar je aan de ene kant in de territoriale wateren van het Koninkrijk Marokko, aan de andere kant in de territoriale wateren van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland. Allebei "derde landen".
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 12:39 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 13:16 #1223451

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
dat snap ik, maar de vraag is, is dit geen overkill voor kleine plezierbootjes die langs de kust varen, zoals ik doe? (ok, af en toe een tripje naar de UK)
Dat is inmiddels buiten Europa hè. :whistle:

Ik sprak van de week een collega van Highways England. Toen ik opmerkte dat hij minder goed bereikbaar is per telefoon vertelde hij dat hij zijn autorisatie voor internationaal telefoneren kwijt is, omdat de tarieven voor bellen naar het continent voor zakelijke abonnementen post-Brexit al door het dak zijn gegaan. (Per 1-1 volgen de gewone consumenten-tarieven)

Op dezelfde manier kan je ook niet meer "binnen Europa" van Atlantische Oceaan naar Middellandse Zee en v.v. In de Straat van Gibraltar vaar je aan de ene kant in de territoriale wateren van het Koninkrijk Marokko, aan de andere kant in de territoriale wateren van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland. Allebei "derde landen".

niet buiten Europa (of gaan ze Engeland wegslepen? ;) ), maar ik begrijp wat je bedoelt. Het brexit gedoe is dus al begonnen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 13:56 #1223466

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Over 'wat zijn zeeschepen?'

Ik schat in dat mijn bootje, dat een verklaring van conformiteit aan CE-categorie A heeft, hoofdzakelijk voor 'drijven in zee' is bestemd. Ik schat in dat hetzelfde geldt voor categorie B- gecertificeerde bootjes.

Als dit geen 'zeeschepen' zijn, behoeven ze, althans in nederlandse wateren, geen zeebrief, vlagcertifikaat of ander bewijs? Ook niet als ze met een niet-nederlandse vlag varen?

Maar ik weet het niet. Interessant is dat hoe meer ik erover lees, niet uitsluitend op dit forum, hoe minder duidelijk een en ander wordt.
Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 14:28 #1223478

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
EosD34 schreef :
Over 'wat zijn zeeschepen?'

Ik schat in dat mijn bootje, dat een verklaring van conformiteit aan CE-categorie A heeft, hoofdzakelijk voor 'drijven in zee' is bestemd. Ik schat in dat hetzelfde geldt voor categorie B- gecertificeerde bootjes.

Als dit geen 'zeeschepen' zijn, behoeven ze, althans in nederlandse wateren, geen zeebrief, vlagcertifikaat of ander bewijs? Ook niet als ze met een niet-nederlandse vlag varen?
Inderdaad. Dwz, ik neem aan dat je bedoelt "als het schip een zeehaven of zeegat uit vaart". Daar stelt Nederland inderdaad geen eisen aan.
(Itt België, Spanje, Portugal, Italië ....)
Denemarken en Zweden doen dat overigens ook niet, van Duitsland heb ik het nog niet uitgevogeld.

Voor wat betreft het onderscheid tussen binnenschepen en zeeschepen gaat het dus om uitsluitend of in hoofdzaak drijven in zee itt drijven in de binnenwateren. Het feit dat je schip ontworpen is volgens ontwerpcategorie A en dus bepaalde omstandigheden aan moet kunnen, betekent niet dat het schip niet meer bestemd is te drijven in de binnenwateren. Er zullen ongetwijfeld Dehler 34 exemplaren zijn die de binnenwateren nooit verlaten. En dat hoeft ook niet, want ze zijn gezien hun constructie (en afmetingen) prima geschikt voor de binnenwateren. (Waar ook IJsselmeer en Waddenzee onder vallen)

Zee, ofwel "buitengaats", is buiten de lijn ex artikel 1 van de Schepenwet.
wetten.overheid.nl/BWBR0003458/1982-01-15

(Komt overeen met buiten het gebied waar het Binnenvaartpolitiereglement van toepassing is)

Een Dehler 34 is niet ontworpen om uitsluitend of in hoofdzaak buiten die lijn te varen (drijven). Ook al is 'ie er prima geschikt voor.

Edit:
Een schip als een Dehler 34 is dus niet automatisch een zeeschip in de zin van de wet. Je kunt ervoor kiezen er formeel een zeeschip van te maken door 'm in het zeeschepenregister te boek te laten stellen. Daarna is een geldige zeebrief dus wel verplicht. "Vrijwillig, maar niet vrijblijvend" heb ik dat beleidsadviseurs op het ministerie wel eens horen noemen. Met de rechten komen ook verplichtingen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 14:43 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 15:06 #1223493

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Voor een zeebrief hoef je toch geen nationaliteitsverklaring aan te vragen (voor een schip dat in NL is gekocht, met eigenaren die in NL wonen)? Of snap ik het niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 15:19 #1223497

[quote=

Maar ik weet het niet. Interessant is dat hoe meer ik erover lees, niet uitsluitend op dit forum, hoe minder duidelijk een en ander wordt.[/quote]



dat is wel vaker op ZF ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 16:30 #1223526

  • James B
  • James B's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Probleem is vooral nu voor de mensen die hun bootjes in Italië of Spanje hebben liggen en met zweetplekken in hun shirt zitten: hoe ga je in corona tijd voor je bootje dat in het buitenland ligt een Zeebrief aanvragen. Dat wordt een lastig verhaal. Ik heb twee keer de "meting en registratie-keuring" namens de NL ambassade in Spanje gedaan, maar met alle lock downs en regio-afsluitingen, wordt dat een lastig verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 16:45 #1223532

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1454
James B schreef :
Probleem is vooral nu voor de mensen die hun bootjes in Italië of Spanje hebben liggen en met zweetplekken in hun shirt zitten: hoe ga je in corona tijd voor je bootje dat in het buitenland ligt een Zeebrief aanvragen. Dat wordt een lastig verhaal. Ik heb twee keer de "meting en registratie-keuring" namens de NL ambassade in Spanje gedaan, maar met alle lock downs en regio-afsluitingen, wordt dat een lastig verhaal.

Dus als je ivm covid weer kunt reizen kun jij de kadastermeting doen? En hoef ik niet iemand uit Nederland over te laten komen? Ons schip ligt in Valencia en (als het nieuwe ICP nog steeds niet in Spanje en Portugal wordt geaccepteerd) we willen een zeebrief regelen.
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 17:07 door Amelie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 17:00 #1223544

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Ik vermoed dat ook in Griekenland de Coast guard straks moeilijk zal gaan doen.
Want : De grieken hebben een hekel aan Nederland.
Volstrekt absurd, een Nederlandse politieker stelt zich erg dwars wat de financiële moeilijkheden van de Grieken betreft en je hebt reeds str*nt aan de knikker.
Alle Nederlanders zijn slecht. Ze gunnen de Grieken niks.
Resultaat is een aversie die ik overal merk. Als men me vraagt waar ik vandaan kom antwoord ik altijd “ Belgium “ want dat is hier gevoelsmatig neutraal.
We letten er zelfs op in het openbaar geen Duits te praten ( mijn vrouw is Deutse ) want ook “ Merkel” is hier een scheldwoord. Die gunnen de Grieken ook niks.

Ik heb meestal de Belgische vlag op mijn bootje, gewoon omdat het bootje 80 jaar lang Belgisch was. Helemaal bureaucratisch in orde.
Dat is nu plots niet meer zo, ook de Belgische regelgeving is veranderd en omdat ik nu Nederlander ben ( reeds 30 jaar ) kan ik plots geen Belgische vlaggebrief meer krijgen. En een Nederlands rechtsgeldig document zal meer kosten als de waarde van mijn bootje. Ik ga heus geen mannetje betalen om naar Griekenland te komen en mijn bootje weeral, nog een keer ( de derde keer ) te meten en te brandmerken. Ze zoeken het maar uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 17:23 #1223556

OldBawley schreef :
Ik vermoed dat ook in Griekenland de Coast guard straks moeilijk zal gaan doen.
Want : De grieken hebben een hekel aan Nederland.
Volstrekt absurd, een Nederlandse politieker stelt zich erg dwars wat de financiële moeilijkheden van de Grieken betreft en je hebt reeds str*nt aan de knikker.
Alle Nederlanders zijn slecht. Ze gunnen de Grieken niks.
Resultaat is een aversie die ik overal merk. Als men me vraagt waar ik vandaan kom antwoord ik altijd “ Belgium “ want dat is hier gevoelsmatig neutraal.
We letten er zelfs op in het openbaar geen Duits te praten ( mijn vrouw is Deutse ) want ook “ Merkel” is hier een scheldwoord. Die gunnen de Grieken ook niks.

Ik heb meestal de Belgische vlag op mijn bootje, gewoon omdat het bootje 80 jaar lang Belgisch was. Helemaal bureaucratisch in orde.
Dat is nu plots niet meer zo, ook de Belgische regelgeving is veranderd en omdat ik nu Nederlander ben ( reeds 30 jaar ) kan ik plots geen Belgische vlaggebrief meer krijgen. En een Nederlands rechtsgeldig document zal meer kosten als de waarde van mijn bootje. Ik ga heus geen mannetje betalen om naar Griekenland te komen en mijn bootje weeral, nog een keer ( de derde keer ) te meten en te brandmerken. Ze zoeken het maar uit.

langsaam ga je door de mand vallen met je prachtige verhalen, ik geniet er wel van hoor, waar zit je Amsterdam :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 17:36 #1223560

Ik heb in Griekenland nog nooit iets gevoeld van die anti-Nederlander houding. Sterker nog, wij werden altijd heel vrolijk en vriendelijk ontvangen. Vaak krijg je nog iets extra's in de restaurantjes, gratis koffie of een stuk taart. Ik kijk er naar uit om er weer langs te gaan, misschien volgend jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 01 nov 2020 18:06 #1223571

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
AndreAzuree schreef :
Ik heb in Griekenland nog nooit iets gevoeld van die anti-Nederlander houding. Sterker nog, wij werden altijd heel vrolijk en vriendelijk ontvangen. Vaak krijg je nog iets extra's in de restaurantjes, gratis koffie of een stuk taart. Ik kijk er naar uit om er weer langs te gaan, misschien volgend jaar.


Tuurlijk zijn ze vriendelijk als je op hun terras zit. Jij hebt de portemonnee. Als je echter 20 jaar + in Griekenland en omgeving zeilt begrijp je ook wat ze tegen mekaar zeggen in hun taaltje achter je rug en dat is vaak heel anders.
Dat was overigens in Turkije net zo. Niet dat ze daar een hekel hadden aan Nederlanders, ze hadden echter zeer eigen gedachten over de Europese vrouwen. Wat ze onder mekaar vertelden terwijl ze geen idee hadden dat je veel Turks begreep ( is stukken makkelijker als Grieks ) was vaak niet meer leuk.
Een heel klein beetje begrijpelijk wel, het is een Moslim cultuur en dan komen daar 90+ kilo dames in reetveters op hun terras een biertje drinken……….
Mijn vrouw en ik hebben ook nooit naakt gezwommen waar er ook maar enige kans was dat we moslims voor het hoofd stoten. Ook in Griekenland doe je dat niet. Je bent een gast en moet je aanpassen aan het land.
Ik heb nog steeds een opname die ik jaren geleden maakte van een gesprek tussen Memmet en Ismael, twee kelners van het baairestaurant. Ze hadden het over de vrouwtjes. Yabanci vrouwtjes, over die van hun spraken ze niet. Over die van mij ook niet, te oud.
Ik kreeg zo een inzicht in hoe ze echt over ons “yabanci “ denken.
Moet wel zeggen dat het intelligentie niveau van die gasten niet erg hoog was. Betwijfel of ze konden lezen. Ik bedoel meer las de titel op de eerste pagina van de foepal sport krant.
Gelukkig zijn niet allen zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.699 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl