Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dan maar New York

Dan maar New York 16 juni 2020 20:46 #1174914

Kapiteinmomo schreef :
Nou die kun je in je zak steken Jeroen, zou de vredespijp maar snel ontsteken ;)

Inderdaad, ga maar weer es een jaartje ofzo pauze houden, ben wel weer even klaar met ZF

CU
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 16 juni 2020 20:52 #1174920

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Oké begrijpelijk maar we zien je toch wel even verschijnen op 8-8 of gooi je daar ook gelijk de handdoek in de ring.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 16 juni 2020 20:53 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 16 juni 2020 22:54 #1174975

Je mag blijven hoor Jeroen, ik zal me verder afzijdig houden en geen vragen meer stellen of suggesties, opmerkingen of adviezen posten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 06:53 #1175033

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Een beetje tegenwind/slag heb je altijd op dit forum, datzelfde kan je ook overkomen met de oversteek die je wil maken naar NY

Zou het op prijs stellen dat je even over dit heuveltje heen klimt, kleine moeite voor een oceaanzeiler.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 07:01 #1175041

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Ik zie in deze post in het geheel geen tegenwind of aanleiding tot ontsteken.
Jeroen laat zich echt niet door 1 hiccup uit het "veld" slaan. Anders werkte zijn levens visie ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 07:05 #1175045

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Duidelijk dan komt het wel weer in orde!
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 08:48 #1175091

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3717
Jeroen-pion schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Nou die kun je in je zak steken Jeroen, zou de vredespijp maar snel ontsteken ;)

Inderdaad, ga maar weer es een jaartje ofzo pauze houden, ben wel weer even klaar met ZF

CU
Voor dat je pauze gaat houden nog een goedbedoelde opmerking over het installeren van de 5 kW generator.
Hang hem niet boven de originele dynamo, maar er tegenover.
Dan zullen de zijdelingse krachten op de krukas zich misschien iets kleiner worden
Misschien een praktische hint van een eenvoudige denkende technicus.
Laatst bewerkt: 17 juni 2020 09:01 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 08:59 #1175105

madoc schreef :
Jeroen-pion schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Nou die kun je in je zak steken Jeroen, zou de vredespijp maar snel ontsteken ;)

Inderdaad, ga maar weer es een jaartje ofzo pauze houden, ben wel weer even klaar met ZF

CU
Voor dat je pauze gaat houden nog een goedbedoelde opmerking over het installeren van de 5 kW generator.
Hang hem niet boven de originele dynamo, maar er tegenover.
Dan heffen de zijdelingse krachten op de krukas zich enigszins op i.p.v. dat ze elkaar versterken.

Dat was mijn idee ook, en dat mocht nu van Yanmar weer niet, omdat het een rechtsdraaiende motor is en juist de krukas al onder belasting de neiging heeft tot naar links wijken.

Daarom moest beslist de dynamo rechts boven de dynamo , die ALLEEN de start accu nog mag laden, dus kort, en mag NIET meer als belasting gebruikt worden om service accu's etc te laden.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 09:21 #1175121

groom schreef :
Ik zie in deze post in het geheel geen tegenwind of aanleiding tot ontsteken.
Jeroen laat zich echt niet door 1 hiccup uit het "veld" slaan. Anders werkte zijn levens visie ook niet.

Nee maar als iemand geen genoegen meer neemt met een kort simpel antwoord, dan heb ik toch wel een probleem ;)

en als iemand zegt ik vraag iets, en het zou mij niet verbazen, .........wat wil je nog van mij dan? vervolgens komt met ik heb zowaar gezien........

Het ging dus om hoe het mij gesteld werd en hoe dat op mij overkwam, dan nog is mijn antwoord niet veel anders, dan ik erbij had vermeld dat zowel Yanmar als hometic zich er intensief mee hebben bemoeid.

Was de discussie anders geworden als ik dat erbij had gezet? nee want dat blijkt uit de reactie van Erik de Jong, ja Yanmar heeft bij mij ook gerekend en kon niet!!....... ja maar dat is geen 2GM20, dus appels en peren vergelijken, zijn motor kan een hele andere lagere belasting op de krukas hebben dan een veel kleinere motor, je kunt dat niet zo zeggen.

Dus dan beland je in een gezeur waar ik echt geen zin in heb, het is me nu al veeeeeeel te veeeeeeel, en het gaat er niet om of ik kritiek, opmerkingen , of whatever kan hebben , dat kan ik best ;)

Dat Erik zich nu in de positie als slachtoffer plaatst, is volstrekt belachelijk, vervolgens wat mij erg arrogant over komt, nou dan geef ik geen advies meer en ik probeer je te behoeden voor..............en dan te bedenken dat ik niet eens om advies vroeg gaat dit goed, of wat denkt ZF kan dit.............?

Yanmar zegt dat het kan, en loopt hij toch stuk is dat me enige aanspreek punt, aan de rest heb ik niks.



De zat alweer een hoop irritatie vooraf hoor, maar dat heeft met onze gare forum software te maken, dat je netjes een post maakt hoop tik werk paar foto's en kennelijk zegt de server te groot aan foto 's , hup prullenbak.

Toen nog met iets minder foto's op gedeeld naar 2 postins, ja hoor weer niet goed, gewoon weg he!!! geen melding ofzo dat je het nog kan aanpassen. :angry: :angry:

Dit was de 3e keer , op geknipt , sorry dat het ook kwa tekst wat minder was dan de originele versie, ik doe alles op mijn terror mobiel he :woohoo:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 09:40 #1175132

Maar verveel me nu toch en zit op me pc'tje dus dat tikt makkelijker B)

Waarom dit systeem ;

Ik wil ook onderweg me accu's willen laden, niet alleen naar New York altijd natuurlijk, ook in de winter ben ik aan boord, en heb deze winter najaar, toch te vaak tussen walstroom gezeten.

Goed de optie's ;

Windmolen zonnepanelen etc, prachtig maar onzekere stroombronnen zeker op de schaal op mijn toepassing.

Dan een honda i10 of 20 ? nee wil geen benzine aan boord en prachtige dingen maar niet in mijn toepassing boot.

Laden via de dynamo dat gaat best, ik had een dikke 2e dynamo en die voede de omvormers, toch niet helemaal tevreden over, en een dynamo is een goede stroom bron maar slechte lader, dus schoot er nog niet veel mee op.

Panda fisser oid geen plek voor en gewicht etc etc

De Dometic kende ik al, dat is een echt bewezen systeem, en je maakt gebruik van je al bestaande diesel de hoofdmotor.

Het systeem is licht, dynamo ca 4 kilo inverterkast ook een kilo of 4 dus totale systeem incl poelie steunen etc weegt 10 kg?

Ze leveren 3 systemen 3,5 of 5 of 7,5 Kw , aan de 3,5 Kw had ik ruim voldoende, tijdelijk niet op voorraad dus kreeg een 5Kw voordezelfde prijs, erg aardig.

Gebruik ik ooit die volledige 5Kw ? nou dat denk ik niet nee, Voor laden van de 12V accu bank en de 24V accu bank heb ik aan <1000W genoeg, das mooi dat is ; motor stationair op 900 toeren. En dan laad ik toch met 12V 50A en 24v 16 A :woohoo:

Dat betekent dat de Dometic dynamo 230Volt levert en een stroom van 4,2 A

Niks geen hete dynamo's of bak herrie, en accu's laden via de laders, waarom hebben we anders een sjieke 4 of 7 trap lader, als we ze toch vaak lomp met een dynamo vol blaffen?

Dat ik dan nog wat extra Kw's over heb snap ik.......goed handig, als ik ooit ergens lig en je heb geen walstroom, je weet nu dat de groene boot nog wel wat over heeft voor je.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 17 juni 2020 09:43 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 09:43 #1175135

Hoeveel diesel neem je mee ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 09:44 #1175136

Noballast schreef :
Hoeveel diesel neem je mee ?

60 liter heb ik in vaste tank, denk dat er nog 40 liter reserve meegaat.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 09:50 #1175139

OK, elke dag uurtje stroom draaien hou je nog pakweg 40 ltr over voor voortstuwing. Grof gerekend.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 09:59 #1175144

Noballast schreef :
OK, elke dag uurtje stroom draaien hou je nog pakweg 40 ltr over voor voortstuwing. Grof gerekend.

Ja ik heb het een beetje als volgt berekend ;

ik ga er vanuit dat de oversteek heen me max 40 dagen kost ik heb daarvoor 100 liter diesel ter beschikking, dus dat komt neer op 2,5 liter diesel per dag.

Dat is voor de motor en eventueel de verwarming mocht ik het koud hebben of het spulletje eens lekker wil droog maken aan boord.

Nu weet ik van de kachel omdat ik ook in de winter aan boord ben en de boot aardig goed geïsoleerd is, dat 20 graden permanent dus 24 uur me zo'n beetje 1 liter diesel kost per 24 uur.

Dus houd ik 1,5 liter per dag over om stroom te draaien.

Ik denk dat de werkelijkheid minder zal zijn, ik hoef niet echt elke dag 1,5 uur stroom te draaien, eerste stuk zal de koelkast nog mee doen maar na een week of 2 is die echt wel uit en ik kan me niet voorstellen dat ik de gehaktballen na 2 weken nog uit de koelkast ga op eten eten :laugh: :laugh: :laugh:

Blijft over eventueel de stuurautomaat als de windvaan even geen zin heeft, de radio voor een muziekje, wat led lampjes , de AIS en evt nog een tracker voor thuis en ZF en nachts wat led navigatie lampjes, dat lijkt me allemaal te overzien :unsure:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 10:20 #1175163

Als 100 ltr je berekende verbruik is met wat marge, zou ik alsnog een 10ltr kannetje voor noodgevallen willen hebben, ergens ver weggestopt, alleen aan te breken in het zicht van de haven.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 10:24 #1175167

Noballast schreef :
Als 100 ltr je berekende verbruik is met wat marge, zou ik alsnog een 10ltr kannetje voor noodgevallen willen hebben, ergens ver weggestopt, alleen aan te breken in het zicht van de haven.

Dat is zeker te overwegen, onder het bed in de punt, met de tekst : haven diesel ! dan heb je het beslist nodig, want dat is dan de zeil berging dus mag je eerst dat verplaatsen en kussens en andere zooi dan het luik openen en ergens onderin dat kannetje opvissen..............die verleiding is inderdaad niet groot omdat zo maar te doen ... :whistle:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 11:23 #1175210

Inmiddels zit de dynamo er ook lekker stevig op !

Ik ga nog even kijken of ik een riemspanner ga gebruiken of dat net als bij de v snaar met het handje af en toen stellen ook goed werkt .








Ergens volgende week test draaien :woohoo:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 11:41 #1175220

kan de orignele alternator er niet gewoon af?
En dan de nieuwe gebruiken om ook de startaccu te laden?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 11:52 #1175225

roozeboos schreef :
kan de orignele alternator er niet gewoon af?
En dan de nieuwe gebruiken om ook de startaccu te laden?

Daar heb ik wel even mee rondgelopen , maar het voegt niet veel toe om hem weg te halen , Okay een kilo. En een v snaar .

Zelfs dometic zei lekker laten zitten als je accu lader of aan ons systeem iets stuk gaat zit je met niks .

Dan heb je altijd nog iets wat mogelijk even tijdelijk je uit de brand kan helpen .

Om die reden zit hij er nog
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 11:56 #1175227

De dometic doet niets behalve meedraaien, hij wordt aangestuurd door de aparte besturings kast
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 12:54 #1175252

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
als de zijdelingse belasting op de lagers een punt is zou een tandriem of ketting dan minder belasting geven?

(okee, ketting is wel erg old school.., maar gaat om het idee... dus afgezien van practische bezwaren)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 13:55 #1175287

HPV schreef :
als de zijdelingse belasting op de lagers een punt is zou een tandriem of ketting dan minder belasting geven?

(okee, ketting is wel erg old school.., maar gaat om het idee... dus afgezien van practische bezwaren)

Dat scheelt iets de multi rib riem wordt nu toch door een spanner wat gespannen , maar dat is nihil tov de belasting als de dynamo op vol power aan het leveren is .

Dan neemt hij een 5kw x 1,362 = 6,8 pk af van de motor .

Normaal zou dat als alle accu laders vol staan te laden even afgerond op 1kw = 1,362 pk zijn

Komen nog wat aandrijf verliezen bij en weerstand riem , dan is het nog maar 1,5 pk

Dat merkt de yanmar amper :silly:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 17 juni 2020 13:56 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 14:18 #1175290

Als ik dan nog even doorreken wat de absoluut verschil is ;

Draai ik stroom met de bestaande 12v dynamo die levert 40A ( dynamo is 55A )

12v x 40 A = 480 W / 1000 = 0,48 Kw x 1,362 = 0,65 pk iets meer riem verliezen laten we even achterwege

Nu laden we met de dometic dynamo daarvan hadden we al uit gerekend dat deze 1,5 pk af nam

1,5 pk - 0,65 pk geeft een verschil van 0,85 pk extra
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 15:25 #1175313

Er komt straks een statische voorspanning (die bij een ketting lager zou zijn) maar vooral een dynamische belasting (dus wanneer ladend) bij. Vooral die dynamische spanning belast het lager radiaal. Dit doordat de lader aan één kant van de poelie trekt. Die kracht kun je berekenen uit het opgenomen vermogen en de omtreksnelheid die daarbij hoort (vermogen = kracht * treksnelheid riem). Ik neem aan dat Yannar zoiets gedaan heeft en niet alleen op een “pk getal” is afgegaan, wat net zo goed zou kunnen gelden wanneer de generator in-line aan de krukas zou zijn bevestigd, en het krukaslager nauwelijks radiaal zou belasten.

Ik zou dit als opdrachtgever willen kunnen controleren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dan maar New York 17 juni 2020 16:00 #1175328

Klopt dat heeft yanmar , zo kwam er ook naar voren dat er op de dynamo een vrijloop poelie moest komen .

Omdat de rotor als een “vliegwiel “ zou gaan werken voorzagen ze problemen als je van vooruit naar achteruit zou schakelen dat het toerental motor nog te hoog zou kunnen zijn .

De vrijloop poelie voorkomt dat weer
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl