Aquaplanning schreef :
JotM schreef :
Hans V schreef :
CWO is buiten Nederland van geen enkele waarde. Als je voor ‘officiële’ papiertjes gaat heeft het meer nut om in (RYA) Yachtmaster certificaten te investeren. Prima systeem en internationaal op veel plaatsen herkend en erkend.
Dit vraag ik me elke keer weer af als een opmerking als deze voorbij komt:
Welke vlaggenstaat (of vlaggenstaten) buiten het Verenigd Koninkrijk "erkend" ("officieel") het RYA Yachtmaster Offshore of - Ocean certificaat?
Nederland erkent het Yachtmaster certificaat als equivalent aan Klein Vaarbewijs 1 en 2, en als je het al een tijd hebt ook al beperkt groot pleziervaarbewijs, via de binnenvaartregeling.
Voor JRomkes:
wetten.overheid.nl/BWBR0025958/2022-05-19#Bijlage7.1 Binnenvaartregeling bijlage 7.1, onder 1.3.
Oké. Als je vòòr 1 juli 2011 je RYA Coastal Skipper of Yachtmaster Offshore hebt gehaald wordt die erkend als equivalent voor het groot pleziervaartbewijs op alle binnenwateren. Leuk, maar daar heeft iemand die nu naar mogelijke opleidingstrajecten aan het kijken is niets aan.
Verder zie ik voor Nederland het voordeel ten opzichte van KVB2 niet. KVB2 levert je ook een ICC coastal op waarmee je in heel rijtje landen met een pleziervaartuig het water op mag.
Aquaplanning schreef :
Je kunt een yachtmaster certificaat ook uitbreiden naar een commercial endorsement onder STCW. Wordt vrijwel overal geaccepteerd voor kleine zeevaart, behalve in NL.
Dit is m.i. net zo vaag als
RYA op haar website.
If you are working on board a non-British boat, your RYA certificates are likely to be acceptable but you will need to comply with the rules of the flag state. Please contact the relevant maritime authority for full details of their requirements.
"Vrijwel overal" is geen vlaggenstaat.
Zelfs
in Nieuw Zeeland (nota bene een land in de "Red Ensign" groep) worden voor de vaarbevoegdheid "Master Yacht less than 24 metres" RYA Yachtmaster Offshore en Ocean weliswaar als
startkwalificatie voor verdere opleiding erkend, maar zullen voor de vaarbevoegdheid eerst nog de STCW-trainingen moeten worden gevolgd, vaardagen worden gemaakt èn moet nog eindexamen worden gedaan bij een door Maritime NZ erkende examinator.
Voor een NZ-vaarbevoegdheid "Master Yacht less than 500GT" en "Master Yacht" heb je, zelfs als startkwalificatie voor verdere opleiding, niets aan RYA certificaten.
België: hetzelfde laken een pak -
mobilit.belgium.be/nl/scheepva...commerciele_yachting
Frankrijk: hetzelfde laken een pak -
www.francecompetences.fr/recherche/rncp/25326/
(VK is geen lid meer van de EU, noch in de EER, dus zou er een bilaterale overeenkomst met Frankrijk moeten zijn, die er gezien de informatie op de site van de Franse overheid niet is)
Dus ik ben nog steeds benieuwd. Welke vlaggenstaat
naast het Verenigd Koninkrijk erkent het RYA Yachtmaster Offshore / Ocean (+ commercial endorsement) als vaarbevoegdheidsbewijs?
Één of twee zou ik al prachtig vinden, want ik heb daar al eens een avond naar zitten zoeken en ik vind er niet één.