Op pagina 34 van de voorwaarden staat:
g. Als u geen goede gasinstallatie aan boord had
Ontstaat er schade door brand of ontploffing? En is deze brand of deze ontploffing ontstaan doordat de gasinstallatie niet goed was? Dan betalen wij niet voor de schade. Uw gasinstallatie voldoet aan deze regels:
- De gasfles staat in een bun met een afvoer op het laagste punt van de bun.
Deze afvoer ligt boven de waterlijn. Een bun is een gasdicht kastje waarin de gasfles rechtop
blijft staan.
Deze voorwaarde kon na telefonisch overleg worden aangepast, bijv. omdat het deurtje in de kuip zit en niet luchtdicht is afgesloten.
De voorwaarde op pagina 33 vormt dan ineens een breekpunt als het gaat om alleen varen, bovendien was in een eerste telefoongesprek de toezegging dat ook dit kon worden aangepast, echter bij het afsluiten werd het ineens een breekpunt. Over met "twee monden praten" gesproken:
Wanneer is de bemanning genoeg zeewaardig?
De bemanning is genoeg zeewaardig als de bemanning genoeg weet over varen met de boot in het gebied waar u vaart. Het is in ieder geval belangrijk dat:
- de bemanning de internationale regels kent die aanvaringen op zee moeten voorkomen.
En de wetten en regels van het gebied waar u vaart. Bijvoorbeeld het Zee-aanvaringsreglement. Daarmee bedoelen wij ook de regels:
- over lichten en dagmerken van vaartuigen die aan het varen zijn;
- de regels over het uitwijken;
- de regels bij mist en noodseinen;
- de bemanning de betonningsstelsels kent in het gebied waar u vaart;
- de bemanning genoeg kennis en ervaring heeft om in het gebied te varen;
- de bemanningsleden geen lichamelijk of geestelijk gebrek hebben waardoor het varen op
zee onveilig is.
- u niet alleen vaart.
Je zou hier ook uit kunnen afleiden dat het op zee varen met bemanning, je bent dus met 2 of meer aan boord, die de regels niet kent, je ook niet verzekerd bent.
Bron:
PLV Voorwaarden FBTO