Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen....

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 14 okt 2015 09:09 #672211

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Ik heb ooit een noodroer moeten maken bij stevige wind en flinke golven (gelukkig geen 7 meter :woohoo: ). Mijn ervaring was toen dat een spiboom met een plank eraan je compleet van de been veegt. Dat is niet te houden in golven.

Je moet in elk geval een stevige spruit onderaan de spiboom bevestigen en die naar het breedste punt aan BB en SB midscheeps leiden. Daarmee beperk je de uitslag, zie je ook in het filmpje. Wij hebben uiteindelijk een 'helmstok' bovenaan de spiboom vastgemaakt en de lijnen onderaan zo strak aangetrokken dat de spiboom pal langs de spiegel kwam te liggen. Dan gebruik je de spiboom met plank niet meer als wrikriem, maar als een primitief aangehangen roer. En je stuurt door aan de spiboom te draaien. We hebben ruim 100 mijl met deze noodconstructie gevaren en veilig een haven ingestuurd.

Je kan zo'n constructie thuis voorbereiden, zodat je zonodig snel een noodroer hebt.
- spruit voorbereiden (rekvrije lijn)
- noodhelmstok
- een geschikte plaat hout als roerblad (of 2)
- bouten/draaieinden
- gaten boren in spiboom voor bevestiging van blad en helmstok
- spiboom bekleden met kunststof ofzo op de plekken waar hij langs de romp schavielt
Bouw het een keer op in de haven of bij rustig weer om ervaring op te doen.

Bij ons rekten de lijnen teveel en we hebben ze toen via de midscheeps teruggeleid naar de lieren, zodat ze verstelbaar werden. De noodhelmstok bestond uit 2 latjes die met een stuk draadeind aan de spiboom vast zaten en aan de andere kant aan elkaar waren geschroefd. Het roerblad bestond ook uit twee delen, twee multiplex platen die vooraan met draaieinden op de spiboom vastzaten en achteraan aan elkaar geschroefd. Door helmstok en het blad dubbel uit te voeren kunnen ze de torsiekrachten beter opnemen. De spiboom moet stevig zijn, die verbuigt anders heel makkelijk.

Ik had na het incident jarenlang alles klaarliggen, maar heb inmiddels zoveel vertrouwen in het nieuwe roer dat het niet meer nodig is. Alleen de gaten zitten nog in de spiboom als stille getuigen.
Er zijn zeker weten slimmere manieren om een noodroer voor te bereiden, maar dit heeft voor ons gewerkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 14 okt 2015 12:26 #672323

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
iGrf schreef :
Als we allemaal 10 GBP bijleggen kan die man wel een nieuw bootje kopen :)

crowdfunding.justgiving.com/harrierappeal

Dank voor de link! Ik heb een bijdrage geleverd.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 14 okt 2015 12:46 #672330

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Interessante post, jmarinis, dank.

Vreemd alleen dat je zegt je zoveel vertrouwen hebt in het nieuwe roer. Er kan toch altijd iets kapot gaan? Je kabel kan knappen bijvoorbeeld. Of je quadrant afbreken.

Lijkt mij dat, indien je buiten helicopterbereik komt, toch altijd een oplossing aan boord moet hebben. Zelf ben ik blij met onze Hydrovane, die uitstekend als noodroer dienst kan doen (en als ze actief is, dat eigenlijk ook is).


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 14 okt 2015 13:01 #672339

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Zelf ben ik blij met onze Hydrovane, die uitstekend als noodroer dienst kan doen

Dat is 1 van de slimmere manieren om over een noodroer te beschikken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 14 okt 2015 13:10 #672347

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Je hoeft niet een enorme plank als hulproer te gebruiken. Dat is inderdaad niet te houden als er een flinke kracht op komt. Als je een stuk hebt van 30 bij 60 cm heb je genoeg, het is een noodroer. Zo'n plakje zou je voorbewerkt makkelijk kunnen opbergen en is dan ook eenvoudig, snel, vast te maken. Gewoon eens iets proberen is beter dan ach en wee roepen dat het niet gaat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 14 okt 2015 19:30 #672536

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5235
Ik heb een stuurwiel en een stuurautomaat op quadrant.
De stuurautomaat kan dus bij kabelbreuk overnemen.
De noodstuurinrichting gaat op de roerkoning. Ingeval dat quadrant breekt bied dat soelaas.
Als roerblad afbreekt komt de optie noodroer in beeld.
Daar zal dan waarschijnlijk een vloerdeel voor gebruikt worden......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 14 okt 2015 20:07 #672544

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8672
Zoals ik al eerder aangaf zijn 2 putsen de snelste en makkelijkste methode om je boot weer bestuurbaar te krijgen. Lange lijn er aan en op een kikker of nog mooier op een winch beleggen. Voorschrift RYA is ook om 2 putsen met lange lijnen gereed te hebben.
Dat geeft je voldoende mogelijkheden om een tijdje koers te houden en zo nodig je zeilplan aan te passen.

Vervolgens kun je van alles en nog wat bedenken om midden op zee een noodroer te bouwen.
Op kleiner water of vlak onder de kust heb je daar echt geen tijd voor.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 14 okt 2015 20:11 #672545

La Mavare schreef :
Op kleiner water of vlak onder de kust heb je daar echt geen tijd voor.

Daar vragen we de KNRM of een berger te helpen: geen gepruts wanneer niet nodig.

Overigens lijkt me het zeer nuttig het putsenidee eens te oefenen; denk dat het knap tegen zal vallen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 14 okt 2015 20:24 #672549

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Nachtvlinder schreef :
;)La Mavare schreef :
Op kleiner water of vlak onder de kust heb je daar echt geen tijd voor.

Overigens lijkt me het zeer nuttig het putsenidee eens te oefenen; denk dat het knap tegen zal vallen...

Ik zie een grote ZF noodroertest aankomen! :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 14 okt 2015 21:15 #672570

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
www.knrm.nl/waar-wij-zijn/redd...zeiljacht-64a5b1aead

Tsja dat was ik dus deze zomer. Onderste roerlager van het aangehangen roer afgebroken. Het waaide nogal. We waren op weg van Den Helder naar Harlingen. Op het fokje al een surf van 7,9kn, toen alles nog aan de boot zat.
Ik dacht dat ik dan wel met de draaibare buitenboordmotor enigszins zou kunnen sturen: dat ging maar een beetje en vaak niet. Daarvoor waren de golven veel te hoog. Om "even" een noodroer te improviseren ontbreekt de ruimte en dus de tijd op het wad onder zulke omstandigheden. Nu had ik nog het geluk dat we aan het eind van de Texelstroom waren en de Doove Balg nagenoeg in de windrichting lag.
Ik had dit niet eerder meegemaakt en had me niet bedacht hoe erg je de lap oppervlak onder water achter je boot mist dan. Wat gaat dat gieren! Ook bij het slepen door de KRNM en die gebruiken een flinke "stopzak" om de boel nog een beetje in het gareel te houden.
Ook wonderlijk was de hoeveelheid water die binnenkomt door een gaatje van 8mm waar één van de vier bouten uit was gebroken: veel! in korte tijd.
Dat heb ik achteraf vooral gemist: een zeeanker, niet zozeer om de drift tegen te gaan maar om het achterschip naar de wind te houden en te vertragen. Dat heb ik nu wel aan boord. Ja er komen ook een wrikdol en wrikriem, maar dat is best ingewikkeld op mijn boot. Dan nog vraag ik mij af hoe dat dan gaat werken als het zo golft en waait. Het is ook zo lastig testen. Je gaat niet even je roer demonteren onder zulke omstandigheden om te kijken of je noodroer voldoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 14 okt 2015 21:36 #672576

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Zou mijn motor in de bun tijdelijk kunnen dienen als noodroer? hoeft alleen de afstandbediening kabels los te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 14 okt 2015 21:57 #672581

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29064
Nachtvlinder schreef :
La Mavare schreef :
Op kleiner water of vlak onder de kust heb je daar echt geen tijd voor.

Daar vragen we de KNRM of een berger te helpen: geen gepruts wanneer niet nodig.

Overigens lijkt me het zeer nuttig het putsenidee eens te oefenen; denk dat het knap tegen zal vallen...

Tros overboord werkt ook.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 15 okt 2015 06:17 #672610

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6079
misschien zou je de motor uit de bun kunnen halen en daar een noodroer in bevestigen? lijkt me een ideale plek en zou je zelfs kunnen voorbereiden met wat passtukken die je op de bevestigingspunten van de motor vastzet met schroefklemmen / lijmtangen of zo. sterk genoeg zou je zeggen.
Als je in rustiger vaarwater bent kan je misschien wel sturen met de motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 15 okt 2015 07:20 #672642

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Uit de Maritieme encyclopedie:



Met kleine schepen bedoelen ze hier tot een meter of 100 :)
Het idee is dus vooral dat een roerkoning niet echt nodig is. Met wat kunst en vliegwerk een vlondertje of zo vertikaal ophangen en wat lijnen naar een winch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 15 okt 2015 07:31 #672648

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5235
Als je een draaibare bb motor hebt is dat vooral prima roer als je de motor start, alleen scheg van motor als roerblad doet te weinig

En een stuurloos iets slepen kan twee sleeplijnen een voor en een achter aan de sleep helpen.
Laatst bewerkt: 15 okt 2015 07:46 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 16 okt 2015 15:36 #673231

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1051
Het idee is dus vooral dat een roerkoning niet echt nodig is. Met wat kunst en vliegwerk een vlondertje of zo vertikaal ophangen en wat lijnen naar een winch.

Leuke plaat Dirk, en het klopt natuurlijk dat een roerkoning niet echt nodig is. Sturen met lijnen gaat wel een stuk lastiger dan sturen met een (nood)helmstok.

Als je een plank verticaal achter de spiegel kan krijgen kun je er ook zonder roerkoning een helmstok op vast krijgen Ik denk aan een loopplank of fenderplank als noodroer. die is mooi slank en waarschijnlijk ook lang genoeg om aan de bovenkant een helmstok te bevestigen. Mooi winterprojectje....
Laatst bewerkt: 16 okt 2015 15:38 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 16 okt 2015 19:21 #673282

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Altijd heb ik al een noodroer achter mijn boot willen hebben. De helmstok zal maar breken, of je roer as, midden op het Ijsselmeer.
Ik ga deze winter achter mijn Moedt Friesland (kont loopt vrijwel verticaal) een heel simpel wegneembaar noodroer maken. Wat dan uiteraard ook standaard voorin opgeborgen ligt.
Doormiddel van 2 simpele, kleine en niet ontsierende RVS beugeltjes boven elkaar aan de spiegel ,waar je een 'aangehangen' roer aan kan vastmaken met een lange pen. Precies zoals het bij een Polyvalk of Flying Arrow zit, maar dan een wat groter roer. Met helmstok naar voren toe.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 16 okt 2015 19:28 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 16 okt 2015 21:41 #673316

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4500
Fly-Tour schreef :
Ik ga deze winter achter mijn Moedt Friesland (kont loopt vrijwel verticaal) een heel simpel wegneembaar noodroer maken. Wat dan uiteraard ook standaard voorin opgeborgen ligt.
Doormiddel van 2 simpele, kleine en niet ontsierende RVS beugeltjes boven elkaar aan de spiegel ,waar je een 'aangehangen' roer aan kan vastmaken met een lange pen. Precies zoals het bij een Polyvalk of Flying Arrow zit, maar dan een wat groter roer. Met helmstok naar voren toe.

Mooi winterproject. Houd er wel rekening mee dat als je spiegel niet al te hoog is en de RVS beugeltjes dus relatief dicht bij elkaar zitten er al snel behoorlijke krachten op die beugeltjes komen als je er een roer aan hangt dat je vervolgens gaat belasten (tijdens het sturen). Ik zou die beugeltjes dus zeker niet te klein maken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 okt 2015 21:41 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Daar gaat je hele (gele) hebben en houwen.... 16 okt 2015 21:48 #673319

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Uiteraard niet te klein........ Spiegel is bijna een meter hoog ...
Kan prima, al helemaal uitgedacht.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 16 okt 2015 21:51 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl