Knar schreef :
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me geen voorstelling kan maken hoe je bij zoiets komt.
Als er namelijk iets opvalt in de Nederlandse watersportbranche dan is het de kleinschaligheid en versnippering. Of het nu gaat om sloepenbouwers of jachthavenexploitanten, het gaat altijd om vele zeer kleinschalig opererende aanbieders. In zo'n situatie is kartelvorming ondenkbaar.
Dick
Ook ik heb het beeld dat het wel mee valt. Voor nieuwe bootjes kan er geen sprake van kartelvorming zijn omdat bijna ieder type wel zijn eigen werf/importeur heeft.
Voor onderdelen/accessoires zou het kunnen. Maar ik heb het idee dat er meer "markt" is gekomen. Vroeger betaalde je overal dezelfde prijs voor spullen van de "grote" merken/importeurs/groothandels zoals Vetus, Lankhorst, Belship, Plastimo. Nu door de komst van de webshops kan je makkelijker prijzen vergelijken en zie ik de verschillen toenemen.
Maar als het even kan zoek ik eerst naar een alternatief ding/onderdeel buiten de watersportbedrijven omdat de prijzen daar meestal veel lager zijn.
Aan de andere kant, watersport (zonder de nieuwbouw van boten) is een kleine markt met veel kleine spelers die allemaal wat moeten verdienen.
Kortom, dat kartel zie ik niet zo.