Corazon schreef :
Als je vb 1 en 2 hebt, mag je een verkort examen doen voor TKN.
Vrijstelling bij TKN voor VB2, ja.
Vrijstelling bij VB2 voor TKN, ook ja.
De vrijstellingen zijn echter niet gelijk. Toen ik een TKN-cursus volgde werd even nagevraagd wie er al VB2 had. De algemene tip was
vraag geen vrijstelling aan. Je krijgt vrijstellling voor 10-30 vragen en daarvoor krijg je ca. 30 minuten de tijd. Als je 15min nodig hebt voor de vragen heb je 15 minuten extra voor het kaartwerk _EN_ als je je bestaande kennis up-to-date brengt en gebruikt heb je gewoon meer marge om te slagen (of meer marge om er minder tijd in te investeren, tenslotte moeten wij een zesjes-cultuur ook instandhouden).
Misschien dat de details tegenwoordig anders zijn, alle tijd die je kunt krijgen moet je pakken. Volgens mij had ik binnen de volledige tijd (oude examen en al enkele jaren geleden) net alle vragen af met een goede (uitstekende) score.
De reden om voor TKN te kiezen zou voor mij zijn dat het een betere basis geeft voor navigatie met zeiljachten. De vereenvoudigingen van het VB2 hebben dit alleen versterkt!
TKN + VB1 (ik had geen zin verkort VB1 vooraf aan te vragen) geeft wel de volledige stof voor VB2. De waarde van het TKN diploma valt op af te dingen. Alleen als je voor een CWO-traject zeezeilen kiest heeft TKN echt voordelen, maar ook voor Nederlandse zeilers wordt een RYA traject tegenwoordig aantrekkelijker. Voor mijn gevoel is RYA overrated, maar het gaat wel verder dan CWO (vooral de RYA Ocean).
Dan kun je nog de vraag stellen of CWO overrated is... (vind ik niet echt interessant omdat niemand enige waarde aan CWO-papieren lijkt toe te kennen).
Of het vaarbewijs overrated is, is voor mij geen onderwerp van discussie.
Even terugkomend op de beginstelling:
Vrijstelling voor TKN bij behaald VB2 nuttig? "Beperkt" (laten we het eens politiek formuleren)
Vrijstelling voor VB2 bij behaald TKN nuttig? Ja!