Hoi Allemaal,
Aangezien ik niet meer weet waar ik het anders nog kan zoeken, hoop ik dat er hier op het forum misschien mensen zijn die me aan wat informatie kunnen helpen.
Eerst maar eens de aanvaring:
Twee jaar geleden lagen we met onze boot aan een mooring bij een zeilclub in Trinidad. We lieten haar daar een maandje achter om wat zaken te regelen in Nederland. Een vriend van ons, die daar voor anker lag, lette op onze boot zolang we weg waren. Meteen de eerste nacht, toen wij in het vliegtuig zaten, kwam er een buitje over (niet ongebruikelijk daar) en een grote catamaran die voor ons aan een mooring lag, is met mooring en al tegen onze boot aangezet. Daar heeft hij drie kwartier lang tegen ons schip aan liggen beuken en daarbij aanzienlijke schade gemaakt aan de windvaan, de railing, de windgenerator en de romp. Gelukkig heeft onze boot een erg dikke huid (jaren 70 polyester
) en is ondanks de diepe krassen blijven drijven.
Toen we hiervan hoorden waren we natuurlijk erg geschrokken, gelukkig heeft onze vriend meteen een noodreparatie gemaakt om de schade onder de waterlijn te beperken.
Mijn vriend is dan ook eerder teruggegaan naar Trinidad om daar de schade te repareren en dingen met de verzekering te regelen. Nou was de catamaran net als wij verzekerd bij P (wij echter allen WA), er kwam al snel een schade expert langs en die zei dat het allemaal goed zou komen, de schade duidelijk door de aanvaring veroorzaakt was en uitgekeerd zal worden.
Enige tijd later kregen wij echter een mailtje van P dat ze de schade niet uit willen keren, omdat de eigenaar van de catamaran niet aansprakelijk gehouden kan worden, daar hij alles gedaan zou hebben om een aanvaring te voorkomen. Wij waren het daar niet mee eens, aangezien de catamaran een van de grotere en meest weerstand hebbende schip in het mooringveld was en toch aan een kleine, enkele mooring lag, terwijl de meeste moorings aan elkaar doorverbonden zijn met een dikke ketting, daarbij had hij een dwars anker uitgezet, omdat de plaats waar hij lag te klein was voor zijn schip, hierdoor kon het schip niet vrij in de wind draaien en kwamen er nog grotere krachten op de mooring. Ook was hij niet aan boord om in te grijpen toen het mis ging. Wij weliswaar ook niet, maar wij hebben ook geen schade veroorzaakt, onze boot is gewoon blijven liggen, zelfs met die catamaran tegen ons aan.
Inhoudelijk wordt door P niet meer gereageerd op deze tegenargumentatie en we zien geen andere weg dan naar het gerecht te stappen. Nu hebben wij niet zo veel geld,maar gelukkig kan je in nederland rechtsbijstand krijgen. Nadat bijna alles geregeld was, vond P dat de rechtszaak in Oostenrijk plaats moet vinden, aangezien de eigenaar van de catamaran uit Oostenrijk komt. Via het Europese bureau voor rechtsbijstand, hebben we na heel veel gedoe en lang wachten, in Oostenrijk een advocaat aangewezen gekregen. Deze advocaat weet echter niets van scheepvaart en zee recht (naar eigen zeggen) en vindt het eigenlijk onredelijk dat hij ons moet helpen, want hij gelooft niet dat je met weinig geld toch met een zeilboot in Trinidad kan komen, kortom hij heeft gewoon tegen me gezegd dat hij denkt dat ik de boel belazer. Ik heb geprobeerd hem uit te leggen hoe het in elkaar zit, maar inhoudelijk krijg ik ook van hem geen antwoord.
Waar het nu op neer komt is dat de Oostenrijkse advocaat de zaak voor de rechter brengt, maar dat wij zelf alle bewijsmiddelen en rechtsartikelen bij elkaar moeten zoeken en aanleveren.
Na velen avonden zoeken op internet ben ik er achter gekomen dat dit nog lang niet zo makkelijk is. Gelukkig kan ik aardig Duits, dus kan ik ook de Oostenrijkse jura websites doorzoeken. Nu lijkt het er voor mij echter op dat er in Oostenrijk nauwelijks gespecificeerde wetgeving is over aansprakelijkheid bij aanvaringen, zeker niet internationaal. En er zijn wel internationale verdragen, het brussel aanvarings verdrag, waar iets in staat, maar dat blijft allemaal vrij algemeen.
Ik ben specifiek op zoek naar een artikel dat in Oostenrijk ook geldig is waarin beschreven staat wat er precies verstaan wordt onder schuld van het schip en over dat het verboden is om te ankeren in een mooring gebied. Dat vertelde een Oostenrijkse advocaat me, maar die bleek ook klussen voor P te doen, dus zodra hij door het dat het om P ging, wilde hij me niets meer vertellen (dat was volgens hem niet toegestaan).
We hebben nog 1 jaar de tijd en dan verjaard de schade. Het voelt zo oneerlijk, zoals je door de verzekering aan de kant kan worden geschoven. Misschien wel omdat ze er van uit gaan dat je wel op moet geven, hetzij omdat het te ingewikkeld wordt, hetzij omdat je anders failliet gaat.
Wat denken jullie hierover en is er misschien iemand die zijn weg een beetje kent in de oostenrijkse of internationale wetgeving omtrent dit soort zaken en mij daar wat over zou willen vertellen?
Alvast heel erg bedankt voor reacties,
vriendelijke groetjes,
Sanne