Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 06 sept 2016 12:01 #765736

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
FMJ schreef :
Sprak op vakantie een handelaar in kampeerbussen. Die dingen zijn inderdaad ongelooflijk populair geworden. Een wat oudere VW California van midden jaren 90 is nu drie keer zoveel waard als 5 jaar terug.. Maar wat ik begreep heeft dat ook met wetgeving te maken, je betaalt maar heel beperkt wegenbelasting en mag er onbeperkt mee rijden. Als je niet heel veel autorijdt is het dus heel gunstig om zo'n ding als enige vervoersmiddel te hebben. Je kan dan in de weekenden en vakanties eropuit trekken en je kan er doordeweeks zo af en toe mee naar de supermarkt of je tante in timboektoe.

Inderdaad. Veel mensen weten dit niet, maar het is een feit. Je betaalt voor een kampeerbus een kwart van de normale wegenbelasting.
Het werkt vooral voor de kleinere campers zoals de genoemde vw-busjes. Die grote witte bakbeesten zijn als auto voor dagelijks gebruik natuurlijk niet ècht interessant, nog los van het feit dat de hoogte van de wegenbelasting is gekoppeld aan het gewicht. Als dat richting de 3500 kg gaat wordt het ook minder interessant..

Overigens is het inmiddels ook bij de regering duidelijk dat de trend, om kampeerbusjes als dagelijks vervoermiddel te gebruiken, bestaat en is het maar de vraag hoe lang de regeling nog blijft bestaan. De mogelijkheid voor particulieren om met een bestelauto op een grijs kenteken te rijden werd in het vorige decennium ook van de ene op de andere dag afgeschaft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 06 sept 2016 12:03 #765737

@ GuyCras

is niet de bedoeling een welles/ nietes spelletje.

Maar je mag gerust een blik naar binnen werpen hier in de stalling...

Ik wou je alleen attenderen op het feit dat een camper seizoen net zo lang duurt als een boot seizoen.
Dat bepaald namelijk de eigenaar!
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 06 sept 2016 12:23 #765742

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
GuyCras schreef :
Westerscheldetunnel ?
of bedoel je in Frankrijk ? :unsure:

met de vrachtwagen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 06 sept 2016 12:44 #765745

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
"De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot"

Probleem oplossend denken:

In ieder geval is er voor het grijzer worden wel een oplossing: haar verven, of kaal scheren.
Blijft alleen nog het probleem dat niemand zijn boot wil.

Goed: ik heb de helft van het probleem opgelost, mag iemand anders een oplossing bedenken voor de andere helft. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 06 sept 2016 13:29 #765749

Was het niet bij de vikingen dat ze na overlijden van de schipper de boot en schipper in de fik staken en zo wegduwen van de wal? :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 06 sept 2016 13:34 #765750

zuipschuit schreef :
Was het niet bij de vikingen dat ze na overlijden van de schipper de boot en schipper in de fik staken en zo wegduwen van de wal? :evil:

Bijna goed, ze werden met schip en al begraven. :)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 06 sept 2016 13:46 #765754

ook goed, maar wat met eventuele mede-eigenaren B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 06 sept 2016 13:53 #765757

zuipschuit schreef :
ook goed, maar wat met eventuele mede-eigenaren B)
Tja, in India ging die toch ook mee de hens in? :S
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 06 sept 2016 16:43 #765807

lodewijk stegman schreef :
Knar schreef :
dus waarom verkopen campers wel, en bootjes niet?

Die vraag lijkt me niet zo moeilijk te beantwoorden. Dat zit 'm volgens mij vooral in de "gedoe-factor".
Die factor is bij een boot, en helemaal bij een zeiljacht, heel hoog, en bij een camper, in feite niets anders dan een bestelauto, heel laag.


Maar gelukkig hebben die mensen niet door dat de mogelijkheden om totale rust te zoeken en verlost te zijn alle menselijk gedoe, bij een boot veel uitgebreider zijn dan met welk wegvoertuig ook.


Wie een camper een rijdend koninkrijk noemt, moet wel een onverbeterlijke optimist zijn.

Nou steg dat is misschien in NL zo ga maar eens met een campertje naar de scandinavie, en je mag nog bijna overal kamperen waar je wilt, heeeeel veel rust en nog een fantastische omgeving.

Gemiddelde boot komt niet van het IJsselmeer af, dus laat dat zullen we een een mid weekje Kopenhagen doen, kun je met een boot wel vergeten.

En denk dat het bootjes volk ras optimisten zijn
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 06 sept 2016 16:49 #765808

Airgead schreef :
"De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot"

Probleem oplossend denken:In ieder geval is er voor het grijzer worden wel een oplossing: haar verven, of kaal scheren.
Blijft alleen nog het probleem dat niemand zijn boot wil.

Goed: ik heb de helft van het probleem opgelost, mag iemand anders een oplossing bedenken voor de andere helft. :)


Goed plan, kan hier een nieuwe versie van gemaakt worden :

To' sexy for my old boat :whistle: :whistle: :whistle:

Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 06 sept 2016 21:01 #765887

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
wilweg schreef :
Mi Dushi schreef :
Maar is dat nou echt zo, dat het lastiger en duurder wordt?
Ik weet niet of het zo is, hoor! Ik reageerde meer op dat willen is kunnen verhaal, voor mij een discussie die een beetje besides the point is. ;)

Je hebt gelijk. Het is net omgekeerd: kunnen = willen. In mijn geval: een oudere boot kopen met karakter, waar goed voor gezorgd is, en dan lekker gaan varen en klussen.

Niks slooptraject voor oude boten. Waarom zou je, als ze nog goed zijn? Boten lijken meer op huizen dan op auto's: ze gaan veel langer mee.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 07 sept 2016 06:24 #765922

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Mi Dushi schreef :
Niks slooptraject voor oude boten. Waarom zou je, als ze nog goed zijn? Boten lijken meer op huizen dan op auto's: ze gaan veel langer mee.

Omdat boten, veel meer dan huizen, een technisch product zijn, waar ontwikkeling aan gedaan wordt.

Kijk naar mijn boot: uit 1978. Bijna 40 jaar oud.

De tijd van de Daf 66, de Opel (A) kadet, de Ford Taunus, geen isolatie in huizen, enkelglas in stalen sponningen, en vloeren die door het hele huizen blok doorlopen (lekker efficient, ow buren gerucht, ach...).

Ik heb geen illusies: als ik oud en krom ben, is mn boot niks meer waard. Geen hond wil m hebben. Dat ik m zal moeten (laten) slopen, heb ik me nu al mee verenigd. En zal hij op dat moment technisch nog behoorlijk ok zijn? Ja, voor de standaard van 1978 wel. Maar voor die van 2036? Kan ik me niks bij voorstellen.

Mijne heren, wees realistisch, over wat je schatje voor een ander waard is. Dat is een stuk minder, dan voor jou. Misschien wel niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 07 sept 2016 07:44 #765943

Ik begrijp je punt vwb technisch product, maar ben het niet helemaal met je eens :ohmy:
Oud bootje kan nog heel best zeilen en is in veel gevallen nog zeewaardiger dan moderne ontwerpen.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 07 sept 2016 07:50 #765944

brambo schreef :
Samenvatting van het rapport:
Uit de in dit hoofdstuk benoemde ontwikkelingen kunnen een aantal conclusies worden getrokken:
 Omdat het onderzoek antwoord moet geven op sluispassages in de toekomst, gaat het primair
over boten die in jachthavens en in sloten en kanalen of bij (vakantie)woningen in het water
liggen.
 Het aantal boten in Nederland krimpt en het aantal passanten in jachthavens daalt
 Sluispassages op de doorgaande routes dalen
 Het voorzieningenniveau in een jachthaven en de mogelijkheden in de omgeving worden
belangrijk(er)
 Het aantal dagtochten neemt toe
 Het aantal korte vakanties neemt toe en men gaat vaker op vakantie naar het buitenland
 De vakantiemogelijkheden zijn door de opkomst en concurrentie in de luchtvaart veel groter
en gevarieerder dan vroeger
 Het aantal bootvakanties in het buitenland neemt toe
 Vergrijzing vormt op termijn een grote bedreiging voor de watersport. 75% van de boten is
eigendom van mensen die geboren zijn tussen 1945 en 1970
 Na 1970 is het aantal geboorten met ca. 20% gedaald
www.nationaalkompas.nl/bevolking/etniciteit/toekomst/
 Het verplicht aflossen van een hypotheek (als ze al een lening krijgen) beperkt de
mogelijkheden voor jongeren om een boot te kopen
 Jongeren hebben geen behoefte aan het bezit van een boot
 Allochtonen hebben geen watersporttraditie terwijl hun aandeel in de bevolking in de komende
decennia toe zal nemen van 9% in 1996 naar 31% in 2060
 Er dreigt een onbalans tussen vraag en aanbod als de generatie die geboren is tussen 1945
en 1970 stopt met varen

Wat ik mis in dit rijtje is de trend dat vrouwen vaker werken en daardoor het gezinsleven drukker is geworden, IMHO.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 07 sept 2016 08:36 #765955

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Joop66 schreef :
Ik heb geen illusies: als ik oud en krom ben, is mn boot niks meer waard.

Mee eens als je de verkoopwaarde bedoelt. Maar als hij goed is onderhouden heeft hij wel nog gebruikswaarde. Als de vraagprijs laag is zal er iemand op af komen die niet veel geld wil of kan besteden en niet wil lenen voor een zeewaardige boot.

Waarom is er geen slooptraject voor oude polyester boten? Omdat er geen aanbod is? Waar gaan al die oude boten naar toe?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 07 sept 2016 09:41 #765971

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Mi Dushi schreef :
Joop66 schreef :
Ik heb geen illusies: als ik oud en krom ben, is mn boot niks meer waard.

Mee eens als je de verkoopwaarde bedoelt. Maar als hij goed is onderhouden heeft hij wel nog gebruikswaarde. Als de vraagprijs laag is zal er iemand op af komen die niet veel geld wil of kan besteden en niet wil lenen voor een zeewaardige boot.

Waarom is er geen slooptraject voor oude polyester boten? Omdat er geen aanbod is? Waar gaan al die oude boten naar toe?

Omdat polyester eindeloos meegaat,
Omdat er, tot 2008 een vraag markt was,
Omdat we, nu na de crisis, pas snappen dat de goede tijden echt niet meer terugkomen,
Omdat Polyester rotzooi is om te verwerken, en t geen schrootwaarde heeft,
Omdat, sterker nog, het alleen maar verbrand kan worden,

Er zit dus geen winst in. Betalen om je schip te laten slopen.

Groen laten worden in de Amsterdamse grachten, of een achteraf jachthaven is, op korte termijn, goedkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 07 sept 2016 09:45 #765973

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
nee hoor, oud polyester wordt versnipperd en gaat in beton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 07 sept 2016 09:54 #765976

Mi Dushi schreef :

Waarom is er geen slooptraject voor oude polyester boten? Omdat er geen aanbod is? Waar gaan al die oude boten naar toe?

Bram heeft er in ieder geval een boterham aan:www.bootjessloperij.nl
Laatst bewerkt: 07 sept 2016 09:54 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 07 sept 2016 10:26 #765983

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Smooth Operator schreef :
Mi Dushi schreef :

Waarom is er geen slooptraject voor oude polyester boten? Omdat er geen aanbod is? Waar gaan al die oude boten naar toe?

Bram heeft er in ieder geval een boterham aan:www.bootjessloperij.nl

Leuk! Weer wat geleerd. Meteen een bladwijzertje gemaakt van de bijbehorende webshop. Komt misschien nog te pas voor mijn nieuwe oude boot. :)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 07 sept 2016 12:14 #765998

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Nou gewoon wat beter zoeken want ze zijn er wel, maar misschien niet in NL. Aan de Zweedse oostkust zit een behoorlijke ¨grote¨ en sloopt ca. 250 boten (meest polyester) per jaar. Ook in Noorwegen hebben mensen gezien dat dit een gat in de markt is. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 07 sept 2016 15:12 #766039

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Joop66 schreef :
.....................................

Groen laten worden in de Amsterdamse grachten, of een achteraf jachthaven is, op korte termijn, goedkoper.

Ik denk dat je je nu vergist. Als je in de Amsterdamse grachten wil liggen kost dat inmiddels voor een bootje van een meter of zeven inmiddels al meer dan 600,- per jaar.

Amsterdam voert trouwens per jaar vele achtergelaten bootjes af en doet dat kostenneutraal. Dit is overigens wel een van de redenen dat dat liggeld nogal fors gestegen is. De kosten worden dus als het ware verhaald op de actieve ligplaatshouders, hetgeen op zichzelf niet onredelijk is. Hierbij worden de bootjes met nog wat waarde eerst aangeboden via een veiling. Wat dan niet verkocht wordt gaat naar de sloop. Hierbij brengen de stalen bootjes nog wat op (oud ijzerprijs), terwijl de polyester bootjes wat kosten. Het afvoeren en verwerken van de polyesterboten wordt verzorgd door van Gansenwinkel.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 03 okt 2016 15:16 #772656

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Ik heb hier ook een stukje over geschreven. Mijn mening, het valt allemaal wel mee :)


keepitsimplesailing.blogspot.n...eiler-vergrijst.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 03 okt 2016 17:16 #772690

Ik vraag mij af hoe het gaat met onze gemotoriseerde medewatersporters. Als je nu kijkt hoe veel oudere echtparen er varen op strakgelakte stalen motorjachten van een maatje meer. Wie gaat die opvolgen als zij de boot nalaten en deze her en der een bruin plekje krijgt, de boordinstallatie verouderd begint te raken en de motoren wat sleets raken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 03 okt 2016 18:13 #772701

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Die gaan straks gewoon op de oud ijzer hoop
Die strak gelakte jaren 70 kruisertjes zijn ook aan de straatstenen niet meer kwijt te raken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 03 okt 2016 18:28 #772706

duit schreef :
Die gaan straks gewoon op de oud ijzer hoop
Die strak gelakte jaren 70 kruisertjes zijn ook aan de straatstenen niet meer kwijt te raken

Dat zie je bij ons in de haven ook, ( en veel jongere schepen ook) liggen er genoeg al jaren te koop en inderdaad niet aan de straatstenen kwijt te raken.
Dus het is zeer zeker geen 'zeilers' probleem.

Wat we ook niet moeten vergeten denk ik in deze hele discussie, is dat de jongere generatie veel vaker 2 linkerhanden heeft, waardoor simpel bootonderhoud al onbetaalbaar wordt, om van een refit maar niet te spreken..
Dat zelfde zie je ook in de hele bouwmarkt wereld, die na een gouden tijd, het nu ook zwaar heeft en flink aan het uitdunnen is, o.a door gebrek aan mensen met 2 rechterhanden.

Ben overigens ook van mening dat al die 'onderzoeken' met hun negatieve eind conclusies ook geen goed doen aan de watersport.
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 03 okt 2016 18:55 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl