Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 07:25 #765248

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Gezien de activiteiten op het ZF, als één van de meest levendige fora van het vaderlandse internet,lijkt me het bootjesvolk nog lang niet uitgestorven.
Laatst bewerkt: 05 sept 2016 07:25 door Brinta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 07:49 #765252

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nee ,en als ik op de zomerse dagen om mij heen kijk op de Kaag , ook niet.... :unsure:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 05 sept 2016 07:50 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 07:51 #765253

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Er is m.i. wel degelijk iets aan de hand maar denk ook dat het gewoon de tijd is en of dat ooit nog een keer kentert is de vraag. Ik kom heel vaak in Zweden en daar is precies hetzelfde probleem, de zeilers worden grijzer en stappen over op een m....boot of stoppen er helemaal mee. In mijn thuishaven denken ze over 10 jaar geen masten te zullen zien.
Dat de tarieven zullen gaan zakken lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Er zullen veel bedrijven failliet gaan en een paar spelers zullen overblijven en de markt gaan bepalen en zullen de prijzen alleen maar gaan stijgen op termijn zo verwacht ik. Er zijn al organisaties die meerdere jachthavens in hun bezit hebben en neemt de concurrentie af en dat is nooit goed voor de prijzen denk ik. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 08:05 #765256

bertilbeumer schreef :
Een trend goeroe zei enkele jaren geleden:
"De nieuwe (internet) generatie geeft niet om bezit. Het gaat hen om het gebruik, c.q. toegang tot het "bezit". (Liefst) snel invulling van een behoefte, online boeken, gebruiken en op naar de volgende behoefte".

In casu: "we hebben nu zin om te zeilen, Google, bootje huren, zeilen, inleveren". Daar past dus geen bezit bij...

Dat is opzich ook helemaal geen gekke gedachte toch? het vreemde is dat het stuk bezit nog in een paar dingen voorkomt:

Huis
Auto
Boot

Ik denk als je bij de auto en boot, het effectief gebruik per dag of uur gaat uitrekenen dat je helemaal gek wordt :woohoo:

Zeker als je af en toe een weekendje zeilt een huur boot goedkoper is.

Inderdaad wat sommige hier opmerkten dat een 2e hypotheekje er niet meer bij is, voor de boot caravan, geeft nu natuurlijk een sterk vertekend beeld tov van 20 jaar geleden.

Nu de rente zowat niets is, kan ik wel een 50ft kopen voor het geld wat ik per jaar in de pion gooi :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Verder zie ik ook het punt vergrijzing niet zo, iets minder aanbod van nieuwe aanwas van zeilers, ook dat komt vanzelf weer terug.

Zo niet dan zijn de jachthavens over gegarandeerd met 25-30 jaar LEEG.

Dat de HISWA zich er wel heeeeeeeeeeeeel druk om maakt, is niet echt opmerkelijk :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 08:21 #765257

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
svalk schreef :
Er is m.i. wel degelijk iets aan de hand maar denk ook dat het gewoon de tijd is en of dat ooit nog een keer kentert is de vraag. Ik kom heel vaak in Zweden en daar is precies hetzelfde probleem, de zeilers worden grijzer en stappen over op een m....boot of stoppen er helemaal mee. In mijn thuishaven denken ze over 10 jaar geen masten te zullen zien.
Dat de tarieven zullen gaan zakken lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Er zullen veel bedrijven failliet gaan en een paar spelers zullen overblijven en de markt gaan bepalen en zullen de prijzen alleen maar gaan stijgen op termijn zo verwacht ik. Er zijn al organisaties die meerdere jachthavens in hun bezit hebben en neemt de concurrentie af en dat is nooit goed voor de prijzen denk ik. B)

Des te belangrijker wordt het om ervoor te zorgen dat de HISWA en de overblijvende "spelers"geen gelegenheid krijgen de watersportverenigingen de nek om te draaien. De inleidende beschietingen (de poging de verenigingen de volledige BTW over de door hen aangeboden ligplaatsen laten afdragen) zijn al begonnen.
De commercieële havens gaan namelijk leeglopen en de vlucht van hun voormalige ligplaatshouders zal in eerste instantie richting verenigingen zijn. Daar ontstaat namelijk ook ruimte en de verenigingen zijn zonder uitzondering goedkoper en met soms betere faciliteiten. De verenigingen zitten de overblijvende commercieële havens dus ontzettend in de weg.
In de gouden jaren hoorde je de HISWA niet over de verenigingen. Het geld klotste toch wel tegen de plinten op. Nu de markt krap begint te worden, moeten de verenigingen een kopje kleiner worden gemaakt.
Dat is eigenlijk het enige waar ik me qua toekomst zorgen over maak

Weer een reden om links te stemmen. Maar dit terzijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 08:25 #765258

Ik hoor onderhand ook langzaam tot de grijze golf.
Er is inderdaad een evolutie merkbaar, weinig nieuwe en jonge gezinnen met een boot.

Het is een teken des tijds. Alles moet snel gebeuren.
Ik heb nu zin om te varen dan huur ik een boot, auto, mobilhome op ieder continent kan dat.
Dan kunnen ze daar allemaal snel ff van genieten.

Dan liever mijn manier, oudere boot, opgeknapt en zelf onderhouden. Neem de tijd om te leven. Verlofperiodes door, dan begint mijn seizoen.
Dat er minder volk op het water is vind ik eerder een +punt.
En euh, dat over (hopelijk) vele jaren niemand mijn boot nog wil zal me worst wezen, het is nu dat telt.

Ik denk eerder dat het de commerciële bedrijven zich zorgen beginnen te maken. Laat duidelijk zijn dat ze er nu dus al van op de hoogte zijn. Ik ben benieuwd hoeveel van die bedrijven hun conclusie trekken en daadwerkelijk hun handeltje aanpassen voor de veranderende noden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 08:44 #765262

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
lodewijk stegman schreef :
Weer een reden om links te stemmen.

Lijkt me ook.
Voor verenigingen (of een coöperatie, zoals Kaag-dorp) is het belangrijk dat een gemeente of gemeenschap zeggenschap houdt over het stukje grond waarin een haven ligt en dat het niet het slachtoffer wordt van een overheidsideologie die stoelt op de religie van de vrije markt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 08:55 #765265

ik kan me ergens wel vinden in dat hokjesdenkende links stemmen. :unsure:
Maar, dit is een zeilersforum en politieke discusies wens ik hier niet te bedrijven. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 09:08 #765270

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Brinta schreef :
Gezien de activiteiten op het ZF, als één van de meest levendige fora van het vaderlandse internet,lijkt me het bootjesvolk nog lang niet uitgestorven.

Ik denk dat dit de spijker op z'n kop is.
Wat er aan de aan de hand is, is niets anders dan een logische verschuiving veroorzaakt door de welvaartsexplosie samen met de veranderde tijdgeest, waaronder de individualisering.
Met het luxe sloepen- en tendersegment, zeg maar de varende cabrio's, gaat het nog steeds crescendo. Naar verwachting zal dit segment de komende jaren nog sterk groeien. Van het brede "volkssegment" van zelfbouwers en klussende hobbyisten uit de hoogtijdagen is alleen nog een krimpende groep echte liefhebbers overgebleven. Wat mij betreft geen enkel probleem.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 09:20 #765278

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
zuipschuit schreef :
politieke discusies wens ik hier niet te bedrijven. ;)

Gelijk heb je.

@Knar

Na ruim 40 jaar allen maar op zeilboten gezien te willen worden, heb ik vorig jaar mijn eerste motorsloep (zelfbouw uiteraard) te water gelaten.
Ik durf het haast niet toe te geven, maar het vaart wel prettig op een zomeravond over de Kaag en door de Leidse grachten, samen met mijn geliefde en een glas in de hand...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 09:29 #765280

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
Brinta schreef :
lodewijk stegman schreef :
Weer een reden om links te stemmen.

Lijkt me ook.
Voor verenigingen (of een coöperatie, zoals Kaag-dorp) is het belangrijk dat een gemeente of gemeenschap zeggenschap houdt over het stukje grond waarin een haven ligt en dat het niet het slachtoffer wordt van een overheidsideologie die stoelt op de religie van de vrije markt.

Dat is exact wat ik bedoel. Ik zal me van verder propaganda (agitprop, zo men wil) onthouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 09:50 #765285

Als er straks bijna geen boot meer in de haven ligt, lost elk probleem zichzelf op :whistle:

Links stemmen leuk, maar daar gaat de haven zijn liggeld mee binnen halen.

Dus die vrije val naar beneden, super niets doen rustig wachten, en ligplaatsen gaan stukken goedkoper worden, en zal er eerder een "supermarkt" oorlog in prijzen los komen.

Tis en blijft een kwestie van vraag en aanbod, door de vergrijzing weinig vraag, gaat het aanbod vanzelf erg omhoog en de prijs naar beneden.

Als alle pokemon spelers morgen een boot gaan kopen en een ligplaats willen........dan zou ik me pas zorgen gaan maken :whistle: :whistle: :evil: :evil:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 10:49 #765299

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
lodewijk stegman schreef :
Brinta schreef :
lodewijk stegman schreef :
Weer een reden om links te stemmen.

Lijkt me ook.
Voor verenigingen (of een coöperatie, zoals Kaag-dorp) is het belangrijk dat een gemeente of gemeenschap zeggenschap houdt over het stukje grond waarin een haven ligt en dat het niet het slachtoffer wordt van een overheidsideologie die stoelt op de religie van de vrije markt.

Dat is exact wat ik bedoel. Ik zal me van verder propaganda (agitprop, zo men wil) onthouden.
Heeft weinig met politiek te maken, het heeft meer te maken met lobbyen van organisaties zoals commerciele havens om de concurrentie aan te kunnen gaan, houd je niet tegen ook niet andere partijen als de nu heersende. Als je zinkt doe je alles om dat niet te doen ;)

Sailant detail is dat in linkse programmas van vorige verkiezingen Bootbelasting verborgen was, willen we ook niet ;) Dus tsja keuzes keuzes....

De bootwereld varandert en de partijen veranderen hopenlijk mee, denk dat we nu in een tijd zitten waarin sommige partijen om zich heen slaan en sommige ter ziele gaan... Lets see who ends up on top :)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 11:52 #765315

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Fortura schreef :
...Er is veel 'moeten' aan een boot en naar mijn idee is de jongere generatie minder bereid om dat te accepteren...

Dat klopt niet. Kijk maar bij de zeeverkenners. Die werken iedere winterseizoen zelf aan hun eigen boten, en hebben daar nog plezier in ook. En zeeverkenners zijn tussen de elf en zestien jaar oud, dus echt de jonge generatie.

Maar meestal komen die niet uit het meer vermogende deel van Nederland, dus geen papa die een eigen boot heeft of sponsort voor zoon of dochter. En zoals ik al eerder stelde, een boot kopen is één, een boot opknappen is een tweede, maar de grote kosten komen met een ligplaats.

Ik heb een Kolibri 560 inclusief motor gekocht voor 400, een Van de Stadt Primaat zonder motor voor 250. Beide in behoorlijke staat, met fatsoenlijke zeilen, en behoorlijk ingericht. Er zat uiteraard wat werk aan, maar niet heel veel, en niet tegen hoge kosten.

Maar dan zoek je een ligplaats, en de goedkoopste plek die je kunt vinden is op jaarbasis ongeveer 800, en dat voelt niet goed. Twee tot drie keer de aankoopprijs van je boot betalen voor een jaar ligplaats, dat zit scheef. En voor de jaren tachtig kon je zo'n soort boot overal neerleggen, zonder al teveel gezeur. Wat dus in Zweden nog steeds zo blijkt te zijn. En dan stel ik dat het hebben van een boot voor veel mensen domweg te duur geworden is...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 12:58 #765344

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
tafkaf schreef :
Heeft weinig met politiek te maken, het heeft meer te maken met lobbyen van organisaties zoals commerciele havens om de concurrentie aan te kunnen gaan, houd je niet tegen

Dat is nou de religie van de vrije markt: het geloof een ongrijpbare heilige macht van de concurrentie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 13:17 #765352

De niet-zo-vrije markt is regelmatig geprobeerd. Ik geloof niet dat de 'bloeiende Warschauw Pact-middenklasse' destijds bootjes kon betalen. En kijk eens aan, het systeem is opgedoekt en bv. Polen kopen opeens bootjes! Zou die vermaledijde vrije markt nou echt zo slecht zijn voor de mensheid? (als geheel)
Laatst bewerkt: 05 sept 2016 13:17 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 13:22 #765353

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Het was en is niet mijn bedoeling een politieke discussie te beginnen (doe ik liever aan een stamtafel, als je elkaar in de ogen kunt kijken), maar er is altijd iets tussen de verschillende uitersten.
In ons land is de markt nooit 100% vrij geweest er is altijd het één en ander gereguleerd en ik hoop dat dat ook zo blijft. Daarvoor hoeven we niet meteen een socialistische heilstaat te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 13:27 #765356

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
plusfast schreef :

Ik heb een Kolibri 560 inclusief motor gekocht voor 400, een Van de Stadt Primaat zonder motor voor 250. Beide in behoorlijke staat, met fatsoenlijke zeilen, en behoorlijk ingericht. Er zat uiteraard wat werk aan, maar niet heel veel, en niet tegen hoge kosten.

Maar dan zoek je een ligplaats, en de goedkoopste plek die je kunt vinden is op jaarbasis ongeveer 800, en dat voelt niet goed. Twee tot drie keer de aankoopprijs van je boot betalen voor een jaar ligplaats, dat zit scheef. En voor de jaren tachtig kon je zo'n soort boot overal neerleggen, zonder al teveel gezeur. Wat dus in Zweden nog steeds zo blijkt te zijn. En dan stel ik dat het hebben van een boot voor veel mensen domweg te duur geworden is...

Dat is toch een beetje een beperkte manier van kijken hoor. Bij mij in de straat is de parkeervergunning voor alle bewoners even duur. Dat wij daar een tweede handsje neerzetten en mijn buurman een spliksplinternieuwe Volvo V40 maakt geen moer uit. Ook bij het betaald parkeren even verderop kijkt niemand naar leeftijd of aanschafprijs van de wagen.

Verder heb ik vooral het idee dat dit soort berichten een zichzelfbevestigend karakter hebben. Het imago is niet best en daar schrijft men over dat het imago niet best is, waar men weer in bevestigt ziet dat het imago niet best is waar men dan weer over schrijft dat het imag........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 13:42 #765360

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
koko schreef :
...Bij mij in de straat is de parkeervergunning voor alle bewoners even duur. Dat wij daar een tweede handsje neerzetten en mijn buurman een spliksplinternieuwe Volvo V40 maakt geen moer uit. Ook bij het betaald parkeren even verderop kijkt niemand naar leeftijd of aanschafprijs van de wagen...

Maar met de auto heb ik de keus of ik betaald wil parkeren, of verderop gratis parkeren en meer lopen. Met een boot is die keus er niet.

En wat een parkeervergunning betreft, meestal weet je dat die nodig zijn in het gebied waar je wilt gaan wonen, en ook daarmee heb je de keus om iets verderop te gaan wonen en geen parkeervergunning nodig te hebben.

Ja, het is mijn keus om in de IJmond te wonen, en niet in Oost-Groningen, waar een ligplaats goedkoper is voor een boot. Maar dat is dan weer werk-afhankelijk...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 13:47 #765362

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
koko schreef :

Dat is toch een beetje een beperkte manier van kijken hoor. Bij mij in de straat is de parkeervergunning voor alle bewoners even duur. Dat wij daar een tweede handsje neerzetten en mijn buurman een spliksplinternieuwe Volvo V40 maakt geen moer uit. Ook bij het betaald parkeren even verderop kijkt niemand naar leeftijd of aanschafprijs van de wagen.

Er zijn wel degelijk gemeentes waar er opgekeken wordt als je met je iets te oude tweede handsje de stad in rijdt. Sterker nog een paar dagen later ligt er een envelop van het centraal justitieel incasso buro op de deurmat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 14:11 #765377

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 556
plusfast schreef :
Maar met de auto heb ik de keus of ik betaald wil parkeren, of verderop gratis parkeren en meer lopen. Met een boot is die keus er niet.

En wat een parkeervergunning betreft, meestal weet je dat die nodig zijn in het gebied waar je wilt gaan wonen, en ook daarmee heb je de keus om iets verderop te gaan wonen en geen parkeervergunning nodig te hebben.

Ja, het is mijn keus om in de IJmond te wonen, en niet in Oost-Groningen, waar een ligplaats goedkoper is voor een boot. Maar dat is dan weer werk-afhankelijk...

De keus heb je altijd, echter zijn de consequenties niet prettig.
Zweden is een eind lopen en met ergens neerleggen zonder te betalen riskeer je wegslepen of erger.

Zoals ik al zei (en waar je aangaf het niet me eens te zijn): een boot is veel 'moeten'.
Zonder een meter te varen ben ik zo € 1.500,- kwijt omdat ik van alles moet betalen of ik het leuk vind of niet.
De kosten van een boot zorgen ook voor de verplichting hem te gebruiken en dat is mijns inziens een drempel om tot aanschaf over te gaan, naast al het 'gedoe'.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 16:03 #765413

Fortura schreef :
De kosten van een boot zorgen ook voor de verplichting hem te gebruiken.

Nee hoor, dat zijn z.g. sunk cost.

Als je gaat varen wordt het nog duurder. Slijtage, brandstof, havengeld, bruggeld, toeristenbelasting, onderhoud etc.
Als je per ongeluk een boot gekocht hebt: Stil blijven liggen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 16:10 #765416

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
In Zweden kun je je boot ook niet ergens zomaar laten liggen hoor.Keep dreaming ! De tarieven zijn daar over het algemeen wel veel voordeliger dan hier. Ik betaal ongeveer 10% van wat ik hier zou moeten betalen maar is sterk afhankelijk waar je ligt. Aan de Zweedse westkust betaal je ook 2000 euro voor 10 mtr.

Ik lig in het Vänern en daar betaal ik 250 euro voor ligplaats, erin en eruit en schoonspuiten maar is erg voordelig t.o.v. andere havens in het meer. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 16:25 #765418

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Baasklusje schreef :
Fortura schreef :
De kosten van een boot zorgen ook voor de verplichting hem te gebruiken.

Nee hoor, dat zijn z.g. sunk cost.

Als je gaat varen wordt het nog duurder. Slijtage, brandstof, havengeld, bruggeld, toeristenbelasting, onderhoud etc.
Als je per ongeluk een boot gekocht hebt: Stil blijven liggen.

:woohoo:
Maar alleen als je niet graag op vakantie gaat. Per ongeluk een boot kopen en dan zonder boot op reis gaan, da's nie slim. :)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 16:57 #765422

plusfast schreef :
Maar met de auto heb ik de keus of ik betaald wil parkeren, of verderop gratis parkeren en meer lopen. Met een boot is die keus er niet.

Zeker wel, maar dat is een kwestie van willen. Ik weet nog wel een gratis box in het IJsselmeer, meerdere zelfs. Moet je wel voor willen verhuizen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 04 okt 2016 14:38 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl