Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Etiquette

Etiquette 30 sept 2016 21:12 #772032

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Evaluationcopy schreef :
YscO schreef :
Als ik al die reacties is lees, ben ik denk ik met begin 30 echt te jong voor dit forum :laugh:

Dat klopt. Op een ZF-meeting is de gemiddelde leeftijd zo'n beetje 92.



<--

Daarom zit er zoveel "know how" op dit Forum
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 30 sept 2016 21:13 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 30 sept 2016 21:17 #772034

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Evaluationcopy schreef :
Na vastleggen in de sluis is het ideale moment voor een sigaretje, dat mag zeker ook niet. :(

Zeker om de zenuwen af te reageren die bij sluisjevaren ontstaan.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 30 sept 2016 21:17 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 30 sept 2016 21:30 #772037

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ome Ed schreef :
Erikdejong schreef :
Dat is alleen nodig als je een turbo diesel hebt en de turbo flink aan het werk geweest is. Dan moet je even een tijdje stationair draaien om de olie weer terug te laten zakken. Dat moet met de auto eigenlijk ook. Als je niet genoeg toeren hebt gedraaid om de turbo aan het werk te zetten, dan kan je motor direct uit.

OT: Zijnde automonteur in ruste, lukt het me niet, om hier niet even op te reageren.

De turbo van een gangbare personenautodieselmotor, wordt met een in een oliefilm zwevend lager gelagerd. Het lager zelf, wordt zo ook gekoeld. Dit lager is via olieleidingen aangesloten op het druksmeersysteem van de dieselmotor. Ergo, stopt de motor met draaien; stopt de oliepomp; stopt de smering van de turbo. Echter, door de massatraagheid, zal een snel draaiende turbo niet ogenblikkelijk stilvallen. Dit met als gevolg dat, indien men de motor uitschakelt, terwijl de turbo nog met een hoog toerental ronddraait, deze nog draaiende turbo, zonder smering komt te zitten.
De turbo is bloedheet. Als je de motor direct uit zet is er geen smeeroliecirculatie meer in de lagers ven de turbo. Door de hoge temperatuur verbrand het olierestant en krijg je koolvorming in het lager en de toevoerkanaaltjes. Resultaat verstopping en op gegeven moment niet voldoende smering. Einde turbo.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 30 sept 2016 21:30 #772038

douwe schreef :
Evaluationcopy schreef :
Na vastleggen in de sluis is het ideale moment voor een sigaretje, dat mag zeker ook niet. :(

Zeker om de zenuwen af te reageren die bij sluisjevaren ontstaan.

JAAAAAAAA en daar is de zenuw start de motor zo nog bij gekomen, want ik beloof plechtig dat ik hem in het vervolg uitzet.

De cilinders zullen overigens wel moeten afkicken van het gebrek aan saltpeter zuur, naja jammer dan afspraak is afspraak :lol:


man sta dadelijk nog met een heel pakkie peuken tegelijk in me bekkie als dat zo door gaat........
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 30 sept 2016 21:32 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 01 okt 2016 09:15 #772080

douwe schreef :
Evaluationcopy schreef :
Na vastleggen in de sluis is het ideale moment voor een sigaretje, dat mag zeker ook niet. :(

Zeker om de zenuwen af te reageren die bij sluisjevaren ontstaan.

Sinds ik Xanax heb ontdekt heb ik geen last meer van zenuwen in de sluis, gelukkig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 01 okt 2016 10:22 #772087

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27757
douwe schreef :
Evaluationcopy schreef :
YscO schreef :
Als ik al die reacties is lees, ben ik denk ik met begin 30 echt te jong voor dit forum :laugh:

Dat klopt. Op een ZF-meeting is de gemiddelde leeftijd zo'n beetje 92.



<--

Daarom zit er zoveel "know how" op dit Forum

Daarom wordt ook zo ijzerenheinig en zo lang doorgeoudehoerd over onderwerpen. Vooral over onderwerpen die voor zeilers nauwenlijk relevantie hebben, zoals hoe te handelen bij een dieselmotor met turbo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 01 okt 2016 12:03 #772101

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Hou nou toch eens een keertje op met zeuren over die turbo diesel!
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 01 okt 2016 13:32 #772115

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Sloe Gin schreef :
Hou nou toch eens een keertje op met zeuren over die turbo diesel!
Hè op het forum hebben we ook een etiquette!
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 07:52 #772839

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1738
Dat roken mag in de meeste sluizen ook niet. In de Krammersluizen en de Volkeraksluizen staan zelfs borden en wordt er ook nog gehandhaafd.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 09:06 #772862

Solo schreef :
Dat roken mag in de meeste sluizen ook niet. In de Krammersluizen en de Volkeraksluizen staan zelfs borden en wordt er ook nog gehandhaafd.

Dat maak ik zelf wel uit. Niemand last van. Flinke vent die dat gaat handhaven. Hoe moet ik anders die sluis-stress de baas? :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 09:18 #772864

Gelukkig rookt mijn Farymann na revisie niet meer :whistle: :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 09:30 #772868

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1738
Evaluationcopy schreef :
Solo schreef :
Dat roken mag in de meeste sluizen ook niet. In de Krammersluizen en de Volkeraksluizen staan zelfs borden en wordt er ook nog gehandhaafd.

Dat maak ik zelf wel uit. Niemand last van. Flinke vent die dat gaat handhaven. Hoe moet ik anders die sluis-stress de baas? :(

Ik heb deze zomer gezien hoe het wordt gehandhaafd in de Krammer. Een op de sluis aanwezige BOA vraagt via de omroepinstallatie de sigaret uit te maken. De betreffende watersporter antwoordde op een vergelijkbare manier als evaluationcopy hiervoor. Daarna werden zijn personalia gevraagd en ging de sluis niet open voordat hij die gegeven had. (in een volle sluis is de sociale druk om die snel te geven dan redelijk hoog) Hoe het is afgelopen weet ik niet.

Ook is vind het een redelijk onzinnige regel gelet op de openlucht en de tocht in de sluis, maar het is wel een regel en dus moet die nageleefd worden.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 09:35 #772873

Solo schreef :
Evaluationcopy schreef :
Solo schreef :
Dat roken mag in de meeste sluizen ook niet. In de Krammersluizen en de Volkeraksluizen staan zelfs borden en wordt er ook nog gehandhaafd.

Dat maak ik zelf wel uit. Niemand last van. Flinke vent die dat gaat handhaven. Hoe moet ik anders die sluis-stress de baas? :(

Ook is vind het een redelijk onzinnige regel gelet op de openlucht en de tocht in de sluis, maar het is wel een regel en dus moet die nageleefd worden.

Daar kwamen we ver mee, een jaar of 75 geleden.

Ik rook ongeveer een pakje per week, met name in het weekend. Ik ben waarschijnlijk de sociaalste roker die je ooit zult aantreffen, ik wens daar niemand mee te hinderen en ik gun iedereen een rookvrij restaurant, kroeg, bushokje etc. Maar het sluissigaretje is een voor ons bijna heilige traditie. (Eenieder heeft recht op zijn/haar afwijking)

Interessante stand-off wordt dat dan, als ik weiger mijn gegevens af te geven. Eens zien wie er het meeste geduld heeft. Ik laat je weten hoe het afloopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 09:37 #772875

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13769
ik denk dat ze bij de Houtrib ook sigaren roken.
ik krijg nl. nooit opmerkingen. B)

het moet ook niet gekker worden.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 09:42 #772877

sy helios schreef :
ik denk dat ze bij de Houtrib ook sigaren roken.
ik krijg nl. nooit opmerkingen. B)

het moet ook niet gekker worden.

Bij dit voorbeeld is het ook niet gekker geworden omdat er niemand rookte...

www.nu.nl/binnenland/2198867/s...-sluis-bij-tiel.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 09:57 #772883

  • klaasX
  • klaasX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 254
Fantastisch om jezelf op een oude foto te zien. Die eerste foto in het artikel is in 2000 genomen bij de sluis van Bruinisse (vanuit de Grevelingen). Ik kan me die situatie nog goed herinneren. Wij zijn de witte Hurley 700 en naast ons ligt een waarschip 5,70 van een vriend. Voor ons lagen twee kleine bootjes waar wij achter gingen liggen (achteraf hadden we beter ernaast kunnen gaan liggen, maar het was toen nog niet druk). Het schutten duurde erg lang waardoor het steeds drukker werd en in de rij voor ons grote schepen naast de kleintjes gingen liggen. Wij weigerden 30+ voeters naast ons. Op een bepaald moment kraakte het blauwe scheepje voor ons, fungeerde als stootwil.De grote jongens bleven echter doorstapelen, ondanks protesten. Op verzoek van de eigenaar van het waarschip lieten we de optimist naast de boot liggen, ook niet echt netjes maar zo konden we wel alleen kleine schepen naast ons toelaten en voorkomen dat ook het waarscheepje ook gekraakt werd.
NED 191
Sunstar18, Hurley 700, Victoire 26, Duetta 86, Maxi 999, Scanner 391
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 09:58 #772884

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13769
Tiel kom ik nooit :woohoo:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 10:17 #772893

klaasX schreef :
Fantastisch om jezelf op een oude foto te zien. Die eerste foto in het artikel is in 2000 genomen bij de sluis van Bruinisse (vanuit de Grevelingen). Ik kan me die situatie nog goed herinneren. Wij zijn de witte Hurley 700 en naast ons ligt een waarschip 5,70 van een vriend. Voor ons lagen twee kleine bootjes waar wij achter gingen liggen (achteraf hadden we beter ernaast kunnen gaan liggen, maar het was toen nog niet druk). Het schutten duurde erg lang waardoor het steeds drukker werd en in de rij voor ons grote schepen naast de kleintjes gingen liggen. Wij weigerden 30+ voeters naast ons. Op een bepaald moment kraakte het blauwe scheepje voor ons, fungeerde als stootwil.De grote jongens bleven echter doorstapelen, ondanks protesten. Op verzoek van de eigenaar van het waarschip lieten we de optimist naast de boot liggen, ook niet echt netjes maar zo konden we wel alleen kleine schepen naast ons toelaten en voorkomen dat ook het waarscheepje ook gekraakt werd.

Welke foto?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 10:17 #772894

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
douwe schreef :
Ome Ed schreef :
Erikdejong schreef :
Dat is alleen nodig als je een turbo diesel hebt en de turbo flink aan het werk geweest is. Dan moet je even een tijdje stationair draaien om de olie weer terug te laten zakken. Dat moet met de auto eigenlijk ook. Als je niet genoeg toeren hebt gedraaid om de turbo aan het werk te zetten, dan kan je motor direct uit.

OT: Zijnde automonteur in ruste, lukt het me niet, om hier niet even op te reageren.

De turbo van een gangbare personenautodieselmotor, wordt met een in een oliefilm zwevend lager gelagerd. Het lager zelf, wordt zo ook gekoeld. Dit lager is via olieleidingen aangesloten op het druksmeersysteem van de dieselmotor. Ergo, stopt de motor met draaien; stopt de oliepomp; stopt de smering van de turbo. Echter, door de massatraagheid, zal een snel draaiende turbo niet ogenblikkelijk stilvallen. Dit met als gevolg dat, indien men de motor uitschakelt, terwijl de turbo nog met een hoog toerental ronddraait, deze nog draaiende turbo, zonder smering komt te zitten.
De turbo is bloedheet. Als je de motor direct uit zet is er geen smeeroliecirculatie meer in de lagers ven de turbo. Door de hoge temperatuur verbrand het olierestant en krijg je koolvorming in het lager en de toevoerkanaaltjes. Resultaat verstopping en op gegeven moment niet voldoende smering. Einde turbo.

Wel een beetje vreemd dat een grote duitse autoboer hier voor zijn high end motoren niets van aan trekt. Meerdere dagen op motor test opstellingen meegemaakt dat een kakelverse motor uit productie eerst 5 minuten warm gedraaid wordt (50% vollast! de motor is dan nog nooit warm geweest!), daarna 10 minuten op vollast gaat, rood gloeiende turbo(s) en vervolgens vrolijk in 3 minuten afgekoeld wordt (25% vollast). Bij 25% vollast rijden dit soort auto's overigens met gemak 150km per uur. Het gaat hierbij niet om test motoren, maar steekproeven die daarna gewoon gemonteerd worden in auto's van meer dan 100k

Stationeer warm draaien wordt bij hun als een doodzonde gezien, warm draaien doe je met een belasting.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 11:06 #772902

  • klaasX
  • klaasX's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 254
NED 191
Sunstar18, Hurley 700, Victoire 26, Duetta 86, Maxi 999, Scanner 391
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 11:26 #772909

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Evaluationcopy schreef :
...Hoe moet ik anders die sluis-stress de baas? :(

Flink glas whisky...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 11:28 #772911

klaasX schreef :
En dus diegene aan de kant mag weer een schutting wachten..blijven drijven is dus makkelijker en vlotter
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 12:12 #772928

WhiteMagic schreef :
klaasX schreef :
En dus diegene aan de kant mag weer een schutting wachten..blijven drijven is dus makkelijker en vlotter

Nee hoor, ruim vantevoren die hele tros van je af/losgooien, en gewoon de eerste schutting pakken.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 12:36 #772936

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
douwe schreef :
Evaluationcopy schreef :
YscO schreef :
Als ik al die reacties is lees, ben ik denk ik met begin 30 echt te jong voor dit forum :laugh:

Dat klopt. Op een ZF-meeting is de gemiddelde leeftijd zo'n beetje 92.



<--

Daarom zit er zoveel "know how" op dit Forum

Je bedoeld die 5500 jaar ervaring hier.... :woohoo:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etiquette 04 okt 2016 15:05 #772960

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Evaluationcopy schreef :
Solo schreef :
Evaluationcopy schreef :
Solo schreef :
Dat roken mag in de meeste sluizen ook niet. In de Krammersluizen en de Volkeraksluizen staan zelfs borden en wordt er ook nog gehandhaafd.

(Eenieder heeft recht op zijn/haar afwijking)

Beetje apart deze stelling in contradictie tot je eerdere stelling.

Hoe zit het dan met mijn afwijking als ik geen last wil hebben van muziek of rook van een ander?
Of mag je dan weer met twee maten meten zodra je dit goeddunkt?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl