Waterblok schreef :
Mijn plaatselijke krant meld dat dit bootje
www.charterworld.com/index.htm...cht-white-pearl-7870 de A projectnaam White Pearl niet de Baltische Zee af kan, beetje te hoog?
Ik kan er verder niets van vinden.
Wel dat die russische meneer AKZO aangeklaagd heeft omdat de verf op een van zijn boten (deze?) te dof was.
Kan ook nog leuk worden voor de werf/ontwerper als ie inderdaad te hoog is.
De White Pearl ( of "A "zoals het jacht momenteel tijdens de bouwfase nog heet) is bijna 100 meter hoog en dat is uiteraard veel te hoog voor de bruggen over de grote en de kleine Belt en de Oresund en ook voor het NOK.
Meer gegevens hier:
en.wikipedia.org/wiki/A_(sailing_yacht)
Echter , de brug over de Oresund heeft ook een tunnendeel tussen Saltholm en Dragor( waar het vliegveld van Kopenhagen op ligt, ben daar al eens langs gezeild toen de brug er al lag) en loopt dus niet over de gehele Oresund van kust tot kust.
En.... de gebaggerde diepte van de vaargeul daar is precies de diepgang van de White Pearl oftewel 8 meter.
Wordt wel krap dus maar met een beetje opwaaiing ( wat op de Oostseegebied niet bepaald een uitzondering is , vorige week werd er nog voor gewaarschuwd in diverse havens)moet het dus net kunnen.
Ik denk dat jouw plaatselijke krant maar eens op de zeekaart moet gaan kijken, daar vind je dat allemaal.Maar ja , heelaas niet op de Navionics webapp want die mag Denemarken niet weergeven van de Deense kaartautoriteiten.
Daarom kan ik dat kaartstuk ook niet zo gauw hier plaatsen maar ik zal even een screendump van mijn tablet halen
Trouwens , Gerard Dykstra heeft ook een flinke vinger in de pap gehad bij het ontwerp.
Ad