Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Roerschroef

Roerschroef 21 okt 2016 21:10 #777623

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerschroef 21 okt 2016 21:32 #777625

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Dat lijkt mooier dan het is.
Vooruit krijg je een kleinere draaicirkel, maar bij achteruit slaan om af te stoppen, werken schroef en roer elkaar tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerschroef 21 okt 2016 21:49 #777628

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Niet nieuw, wel leuk!

@albert
Ik heb wel eens in een gehuurde sloep gevaren die voorzien was van een motor in het roer, bij achteruitslaan volgde de kont mooi het roer
Dat was al een flink aantal jaren geleden in Giethoorn.
Bijlagen:
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerschroef 21 okt 2016 21:58 #777629

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Bij die motorsloep is het hele roer vervangen door de motor, dat is iets anders dan een motor ingebouwd in het roer. Ook in het tweede plaatje zit het een stuk minder mooi ingebouwd dan bij het roer van de Hanse.

Voor de werking van het roer tijdens het zeilen lijkt het me trouwens niet gunstig.
Laatst bewerkt: 21 okt 2016 22:46 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerschroef 21 okt 2016 22:22 #777630

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Je kunt er van vinden wat je wilt, maar het is zeker een idee dat je als 'out-of-the-box' kunt labelen, dat zie je niet vaak in de zeilwereld. Ik ben heel benieuwd of dit wat gaat worden. Tests moeten uitwijzen of het roergedrag onder zeil niet te veel beïnvloed wordt en of de roerkoning de extra krachten goed kan hebben. Veel zal ook afhangen van de ontwikkeling van accucapaciteit, want voor zeiler die wat verder weg gaan met hun boot is de energiedichtheid gewoon nog te laag. Maar elektrisch varen krijgt hiermee wellicht weer een nieuwe impuls. Leuk!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerschroef 21 okt 2016 23:06 #777633

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Tijdens het zeilen als generator stroom opwekken ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerschroef 22 okt 2016 18:51 #777768

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Da's lastig met een klapschroef...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerschroef 22 okt 2016 19:17 #777773

8 pk en max 30 mijl afstand op de batterijen. Lijkt me niet fijn.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerschroef 22 okt 2016 19:58 #777780

ilCigno schreef :
Da's lastig met een klapschroef...

Dan moet je er ook een autoprop op zetten.
Heeft www.duurzaamjacht.nl ook
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerschroef 22 okt 2016 20:05 #777785

  • CeesT
  • CeesT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Misschien wel nieuw voor zeiljachten maar zeker geen nieuw idee. Ongeveer 30 jaar geleden heeft Rijkswaterstaat al veelvuldig geëxperimenteerd met schroeven ingebouwd in het roerblad bij patrouilleschepen. De reden was om beter te kunnen manoeuvreren in kleine ruimtes. later heeft men ook nog tests uitgevoerd met een roerschroef in combinatie met een gewone schroef, de gewone schroef voor de lange afstand en hoog vermogen en de (elektrische) roerschroef voor manoeuvreren. Na komst van de goede elektrische podaandrijvingen of gewone schroefaandrijving in combinatie met een hekschroef heeft men het idee verlaten.

Ik denk dat het mogelijk wel een verbetering geeft voor het manoeuvreren van je zeilboot maar ik denk ook dat het veel kwetsbaarder is, maar laten we afwachten hoe het in de praktijk bevalt. In ieder een goede zaak dat men wil innoveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerschroef 23 okt 2016 08:00 #777850

CeesT schreef :
Misschien wel nieuw voor zeiljachten maar zeker geen nieuw idee. Ongeveer 30 jaar geleden heeft Rijkswaterstaat al veelvuldig geëxperimenteerd met schroeven ingebouwd in het roerblad bij patrouilleschepen.

Vroeger , en dan heb ik het over zo'n 40-60 jaar geleden, voeren vrijwel alle politieboten en RWS boten op de binnenwateren met een roerpropeller , de zogenaamde Schotteldrives . Je komt ze af en toe nog wel tegen als pleziervaartuig en dat zijn er nog genoeg gezien onderstaande foto.Ook andere werkschepen zag je er regelmatig mee. Tegenwoordig zie je vergelijkbare aandrijvingen af en toe op grotere Russische binnenvaart vrachtschepen die je op de Oostzee en op het NOK nog wel eens tegenkomt.
Er bestaat zelfs een vriendenclub van: www.deschottelboot.nl/home/his...van-de-schottelboten
Grappig dat RWS dat in de 80er jaren vergeten schijnt te ijn :unsure:
Ad
Laatst bewerkt: 23 okt 2016 08:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerschroef 23 okt 2016 08:12 #777856

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
CeesT schreef :
Misschien wel nieuw voor zeiljachten maar zeker geen nieuw idee. Ongeveer 30 jaar geleden heeft Rijkswaterstaat al veelvuldig geëxperimenteerd met schroeven ingebouwd in het roerblad bij patrouilleschepen.

Vroeger , en dan heb ik het over zo'n 40-60 jaar geleden, voeren vrijwel alle politieboten en RWS boten op de binnenwateren met een roerpropeller , de zogenaamde Schotteldrives . Je komt ze af en toe nog wel tegen als pleziervaartuig en dat zijn er nog genoeg gezien onderstaande foto.Ook andere werkschepen zag je er regelmatig mee. Tegenwoordig zie je vergelijkbare aandrijvingen af en toe op grotere Russische binnenvaart vrachtschepen die je op de Oostzee en op het NOK nog wel eens tegenkomt.
Er bestaat zelfs een vriendenclub van: www.deschottelboot.nl/home/his...van-de-schottelboten
Grappig dat RWS dat in de 80er jaren vergeten schijnt te ijn :unsure:
Ad

Met een Schottel of overeenkomstig systeem kun je niet sturen wanneer de schroef uitgeschakeld is. Dat kan wel met het de combinatie roer/schroef zoals hier bedoeld wordt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 23 okt 2016 11:45 door ilCigno. Reden: foto uit quote verwijderd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerschroef 23 okt 2016 08:25 #777858

Mijn vorige post was een reactie op dat onderzoek van RWS waar Cees T over schreef.
En die varen niet met zeilboten en hebben dus niks aan een roer als de motor stil staat :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerschroef 23 okt 2016 11:57 #777924

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Yellow Boat schreef :
En die varen niet met zeilboten en hebben dus niks aan een roer als de motor stil staat :whistle:
Ad

Zeker wel, bij het afmeren staat de schroef vaak al stil, en op de resterende vaart stuur je naar de wal toe. Geen draaiende schroef, en toch besturing nodig. Dat is vaak het probleem met kleine boten, die alleen met de buitenboordmotor worden gestuurd, die zijn onbestuurbaar als de schroef niet draait, en varen vaak ergens tegenaan, zeker met onervaren bestuurders. Er is daarom een hulpstuk bedacht om met de buitenboordmotor te kunnen sturen als de schroef al stil staat.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl