Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 10:50 #829434

moet je wel even de moeite nemen om het draadje te lezen BB, de windrichting en kracht is al uitgebreid besproken
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 apr 2017 10:51 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 10:59 #829439

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Dit was het (eb)stroompatroon rond 10:30 op de bewuste dag (stroomsnelheid in knopen)


Laatst bewerkt: 25 apr 2017 12:03 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 11:05 #829441

  • Smite
  • Smite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 419
Op Vlieland ging het verhaal dat het scheepje op de motor voer. Wij zaten op het moment van het ongeluk op de veerboot in de Vliestroom. Door wind tegen stroom was daar in ieder geval een flinke zeegang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 15:58 #829556

Jammer dat AIS ook geen uitsluitsel biedt www.marinetraffic.com/en/ais/d...037764/vessel:DUNLIN

Verder zou ik me kunnen voorstellen dat nabestaanden op zoek zijn naar antwoorden op vragen wat er is gebeurd en hoe het heeft kunnen gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 16:06 #829560

roozeboos schreef :
Dat zou pleiten voor een verplichte melding bij vertrek. Waar ga je naar toe, en met hoeveel opvarenden.
Dat is al sinds 1979 verplicht door de IMO, Nederland heeft het SOLAS verdrag ook ondertekend dus boten onder Nederlandse vlag dienen ook een vaarplan in te dienen voor vertrek, er word alleen niet gehandhaafd. Ik hoop dat dat zo gaat blijven. Er is al veel te veel administratieve rompslomp en veel te veel verplichtingen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 16:12 #829563

Vraag me wel af wat de doodsoorzaak is. De schipper werd namelijk gevonden in zijn reddingsvlot.... dus niet verdronken, wrs ook niet onderkoeld... Misschien was hij al onwel toen hij in het Eierlandse Gat kwam, of tijdens rollen van zijn bootje gewond geraakt....?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 16:14 #829564

Joop66 schreef :
In de UK zou dit er een zijn voor de MAIB. Of onze Onderzoeksraad voor de Veiligheid zich hier over gaat buigen lijkt me wat onwaarschijnlijk.
We kunnen ons vanalles voorstellen over wat er precies is misgegaan, en waarom deze meneer daar zat.
Maar daar kunnen we met z'n allen niks aan doen.

Wat we (als land) wel in de hand hebben is dit:
-Waarom hebben we niet opgemerkt dat dit jacht in deze gevaarlijke zee zat, en waarom zijn de reddingsdiensten niet veel eerder gealarmeerd?
-Waarom is de alarmering op zo'n knullige manier (een toevallige wandelaar notabene) tot stand gekomen?
-Is dit het resultaat van de bezuinigingsakties van RWS en zijn zij daarmee aansprakelijk (immers: gecalculeerde risico's nemen voor kosten besparingen)?

Interesante vragen waarbij het lijkt alsof de overheid verantwoordelijk is?
1. Wie had dit volgens jou waar moeten nemen?
2. Wat is er knullig aan deze alarmering? Veel meldingen komen van toevalige passanten als het jacht zelf niet alarmeerd (marifoon,dsc, epirb etc) De snelste manier van alarmeren is immers door het incident schip zelf.
3. Welke bezuinigingsakties bedoel je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 16:28 #829567

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Ik heb een history replay gedaan van dat gebied van 5-15 uur. Daar is daar geen schip geweest met AIS, behalve de reddingboten.

Rond 14:30 komt de 1e reddingboot in zicht, daarvoor is er niets te zien in dat gebied.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 16:32 #829568

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Michieltje schreef :
Joop66 schreef :
In de UK zou dit er een zijn voor de MAIB. Of onze Onderzoeksraad voor de Veiligheid zich hier over gaat buigen lijkt me wat onwaarschijnlijk.
We kunnen ons vanalles voorstellen over wat er precies is misgegaan, en waarom deze meneer daar zat.
Maar daar kunnen we met z'n allen niks aan doen.

Wat we (als land) wel in de hand hebben is dit:
-Waarom hebben we niet opgemerkt dat dit jacht in deze gevaarlijke zee zat, en waarom zijn de reddingsdiensten niet veel eerder gealarmeerd?
-Waarom is de alarmering op zo'n knullige manier (een toevallige wandelaar notabene) tot stand gekomen?
-Is dit het resultaat van de bezuinigingsakties van RWS en zijn zij daarmee aansprakelijk (immers: gecalculeerde risico's nemen voor kosten besparingen)?

Interesante vragen waarbij het lijkt alsof de overheid verantwoordelijk is?
1. Wie had dit volgens jou waar moeten nemen?
2. Wat is er knullig aan deze alarmering? Veel meldingen komen van toevalige passanten als het jacht zelf niet alarmeerd (marifoon,dsc, epirb etc) De snelste manier van alarmeren is immers door het incident schip zelf.
3. Welke bezuinigingsakties bedoel je?

kennelijk is een heel draadje lezen lastig. Ik schreef al eerder:
"Het is wel een slecht teken dat het pas gezien is door een inwoner van Vlieland. Zeer waarschijnlijk had een, weg bezuinigde, vuurtoren wachter op de Cocksdorp het al ver van te voren gezien en alarm kunnen slaan.

Het had dus niet gehoeven...."
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 16:45 #829572

WADnWIND schreef :
Zeer waarschijnlijk had een, weg bezuinigde, vuurtoren wachter op de Cocksdorp het al ver van te voren gezien en alarm kunnen slaan.

Tsja, die vuurtorenwachter had dan wel meer dan 30 jaar geduldig naar buiten moeten kijken, want dat is ongeveer de laatste keer dat er iets mis ging daar, met de Swan 39 Quadra (uit Enkhuizen!). Wel een rustig baantje, op zo'n vuurtoren.

www.digibron.nl/search/detail/...ater-door-harde-wind
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 17:48 #829585

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Het heet ook vuurtorenWACHTER....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 17:51 #829588

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Was vast in het reformatorische hoogseizoen?

Gepubliceerd op: 3 november 1986
"Veel" watersporters zijn zaterdag door de harde wind......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 19:40 #829626

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Er is in Polen een vrij grote markt voor gebruikte jachten, maar slechts weinig aanbod. Daarom zijn er vrij veel handelaren die in West-Europa boten komen kopen, en die zelf naar Polen varen. Om de kosten binnen de perken te houden doen ze dat meestal alleen. Ik heb sterk het vermoeden dat dat hier ook zo geweest is. Dit jacht is in Groot-Brittannië gekocht, aan de westkust. Dat geeft een sterk vermoeden dat er geen gedetailleerde kaarten van de Noordzee aanwezig zijn geweest. En daarmee dus ook niet van de Waddenzee. De schipper zal ter plaatse ook niet bekend zijn geweest. En aangezien dit jacht alleen deze ene keer in de buurt van de Wadden zou komen zal er ook niet zijn geïnvesteerd in goede kaarten.

Als er dan ten noorden van Texel iets mis gaat aan boord, wat dan ook, dan kijkt zo'n schipper om zich heen, en op de overzichtskaart van de hele Noordzee, en ziet een doorgang tussen twee eilanden, en daarachter een haven. Dan is het redelijk logisch om te veronderstellen dat de schipper heeft verwacht daarheen te kunnen varen zonder al teveel moeilijkheden. Pas tussen de eilanden in heeft hij kunnen zien dat er stroom tegen wind stond bij een zeer geringe diepgang, maar op dat moment is het te laat om nog terug te gaan. Hij heeft, om onbekende redenen, ervoor gekozen om in zijn vlot te stappen.

De grote vraag hierbij is dan niet hoe en waarom hij daar terecht is gekomen, maar waarom hij geen noodsignaal heeft uitgestuurd. Geen werkende marifoon aan boord? Geen noodvuurwerk? Of zo ver van slag geweest dat er geen tijd meer voor was?

Ja, dit zijn allemaal speculaties. Aangezien niemand meer kan vertellen wat er precies gebeurd is hebben we niets anders om van uit te gaan. Het bovenstaande klinkt mij logisch in de oren, en verklaart voor een deel wat er gebeurd is.

Hoe dan ook, het is een triest verhaal. Wel respect voor alle diensten die actief zijn geweest. Vanaf de eerste melding van problemen is alles gegaan zoals het hoort.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 21:22 #829666

Het is idd een triest verhaal met vraagtekens.

Als ik de diverse foto's zo bekijk lijkt het wel of de LM 24 deels gebroken is.
Bij de hoek van het stuurhuis en de blauwe rand onder de stootlijst lijkt dat zo.

Mijn vader had een LM 23 uit 1971 welke best degelijk was gebouwd.
De rompdikte bij de stootlijst was 1,5 cm en bij de kiel zo'n 2,5 cm vol polyesther!
Ze staan bekend om hun degelijkheid.
Laatst bewerkt: 25 apr 2017 21:25 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 22:04 #829673

Bij 2.5 m hoge golven op een betonharde zandplaat vertikaal neergekwakt te worden wordt "degelijkheid" wel relatief denk ik. Deze open kuip loopt ook meteen vol lijkt mij.

Als je daar in deze omstandigheden verzeild raakt, is het ongeluk al gebeurd, eigenlijk.

Zouden we nog horen waaraan de overleden schipper in het vlot uiteindelijk overleden is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 22:09 #829674

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
op het twitteraccount van Biense Dijkstra staan een aantal foto's die hij op 23 april heeft genomen toen het schip op het strand was getrokken : twitter.com/BienseDijkstra
Laatst bewerkt: 25 apr 2017 22:11 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 22:19 #829675

CeesS schreef :
op het twitteraccount van Biense Dijkstra staan een aantal foto's die hij op 23 april heeft genomen toen het schip op het strand was getrokken : twitter.com/BienseDijkstra

Dank je!
De LM24 is idd gebroken. :sick: :S
Bij deze omstandigheden is de degelijkheid relatief.
Laatst bewerkt: 25 apr 2017 22:20 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 23:33 #829678

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8685
Op alle foto's is geen mast te zien, alleen op de verkoop-foto's.
Moeten we aannemen dat de Pool de mast in Engeland heeft achtergelaten?

Een ander aspekt is, dat als je langs Texel vaart en de kardinalen mist, je snel de mist in gaat.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 26 apr 2017 04:18 #829682

Op die Twitter-foto rechtsonder zie je dat het tuig overboord ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 26 apr 2017 06:34 #829693

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
Op de 4de foto zie ik toch zalingen hangen?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 26 apr 2017 08:05 #829717

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7562
Waar kwam de boot vandaan ? Wat was de laatste haven die aangedaan is ?

Of is de boot direct vanuit Engeland vertrokken ? Een behoorlijke lange reis single-handed.

Is vermoeidheid het geval geweest ? Brandstof problemen ?

Als men in een reddingsvlot stapt en enige tijd ronddobbert, lijkt geen verband te houden met het overlijden van de schipper. Of het moet onderkoeling zijn geweest.

Geen marifoon aan boord ? Geen vuurpijlen ?

Er is altijd een risico aanwezig als men een boot in het buitenland koopt, die soms lang heeft stilgelegen in de verkoop. Er is dan onvoldoende tijd beschikbaar om alles eerst goed te testen alvorens snel de reis naar de nieuwe thuishaven te ondernemen.

Haast is in zo'n geval een slechte zaak.

Lijkt mij nuttig, dat dit ongeval goed wordt onderzocht om er lering uit te trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 26 apr 2017 08:18 #829720

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
meestal post ik niet in dit soort draadjes
maar wat brambo schrijft
waar kwam hij vandaag, waar wilde hij naar toe?
ik vraag me af of het geen navigatiefout is, dat de man zich in het zeegat vergist heeft
dat hij dacht het schulpengat of de stortemelk in te varen
vermoedelijk was de man hier niet bekend?
maar speculatie, uiteraard
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 26 apr 2017 08:20 #829721

TonMitz schreef :
ik vraag me af of het geen navigatiefout is, dat de man zich in het zeegat vergist heeft
dat hij dacht het schulpengat of de stortemelk in te varen

Er is nogal een verschil in de hoeveelheid boeien....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 26 apr 2017 08:34 #829727

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
De boot heeft sinds september 2016 in Conwy, Wales (Engelse westkust) te koop gelegen. Kennelijk naar aanleiding van het ongeluk zijn plotseling een aantal verkoopadvertenties spoorslags van internet gehaald. Volgens de nu verdwenen advertentie een prima uitgeruste boot, met radar, Simrad kaartplotter, Furuno GPS en een nieuwe ICOM marifoon. Een overjarige 20 pk Bukh diesel in een schone machinekamer en een 90 L dieseltank. De algehele indruk is een met zorg onderhouden bootje.



Laatst bewerkt: 26 apr 2017 08:41 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 26 apr 2017 09:32 #829741

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
2e en laatste post in dit draadje,
BK, zo moeilijk is het niet
puur speculatie
bestemming den helder of vlieland,
met nog 100 mijl te gaan heeft de stuurautomaat de accu leeggetrokken,
motor start niet meer
de man is solo, alle elektronica ligt plat, hij moet nu handmatig sturen
naar beste weten zet hij handmatig een koers uit, en stuurt verder op het kompas
hoe moeilijk is het om 15 of 20 graden mis te varen? genoeg om in het verkeerde zeegat uit te komen
zeker de stortemelk en de eierlandse gronden lijken wel wat op elkaar, rechts kort strand en vuurtoren, grote zandvlakte links van het zeegat, de man is niet ter plaatse bekend
op het moment dat hij doodmoe (excuus) de juiste boeien niet kon vinden, besefte dat hij in het verkeerde zeegat zat, was er geen redden meer aan

en soms zie je gewoon wat je wilt zien, omdat je het wilt zien
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl