Michieltje schreef :
Joop66 schreef :
In de UK zou dit er een zijn voor de MAIB. Of onze Onderzoeksraad voor de Veiligheid zich hier over gaat buigen lijkt me wat onwaarschijnlijk.
We kunnen ons vanalles voorstellen over wat er precies is misgegaan, en waarom deze meneer daar zat.
Maar daar kunnen we met z'n allen niks aan doen.
Wat we (als land) wel in de hand hebben is dit:
-Waarom hebben we niet opgemerkt dat dit jacht in deze gevaarlijke zee zat, en waarom zijn de reddingsdiensten niet veel eerder gealarmeerd?
-Waarom is de alarmering op zo'n knullige manier (een toevallige wandelaar notabene) tot stand gekomen?
-Is dit het resultaat van de bezuinigingsakties van RWS en zijn zij daarmee aansprakelijk (immers: gecalculeerde risico's nemen voor kosten besparingen)?
Interesante vragen waarbij het lijkt alsof de overheid verantwoordelijk is?
1. Wie had dit volgens jou waar moeten nemen?
2. Wat is er knullig aan deze alarmering? Veel meldingen komen van toevalige passanten als het jacht zelf niet alarmeerd (marifoon,dsc, epirb etc) De snelste manier van alarmeren is immers door het incident schip zelf.
3. Welke bezuinigingsakties bedoel je?
Als je op het ruimere water gaat zeilen ben je op jezelf en je boot aangewezen. Als er zich wat voordoet zal je het zelf moeten klaren. Maar dat is nu ook, in ieder geval voor mij, de charme van het zeilen.
Als er zich dat toch een ongeval met slachtoffer(s) voordoet, zoals dit geval met de Dunlin, dat vind ik het onjuist om naar de overheid te verwijzen. Als zeiler heb je zelf gekozen voor iets met een wat verhoogd risico.
Dat neemt niet weg dat ik respect heb voor de acties van KNRM, SAR etc. Maar de enige die een ongeval kan voorkomen dat ben je zelf. De overheid (of de KNRM) kan niets meer doen dat gevolgen proberen te beperken en dat doet men in het algemeen goed.
Door steeds kritisch te zijn op de overheid nemen wij het risico dat de overheid maatregelen gaat nemen waardoor wij als zeilers onze vrijheid kwijt raken. En dan is het plezier van het zeilen weg. Niemand zit toch te wachten op een vaarbewijs voor een Laser of een verplichte AIS op een Marieholm?