Vandaag moest er boodschappen gedaan worden. Er moest o.a. ook bier ingekocht worden dus ik besloot de bijboot als vrachtboot te gebruiken.
Zijn het slechts kleinigheden gebruik ik graag de fiets, een volbloed mountainbike, maar zeg maar dertig kilo is handiger te vervoeren in de dinghy.
Dit is ons werkpaard.
Dat bootje is altijd aan veranderingen onderhevig. Er staat nu een 30% groter zeiltuig op en de boegfender heb ik met touw bekleed.
Vandaag stond een pittige 4 tot 5 Bf, en aangezien de zeebries niet zou doorzetten vandaag wist ik dat het buitenboordmotortje zou gebruikt worden voor de terugvaart. Het bootje zeilt lekker maar in deze uitvoering ( is nr twee ) heb ik geen zwaardkast ingebouwd dus zeil ik enkel vóór tot halfwinds. Tegenwind roei ik of bij smerige golfslag word het Seagultje gestart.
Twee kilometer van de ankerstek tot de supermarkt. Van supermarkt tot kade 10 meter. Mooier kan niet. Het zeilen op de heenweg was bepaald avontuurlijk. Dat zeiltuig het ik te groot gemaakt omdat je het meeste zeilt met zwakke wind. Ik stuur met één der riemen, met de wind van vandaag moet je echt aan die riem hangen want één foutje en je ligt om. Ik heb veel aan windsurfen gedaan, dit zeilen is net zo gevoelig.
Zet twee personen ik het bootje plus wat bagage en alle vaart veel rustiger.
Ik laad flink wat drank, we krijgen straks bezoek.
Roei van de kade af, klap het motortje in het water, benzinekraantje open, choke dicht, even vlotteren en een ruk aan het starttouwtje. Motortje loopt maar ik merk dat er geen koelwater uit het motorblok komt. Knudde, een zoutprop.
Dan maar roeien. Twee kilometer tegen windje vijf en een zeer smerige golfslag.
Ik had een sleepje van een watertaxi kunnen vragen. Kost je 25€.
Dan kennen ze me nog niet. Heb geroeid met lange kalme slagen. Ongeveer een uur.
Heb wel een blaar precies op de vergroeiing van m´n vikingerhand.