lodewijk stegman schreef :
Wat ik me afvraag: was slepen met een voldoende lange lijn (desnoods een aantallijnen aan elkaar genknoopt) geen optie geweest?
Men was nog een paar honderd mijl van Barbados, geloof ik. De zee is tamelijk ruw, maar er zijn nog geen brekers, zo te zien. Alles afhankelijk natuurlijk van de beschikbare hoeveel brandstof etc. De 'reddende boot' lijkt een een slag groter dan de boot met het roerprobleem (overigens ook al een 52-voeter).
De sleep-optie komt in het hele verhaal in het geheel niet aan de orde.
Dat was ook mijn gedachte toen ik het verhaal begin dit jaar voor het eerst zag. Zeker omdat het jacht behalve het roer geen substantiële problemen leek te hebben. Maar de sleep optie klinkt eenvoudiger dan hij is:
1. Wij hebben bij Alderney ooit een jacht met motorpanne weer naar binnen gesleept. Spruit gemaakt en redelijk lange en flexibele lijn ertussen. Bij ons volgde het jacht door stroming en zeegang niet echt soepel, dat zou bij dit jacht met roerproblemen niet anders zijn geweest denk ik. Het jacht dat wij sleepten was substantieel zwaarder dan wij, maar ook bij soortgelijke gewichtsklasse gaat de gang bij slepen er behoorlijk uit. Je hebt toch een tweede romp die op jouw motor of zeil voortstuwing meelift. Niet iets waar je voor honderden mijlen op zit te wachten.
2. Het te hulp schietende jacht deed commerciële charters en voer ook vóór de hulpactie al met een deadline. Deze deadline zal wellicht ook een rol hebben gespeeld in de afwegingen.
En misschien is de sleep-optie wel overwogen maar niet in het filmpje terechtgekomen.