Fly-Tour schreef :
Het is al weer even geleden dat ik mij verdiepte in tuigages, maar ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld bij een fractioneel 7/8 of 3/4 tuig de spi vanuit de top gehesen, rare krachten op kan leveren waardoor de mast ergens midden tussen dek en 7/8 of 3/4 hoogte knikt of knikken kan bij hoge -naar voren gerichte- krachten op de masttop. Maar dan nog, de meeste fractioneeltuigen hebben toch een achterstag/bakstag? Die de masttop vanaf de achterkant houdt. (of hoe de echte fanatiekeling die achterstag ook noemen wil, wat ik al zei, lang geleden dat ik mij er in verdiept heb.)
(Extra) Onderwanten , 4stuks rondom of 2 stuks naar achter met 1 babystag op het voordek, zouden de mastbuiging en breuk kunnen voorkomen bij het spi varen.
fractioneel voert de spi vanaf net boven de voorstag, niet vanaf de top.
Gepijlde zalingen en een slappe verstaging is wel vragen om moeilijkheden.
Hoewel tegenwoordig met een code zero misschien wel van top gaat maar das denk ik voor heel licht weer....of met extra genomen maatregelen.
Geen ervaring mee.