jaaph schreef :
OldBawley schreef :
In de tijd dat ik in de lage lande zeilde gebruikte ik een nogal grove manier om onze heel zware boot tegen de wind aan een steiger te houden. Ik zeilde meestal alleen en ook bijna altijd buiten seizoen, ik werkte immers in de watersport.
De boot langszij een steiger of zo brengen is ook met tegenwind geen probleem ondanks de enorme lange kiel. Met het schroefeffect kan ik de boot zowat dwars varen. Het probleem kwam van zodra ik op de steiger sprong om vast te maken. Onveranderd ging of de voorkant of de achterkant door de wind aan de haal en die 8 ton trok je gewoon het water in. Op veel plaatsen had je ogen op de steigers i.p.v. bolders en die ringen konden vingers breken als de boot begon te trekken.
Mijn oplossing ( Niet erg vriendelijk )
Onze boot heeft een stevig dekoog dat gebruikt word als geleider voor het fokkeval. Dat oog zit erg goed midscheeps. Beetje middenbolder geval. Door dat oog trok ik een vingerdikke lijn met een zelfgemaakte dreg aan het uiteinde, de andere kant over de lier van de kluiver.
Ik manoeuvreerde met behoorlijk wat kracht de boot langszij, gooide vanuit de kuip de dreg over de steiger en lierde de boot keihard tegen de steiger. Daarna kon ik aan land stappen en normaal vastmaken.
Ging bijna altijd goed. Wel in Zierikzee eens een waterslang onder de steiger stukgetrokken. Moet een slechte montage geweest zijn. Niet ruwe bonken bestendig.Zelf gerepareerd.
Zoals piraten boten enteren?
Beschadig je zo de steiger niet?
Behalve de vermelde waterslang nooit iets beschadigd, je gooit je dreg over de steiger in het water, bij het aantrekken haakt die dan onder de steiger.
Ook op de Rhône , Saône en Seine gebruikte ik die truck soms, je meert daar aan met erg veel stroming.
De honderden sluizen in Frankrijk ging ik door net als de binnenschippers. Een 25 meter lang gedubbeld landvast vanaf een bolder op ¾ van de bootlengte naar een sluisbolder naast de kuip. Dan terug naar die ¾ voorbolder en naar een lier in de kuip. Motor er op.
In sommige sluizen was motorgeweld de enige manier om zonder schade op te schutten.
Diezelfde dreg heeft mijn eerste boot ( 10 m motorsloep ) eens gered. Ik voer van Gent naar Brugge.
Een groot binnenschip kwam achter me aan, in ballast, veel snelheid.
Plots een klap, motor stil. De boot remt erg af. Ik kijk achter me en dat binnenschip komt heel snel nader, we zitten beiden in het midden van het smalle kanaal.
Ik start de motor opnieuw, op het moment dat ik vooruit schakel weer die bonk en de motor stopt.
Rotzooi in de schroef.
Ik grijp die dreg, daar zit altijd 25 meter lichte lijn aan, zwaai en gooi de dreg in de oeverbegroeiing. In die tijd was gemechaniseerd schoonhouden van de kanaaldijken nog niet bestaand in België, er stond erg veel begroeiing, zelfs kleine bomen. Is mijn redding geweest.
Ik kon de boot uit het pad van die Rijnkast trekken. Net. In die tijd ook geen camera´s op de binnenschepen, hooguit een schipperke ( Hondje )
Bleek een enorm stuk plastic in de schroef te zitten.
Overigens heeft mijn dreg twee gebogen haken en één haakse. Op veel kleine dorpskades in Frankrijk kon ik die haakse tussen de kinderkopjes van de kade kloppen. Prima houvast voor de boot. Soort kadeankertje.