Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scheeftrekken

Scheeftrekken 12 jan 2018 18:16 #906891

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Moet je wel lef hebben :woohoo:

Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 12 jan 2018 18:18 #906893

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6381
krengen ja, daar is een heel draadje over...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 12 jan 2018 18:53 #906901

Haha jah zo kan het ook.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 12 jan 2018 18:59 #906904

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6381
...en dan stroom opwaards :lol:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 12 jan 2018 20:35 #906928

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2411
LittleWings schreef :
...en dan stroom opwaards :lol:


JUIST stroomopwaarts. Ga regelmatig op de rivieren "kantjeboord"onder bruggen door. Maar veel liever omhoog dan omlaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 13 jan 2018 08:53 #906990

Erg veel te lang mag je mast ook niet zijn want bij die hooguit 30 graden( denk eerder minder) scheelt het maar 15 % doorvaarthoogte.( 1,7/2) . 45 graden zou beter gaan , dan is het al bijna 30% ,maar dat is wel erg schuin.
Ik denk ook dat de beteffende persoon dat al vaker zo heeft gedaan of er van tevoren even aan heeft gerekend .
Overigens is dat op de rivieren wel heel lastig van tevoren gezien de soms forse waterhoogte wijzigingen . Afgelopen weekend al iets 4 meter boven normaal.

Ik ben mijn mijn Varianta al eens vlak voor de Ijsselbrug bij Westervoort ( waar ik al talloze malen onderdoor was gegaan met staande mast) erachter gekomen dat het water toch wel erg hoog stond en ik halsoverkop om moest keren om de mast te strijken.
En dat was stroomafwaarts met 5-6 km/uur stroom mee :ohmy:

Overigens kun je onder de betonnen Ijsselbruggen zoals verderop en bij Zwolle goed zien dat het ook nog al eens mis gaat .

Ad
Laatst bewerkt: 13 jan 2018 08:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 13 jan 2018 10:01 #907027

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als je even zoekt vind je hier op het forum foto’s van de Eygthene van Fer2nand met de voetrail in het water door een hoop gewicht buitenboord. Zo kon hij nét onder de bruggen van het Maas-waalkanaal door..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 13 jan 2018 10:26 #907035

FMJ schreef :
Als je even zoekt vind je hier op het forum foto’s van de Eygthene van Fer2nand met de voetrail in het water door een hoop gewicht buitenboord. Zo kon hij nét onder de bruggen van het Maas-waalkanaal door..

Dan vind ik deze nog steeds de geniaalste omdat die vanzelf stopt met schuiner gaan zodra de zak in het water komt. Daardoor bepaalt in feite de lengte van de val die aan die zak zit de helling.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 13 jan 2018 11:05 #907050

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4192
Bij de VOR doen ze het ook..



A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 13 jan 2018 11:34 #907055

Precies dat heb ik ook eens gedaan. Met de voorloper; een withbread 60.

Een wat ongemakkelijke agent in een politie RIB aan de mast om het ding met afgaand tijd van een bank in de schelde te krijgen. Ik hoor het de schipper nog zeggen, 30 seconden voor het voorval "Gibt's auch Karten an Bord?" :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 13 jan 2018 12:13 #907077

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5306
Het filmpje wat TS plaatste staat hier al ergens meen ik.
Je ziet dat de maat aangegeven wordt door een val die los hangt en het water moet raken, goed voorbereid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 13 jan 2018 13:41 #907105

Waterblok schreef :
Het filmpje wat TS plaatste staat hier al ergens meen ik.
Je ziet dat de maat aangegeven wordt door een val die los hangt en het water moet raken, goed voorbereid.

Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe ver dei andere boot er vandaan vaart.
En die moet dat touw natuurlijk niet per ongeluk loslaten midden onder de brug :evil:
Ander krijg je dit , zeker als er stroom staat.
Je staat er trouwens versteld van hoeveel van dit soort videootjes er zijn.
Ad
Laatst bewerkt: 13 jan 2018 13:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 13 jan 2018 16:21 #907143

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2200
In Nederland ook meerdere keren de boot zo ver mogelijk laten hellen om onder bruggen door te kunnen zeilen, hier in de Med is dat niet nodig en toch heb ik de boot gekrengd.

Dat zit zo: Als je aan boord woont is werftijd de hel. Daarom en ook wegens de kosten zette ik tijdens een werfbeurt vijf of zes lagen zelfslijpende antifouling, om en om een andere kleur om goed te zien waar je reeds gerold had.
Op die manier kon ik wel vier tot vijf jaar tussen twee werfbeurten halen. Uiteraard met een hoop in het water schrobben. Dat schrobben had tot gevolg dat de waterlijn er na een paar jaar nogal smoezelig uitzag en dat was niet naar Mevrouw´s zin. Die wilde dan ook dat ik de waterlijn een vers laagje gaf zodat de boot er weer gelikt uitzag.

Ik zocht een baai uit waar geen golven binnenliepen en geen jachten kwamen ( In dit geval Deep bay in de Göcek golf Turkije ) en ankerde de boot langs een steile rotsoever. Ankers vóór en achter.
Dan de fokkeval verlengd, en met een takel naar de rotswand de boot gekrengd.
Veel hoefde het niet te zijn, ik wilde tot 10 cm onder de echte waterlijn verse antifouling aanbrengen.
Het kwasten lukte prima. Heb wel geluk gehad want een eekhoorn had ons touw naar de rotswand ontdekt, klom er op en heeft er ook heel eventjes zijn tanden in gezet. Blijkbaar smaakte het moderne touw niet en verdween de smeerlap. Stel je voor dat hij het val doorknabbelt net als je aan het kwasten bent. De boot zou een zwieper maken en een wel heel erg zigzag waterlijn krijgen.

Foto van de knager.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 13 jan 2018 17:58 #907167

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
LittleWings schreef :
krengen ja, daar is een heel draadje over...

Neeee, niet je schoonmoeder.... :angry:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 01 feb 2018 11:30 #913614

Iemand Enig idee hoe ik dit met mijn kajuitcatamaran van 10 ton kan doen :laugh: :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 01 feb 2018 11:38 #913617

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5306
Yellow Boat schreef :
Waterblok schreef :
Het filmpje wat TS plaatste staat hier al ergens meen ik.
Je ziet dat de maat aangegeven wordt door een val die los hangt en het water moet raken, goed voorbereid.

Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe ver dei andere boot er vandaan vaart.
En die moet dat touw natuurlijk niet per ongeluk loslaten midden onder de brug :evil:
Ander krijg je dit , zeker als er stroom staat.
Je staat er trouwens versteld van hoeveel van dit soort videootjes er zijn.
Ad

Ik bedoelde dus een loshangende val die als de boot gekrengd is net het water raakt.
Als je die tevoren merkt en goed berekend hebt weet je dus dat de boot schuin genoeg ligt.
Krengen doe je met een tweede val of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 01 feb 2018 12:29 #913633

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
Gaat prima hoor dat scheefhangen

Veel controle dmv spiboom meer of minder naar buiten zetten
Bijlagen:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 01 feb 2018 13:34 #913661

met al die zandzakken aan boord kan je na brug ook langer genieten van je zeiltocht..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 01 feb 2018 14:51 #913676

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12600
Met deze methode zijn we in de jaren zeventig door een sluis met hefdeuren gevaren.
We hadden met de Trotter Pandora een dag of wat in de Biesbosch gelegen en met het bijbootje - een polyester roeibootje waar ik zelf een zwaardkast en mastvoetje in had gewrocht en een Optimist tuigje op gezet - al zeilend en roeiend de kleine kreekjes verkend. Daarna zijn we de Maas opgevaren tot St. Andries, waar we van de Maas naar de Waal wilden doorsteken. Volgens de sluismeester waren we te hoog om door de geheven deur te kunnen. Nu had ik geen zin in maststrijken. Dus heb ik het bijbootje langszij genomen de grote val - als extra borg -naast het kraanlijntje op de giek gezet en ben met de grootschoot het bootje gaan hijsen tot de giek zowat het bootje raakte. Wij zaten zelf op het lage gangboord. Zo, met een helling van tegen de vijfendertig graden, konden we net onder de deuren door.
Laatst bewerkt: 01 feb 2018 14:52 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 01 feb 2018 15:45 #913692

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
Langzaam kan ik niet zeggen, 6 knopen zonder al teveel moeite, op de motor 5,5 ivm comfort factor tbv beperking geluid en trillingen van de enkelpitter Lister Petter.

Uitdaging was om voldoende helling te hebben, dat valt met 1000 kilo ballast op 1,4 meter en een romp van 3 meter niet mee.

Uiteindelijk zaten alle zakken in de bigbag maar ook de 15 liter watertanks (250 -300 kilo) daarna nog iemand op de spiboom, alles aan de lage kant binnen....toen kon de 11 meter onder de brug van 9 en een beetje door.

Het effect wordt wel steeds kleiner naar mate de Boot meer helling kreeg.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 01 feb 2018 22:33 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 01 feb 2018 19:11 #913754

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6381
die bigbags kun je ook met water vullen... :whistle:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 01 feb 2018 22:32 #913808

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
klopt maar het loopt er toch echt uit, we moesten het maaswaal kanaal door uit mijn hoofd 5 bruggen, allemaal te laag :-) dus wel zo fijn als de balans gelijk blijft (of onbalans t is maar net hoe je het wil zien)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 02 feb 2018 08:27 #913865

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
allemaal leuk en aardig
ik lees gewichten van 1000 kg en meer
maar hoe zit het met belasting op mast en staand wand?
krijg je niet veel meer krachten omlaag? op dek en mastvoet?
het lijkt mij dat de tuigage belast wordt op een manier die de ontwerper niet in gedachte had
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 02 feb 2018 08:29 #913869

fer2nand schreef :
klopt maar het loopt er toch echt uit,

Dan heb je dus duidelijk de verkeerde bigbags want er zijn ook volledig dichte te krijgen.Worden bijv. voor vochtgevoelige , gevaarlijke of poedervormige producten gebruikt.
Bijv. deze": www.bigbagswarehouse.nl/asbest...-met-ldpe-liner.html
Wat ook zal gaan is een grote ( liefst iets groter dan de bigbag) plastic zak in de bigbag als waterdichte laag.Dan heb je net zo''n lining als die hierboven.
Zij trouwens ook te koop: www.bigbag-online.nl/Liner-Big-Bags
Ad
Laatst bewerkt: 02 feb 2018 08:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheeftrekken 02 feb 2018 08:50 #913881

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
TonMitz schreef :
allemaal leuk en aardig
ik lees gewichten van 1000 kg en meer
maar hoe zit het met belasting op mast en staand wand?
krijg je niet veel meer krachten omlaag? op dek en mastvoet?
het lijkt mij dat de tuigage belast wordt op een manier die de ontwerper niet in gedachte had
Ton

Volgens mij valt dat wel mee. Tja misschien de kracht verticaal naar beneden is anders, maar anders gezien trek/duw je je boot tijdens het zeilen ook vaak zat (nog) schuiner. Met ongeveer dezelfde balans als resultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl