Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hiswa ten strijde tegen gemeente havens.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 09:39 #909648

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1418
Jedre schreef :
Martinwmd schreef :
Gregor schreef :Martinwmd schreef :Toevallig was hier van de week een reportage op omroep zeeland, dat ging over de steigers in de gemeentehaven van Tholen. Deze zijn na 30 jaar aan vervanging toe. Nu werd er gevraagd aan de gemeente om een bijdrage van 600.000 euro voor het vervangen van de steigers.
Daar kwamen nogal wat reacties van de bewoners van Tholen waarom het nodig is dat er gemeentegeld gebruikt word voor het sponsoren van andermans hobby.Dit illustreert maar weer eens de kortzichtigheid van de bewoners; toen het liggeld werd geïnd hoorde je niemand en nu er herstelwerk nodig is, is het huis te klein. Maar goed, als de gemeente het boekhouden netjes op orde heeft, dan is het geld van de inkomsten van de haven ook ge-oormerkt als geld te besteden aan de haven......
Dat is ook zo maar als ik dan hier lees dat er mensen zijn die nog geen 300 euro per jaar aan liggeld betalen, dan kun je mij niet wijs maken dat je daar een haven van kan exploiteren. Dan kun je in 30 jaar geen 600.000 euro over sparen om je steigers te vernieuwen.Dan moet je wel van heel goede huize komen als boekhouder, daar moet dan toch gemeenschapsgeld bij. En helaas zijn wij zeilers en geen voetballers want dan geeft het allemaal niets wat het kost voor de gemeenschap

En toch lukt ons dat bij broekerhaven al sinds eind jaren 70. Mijn 28 voeter ligt daar voor nog geen 400 per jaar.
Wij vernieuwen onze kades, clubgebouwen (we mogen daar niet permanent bouwen en hebben tot heden 3x nieuw gebouwd), we faciliteren en investeren in jeugdzeilen.
Dus ja het kan wel!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
mm

Bij ons op de club ook hetzelfde. Er wordt gewoon geïnvesteerd. Het clubhuis draait als een tierelier. Passanten meer dan genoeg. En bij echt grote investeringen > 100k worden er obligaties uitgegeven. Welke vervolgens overtekend worden. Dus het kan wel lage kosten voor de bootbezitter en een mooie haven/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 09:41 #909649

Mmmm, als we nou een smet zijn allen afspreken niet meer naar de Hiswa te gaan in maart ?
Misschien leren ze er wat van.
Of een fakkeloptocht op 9 maart op het europaplein ? :woohoo:
Net als gisteren in Groningen.
Ad
www.rtvnoord.nl/tv/programma/1...ive/aflevering/14654
Laatst bewerkt: 20 jan 2018 09:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 09:42 #909651

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16900
En bij echt grote investeringen > 100k worden er obligaties uitgegeven. Welke vervolgens overtekend worden.
Kun je daar in het kort wat uitleg over geven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 09:47 #909654

Erikdejong schreef :
Ekke schreef :
En (gemeentelijke) windmolens zijn ook zwaar gesubsidieerd.
Minder dan de fossiele tegenhangers...

Wat betreft kosten voor en steiger. Wij hebben prive een drijvende steiger geschikt voor vier 50 voeters en een 30 voeter. Geraamde lange termijn kosten (30+ jaar) zijn €1000-1200 per jaar. Dat komt dus neer op €250 per jaar. Dat is inclusief belasting over het stuk water wat bij ons huis hoort, een soort lease contract van de gemeente. Steigers/havens in Alaska zijn een stuk duurder in vergelijking met Europa, voornamelijk vanwege de logistieke uitagingen.

Toen ik nog in Nederland was zocht ik een winter haven voor Bagheera. Makkum op een commercieel plekje was €500 voor 6 maanden. In Den Oever was me €4000 in rekening gebracht de winter ervoor, en toen was ik er maar voor 4 maanden.

DDe commerciele havens in Friesland zijn aanzienlijk goedkoper dan die in de rest van Nederland, en toch kan het blijkbaar uit want ze bestaan al jaren. Mijn conclusie is dat commerciele havens in Nederland veel te duur zijn.

Betaal jij nu in de winter 1000,00 per maand aan liggeld ????
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 20 jan 2018 09:50 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 10:10 #909666

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Yellow Boat schreef :
Mmmm, als we nou een smet zijn allen afspreken niet meer naar de Hiswa te gaan in maart ?
Misschien leren ze er wat van.
Of een fakkeloptocht op 9 maart op het europaplein ? :woohoo:
Net als gisteren in Groningen.
Ad
www.rtvnoord.nl/tv/programma/1...ive/aflevering/14654


Kwam toch al jaren niet meer op de HISWA maar is geen slecht idee B) . Power to the people ! Wanneer heb ik dat eerder gehoord ? :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 10:53 #909689

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7673
holtere schreef :
En bij echt grote investeringen > 100k worden er obligaties uitgegeven. Welke vervolgens overtekend worden.
Kun je daar in het kort wat uitleg over geven?
Ja daar zou ik ook iets meer van willen weten, en indien iemand weet hoe je via crowdfunding voor een vereninging geld kunt ophalen voor nieuwbouw zou deze informatie ook nuttig kunnen zijn.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 11:03 #909692

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7564
De Hiswa is geen tentoonstelling organisatie, maar een bond van watersport exploitanten.

Net zo als de Bovag een bond is van garagehouders.

Ze doen ook veel dingen die nuttig zijn voor de watersporters, zoals algemene leveringsvoorwaarden, haven reglementen. Hebben een klachten instituut.

Probleem is dat een aantal ondernemers hun bedrijf willen uitbreiden en geen kans krijgen mee te bieden als een gemeente een haven privatiseert.

Ze vinden dit in strijd met de algemene mededinging regels en krijgen er bovendien een concurrent bij, die de haven voor een te laag bedrag in handen heeft gekregen.

In principe heeft de watersport behoefte aan breed scala van ligplaats mogelijkheden. Van een super luxe bewaakte jachthaven tot een "gat" in het water met 4 palen, zonder enige voorzieningen.

Watersport voor iedereen !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 11:34 #909700

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15054
brambo schreef :
Ze doen ook veel dingen die nuttig zijn voor de watersporters, zoals algemene leveringsvoorwaarden,

Deze leveringsvoorwaarden zijn alles behalve vriendelijk voor de consument.

Bijvoorbeeld de opzegtermijnen maken gebruik van een gat in de wet. Maar schuren daarmee duidelijk tegen de geest van de wet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 11:59 #909705

3Noreen schreef :
brambo schreef :
Ze doen ook veel dingen die nuttig zijn voor de watersporters, zoals algemene leveringsvoorwaarden,

Deze leveringsvoorwaarden zijn alles behalve vriendelijk voor de consument.

Bijvoorbeeld de opzegtermijnen maken gebruik van een gat in de wet. Maar schuren daarmee duidelijk tegen de geest van de wet.

Geen enkele leveringsvoorwaarden is vriendelijk voor de consument, het heeft 1 doel het bedrijf beschermen als de gemaakte afspraken niet nagekomen kunnen / worden .
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 12:14 #909709

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7564
Volgens mij zijn de Hiswa leveringsvoorwaarden opgesteld in overleg met consumenten organisaties zoals de ANWB.

De voorwaarden zijn niet alleen in het belang van de bedrijven maar ook voor de consument. Ze verschaffen in ieder geval duidelijkheid.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor elke handeling bij uw Bovag garage.

En "grijze" bedingen, zoals uitsluiting van de aansprakelijkheid zijn niet meer rechtsgeldig.

Op zich is het goed dat er regels zijn en een klachten instituut, waar ook de consument organisatie in vertegenwoordigd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 12:36 #909712

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1418
Tony2920 schreef :
holtere schreef :
En bij echt grote investeringen > 100k worden er obligaties uitgegeven. Welke vervolgens overtekend worden.
Kun je daar in het kort wat uitleg over geven?
Ja daar zou ik ook iets meer van willen weten, en indien iemand weet hoe je via crowdfunding voor een vereninging geld kunt ophalen voor nieuwbouw zou deze informatie ook nuttig kunnen zijn.
@ Holtere
@ Tony

Ik zal de prospectus even opzoeken en kijken of ik deze kan delen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 13:07 #909721

Nu had ik echt begrepen dat alles maar dan ook alles geprivatiseerd moet worden omdat dat zoveel efficienter en daardoor goedkoper zou zijn. In de praktijk nog niks van gemerkt. In dit geval wordt het nog erger, als blijkt dat de gemeenschap bepaalde zaken goedkoper kan gaan die privatiseringverslaafden gewoon procederen en draaien ze de hele redenering om. Het duurt nog een paar jaar en dan is het feestje weer afgelopen zoals de Nederlanden na de gouden eeuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 13:17 #909722

Yellow Boat schreef :
Mmmm, als we nou een smet zijn allen afspreken niet meer naar de Hiswa te gaan in maart ?
Misschien leren ze er wat van.

Op zich een aardig voorstel maar ik denk dat het hier op ZF weinig uithaalt.

Volgens mij gaat er niemand hier naar de Hiswa verkooptentoonstelling. Als er iemand de fout maakt om toch te gaan (zoals ik een jaar of 12 geleden), dan blijkt die er altijd spijt van te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 13:29 #909724

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
keeszeiler schreef :
Volgens mij gaat er niemand hier naar de Hiswa verkooptentoonstelling. Als er iemand de fout maakt om toch te gaan (zoals ik een jaar of 12 geleden), dan blijkt die er altijd spijt van te hebben.

Ik ben er in de afgelopen 30 jaar één keer geweest, ik geloof in 2008. Met een vrijkaartje.
Een kaartje kopen is weggegooid geld.

Zou ik nu een vrijkaartje krijgen, dan gaf ik het weg. De reis er naar toe kost ook iets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 13:42 #909726

keeszeiler schreef :
Yellow Boat schreef :
Mmmm, als we nou een smet zijn allen afspreken niet meer naar de Hiswa te gaan in maart ?
Misschien leren ze er wat van.

Op zich een aardig voorstel maar ik denk dat het hier op ZF weinig uithaalt.

Volgens mij gaat er niemand hier naar de Hiswa verkooptentoonstelling. Als er iemand de fout maakt om toch te gaan (zoals ik een jaar of 12 geleden), dan blijkt die er altijd spijt van te hebben.

inderdaad, nu moeten we ook niet doen dat de hiswa een in de Rai nu zo'n giga event is, met 35K valt dat best mee.

De installatie bedrijfsbeurs in Hardenberg had de helft binnen :silly: even voor het contrast.

Bovendien wat heeft een zeiler te zoeken in de Rai, vorig jaar na jaren weer eens geweest, was toch in Adam en gratis kaartjes.

Blue water forum was het enige interessante, maar verder........behalve als je opzoek bent naar een Sloep dan zit je wel goed.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 13:48 #909727

kockie schreef :
Jedre schreef :
Martinwmd schreef :
Gregor schreef :Martinwmd schreef :Toevallig was hier van de week een reportage op omroep zeeland, dat ging over de steigers in de gemeentehaven van Tholen. Deze zijn na 30 jaar aan vervanging toe. Nu werd er gevraagd aan de gemeente om een bijdrage van 600.000 euro voor het vervangen van de steigers.
Daar kwamen nogal wat reacties van de bewoners van Tholen waarom het nodig is dat er gemeentegeld gebruikt word voor het sponsoren van andermans hobby.Dit illustreert maar weer eens de kortzichtigheid van de bewoners; toen het liggeld werd geïnd hoorde je niemand en nu er herstelwerk nodig is, is het huis te klein. Maar goed, als de gemeente het boekhouden netjes op orde heeft, dan is het geld van de inkomsten van de haven ook ge-oormerkt als geld te besteden aan de haven......
Dat is ook zo maar als ik dan hier lees dat er mensen zijn die nog geen 300 euro per jaar aan liggeld betalen, dan kun je mij niet wijs maken dat je daar een haven van kan exploiteren. Dan kun je in 30 jaar geen 600.000 euro over sparen om je steigers te vernieuwen.Dan moet je wel van heel goede huize komen als boekhouder, daar moet dan toch gemeenschapsgeld bij. En helaas zijn wij zeilers en geen voetballers want dan geeft het allemaal niets wat het kost voor de gemeenschap

En toch lukt ons dat bij broekerhaven al sinds eind jaren 70. Mijn 28 voeter ligt daar voor nog geen 400 per jaar.
Wij vernieuwen onze kades, clubgebouwen (we mogen daar niet permanent bouwen en hebben tot heden 3x nieuw gebouwd), we faciliteren en investeren in jeugdzeilen.
Dus ja het kan wel!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
mm

Bij ons op de club ook hetzelfde. Er wordt gewoon geïnvesteerd. Het clubhuis draait als een tierelier. Passanten meer dan genoeg. En bij echt grote investeringen > 100k worden er obligaties uitgegeven. Welke vervolgens overtekend worden. Dus het kan wel lage kosten voor de bootbezitter en een mooie haven/

Ik zeg knap gedaan dan, wat koop je tegenwoordig nou nog voor 300 euro.
Kijk, ik betaal ong. 2000 per jaar, voor mijn bootje van 8 meter, maar dan heb ik wel een plaatsje met vingerpier in een schitterende haven in het mooiste plekje aan de Oosterschelde Wemeldinge .
En bovenal een paar minuutjes fietsen van mijn huis.
Is dat duur , misschien wel , als ik in Yerseke ga liggen dan kom ik met de helft toe.
Maar nu stap ik na het avondeten op de fiets met mijn dochter achterop en ga ik even lekker een uurtje of wat zeilen, dat is dan weer onbetaalbaar . Moet ik er een eindje voor rijden met de auto doe je dat weer niet zo snel.
Ik zeg altijd maar zo, heb je het geld er voor over dan is het niet te duur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 20 jan 2018 16:09 #909775

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1418
kockie schreef :
Tony2920 schreef :
holtere schreef :
En bij echt grote investeringen > 100k worden er obligaties uitgegeven. Welke vervolgens overtekend worden.
Kun je daar in het kort wat uitleg over geven?
Ja daar zou ik ook iets meer van willen weten, en indien iemand weet hoe je via crowdfunding voor een vereninging geld kunt ophalen voor nieuwbouw zou deze informatie ook nuttig kunnen zijn.
@ Holtere
@ Tony

Ik zal de prospectus even opzoeken en kijken of ik deze kan delen.
Zie de bijlage.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 21 jan 2018 07:59 #909911

Jeroen-pion schreef :
Betaal jij nu in de winter 1000,00 per maand aan liggeld ????
Goed lezen, dat was 10 jaar terug in Den Oever en werd achteraf in rekening gebracht. Ik heb nu een eigen prive steiger in Alaska. Kost nog geen €1000 per jaar, en er passen 4 tot 5 boten aan die steiger.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 jan 2018 07:59 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 23 jan 2018 11:13 #910727

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Er is gewoon een bedrijfs-economische reden waarom de Delta duurder is dan het hoge noorden. De meeste eigenaren wonen nu eenmaal op rij afstand van de Delta, meer als in het hoge Noorden. Dus is de vraag ook groter, en kun je daar dus een hogere prijs vragen.

Zelfde effect is een appartement aan het Vondelpark van 60 m2, of voor hetzelfde bedrag een villa met genoeg grond voor een pony in noord-oost Groningen. Gewoon vraag en aanbod.

Ik wil best eens naar Lauwersoog rijden, maar dan neem ik een lunchpakketje mee.... Gewoon niet realistisch om Dekadent daar neer te leggen. Uurtje naar Vlissingen is voor mij prima te doen.

Roepen dat een commerciële haven te duur is, vind ik dan ook een goedkope truc. Als je niet veel wil betalen voor je ligplaats, stap je maar in de auto naar Lauwersoog. Moet je niet mekkeren dat de benzine voor de auto duur is, dat je nooit meer een dagje zeilt omdat je zo lang onderweg bent. Alle waar voor zijn geld.

Gewoon vraag en aanbod mensen....

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 23 jan 2018 11:35 #910729

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Dekadent schreef :
Er is gewoon een bedrijfs-economische reden waarom de Delta duurder is dan het hoge noorden. De meeste eigenaren wonen nu eenmaal op rij afstand van de Delta, meer als in het hoge Noorden. Dus is de vraag ook groter, en kun je daar dus een hogere prijs vragen.

zeilersforum.nl/index.php/foru...vens?start=50#909428
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 23 jan 2018 15:11 #910811

Dekadent schreef :
Er is gewoon een bedrijfs-economische reden waarom de Delta duurder is dan het hoge noorden. De meeste eigenaren wonen nu eenmaal op rij afstand van de Delta, meer als in het hoge Noorden.

Dekadent

Beste Dekadent,
Ik woon in Friesland. En dat is (gezien vanuit randstedelijk perspectief) in het noorden.
Het hoge noorden kun je vinden in de omgeving van de poolcirkel, vanuit gewoon Nederlands perspectief. Ik heb echter geen idee hoe het daar gesteld is met de havengelden.
Groetnis út Fryslân,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 23 jan 2018 15:35 #910821

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
Dekadent schreef :
Er is gewoon een bedrijfs-economische reden waarom de Delta duurder is dan het hoge noorden. De meeste eigenaren wonen nu eenmaal op rij afstand van de Delta, meer als in het hoge Noorden. Dus is de vraag ook groter, en kun je daar dus een hogere prijs vragen.

Zelfde effect is een appartement aan het Vondelpark van 60 m2, of voor hetzelfde bedrag een villa met genoeg grond voor een pony in noord-oost Groningen. Gewoon vraag en aanbod.

Ik wil best eens naar Lauwersoog rijden, maar dan neem ik een lunchpakketje mee.... Gewoon niet realistisch om Dekadent daar neer te leggen. Uurtje naar Vlissingen is voor mij prima te doen.

Roepen dat een commerciële haven te duur is, vind ik dan ook een goedkope truc. Als je niet veel wil betalen voor je ligplaats, stap je maar in de auto naar Lauwersoog. Moet je niet mekkeren dat de benzine voor de auto duur is, dat je nooit meer een dagje zeilt omdat je zo lang onderweg bent. Alle waar voor zijn geld.

Gewoon vraag en aanbod mensen....

Dekadent

Grappig, dat argument kwam laatst in een ander draadje ook al aan de orde. Het gekke is, als je kijkt naar het stadje waar ik lig, Lemmer, dan is dat qua boten denk ik voor 3/4 bevolk door Duitse boten. Die hebben nog een stuk langere reistijd dan jij. En toch zijn de prijzen rondom het IJsselmeer lager dan in de Delta? Snap ik dus niet...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 23 jan 2018 15:50 #910825

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 446
De Delta lijkt wat schoner en is een stuk 'Bourgondischer' dan het IJsselmeergebied. Wellicht zijn dat ook oorzaken van de prijsverschillen tussen deze twee watersportgebieden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 23 jan 2018 16:19 #910834

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7564
Laten we ons geen zorgen maken over het aanbod van ligplaatsen. De marktwerking zal een grote invloed krijgen op de prijs van een ligplaats. De demografische vooruitzichten voor de watersport geven dit al aan. Uit het rapport Prognose ontwikkeling recreatie vaart:

Bijna 75% van de naar schatting 197.500 boten met een ligplaats in het water zijn in het bezit van
mensen die ouder zijn dan 50 jaar. In 2050 zijn deze mensen allemaal ouder dan 80 en
hoogstwaarschijnlijk gestopt met varen. Al hun boten, dat zijn dus ca. 150.000, zullen in de komende
35 jaar worden verkocht of gesloopt. Omdat er weinig nieuwe boten worden afgeleverd, daalt ook het
aanbod aan recente gebruikte boten. Theoretisch kan dat een stabiliserende werking hebben op de
prijs van de boten die overblijven, mits in goede staat. Door de vergrijzing, demografische
ontwikkelingen en veranderend vakantiegedrag krimpt de vraag terwijl het aanbod toe zal nemen.


Nog een staatje uit hetzelfde rapport

Laatst bewerkt: 23 jan 2018 16:39 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hiswa ten strijde tegen gemeente havens. 23 jan 2018 16:40 #910839

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
ErikSnel schreef :
Grappig, dat argument kwam laatst in een ander draadje ook al aan de orde. Het gekke is, als je kijkt naar het stadje waar ik lig, Lemmer, dan is dat qua boten denk ik voor 3/4 bevolk door Duitse boten. Die hebben nog een stuk langere reistijd dan jij. En toch zijn de prijzen rondom het IJsselmeer lager dan in de Delta? Snap ik dus niet...

De afstand vanuit het centrum van Nordrhein - Westfalen (bijv. Dortmund) naar Friesland (Lemmer c.q. Lauwersmeer) is vrijwel gelijk aan de afstand naar de Delta.
In de Delta zijn veel minder Duitsers dan in Friesland. Ook die Duitsers kiezen dus op grond van prijs. Maar hun aantal is kennelijk onvoldoende om de prijs op te drijven.
Laatst bewerkt: 23 jan 2018 16:41 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl