Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: wetgeving pleziervaart België

wetgeving pleziervaart België 31 mrt 2018 08:31 #931277

Voor onze zuiderburen gaat een en ander veranderen.nieuwe wetgeving
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving pleziervaart België 31 mrt 2018 09:59 #931310

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3381
administratieve vereenvoudiging....ik hou mijn hart al vast :dry:
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving pleziervaart België 31 mrt 2018 12:15 #931334

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29482
Goed artikel: lekker onduidelijk....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving pleziervaart België 31 mrt 2018 16:52 #931401

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
De pagina die in de link geopend word is ook geen officiële FOD website,wacht even tot het hier : mobilit.belgium.be/nl/scheepva...ing_van_de_wetgeving

Verschijnt. Je leest toch ook niet de telegraaf om de juiste informatie....
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving pleziervaart België 31 mrt 2018 17:39 #931419

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29482
Top!
Dat is duidelijkheid.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving pleziervaart België 31 mrt 2018 19:33 #931452

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7691
Wat jammer dat ze nog steeds met de napoleontische reddingsmiddelen blijven prutsen.
3 rode handstakellichten en 2 parachutes .
( ter verduidelijking in de tabel bedoelen ze met parachutes vuurkogels met parchute. )
Dit noodvuurwerk is achterhaald, zeker de handstakellichten, hiervoor zouden de LED handsignaallichten zoals de "ODEO Flare" zeker een betere optie zijn. ( geen vuurwerk langer houdbaar, langere werkingsduur. )
Wat is deze tijd nog het nut van handstakellichten ? of vuurkogels met parachute ?
Werkt dat nog ?
Hoeveel reddingen gebeuren er nog jaarlijks waar deze middelen effectief als melding ingezet zijn ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving pleziervaart België 31 mrt 2018 22:05 #931484

Tony2920 schreef :
Wat jammer dat ze nog steeds met de napoleontische reddingsmiddelen blijven prutsen.
3 rode handstakellichten en 2 parachutes .
( ter verduidelijking in de tabel bedoelen ze met parachutes vuurkogels met parchute. )
Dit noodvuurwerk is achterhaald, zeker de handstakellichten, hiervoor zouden de LED handsignaallichten zoals de "ODEO Flare" zeker een betere optie zijn. ( geen vuurwerk langer houdbaar, langere werkingsduur. )
Wat is deze tijd nog het nut van handstakellichten ? of vuurkogels met parachute ?
Werkt dat nog ?
Hoeveel reddingen gebeuren er nog jaarlijks waar deze middelen effectief als melding ingezet zijn ?
Bij hoeveel reddingen is de ODEO flare ooit gebruikt?

De ODEO is zonder aanvullend signaal voor lange afstand signalering nutteloos. Waarom zou je dan voorstellen dat je zo'n ding verplicht aan boord moet hebben? Betekent dat niet extra kosten voor zeilers voor een oplossing van een academisch probleem?

Het verplichte setje zit overigens standaard in een modern vlot, dus deze hoef je in principe niet eens extra aan te schaffen.

Een (1) handfakkel, die vrijwel altijd ook aan boord van de zeilboot zelf (extra) aanwezig is, is vaak voldoende om hulpverleners naar de hulpbehoefende te leiden voor aanzienlijk lagere kosten. Ik kan me voorstellen dat jij daarvoor graag een ODEO gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving pleziervaart België 01 apr 2018 06:45 #931509

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Tony2920 schreef :
Wat jammer dat ze nog steeds met de napoleontische reddingsmiddelen blijven prutsen.
3 rode handstakellichten en 2 parachutes .
( ter verduidelijking in de tabel bedoelen ze met parachutes vuurkogels met parchute. )
Dit noodvuurwerk is achterhaald, zeker de handstakellichten, hiervoor zouden de LED handsignaallichten zoals de "ODEO Flare" zeker een betere optie zijn. ( geen vuurwerk langer houdbaar, langere werkingsduur. )
Wat is deze tijd nog het nut van handstakellichten ? of vuurkogels met parachute ?
Werkt dat nog ?
Hoeveel reddingen gebeuren er nog jaarlijks waar deze middelen effectief als melding ingezet zijn ?

De led flare mag ook ik heb dit bij de bevraging toen gevraagd/aangegeven en kreeg een mail dat deze in de nieuwe regelgeving paste,dus dat ik die gerust kon aanschaffen ipv conventionele flare. Alles zal meer afhankelijk worden van waar je vaart.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving pleziervaart België 01 apr 2018 16:12 #931652

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7691
reuver schreef :
Tony2920 schreef :
Wat jammer dat ze nog steeds met de napoleontische reddingsmiddelen blijven prutsen.
3 rode handstakellichten en 2 parachutes .
( ter verduidelijking in de tabel bedoelen ze met parachutes vuurkogels met parchute. )
Dit noodvuurwerk is achterhaald, zeker de handstakellichten, hiervoor zouden de LED handsignaallichten zoals de "ODEO Flare" zeker een betere optie zijn. ( geen vuurwerk langer houdbaar, langere werkingsduur. )
Wat is deze tijd nog het nut van handstakellichten ? of vuurkogels met parachute ?
Werkt dat nog ?
Hoeveel reddingen gebeuren er nog jaarlijks waar deze middelen effectief als melding ingezet zijn ?
Bij hoeveel reddingen is de ODEO flare ooit gebruikt?

De ODEO is zonder aanvullend signaal voor lange afstand signalering nutteloos. Waarom zou je dan voorstellen dat je zo'n ding verplicht aan boord moet hebben? Betekent dat niet extra kosten voor zeilers voor een oplossing van een academisch probleem?

Het verplichte setje zit overigens standaard in een modern vlot, dus deze hoef je in principe niet eens extra aan te schaffen.

Een (1) handfakkel, die vrijwel altijd ook aan boord van de zeilboot zelf (extra) aanwezig is, is vaak voldoende om hulpverleners naar de hulpbehoefende te leiden voor aanzienlijk lagere kosten. Ik kan me voorstellen dat jij daarvoor graag een ODEO gebruikt.

Ga jij je vlot openmaken als de bevoegde ambtenaren bij controle je noodvuurwerk willen zien ?
Lijkt me niet erg handig.
Ik bedoelde dat de odeo veel veiliger en gebruikszekerder is als een handfakkel. Dat deze voor lange afstand niet werkt begrijp ik ook.
Het probleem met het noodvuurwerk is dat het maar een paar jaar geldig is, de odeo mits goed onderhouden houd het wel minimum 10 jaar uit.
( om de 2 jaar batterijen vervangen is wel nodig, maar die oude batterijen kan je natuurlijk daarna nog nuttig gebruiken. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving pleziervaart België 01 apr 2018 16:16 #931653

reuver schreef :
Het verplichte setje zit overigens standaard in een modern vlot, dus deze hoef je in principe niet eens extra aan te schaffen.
Die tellen niet mee. Flares moeten 'voor het grijpen liggen'. Eerst je vlot open maken om een flare te kunnen gebruiken is natuurlijk geen realistische optie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving pleziervaart België 10 apr 2018 14:49 #934169

Als ik dat lees moet ik na 35 jaar schadeloos varen terug naar school. :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving pleziervaart België 10 apr 2018 18:27 #934240

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7691
zuipschuit schreef :
Als ik dat lees moet ik na 35 jaar schadeloos varen terug naar school. :blush:

Ja en wel onmiddelijk. :laugh:
Ondanks dat je zo een setje in je vlot hebt moet je ook een set in je boot hebben.
Daarom dat ik op zoek ben naar toegelaten alternatieven, om niet elke x jaar ongebruikt vuurwerk te moeten afvoeren. :sick:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving pleziervaart België 11 apr 2018 07:51 #934354

Tony2920 schreef :
om niet elke x jaar ongebruikt vuurwerk te moeten afvoeren. :sick:

Wat dus ook weer niet mag als het niet een noodgeval is.
Maar dat misschien weer wel in Belgie :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving pleziervaart België 11 apr 2018 08:26 #934365

  • Groentje
  • Groentje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Yellow Boat schreef :

Wat dus ook weer niet mag als het niet een noodgeval is.
Maar dat misschien weer wel in Belgie :whistle:
Ad

Tony schreef afvoeren dat wil zeggen verwijderen naar een afvalpunt daarvoor geschikt.

Afvuren mag zeker niet in België, hier is vuurwerk zeer sterk gereglementeerd, de verkoop (aan meestal Nederlanders )niet dat heet dan commercieel belang ;)

Maar binnenkort verschijnen er duidelijke infofolders in verband met de vernieuwde regelgeving, althans zo hoor ik in de wandelgangen, hopelijk wordt dan alles duidelijker wat betreft hedendaagse betere oplossingen dan enkel brandgevaarlijk vuurwerk.
Ik ben niet jong genoeg om alles beter te weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving pleziervaart België 11 apr 2018 09:28 #934383

Groentje schreef :
Yellow Boat schreef :

Wat dus ook weer niet mag als het niet een noodgeval is.
Maar dat misschien weer wel in Belgie :whistle:
Ad

Tony schreef afvoeren dat wil zeggen verwijderen naar een afvalpunt daarvoor geschikt.

Afvuren mag zeker niet in België, hier is vuurwerk zeer sterk gereglementeerd, de verkoop (aan meestal Nederlanders )niet dat heet dan commercieel belang ;)

Maar binnenkort verschijnen er duidelijke infofolders in verband met de vernieuwde regelgeving, althans zo hoor ik in de wandelgangen, hopelijk wordt dan alles duidelijker wat betreft hedendaagse betere oplossingen dan enkel brandgevaarlijk vuurwerk.

31 dec is toch flare etc test dag ? Geen idee hoe het in België is maar in Nederland doen zelfs niet zeilers fanatiek mee :) wat een samenhorigheid hè :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wetgeving pleziervaart België 11 apr 2018 14:21 #934513

zijn er hier eventueel kopers voor ons verlopen vuurwerk? :evil: :evil: :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl