Berghout-2 schreef :
Baasklusje schreef :
er zijn ook goede wrakker- krotter- en schroterschippers!
Soms lig ik in een sluis zelfs naast eentje die zonder dat ik de sluiswachter moet oproepen de schroef uit het werk zet! Sommigen zetten zelfs de motor uit in de sluis!
Maar de meesten varen lomp, dringen overal en altijd voor onder het mom 'beroepsvaart' (die niet bestaat) en varen dus met zijn vijven door een verboden gebied, zwemmers en Optimistjes door in Hoorn, zo blijkt.
En er zijn ook wel goede jachtschippers. En goede automobilisten. En goede vrachtwagenchauffeurs.
Maar breek me de bek niet open over al die foute! Ober, schenk nog maar een keertje vol en bestel een goede taxi (zijn die er?).
Lieve Baasklusje, zo generaliseren is zinloos. Dat is niets meer dan kroegpraat.
Oja, en "ze" dringen niet voor onder het mom van Beroepsvaart, maar "ze" worden als eerste de sluis binnengelaten (want groter dan 20 meter, dus "vaartuig" in tegenstelling tot de meeste jachten die "klein vaartuig" zijn). Is trouwens ook heel verstandig dat ze als eerste gaan, want als d'r eentje doorschiet dan blijven de jachies heel.
Terzijde: hierboven wordt het gewicht van klippers en tjalken schromelijk overdreven. De meeste zitten dik onder de 100 ton. Evengoed vrij zwaar.
Proost!
Wim.
Nou Wim,
Blijkbaar heb je sympathie voor deze beroepsgroep. En ik begrijp zelfs je afkeer voor het taalgebuik van BK, als die je raakt.
Eerlijk gezegd, en ik kom zelden in het Noorden, is er maar weinig wangedrag wat ik de Bruine Beroepsvloot niet heb zien plegen.
Mijn gebied is doorgaans de Zeeuwse Stromen. Daar hebben we ander
boeventuig,
tegenstanders medevaarweggebruikers. Binnenvaart en visserij. Hoewel de algemene verhouding tussen deze twee groepen en Jaggies ook regelmatig "interessant" is, beheersen deze lieden hun schuit met een precisie die aan het ongelofelijke grenst, en dat zonder maar per default volgas te geven of ander lomp, onkundig, risicovol, hinderlijk, enzovoorts gedrag.
Als t hier (bijna) mis gaat, vraag ik me eerst af wat ik fout heb gedaan. Met de Bruine Vloot is die vraag in mijn ervaring vrij zinloos.
Een voorbeeld van risico besef? Op een keer was ik met een Bruine Vloot mee. Die dag was t opkruisen in 7 Bft. Voor mij prima. Ik ging wel voor vertrek naar achter, om met de schipper te overleggen hoe hij stond tegenover de risico's die dat met zich mee bracht voor zijn gasten en wat zijn beleid daarop was. Een lege blik met één groot vraagteken er op was t antwoord. Later zag ik iedereen netjes een zwemvest dragen. "Moest van Joop" Nou ja!
Het spijt me als ik hiermee daadwerkelijk goede verfijnde en verantwoordelijke schippers voor het hoofd stoot. Want ja, die zijn er ook.