Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 29 juni 2018 18:49 #956157

WADnWIND schreef :
Voor baasklus:
gebruik jij de marifoon wel eens om een sluis door te komen?
Ik denk van niet, want ik lees alleen maar verassings effecten.

Bij elke sluis (en brug) staat de marifoon op het juiste kanaal daarvoor.
Meestal luister ik alleen.
Ik vertel dat ik eraan kom in 2 gevallen:
- als er helemaal niemand anders is.... ooit de sluiswachter in Staveren zo wakker gemaakt.
- als het druk is met wrakkers. Dan meldt ik meteen tussen welke wrakkers ik zit (voor en achter) zodat de sluisbaas even weet wat de volgorde van schutten zou moeten zijn. Niet dat dat helpt....

En als in de sluis een groot schip de schroef erop houdt roep ik ook de sluis op, vanuit de sluiskom, met het verzoek dat schip even te vertellen dat dat niet mag (alleen nadat ik het eerst zelf rechtstreeks gevraagd heb). Geeft boze gezichten bij de wrakkerkapiteins.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 29 juni 2018 18:53 #956158

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
Als je dat zo doet, is er toch nooit een verassing of probleem?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 29 juni 2018 18:55 #956159

WADnWIND schreef :
Als je dat zo doet, is er toch nooit een verassing of probleem?

Jawel, want de bruine vloot neemt en krijgt (van de sluisbaas) vrijwel altijd voorrang. Probeer het eens, op een drukke zaterdag met HW rond de middag in Kornwerd. Zorg wel dat je wat te eten mee hebt ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 29 juni 2018 18:58 #956162

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
@ 3Noreen

Ik vertoon ook uiterst gevaarlijk vaargedrag, vandaar dat het voor iedereen raadzaam is om ver uit de buurt te blijven uit lijfsbehoud. Minimaal 3-5 mijl, alleen lukt niet iedereen dat ;)
De enige keer dat het bijna lukt is als ik droogval.
(dan nog komen er eikels op 30 meter afstand liggen op een oneindige plaat :angry:)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 juni 2018 18:58 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 29 juni 2018 19:04 #956163

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
Baasklusje schreef :
WADnWIND schreef :
Als je dat zo doet, is er toch nooit een verassing of probleem?

Jawel, want de bruine vloot neemt en krijgt (van de sluisbaas) vrijwel altijd voorrang. Probeer het eens, op een drukke zaterdag met HW rond de middag in Kornwerd. Zorg wel dat je wat te eten mee hebt ;-)

BPR
Artikel 6.28. Doorvaren van sluizen

5. De schepen moeten de sluis in volgorde van aankomst op de wachtplaats invaren. Een klein schip
dat tezamen met grote schepen wordt geschut mag de sluis echter eerst invaren na deze grote
schepen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 juni 2018 19:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 29 juni 2018 19:21 #956170

Jaja, dat artikel ken ik. Het probleem is alleen dat geen enkele schroterkapitein het kent (of zich eraan houdt), en dat veel sluiswachters het ook niet toepassen.

Ik heb het wel eens geroepen tegen een sluis, over de VHF: "kijk nog even naar BPR 6.28.5 aub".

Lang geleden, 1986, toen de Oranjesluis nog geen jachtensluis had en ik even geen werkende VHF, ben ik eens netjes op mijn beurt de kolk ingevaren. De woedende sluiswachter kwam uit zijn hok naar ons toe en dwong ons achteruit de sluis te verlaten en te wachten tot het hem zinde ons erdoor te laten, uur later. Eikels.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 juni 2018 19:23 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 29 juni 2018 19:25 #956171

Ja roepen over BPR regels, dat zal je vast eerder door de sluis krijgen... :blink:

maak je niet te druk joh, het is toch geen werk? Sluizen kost tijd, de ene keer wat meer dan de andere.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 29 juni 2018 19:30 #956174

Laatst bewerkt: 29 juni 2018 19:35 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 29 juni 2018 21:06 #956200

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
Wat voor mij de reden was om dit topic te starten is hoe deze sector omgaat met risico.
De onderzoeksraad voor de veiligheid schrijft over deze sector;

Om de veiligheid van passagiers te waarborgen, moet de bruinevlootsector van historische schepen professionaliseren. Bij de commerciƫle groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen.

Daar kan veilig varen wel aan toegevoegd worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 29 juni 2018 21:08 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 29 juni 2018 21:26 #956205

Baasklusje schreef :
Nog een om bij uit de buurt te blijven.
Ze parkeren naast je in de sluis (Naviduct in mijn geval) op 1 touwtje van voor naar een bolder, en de motor fors in de vooruit om de kont tegen de wal te drukken.
Mijn boot heeft na 17 jaar 1 kras, dankzij het schroefwater van deze lieden.
Een vriendelijk verzoek de schroef in de vrij te zetten werd dom gapend aangehoord.
Toen ik vervolgens vroeg of ze geen geld meer hadden voor een tweede landvastje werden ze pissig. De Fantastiko. Net geen 20 meter, dus ze doen alleen of ze een groot schip zijn. Ze doen ook aan as verstrooien, zeggen ze. Misschien een beetje haast mee maken.


Heeeeerlijk je leeft weer helemaal op, de emotie spat van het scherm, vond je ookal wat rustig laatste tijd, gelukkig weer voldoende koren op je molensteen

:kiss:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 30 juni 2018 02:48 #956223

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
Niet ik maar de onderzoeksraad voor de veiligheid vind dat de veiligheid van de passagiers onvoldoende is gewaarborgd. Daar zou de sector zich diep voor moeten schamen en als de donder daar iets aan moeten doen in plaats van het in alle toonaarden te ontkennen. Ze zijn bij wijze van spreken al door de rechter veroordeeld in zitten op het strafbankje. Als er weer een enstig ongeval plaatsvind zijn de rapen pas echt gaar.

Verder wil ik hier iedereen er op wijzen dat regel #1 van elk aanvaringsreglement is dat je andere gebruikers van het vaarwater nooit in gevaar mag brengen ongeacht of de ander iets fout doet. De stelling ik mag er doorheen varen ook al breng ik anderen in gevaar is dus onjuist. Je mag niet doorvaren als de ander die had moeten wijken dat niet doet.
WADnWIND schreef :
Ik vertoon ook uiterst gevaarlijk vaargedrag, vandaar dat het voor iedereen raadzaam is om ver uit de buurt te blijven uit lijfsbehoud.
Wat hiermee dus gezegd wordt is, ik overtreed de wet. In mijn wereld is dat crimineel gedrag. Mensen die dat doen moet je opsluiten totdat ze inzien dat hun gedrag ontoelaatbaar is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 30 juni 2018 03:13 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 30 juni 2018 04:49 #956224

Dat kun jij wel zeggen, maar was het ook zo?

Hebben de geschrokken zwemmers aangifte gedaan?
Havendienst is die gealarmeerd ?
Zijn de betrokken zeilschepen bezocht ?

Minder zou je namelijk na jouw omschrijving in elk geval niet verwachten
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 30 juni 2018 06:42 #956237

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1419
Het is goe zeilweer vandaag, trek die zeilen omhoog en gaan. Lekker het hoofd leeg maken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 30 juni 2018 06:43 #956238

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
3Noreen schreef :
Wat hiermee dus gezegd wordt is, ik overtreed de wet. In mijn wereld is dat crimineel gedrag. Mensen die dat doen moet je opsluiten totdat ze inzien dat hun gedrag ontoelaatbaar is.

Dat doen ze toch in Turkije, Rusland en noord Korea ook?

Verder:
Deze moesten wij op school uit ons hoofd weten;

BVA

Voorschrift 2. Verantwoordelijkheid

a. Niets in deze Voorschriften ontheft een schip, zijn reder, kapitein of bemanning van de
aansprakelijkheid voor de gevolgen van enige nalatigheid in de naleving van deze Voorschriften, dan
wel van veronachtzaming van enige voorzorgsmaatregel die volgens het gewone zeemansgebruik of
door de bijzondere omstandigheden waarin het schip zich bevindt, geboden is.

b. Bij het uitleggen en naleven van deze Voorschriften dient goed rekening te worden gehouden met
alle gevaren voor de navigatie en voor aanvaring en met bijzondere omstandigheden, waaronder de
beperkingen van de betrokken schepen, die ter vermijding van onmiddellijk gevaar het afwijken van
deze Voorschriften noodzakelijk kunnen maken.


Je zal mij niet zo fel tegen dit draadje zien reageren, omdat :
- Alle situaties verschillend zijn en verschillend beoordeeld moeten worden naar omstandigheden.
- Ik al een tijdje niet meer actief ben in die bedrijfstak en daardoor geen felle uitspraken kan doen over de mensen en mentaliteit die nu heerst.
Dat er mensen rondvaren met een andere mentaliteit en instelling als 20-30 jaar geleden lijkt me evident, ook heb ik de indruk dat er niet altijd voldoende progressie heeft plaats gevonden. Dat laatste is 1 van de reden dat ik me daar niet meer in begeef. Het pionieren en de gouden eeuw van de chartervaart is M.I. voorbij. Het is nu in stilte productie draaien. Financieel gaat het de bedrijfstak niet slecht t.o.v. "vroeger".
- Ik me nu in een wereld begeef die vaak alleen maar over veiligheid gaat met trainingen, vergunningen etc.
- De jachtschipper nog steeds vaak gebrek heeft aan het empathie-gen en dat regelmatig laat blijken, soms ontstaat dit uit angst/onbekendheid voor de ander en heel soms komt het voort uit een soort huffterigheid. Ik geef toe dat ik soms ook moeiteloos tussen deze 3 stadia kan schakelen, wderom afhankelijk van de situatie.

Maar het rapport van onderzoeksraad is zeerzeker een dingetje, maar is niet op elk schip in de vloot van toepassing.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 30 juni 2018 06:44 #956239

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
kockie schreef :
Het is goe zeilweer vandaag, trek die zeilen omhoog en gaan. Lekker het hoofd leeg maken :)

Op de werf, laatste laag antifouling en morgen de anodes er op.....
Volgende week plonsen. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 juni 2018 06:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 30 juni 2018 08:20 #956256

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Vaak sta ik op het Houten hoofd en kijk hoe de schepen binnen komen.
Ik geniet als een mooie klipper met een wind waar Noord in zit door het oostgat zeilend binnenkomt. Dan zeg ik goed gedaan schipper.
Als echter de kom vol ligt met ankeraars en de klipper zou weer zo binnen komen dan denk ik, onverantwoord bezig schipper.

Die donderdag was ik ook in Hoorn. Wind noordoost. ZKH Alex bezocht Hoorn. Het was de ochtend verboden de binnenhaven in of uit te gaan. Ter opluistering van het bezoek ook aan de Duyfke zeilden er idd tal van optimisten in de kom. Mooi weer dus ook zwemmers.
Als je dat weet en je behoort het te weten want je ziet het, dan ben je als schipper van een groot of klein vaartuig onverantwoord bezig om door dat gat te varen, zowel op de motor als op zeil.

Alle opmerkingen in dit draadje over het mag dus het kan is ruis en ontkennen de plicht van elke schipper om onheil te voorkomen.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 30 juni 2018 10:03 #956296

Het ankergebied is nog in de haven, volgens mij is er in elke haven een zwem verbod.
Dat een charter dan door een paar jachten vaart die voor anker liggen, dat mag dan toch gewoon.
Of het verstandig is dat is iets anders.
Maar dat kan je de zwemmers ook zeggen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 30 juni 2018 10:04 #956298

Ik ken de situatie ter plekke niet maar ik vindt het eerste bericht van 3Noreen netjes en uitgebreid omschreven dit wordt zeer correct en netjes door Elixer bevestigd, de rest is ruis.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 30 juni 2018 10:44 #956312

Zeilprutser schreef :
Ik ken de situatie ter plekke niet maar ik vindt het eerste bericht van 3Noreen netjes en uitgebreid omschreven dit wordt zeer correct en netjes door Elixer bevestigd, de rest is ruis.

Ohja en wat was de afstand dan ??? 1 meter 5 meter 100 meter etc

Grootste gedeelte gaat over het oprapen van een onderkaak van een dek van verbazin , sorry maar dat is voor mij nog niet meteen aanrijding om moord en brand te schreeuwen op een topic ;)

Jij neemt dus met minder genoegen omdat wel te doen

Het was zo lekker rustig voor een week :(
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 30 juni 2018 11:16 #956325

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Mooier zeilweer dan vandaag bestaat niet hoor......!
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 30 juni 2018 15:17 #956375

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
Jutter schreef :
Mooier zeilweer dan vandaag bestaat niet hoor......!

Laatste laag antifouling zit er op, anodes erop, komende week plozen. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 30 juni 2018 15:21 #956376

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29446
jeroen,

3Noreen heeft als onderschrift:
ALLES wat ik hier schrijf is slechts mijn mening en hoeft niet perse overeen te komen met "de Waarheid".

Ik denk datie ons allemaal beet heeft en zich krom lacht van onze reacties. Er hoeft tenslotte niks van zijn verhaal te kloppen volgens hem zelf? ;)

Het is eigenlijk een gewone troll??? :whistle:
En we hadden helemaal niets door... :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 juni 2018 15:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 30 juni 2018 15:58 #956385

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Topic opgeschoond.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 30 juni 2018 16:44 #956396

Ijsselmeervisser schreef :
Het ankergebied is nog in de haven, volgens mij is er in elke haven een zwem verbod.
Dat een charter dan door een paar jachten vaart die voor anker liggen, dat mag dan toch gewoon.
Of het verstandig is dat is iets anders.
Maar dat kan je de zwemmers ook zeggen

+1 In een ankergebied mag je niet zwemmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevaarlijk gedrag Zeilende beroepsvaart. 30 juni 2018 16:53 #956399

WADnWIND schreef :
jeroen,

3Noreen heeft als onderschrift:
ALLES wat ik hier schrijf is slechts mijn mening en hoeft niet perse overeen te komen met "de Waarheid".

Ik denk datie ons allemaal beet heeft en zich krom lacht van onze reacties. Er hoeft tenslotte niks van zijn verhaal te kloppen volgens hem zelf? ;)

Het is eigenlijk een gewone troll??? :whistle:
En we hadden helemaal niets door... :laugh:

Dat zal het zijn dan :P :P :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl